Kerékpáros „majdnem balesetek” térképezése Londonban – UCL kutatás a közlekedésbiztonság javításáért

okt 28, 2025 | Tudomány

London kerékpáros közlekedésében bekövetkező „majdnem balesetek” típusait, helyszíneit és okait térképezték fel az University College London (UCL) kutatói egy innovatív tanulmányban, amely bukósisakra szerelt 360 fokos kamerák és GPS-eszközök segítségével követte nyomon az ingázók útvonalait. A kutatás értékes adatokat szolgáltat a kerékpárosok biztonságának növeléséhez, különösen a városi forgalomban.

A kutatás háttere és módszertana

A Accident Analysis and Prevention folyóiratban megjelent tanulmány az első olyan vizsgálat, amely valós idejű, szóban rögzített eseményjelentéseket kombinál panorámaképes videófelvételekkel és GPS-adatokkal. Ez lehetővé tette a kutatók számára, hogy mélyrehatóan megértsék azokat a viselkedési és környezeti tényezőket, amelyek a kerékpárosok és más közlekedők között kialakuló „majdnem balesetekhez” vezetnek – vagyis azokhoz az esetekhez, amikor egy ütközést éppen elkerülnek.

A vizsgálat során 60 londoni kerékpáros két héten át rögzítette napi ingázását bukósisakjára szerelt 360 fokos kamerával. Összesen 317 óra felvétel készült, melyeken 94 „majdnem baleset” eseményt azonosítottak. Fontos megjegyezni, hogy a vizsgálati időszak alatt tényleges ütközés nem történt.

A leggyakoribb „majdnem baleset” típusok

A leggyakoribb veszélyhelyzetek között szerepeltek:

  • Közeli előzés: amikor egy jármű túl közel halad el a kerékpáros mellett;
  • Bal vagy jobb kanyarodás a kerékpáros útjába: az úgynevezett „bal- vagy jobbhorog” incidensek;
  • Oldalról kihajtás: járművek, amelyek parkolóhelyekről vagy mellékutcákból hajtanak ki hirtelen;

Időbeli és helyszíni eloszlás – mikor és hol történnek a legtöbb veszélyhelyzetek?

A „majdnem balesetek” leginkább a reggeli (07:00–09:59) és délutáni (17:00–19:59) csúcsidőszakokban fordultak elő. Ezekben az időszakokban összesen 58 esemény történt. Emellett 69 esetben olyan útszakaszokon regisztrálták őket, ahol nem volt kiépített kerékpárút vagy elkülönített infrastruktúra.

Ezek az adatok rámutatnak arra, hogy a kerékpárutak hiánya jelentősen növeli a veszélyt, különösen a forgalmasabb utak mentén. A csomópontok pedig különösen kockázatos helyszíneknek bizonyultak.

Kutatói elemzések és következtetések

Professor Nicola Christie, az UCL Közlekedéstudományi Központjának vezető kutatója kiemelte: „A kerékpáros majdnem balesetek gyakran kimaradnak a hivatalos statisztikákból, pedig kulcsfontosságú mutatói a közlekedésbiztonságnak. Eredményeink azt mutatják, hogy ezek többsége olyan utakon történik, ahol nincs megfelelő kerékpár-infrastruktúra, és hogy a csomópontok különösen veszélyesek.”

A számítógépes modellezés alapján megállapították, hogy magasabb kerékpársebesség és több idő eltöltése elkülönített kerékpárutakon kevesebb majdnem balesetet eredményezett. Ezzel szemben a 30 mérföld/órás sebességkorlátozású utakon való haladás, reggeli csúcsforgalomban való kerékpározás, valamint korábbi egyéni baleseti tapasztalatok növelték a veszélyhelyzetek számát.

A csendes lakóövezeti utak előnyei és kihívásai

Dr. James Haworth, az UCL Civil-, Környezeti- és Geometriai Mérnöki Tanszékének munkatársa elmondta: „Az eredmények alátámasztják azt az elképzelést, hogy a dedikált kerékpár-infrastruktúra létrehozása és jól megtervezett útvonalak kialakítása pozitív hatással van a közlekedésbiztonságra.”

