Az AI jövője a videojáték-fejlesztésben: Matt Shumer vitatott víziója

okt 25, 2025 | Tech

Az AI videojátékok témája napjainkban egyre nagyobb figyelmet kap, különösen azok körében, akik hisznek abban, hogy a mesterséges intelligencia alapjaiban formálhatja át az emberi kreativitást. Matt Shumer, a HyperWrite vezérigazgatója és befektető, nemrégiben egy látványos, ám megosztó videóval mutatta be elképzeléseit az AI videojáték-fejlesztés potenciáljáról. Azonban a bemutató nem aratott osztatlan sikert – sokan kritikával illették a látottakat, mondván, hogy a vízió inkább zavaros és nehezen értelmezhető, mintsem lenyűgöző.

Matt Shumer és a HyperWrite innovációi

Matt Shumer a HyperWrite nevű cég vezetője, amely élvonalbeli mesterséges intelligencia eszközöket kínál. Ilyenek például a „Team Member Praise Generator” vagy az „AI Sympathy Message Generator by HyperWrite for Heartfelt Cards”, amelyek mind azt célozzák, hogy az AI segítségével könnyebbé és hatékonyabbá tegyék az emberi kommunikációt és kreatív folyamatokat.

Nem meglepő tehát, hogy Shumer nagy lelkesedéssel állt elő azzal az elképzeléssel, hogy az AI képes lesz forradalmasítani a videojátékokat is. Ezt egy videó formájában mutatta be X (korábbi Twitter) platformján, amelyhez azt a feliratot fűzte: „AI games are going to be amazing” („Az AI játékok lenyűgözőek lesznek”). A videóhoz mellékelt büszke „(sound on)” jelzés arra utalt, hogy a bemutató hanggal együtt még meggyőzőbb élményt nyújt majd.

A videó tartalma és kritikája

Azonban a valóságban a feltöltött anyag egy zavaros és nehezen követhető AI-generált játékbemutató volt, amely inkább keltett zavart és értetlenséget, mint lelkesedést. A videó egy első személyű lövöldözős játékot imitált Manhattan utcáin, ahol a játékos egy katona szerepében mozog egy helikopterből leereszkedve. Az események azonban kaotikusan zajlanak:

  • A katona egy rémálomszerű MP5-öt húz elő, amelyen két irányzék is van.
  • A fegyverből kilőtt lövések csak szikrákat és törmeléket keltenek közvetlenül a cső előtt, mintha falba lőnének.
  • A csapat előrehalad Manhattan utcáin, miközben láthatatlan lövedékek süvítenek el mellettük.
  • Egy üzlet neve folyamatosan változik („DELI”, „DELE”, „DEE”), míg egy metróbejárat feliratán „Sublone” szerepel – ráadásul a lépcsők felfelé vezetnek.
  • A játék hirtelen választási lehetőségeket kínál: „merüljünk alá az Uptown metróba”, „támadjunk meg Broadway-n egy busz mögött”, vagy „mászunk fel a tűzlépcsőn”.

A választások azonban nem követik logikus narratívát. Például amikor az „alámerülést” választjuk, valójában felfelé haladunk lépcsőkön. Egy nyílt metróperon jelenik meg Times Square helyén, ahol maszkos fegyveresek támadnak egy vonatra – akiket azonban társaink figyelmen kívül hagynak.

A történet tovább bonyolódik: vonatok jelennek meg és tűnnek el falakból; fegyveres összecsapások zajlanak; furcsa tárgyak jelennek meg és tűnnek el; valamint logikátlan események sorozata következik be (például egy férfi tűzgolyót lő ki kézből). A játékos nézőpontja többször váltakozik első- és harmadik személy között, miközben újabb és újabb abszurd választási lehetőségek bukkannak fel – például „vegye fedezékbe magát az HVAC mögött”, ami végül egy shotgun-lövésként jelenik meg.

Miért váltott ki ilyen heves reakciókat?

A videó megosztotta a közönséget: sokan csalódottságukat fejezték ki az anyag minősége miatt. Egy kommentelő egyszerűen így fogalmazott: „Dude this fucking sucks.” („Haver, ez szörnyű.”) A kritikusok szerint az anyag inkább káoszt és zavarodottságot sugározott, mintsem azt az ígéretet váltotta volna be, hogy az AI forradalmasítja majd a videojátékokat.

Ez az eset jól példázza azt is, hogy az AI fejlesztéseinek támogatói és kritikái gyakran eltérő mércét alkalmaznak: míg az előbbiek minden apró előrelépést jövőképként ünnepelnek, addig az utóbbiak inkább csak újabb bizonyítékot látnak arra, hogy az AI által generált tartalom még messze van attól, hogy valódi értéket képviseljen.

Matt Shumer válasza és a jövőkép

A kritikák után Matt Shumer reagált is: hangsúlyozta, hogy ezek a bemutatók nem kész termékek, hanem bepillantások abba, ami várható. Szerinte bár ma még nem AAA kategóriás játékokról beszélhetünk AI segítségével, öt év múlva már elképesztő eredmények születhetnek ezen a területen.

„Nem kész termékek… hanem bepillantások abba, ami jönni fog.”
„Ez ma nem AAA játék? Természetesen nem. De öt év múlva az AI-alapú játékok hihetetlenek lesznek.” – Matt Shumer

Kitekintés: Az AI szerepe a kreativitás jövőjében

Az AI fejlődése kétségtelenül izgalmas lehetőségeket rejt magában mind a videojáték-fejlesztésben, mind más kreatív iparágakban. Ugyanakkor fontos felismerni azt is, hogy ezek az új technológiák kezdeti stádiumukban gyakran még hibásak vagy zavarosak lehetnek. A technológiai áttörések ritkán történnek egyik napról a másikra – sokszor hosszú út vezet odáig, amíg valódi értéket teremtenek.

