A segédeszközök fejlesztése során az egyik legfontosabb kérdés, amelyet a tervezőknek fel kell tenniük: mit igényel a használó személy? Az Egyesült Államok északnyugati részén, a Whitworth Egyetem mérnökei és foglalkozásterapeutái ezt a kérdést helyezték a középpontba, amikor egy első osztályos kisfiú számára készítettek egy személyre szabott tanulási állomást.
A projekt háttere és célja
Spokane-ben, Washington államban található Whitworth Egyetem mérnöki és foglalkozásterápiás szakemberei egy olyan tanulási állomást terveztek és szállítottak le, amelyet Ryken nevű első osztályos kisfiú használhat. Ryken cerebrális parézissel él, amelyhez epilepszia, hallás- és látáskárosodás is társul. Édesanyja azért kereste meg az egyetemet, mert Ryken nem tudott teljes mértékben részt venni az oktatásban, és nem találtak a piacon megfelelő eszközt, amely megfelelne a gyermek speciális igényeinek.
Felhasználó-központú tervezés: a siker kulcsa
David Schipf, a Whitworth mérnöki és fizikai tanszékének adjunktusa hangsúlyozza, hogy a projekt sikere a multidiszciplináris együttműködésnek köszönhető. Mérnökök, fizikoterapeuták, foglalkozásterapeuták, valamint Ryken és családja szoros konzultációi vezettek a végleges megoldáshoz.
„A tanulási állomás rendkívül felhasználóbarát, lehetővé teszi Ryken számára, hogy az első osztályos tanulmányaira koncentráljon, miközben szemmagasságban van azokkal, akik hozzá beszélnek.” – mondja Schipf. – „Emellett az állomás mobilitást is biztosít számára otthonában.”
A tanulási állomás részletes jellemzői
A tanulási állomás kialakítása során különös figyelmet fordítottak Ryken speciális szükségleteire:
- Magas kontrasztú fekete háttér: Ez segíti Ryken látását, hogy könnyen lássa az előtte elhelyezett tárgyakat.
- Állítható magasságú ülőhely: Az ülés magassága elektromosan emelhető vagy süllyeszthető – így alacsonyabb lehet tanuláshoz a tanítóval, vagy magasabbra emelhető például a konyhai pult magasságához igazodva.
- Könnyű mozgathatóság: Az egész rendszer úgy készült, hogy Ryken kényelmesen mozoghasson vele otthonában.
- Egyedi mechanikai alkatrészek: Több alkatrészt 3D nyomtatással készítettek el, hogy tökéletesen illeszkedjenek az igényekhez.
- Beépített nagy kapacitású akkumulátor: Ez biztosítja az elektromos emelő rendszer folyamatos működését AC 120 voltos áramforrással.
Schipf kiemeli: „Az emelő mechanizmus egy olyan dugattyús rendszerre épül, amelyet eredetileg konyhai asztalokhoz fejlesztettek ki családok számára.”
A dizájn fontossága – esztétika és funkció kéz a kézben
Katie Ericsson, foglalkozásterápia adjunktusa a Whitworth Egyetemen elmondta, hogy egy hallgatójuk javaslatára külön hangsúlyt fektettek az eszköz megjelenésére is. A hallgató felhívta a figyelmet arra, hogy az eszköz otthonukban lesz használatban, ezért fontos volt az esztétikus kivitelezés.
„Ez egy apró példa arra, milyen jó ötleteket hozott be a csapatba. Nélküle egy funkcionális, de csúnya prototípust készíthettünk volna.”
Egy másik projekt: vészhelyzeti kommunikációs eszköz mozgássérülteknek
A Whitworth csapata nemcsak Ryken számára dolgozik innovatív megoldásokon. Egy másik projekt keretében egy fiatal nőnek fejlesztenek vészhelyzeti kommunikációs eszközt. A hölgy mozgékony ugyan, de beszédproblémái vannak. A projekt alapötlete abból fakadt, hogy édesapja aggódott lánya biztonságáért például túrázás vagy városi közlekedés közben.
A készülék főbb jellemzői:
- Könnyen hordható övtáskába illeszkedik.
- Nagy méretű, tapintható gombokkal rendelkezik.
- Egy gomb megnyomásával előre programozott SMS üzenetet küld vészhelyzet esetén előre meghatározott címzetteknek.
- A készülék GPS-alapú helymeghatározással rendelkezik.
- Egy másik gomb hangüzenetet játszik le idegenek számára: felszólítja őket arra, hogy hívják fel az apát segítségért.
Schipf így magyarázza: „Az apuka idősebb és egészségügyi problémái vannak. Attól tart, hogy túrázás közben rosszul lehet vagy elájulhat, így lánya egyedül maradna segítség nélkül.”
Közös erővel jobb segédeszközök
Ezek az eszközök jól példázzák az együttműködés erejét és azt is, hogy a segédeszközök fejlesztése során mennyire fontos a felhasználók igényeinek pontos megértése. Bár ezek az eszközök konkrét személyek számára készültek, a mögöttük álló technológia könnyen adaptálható vagy továbbfejleszthető szélesebb körű fogyatékossággal élők közössége számára is.
Katie Ericsson összegzi: „A mérnök- és terápiás hallgatók számára sokkal értékesebb élmény személyesen találkozni és beszélgetni az ügyfelekkel, mint pusztán tankönyvi eseteket tanulmányozni.”
Forrás: https://spectrum.ieee.org/assistive-technology-cerebral-palsy