Különösen hatékonynak bizonyultak azok az ún. „quietways”, vagyis csendes lakóövezeti utak, ahol ugyan osztozni kell az úton gépjárművekkel, de alacsonyabb forgalom és 20 mérföld/órás sebességkorlátozás miatt kevesebb volt a veszélyes helyzet.

Ugyanakkor megfigyeltek majdnem baleseteket elkülönített kerékpárutakon is (korábbi londoni „cycle superhighways”), főként ott, ahol járművek mellékutcákból hajtanak ki vagy keresztezik a kerékpárutat forgalmi akadályok miatt – különösen zsúfolt időszakokban, amikor korlátozott a kilátás.

Járműtípusok szerepe és biztonsági kampányok hatása

A kutatás feltárta továbbá, hogy az esetek többségében személygépkocsik (52 eset) érintettek voltak majdnem balesetekben, ezt követték furgonok (13 eset) és gyalogosok (11 eset). Érdekes módon nehézgépjárművek nem szerepeltek ezekben az incidensekben – ezt a szerzők részben Transport for London biztonsági kampányainak és járműérzékelő rendszereinek sikerének tulajdonítják.

A kerékpározás növekvő népszerűsége és biztonsági kihívások

2004 és 2024 között Nagy-Britanniában 39%-kal nőtt a kerékpározási aktivitás – ezt részben annak tulajdonítják, hogy egyre többen választanak alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési módokat, illetve gyorsabb utazási időt keresnek zsúfolt városi környezetben.

Bár ebben az időszakban 35%-kal csökkent a kerékpáros halálesetek száma (2024-ben 82 haláleset), súlyos sérülések száma 16%-kal nőtt (3 822 eset). Ezek az adatok valószínűleg alulbecsülik azokat az eseteket is, amikor rossz útburkolat vagy gyalogosokkal, más kerékpárosokkal vagy állatokkal való ütközés miatt sérülnek meg biciklisek – mivel sok ilyen esemény nincs hivatalosan bejelentve.

Következtetések és jövőbeli irányok

Professor Christie

A kutatás megerősíti azt is, hogy a jól tervezett kerékpár-infrastruktúra védelmet nyújt a biciklisek számára. Transport for London biztonsági intézkedései már most is érezhető javulást hoznak.

Támogatók és további információk

A tanulmányt a Road Safety Trust finanszírozta, támogatói között szerepelnek többek között a London Road Safety Council, Transport for London valamint az All Party Parliamentary Group on Cycling.

Ruth Purdie OBE, a Road Safety Trust ügyvezető igazgatója így nyilatkozott: „Fontos teljes körűen megérteni azokat az eseményeket és majdnem baleseteket, amelyeket a kerékpárosok átélnek ahhoz, hogy fejlesszük az úthálózatot biztonságosabb közlekedés érdekében. Örülök, hogy támogathattuk ezt az innovatív adatgyűjtési módszereket alkalmazó kutatást.”

Kapcsolat és további részletek

  • Kapcsolattartó: Dr Matt Midgley
    Telefon: +44 (0)20 7679 9064
    Email: m.midgley@ucl.ac.uk
  • Kutatási publikáció:
    Nicola Christie et al., „Spatiotemporal and Behavioural Correlates of Cycling Near Misses: Evidence from Helmet-Mounted Video Data”,
    Accident Analysis and Prevention,
    DOI: 10.1016/j.aap.2025.108272
    Megjelenés dátuma: 2025. október 27.
  • További információk UCL-ről:
    Az University College London egy világszínvonalú egyetem több mint 50 ezer hallgatóval világszerte.
    Honlap: www.ucl.ac.uk
    Hírportál: www.ucl.ac.uk/news/

Forrás: https://www.eurekalert.org/news-releases/1103458

Whiteia anniae: Új coelacanth faj felfedezése az ősi Kínában

A paleontológia világában izgalmas új felfedezés született Kínában: a kutatók egy eddig ismeretlen coelacanth-fajt, a Whiteia anniae-t írták le két fosszilizált példány alapján. Ez a lelet jelentősen kiterjeszti a Whiteia nemzetség földrajzi elterjedését az Ős-Triász...

