A filmkészítés soha nem egyszerű feladat, különösen akkor nem, ha egy hatalmas költségvetésű blockbuster elkészítéséről van szó. Egy ilyen produkció rengeteg mozgó alkatrészből áll össze: a rendezők, színészek, stúdiók és kreatív csapatok elképzeléseinek tökéletes összhangja szükséges ahhoz, hogy a film végül megvalósuljon. Nem véletlen, hogy sok projekt hosszú éveken át „fejlesztési pokolban” ragad.
Azonban nem minden esetben adják fel a rendezők a munkát ilyen nehézségek miatt. Mégis az utóbbi években egyre gyakoribbá vált, hogy a stúdiók inkább bevált franchise-ok és pénztermelő formulák mellett döntenek, amelyek gyakran korlátozzák az eredetiséget és a kreatív szabadságot. Ennek következtében számos alkalommal előfordult, hogy a rendezők „kreatív nézeteltérések” miatt távoztak egy-egy nagy produkcióból – akár már a kezdeti szakaszban, vagy éppen az utolsó pillanatban.
15 alkalom, amikor egy rendező otthagyta a blockbustert
Edgar Wright – Ant-Man (2015)
Az egyik legnagyobb „mi lett volna ha?” kérdés az MCU (Marvel Moziverzum) rajongói között: milyen lett volna az Ant-Man Edgar Wright brit geekkedv kedvenc rendezőjének irányításával? Wright és Joe Cornish már az MCU előtt elkezdték fejleszteni a projektet, és 2012-ben San Diego Comic-Conon is bemutattak tesztfelvételeket. Ám Wright távozott, amikor Marvel nélküle kezdett el dolgozni egy új forgatókönyvön. Wright később így nyilatkozott: „Szerettem volna Marvel-filmet készíteni, de úgy érzem, ők nem igazán akartak Edgar Wright-filmet.” A rendező úgy érezte, hogy csak „megbízottként” dolgozik a filmen, ami miatt érzelmileg kevésbé kötődött hozzá.
Justin Lin – Fast X (2023)
A Halálos iramban-sorozat Justin Lin irányítása alatt vált igazi kasszasikerré. Azonban a 10. rész forgatása csak egy héttel indult el, amikor Lin leállította a munkát. Számos probléma merült fel: forgatókönyvi gondok, helyszínváltozások és konfliktus Vin Diesel-lel, aki állítólag késve érkezett és nem tudta a szövegét. Lin azt mondta: „Ez a film nem ér annyit az én mentális egészségemnek.” Bár diplomatikus maradt, később elismerte a Happy Sad Confused podcastban, hogy csalódott amiatt, hogy nyilvánosságra került a konfliktus. Végül Louis Leterrier vette át a rendezést.
Tim Miller – Deadpool 2 (2018)
Miller volt az eredeti Deadpool-film rendezője, aki kulcsszerepet játszott abban, hogy a karakter önreflektív és szokatlan szuperhős lett. A folytatás fejlesztése során azonban távozott kreatív nézeteltérések miatt Ryan Reynoldsszal, aki nagyobb kreatív kontrollt kapott. Bár Miller távozását barátságosnak írták le, pletykák szerint feszültség volt közöttük. Egy igazi kár volt az ismeretlen Miller-féle jelenet miatt: egy epikus harc Juggernaut és The Thing között.
Danny Boyle – Nincs idő meghalni (No Time to Die) (2021)
Amikor Boyle aláírta Bond 25 rendezésére szerződését Danny Hodge forgatókönyvíróval együttműködve, úgy tűnt, rendkívüli szabadságot kapott egy olyan franchise-ban, amely általában szigorúan ragaszkodik saját formulájához. Boyle azonban távozott kreatív nézeteltérések miatt, ami késleltette a filmet – bár ezt végül inkább a Covid okozta nagyobb mértékben. Boyle így nyilatkozott: „Nem vagyok hajlandó felrúgni azt az együttműködést az írókkal.” Cary Fukunaga vette át a rendezést.
Cary Fukunaga – IT (2017)
Fukunaga három évig dolgozott Stephen King két részes adaptációján Chase Palmerrel közösen, eredetileg Will Poultert választva Pennywise szerepére. A stúdióval való nézeteltérések miatt azonban hetekkel a forgatás előtt kiszállt. Fukunaga szerint ő egy „nem hagyományos horrorfilmet” akart készíteni szemben a stúdió által preferált sablonos ijesztgetéssel és archetípusokkal. Végül Andy Muschietti vette át a projektet Bill Skarsgårddal Pennywise-ként.
Stephen Chow – The Green Hornet (2011)
A Seth Rogen főszereplésével készült film hosszú fejlesztési időszak után végül csalódást okozott. Chow eredetileg rendezőként és Kato szereplőjeként vett volna részt (a karaktert korábban Bruce Lee játszotta), de időbeosztási problémák miatt előbb csak rendezői pozícióját adta fel majd teljesen kiszállt. Jay Chou vette át Kato szerepét Michel Gondry pedig lett az új rendező. A forgatókönyvíró Evan Goldberg szerint Chow elképzelése nagyon eltért attól, amit végül megvalósítottak.
