Az önvezető technológia és a valóság találkozása: Egy újabb Tesla Autopilot incidens rázta meg az autós világot Illinois államban, ahol egy sofőr azt állítja, hogy az Autopilot irányította a járművét, miközben ő maga elaludt a volán mögött. Az eset során a Tesla hátulról nekiütközött egy rendőrautónak, amely éppen szolgálatban volt.
Az eset részletei és a sofőr állítása
A South Barrington Rendőrkapitányság Facebook-oldalán megosztott bejegyzés szerint a Tesla vezetője azt mondta, hogy az Autopilot volt az, amely irányította az autót az ütközés pillanatában. Ez az állítás különösen figyelemre méltó, hiszen számos korábbi incidens kapcsolódott már Tesla félig önvezető rendszeréhez, de ez az eset talán minden eddiginél súlyosabbnak tűnik.
Mi is az Autopilot? A Tesla Autopilotja egy úgynevezett „junior-grade” vezetéstámogató rendszer, amely lehetővé teszi a „kéz nélküli” vezetést bizonyos körülmények között, főként autópályákon. Ez azonban nem egy teljesen önálló vezetési megoldás, mint a Tesla „Full Self-Driving” (FSD) rendszere, amely elméletileg képes lenne teljes útvonalon önállóan közlekedni. Az Autopilot működése korlátozottabb, és a rendszernek folyamatosan figyelnie kell a sofőr éberségét – ha a rendszer érzékeli, hogy a vezető elalszik vagy nem figyel eléggé, akkor át kell adnia az irányítást.
Az önvezető rendszerek korlátai és a valóság
Bár az Autopilot és más hasonló rendszerek (például a General Motors Super Cruise vagy a Ford Blue Cruise) jelentős segítséget nyújtanak a vezetőknek, nem helyettesítik teljes mértékben az emberi figyelmet és felelősséget. A Tesla tulajdonosok között is akadnak olyanok, akik megpróbálták kijátszani ezeket a biztonsági mechanizmusokat – például különböző trükkökkel próbálták megtéveszteni a rendszer érzékelőit –, de ezek veszélyes gyakorlatok.
A jelenlegi eset kapcsán nehéz pontosan megmondani, hogy valóban az Autopilot volt-e aktív az ütközés pillanatában. A rendőrség által közzétett fotókon nem szerepel maga a Tesla jármű sem, így nem ismert annak pontos típusa vagy évjárata sem. Az ilyen helyzetekben gyakran előfordulhat, hogy a sofőrök saját történetei nem teljesen megbízhatóak – ahogy azt korábban egy tűzoltóautós incidensnél is tapasztaltuk.
A rendőrség reakciója és a jogi felelősség
A South Barrington Rendőrkapitányság egyértelműen hangsúlyozta: bár az önvezető rendszerek használata nem illegális, a vezetőknek mindig ébernek kell maradniuk. A technológia segíthet ugyan a biztonság növelésében, de nem helyettesítheti az emberi figyelmet és döntéshozatalt.
„A South Barrington Rendőrkapitányság szeretné emlékeztetni minden gépjárművezetőt arra, hogy bár az olyan járműautomatizálási rendszerek használata, mint az Autopilot nem tiltott, a vezetőknek folyamatosan ébernek és figyelmesnek kell maradniuk.”
„A járműtechnológia segítheti a vezetőt, de nem helyettesíti az emberi figyelmet és ítélőképességet.”
– South Barrington Rendőrkapitányság
A kapitányság helyettes vezetője, Puralewski alezredes hozzátette: „A technológia folyamatosan fejlődik és megfelelő használat mellett növelheti a biztonságot. Ugyanakkor fontos szem előtt tartani, hogy mindig a vezetők felelősek járműveik biztonságos működtetéséért.”
Az eset következményei és további információk
Szerencsére egyik rendőr sem sérült meg az ütközés során. A rendőrség nem közölt további részleteket a Tesla sofőrjének állapotáról azon túlmenően, hogy képtelen volt nyitva tartani a szemét vezetés közben.
Ez az eset ismét ráirányítja a figyelmet arra, hogy még a legfejlettebb vezetéstámogató rendszerek mellett is elengedhetetlen az emberi felelősségvállalás és éberség. Az önvezető technológiák fejlődése izgalmas lehetőségeket kínál, de jelenleg még messze vagyunk attól, hogy teljesen megbízhatóan átadhassuk nekik az irányítást.
Összegzés
- Egy Illinois-i Tesla-sofőr azt állítja, hogy Autopilot vezette autóját alvás közben.
- Az autó hátulról nekiütközött egy rendőrautónak szolgálat közben.
- Az Autopilot egy félig önvezető rendszer, amely nem helyettesíti teljesen az emberi figyelmet.
- A rendőrség hangsúlyozza: mindig szükséges maradni ébernek még automatizált rendszerek használata mellett is.
- Szerencsére senki sem sérült meg súlyosan.
Ha Ön is rendelkezik hasonló információval vagy tapasztalattal Tesla vagy más önvezető rendszerekkel kapcsolatban, kérjük ossza meg velünk: tips@thedrive.com
Forrás: https://www.thedrive.com/news/sleeping-tesla-driver-blames-autopilot-for-rear-ending-police-car