IBS kezelése: Mediterrán diéta vagy alacsony FODMAP étrend?

Az irritábilis bél szindróma (IBS) sokak életét megnehezíti, és a tünetek enyhítésére számos étrendi megoldás létezik. Az utóbbi időben egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy a mediterrán diéta hatékony segítséget nyújthat az IBS tüneteinek enyhítésében, ráadásul...

Paramount Skydance jelentős leépítéseket hajt végre az Egyesült Államokban

Paramount Skydance, a nemrégiben egyesült szórakoztatóipari óriás, komoly átszervezésbe kezdett, amelynek keretében mintegy 1000 munkahelyet szüntet meg elsősorban az Egyesült Államokban. A Variety értesülései szerint a leépítések 2024. október 29-én, szerdán...

Meta okosszemüvegek és a magánélet halála: a jövő, amitől a sci-fi írók is félnek

Mark Zuckerberg legújabb fejlesztése, a Meta okosszemüvegek sorozata egy olyan jövőképet vetít előre, amelyet a sci-fi szerzők évtizedek óta figyelmeztetnek: egy világot, ahol a magánélet megszűnik létezni, és mindenki folyamatosan mindenkit rögzít. A Meta...

Microsoft és OpenAI új partnerségi megállapodása: a mesterséges intelligencia jövője

Microsoft és OpenAI szeptemberben aláírtak egy nem kötelező érvényű megállapodást (MOU) a többmilliárd dolláros partnerségük következő szakaszára. Azonban a részletek akkor még meglehetősen szűkszavúak voltak, ami aggodalmat és találgatásokat váltott ki, miközben az...

Bank of America elnök-vezérigazgatója figyelmeztet: az infláció és a kormányzati leállás veszélyezteti a középosztály stabilitását

Brian Moynihan, a Bank of America elnök-vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki az amerikai gazdaság jövőjével kapcsolatban, különösen a középosztály helyzetét illetően. Bár az amerikai fogyasztók továbbra is jelentős mértékben támogatják a gazdaságot folyamatos...

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Dinamikus vezeték nélküli töltés: Franciaország első elektromos autópályája

Franciaország történelmi lépést tett a fenntartható közlekedés irányába azzal, hogy megnyitotta a világ első olyan autópályáját, amely dinamikus vezeték nélküli töltőrendszerrel van felszerelve. Ez az innovatív technológia lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek...

Az Alan Turing Intézet új küldetése: az Egyesült Királyság védelme a kibertámadások ellen

Az Alan Turing Intézet, az Egyesült Királyság vezető mesterséges intelligencia (MI) kutatóközpontja, jelentős átalakuláson megy keresztül. Az intézet új, ambiciózus küldetést jelentett be, amelynek célja az ország kritikus infrastruktúrájának – beleértve az energia-,...

Roblox ellen indított per: Egy anya harca a gyermekek biztonságáért a digitális világban

Roblox, az egyik legnépszerűbb online játékplatform, amelyet elsősorban gyermekek és tinédzserek használnak, komoly jogi kihívásokkal néz szembe. Jaimee Seitz, egy tizenéves lány, Audree Heine édesanyja beperelte a céget, azzal vádolva őket, hogy a befektetők érdekeit...

Intel 4004: Az első programozható mikroprocesszor belső titkai

CPU Duke, egy elismert CPU gyűjtő és rajongó, különleges lehetőséget kapott arra, hogy „felnyissa a motorháztetőt” az Intel első, többcélú mikroprocesszorán, az Intel 4004-en. Egy friss bejegyzésében az X közösségi platformon CPU Duke eltávolította a 4004-es...

OpenAI újrastrukturálása: nonprofit alapítvány és nyilvános hasznossági társaság

2025. szeptember 23-án az OpenAI, a mesterséges intelligencia egyik vezető startupja, bejelentette, hogy befejezte pénzügyi újrastrukturálását, amelynek eredményeként nonprofit szervezetté vált, miközben megtartotta irányító részesedését a profit orientált üzleti...