David Fincher – Mission: Impossible III (2006)
Fincher meglepő választásnak tűnhetett az M:I III-ra, hiszen az első rész inkább thriller volt Brian De Palma rendezésében. Fincher egy „nagyon erőszakos” ötlettel állt elő, de kompromisszumokra is hajlandó volt. Végül azonban fejlesztési nehézségek miatt kiszállt: „A harmadik részekkel az a bajom, hogy akik finanszírozzák őket szakértők abban, hogyan kellene kinézniük.”
Joe Carnahan – Mission: Impossible III (2006)
Fincher után Carnahan is rövid ideig vezette az M:I III projektjét. Ő egy visszafogottabb filmet szeretett volna készíteni mint amit a stúdió elvárt. A forgatókönyvet rossznak nevezte és végül ő is kiszállt: „Amikor elhagytam ezt a filmet már 38 millió dollár volt rá költve.” Néhány ötlete azonban megmaradt az elkészült változatban.
Ben Affleck – The Batman (2022)
A Matt Reeves-féle reboot eredetileg Ben Affleck rendezésében készült volna el mint önálló film Zack Snyder Justice League univerzumán belül. A történet Arkham Elmegyógyintézetben játszódott volna Batman több szupergonosszal szemben. Affleck azonban visszalépett részben korábbi rossz élményei miatt Justice League kapcsán: „Nem lennék boldog ezzel.” Reeves vette át a rendezést Robert Pattinsonnal Batman szerepében.
Rick Famuyiwa – The Flash (2023)
A The Flash projektje hosszú ideig halogatva volt; Famuyiwa vette át Seth Grahame-Smith helyét író-rendezőként 2016-ban. Több hónapnyi előkészítés után azonban ő is távozott „kreatív nézeteltérés” miatt. Távozása tovább késleltette a filmet; amely végül hét évvel később jelent meg számos botrány árnyékában főszereplője körül.
Jonathan Lawrence – Empires of the Deep (2011)
Egy kevéssé ismert filmről van szó: egy sellők és démonok közötti háborúról szóló produkcióról kínai finanszírozással és állítólagos 100 millió dolláros büdzsével – bár Lawrence szerint ez túlzás volt. A forgatás pénzügyi problémákba ütközött és kulturális különbségek is nehezítették a munkát; Lawrence konfliktusba került Jon Jiang producerrel is, aki még egy színész útlevelét is visszatartotta. Lawrence végül kiszállt; más rendezők jöttek helyette de maga a film sosem került bemutatásra.
Patty Jenkins – Thor: The Dark World (2013)
A Marvel első női rendezőjeként Patty Jenkins-t bízták meg Thor második részének irányításával. Jenkins azonban csak pár hónapig dolgozott rajta; hivatalosan ismét „kreatív nézeteltérés” miatt távozott. Ő Romeo és Júlia típusú szerelmi történetet szeretett volna mesélni Chris Hemsworth karaktere és Natalie Portman Jane Foster-je között – de úgy érezte nem ő volt megfelelő személy erre a történetre.
Guillermo del Toro – The Hobbit (2012-2014)
A Gyűrűk Ura-trilógia után sokan kételkedtek abban, szükség van-e még három Tolkien-adaptációra egyetlen könyvből. Del Toro viszont érdekes alternatívát kínált két részes változatával; jelentős előkészítő munkát végzett Peter Jackson producer mellett karakterekkel és díszletekkel kapcsolatban is. Az MGM pénzügyi gondjai miatt azonban le kellett mondania; Peter Jackson vette át végül a rendezést Martin Freeman főszereplésével.
Darren Aronofsky – The Wolverine (2013)
Egy különleges párosítás volt Aronofsky és Hugh Jackman Wolverine-je: Aronofsky pszichológiai drámáiról ismert volt (Pi), így izgalmas lett volna látni mit hoz ki ebből az X-Men spin-offból. Sajnos Aronofsky 2011-ben kiszállt mert nem akart hosszú időre távol lenni családjától. Így sosem tudjuk meg igazán milyen lett volna az ő verziója.
Chris Miller és Phil Lord – Solo: A Star Wars Story (2018)
Bár inkább kirúgásról volt szó mint önkéntes távozásról, Lord és Miller mégis diplomatikusan közölték kilépésüket pár héttel a forgatás vége előtt: „A mi elképzeléseink nem egyeztek partnereinkével.” A Lucasfilm elégedetlen volt improvizatív humorukkal és kamerabeállításaikkal; valamint összetűzésbe kerültek író Lawrence Kasdannal is aki ragaszkodott forgatókönyvéhez szó szerint betartásához. Ron Howard fejezte be végül a filmet.
Kreativitás kontra üzleti érdekek
Ezek az esetek jól mutatják azt az örök feszültséget filmes világban, ahol az alkotói szabadság gyakran ütközik az üzleti érdekekkel és stúdiói elvárásokkal. Sokszor hiába van egyedi víziója egy tehetséges rendezőnek vagy íróknak; ha nem egyezik meg azokkal az irányelvekkel vagy pénzügyi kalkulációkkal amelyek mentén egy franchise működik, könnyen elveszíthetik pozíciójukat vagy maguk dönthetnek úgy hogy kilépnek.
Ezekből az esetekből tanulhatunk arról is, milyen nehézségekkel járhat egy-egy nagy volumenű produkció létrejötte – legyen szó akár Marvel-, DC- vagy Star Wars-filmekről –, illetve arról is hogy mennyire fontos lehet megtalálni azt az alkotói csapatot amely képes harmonikusan együtt dolgozni annak érdekében hogy megszülessen egy emlékezetes moziélmény.






