A Rivian, az elektromos járművek gyártója, megállapodott abban, hogy 250 millió dollárt fizet egy részvényesi csoportper lezárásaként, amelyet a vállalat ellen indítottak azután, hogy 2022-ben váratlanul jelentősen megemelte az R1 pickup és SUV modelljeinek árait. A perben azzal vádolták a céget, hogy félrevezető információkat és adatokat közölt a szabályozói dokumentumaiban a 2021-es tőzsdei bevezetése (IPO) előtt, különösen az R1 elektromos járművek gyártási költségeivel kapcsolatban.
A per háttere és a vádak részletei
A kereset szerint a Rivian nem tükrözte pontosan a valós költségeket az IPO előtti anyagaiban, ami megtévesztette a befektetőket. A vállalat később 2022 márciusában mintegy 20%-kal megemelte az R1 pickup és SUV modelljeinek árát, amely lépés tovább fokozta a befektetők elégedetlenségét és jelentős árfolyamveszteséget okozott a részvényeknek.
Bár a Rivian elfogadta a kifizetést, hivatalos közleményében hangsúlyozta: „Tagadjuk a perben foglalt vádakat, és ez a megállapodás nem jelenti hibánk vagy jogsértésünk elismerését.”
A megállapodás jóváhagyása és pénzügyi vonatkozásai
A 250 millió dolláros kártérítési összeg jóváhagyására még vár a bíróság – pontosabban az Egyesült Államok Közép-Kaliforniai Kerületi Bíróságán. Amennyiben a bíró elfogadja az egyezséget, a Rivian tervei szerint ennek 67 millió dollárját biztosításból fedezi, míg a fennmaradó 183 millió dollárt készpénz tartalékából fizeti ki.
Fontos megjegyezni, hogy 2023 júniusának végén a vállalatnak még mintegy 4,8 milliárd dollár készpénze és likvid eszközei voltak, így ez az összeg nem veszélyezteti jelentősen pénzügyi stabilitását.
Rivian helyzete és jövőbeli tervei
A per lezárása egy kritikus időszakban érkezik a Rivian számára. A cég jelenleg intenzív előkészületeket folytat második generációs elektromos járművének, az R2 SUV-nak a piacra dobására, amely várhatóan 2026-ban debütál majd.
Az R2 modell ára jelentősen alacsonyabb lesz az R1 szériánál, és a vállalat célja, hogy jóval nagyobb volumenben gyártsa ezt az új modellt. Az Illinois államban található gyárukban akár évi 150 000 darab R2-t is képesek lehetnek előállítani. Emellett épül egy új üzem Georgiában is, amely szintén az R2 és további jövőbeli modellek gyártását szolgálja majd.
Az R1 modellek értékesítési nehézségei
Eközben azonban az R1 pickupok és SUV-k értékesítése elmarad a várttól. A vállalat előrejelzése szerint 2025 végére kevesebb járművet szállít majd le, mint azt megelőző éveiben (2023-ban vagy 2024-ben). Ennek hátterében több tényező áll:
- Donald Trump elnök által bevezetett vámok, amelyek növelték az importköltségeket;
- a szövetségi elektromos jármű adókedvezményének megszűnése, ami csökkentette a vásárlók ösztönzését;
- a globális ellátási lánc problémái és inflációs nyomások, amelyek növelték a gyártási költségeket.
Szervezeti változások és átszervezés
A piaci kihívásokra reagálva a Rivian nemrégiben több mint 600 alkalmazottjától vált meg egy átszervezési folyamat keretében. Ezzel párhuzamosan RJ Scaringe vezérigazgató ideiglenesen átvette a marketing vezetői feladatokat is.
Az árdrágítás körüli botrány részletei
A Rivian első R1 pickupjait 2021 végén kezdte kiszállítani. Azonban márciusban – hivatkozva ellátási lánc problémákra, inflációra és olcsóbb modellek bevezetési terveire – közel 20%-kal emelte meg mind az R1 pickupok, mind pedig az R1S SUV-k árát.
Ezt az áremelést nemcsak új megrendelésekre alkalmazták, hanem visszamenőlegesen azoknak is, akik előrendelést adtak le vagy várólistán voltak. Ez komoly felháborodást váltott ki vásárlók és rajongók körében. A cég gyorsan visszavonta ezt az intézkedést azok számára, akik már előrendeltek.
Az árdrágítás bejelentése jelentős mértékben rontotta a Rivian részvényeinek árfolyamát is.
„Ez helytelen volt, és elvesztettük önök bizalmát” – írta Scaringe vezérigazgató egy nyílt levélben akkoriban. „Többször hibáztam már több mint egy évtizedes működésünk során, de ez volt a legfájdalmasabb.”
A részvényesi kereset alakulása
Néhány nappal később Charles Larry Crews részvényes pert indított a Rivian ellen. A keresetben többek között azt állította, hogy a vállalat félrevezette a befektetőket az IPO dokumentációjában szereplő valós költségek eltitkolásával vagy torzításával.
Crews érvelése szerint ezek a félrevezető információk közvetlenül hozzájárultak ahhoz, hogy az árdrágítás bejelentése után jelentős veszteségek érjék a részvényeseket. A per végül 2024 júliusában kapott csoportper (class action) státuszt.
Összegzés
A Rivian esete jól példázza azt, milyen kockázatokkal járhat egy gyorsan növekvő technológiai vállalat számára egy hirtelen árváltoztatás és annak kommunikációja. Bár most sikerült peren kívül rendezniük ezt a vitát jelentős összeggel, továbbra is komoly kihívásokkal néznek szembe mind pénzügyi, mind piaci szempontból.
A jövő kulcsa most az új generációs modellek sikeres bevezetése és értékesítése lehet.
Forrás: https://techcrunch.com/2025/10/24/rivian-will-pay-250m-to-settle-lawsuit-over-r1-price-hike/