Összességében tehát:

  1. Az AI videojátékok fejlesztése még gyerekcipőben jár.
  2. Még nem tudják teljes mértékben kiváltani vagy felülmúlni az emberi kreativitást.
  3. A bemutatók gyakran inkább technológiai kísérletek vagy koncepciódemók.
  4. A jövő viszont ígéretes lehet azok számára, akik hisznek az AI fejlődési potenciáljában.

Összegzés

Matt Shumer legutóbbi videója jól illusztrálja azt a kettősséget, amely körülveszi az AI szerepét a videojáték-fejlesztésben: egyrészt ott van a lelkesedés és hit abban, hogy hamarosan forradalmi változások következnek be; másrészt pedig ott vannak azok a kritikák és kételyek is, amelyek szerint jelenleg még csak töredékét látjuk annak, amit valójában elérhetünk majd.

Bár jelenleg még távol állunk attól, hogy mesterséges intelligencia által generált játékok valódi AAA élményt nyújtsanak, érdemes nyitott szemmel követni ezt a fejlődést. Az innovációk ugyanis gyakran pont ilyen kezdeti botladozások után törnek előre igazán – így akár már néhány éven belül olyan játékokkal találkozhatunk majd, amelyek alapjaiban változtatják meg azt, ahogyan játszunk és alkotunk.

Forrás: https://www.pcgamer.com/gaming-industry/tech-investor-declares-ai-games-are-going-to-be-amazing-posts-an-ai-generated-demo-of-a-god-awful-shooter-as-proof/

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Paramount Skydance jelentős leépítéseket hajt végre az Egyesült Államokban

Paramount Skydance, a nemrégiben egyesült szórakoztatóipari óriás, komoly átszervezésbe kezdett, amelynek keretében mintegy 1000 munkahelyet szüntet meg elsősorban az Egyesült Államokban. A Variety értesülései szerint a leépítések 2024. október 29-én, szerdán...

Meta okosszemüvegek és a magánélet halála: a jövő, amitől a sci-fi írók is félnek

Mark Zuckerberg legújabb fejlesztése, a Meta okosszemüvegek sorozata egy olyan jövőképet vetít előre, amelyet a sci-fi szerzők évtizedek óta figyelmeztetnek: egy világot, ahol a magánélet megszűnik létezni, és mindenki folyamatosan mindenkit rögzít. A Meta...

Microsoft és OpenAI új partnerségi megállapodása: a mesterséges intelligencia jövője

Microsoft és OpenAI szeptemberben aláírtak egy nem kötelező érvényű megállapodást (MOU) a többmilliárd dolláros partnerségük következő szakaszára. Azonban a részletek akkor még meglehetősen szűkszavúak voltak, ami aggodalmat és találgatásokat váltott ki, miközben az...

Bank of America elnök-vezérigazgatója figyelmeztet: az infláció és a kormányzati leállás veszélyezteti a középosztály stabilitását

Brian Moynihan, a Bank of America elnök-vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki az amerikai gazdaság jövőjével kapcsolatban, különösen a középosztály helyzetét illetően. Bár az amerikai fogyasztók továbbra is jelentős mértékben támogatják a gazdaságot folyamatos...

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Dinamikus vezeték nélküli töltés: Franciaország első elektromos autópályája

Franciaország történelmi lépést tett a fenntartható közlekedés irányába azzal, hogy megnyitotta a világ első olyan autópályáját, amely dinamikus vezeték nélküli töltőrendszerrel van felszerelve. Ez az innovatív technológia lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek...

Az Alan Turing Intézet új küldetése: az Egyesült Királyság védelme a kibertámadások ellen

Az Alan Turing Intézet, az Egyesült Királyság vezető mesterséges intelligencia (MI) kutatóközpontja, jelentős átalakuláson megy keresztül. Az intézet új, ambiciózus küldetést jelentett be, amelynek célja az ország kritikus infrastruktúrájának – beleértve az energia-,...

Roblox ellen indított per: Egy anya harca a gyermekek biztonságáért a digitális világban

Roblox, az egyik legnépszerűbb online játékplatform, amelyet elsősorban gyermekek és tinédzserek használnak, komoly jogi kihívásokkal néz szembe. Jaimee Seitz, egy tizenéves lány, Audree Heine édesanyja beperelte a céget, azzal vádolva őket, hogy a befektetők érdekeit...

Intel 4004: Az első programozható mikroprocesszor belső titkai

CPU Duke, egy elismert CPU gyűjtő és rajongó, különleges lehetőséget kapott arra, hogy „felnyissa a motorháztetőt” az Intel első, többcélú mikroprocesszorán, az Intel 4004-en. Egy friss bejegyzésében az X közösségi platformon CPU Duke eltávolította a 4004-es...

OpenAI újrastrukturálása: nonprofit alapítvány és nyilvános hasznossági társaság

2025. szeptember 23-án az OpenAI, a mesterséges intelligencia egyik vezető startupja, bejelentette, hogy befejezte pénzügyi újrastrukturálását, amelynek eredményeként nonprofit szervezetté vált, miközben megtartotta irányító részesedését a profit orientált üzleti...