A házi feladat jövője az AI korában: értelmetlen vagy új lehetőség?

okt 28, 2025 | Tech

A házi feladat régóta vita tárgya az oktatásban, de 2025-ben egy új kihívással néz szembe: vajon a mesterséges intelligencia (AI) és annak azonnali válaszai értelmetlenné vagy akár károssá tették-e a házi feladatokat? Az idei kutatások szerint az AI már teljesen beépült a diákok tanulási folyamataiba, különösen a házi feladatok megoldásában.

Az AI térnyerése a diákok körében

A College Board, amely az Egyesült Államokban számos szabványosított vizsgát, köztük az SAT-t is kezeli, 2025 eleje és májusa között végzett felmérése szerint a középiskolások 84%-a használ generatív AI-t iskolai munkáihoz – ez 5 százalékpontos növekedés az év eleji 79%-hoz képest. Ez azt jelenti, hogy egyre több diák bízza saját házi feladatait az AI-ra, még akkor is, ha ez veszélyezteti a valódi tanulást.

Az AI hatása a tanulásra és a tanárok véleménye

Az AI képes matematikai problémákat megoldani lépésről lépésre, összefoglalni és elemezni szövegeket, sőt teljes esszéket írni olyan módon, amelyet egyre nehezebb felismerni. Alyssa Bolden, egy inglewoodi középiskola angoltanára például arról számolt be, hogy diákjai olyan esszéket készítenek AI segítségével, amelyek személyre szabottan tartalmazzák az ő előadásainak jegyzeteit és értékelési szempontjait. Emiatt Bolden úgy érzi, hogy a házi feladatok értelmetlenné váltak: „Nem csinálják meg őket” – mondja.

Más tanárok azonban továbbra is adnak házi feladatot, ami új feszültséget teremt a tanár-diák kapcsolatban. A 15 éves Aaliyah Herron, aki Bolden tanítványa, elmondta, hogy más tantárgyakban gyakran kell bizonyítania ártatlanságát a kiváló munkája miatt, mert gyanúsnak tartják az AI használatát. Ő maga kerüli az AI-t, hogy elkerülje a téves vádakat: „Az esszéimet tévesen AI-nak jelölik meg – pedig soha nem használtam ilyet.”

Az oktatók dilemmája: hogyan legyen hatékony és értelmes a házi feladat?

Mollie Galloway, az Oregon állambeli Lewis & Clark College oktatáskutatója rámutatott, hogy az AI csak tovább bonyolítja azt a problémát, hogy sok tanár nem fordít elég figyelmet arra, milyen házi feladatokat ad. „Mindig is fontos volt olyan feladatokat adni, amelyek mélyítik a tudást és értelmesek – ez most még inkább igaz” – mondta.

A régi és új nézetek ütközése

Sokan ragaszkodnak a hagyományos nézethez. Lance Izumi, a kaliforniai Pacific Research Institute oktatási igazgatója szerint például:

  • Ha csak napi egy órát tanulnak matematikát az iskolában, nem marad meg minden tudás.
  • Házi feladat nélkül sok diák nem fejleszti ki azt a tudásbázist és fegyelmet, ami szükséges az akadémiai sikerhez.
  • A házi feladat nemcsak tudást ad át, hanem fegyelmet, szervezettséget és felelősségérzetet is.

Több kutatás is alátámasztja ezt: azok a diákok, akik rendszeresen végeznek házi feladatot, jobban tudják kezelni idejüket és feladataikat. Ugyanakkor Izumi figyelmeztet arra is, hogy az AI használata könnyűvé teheti a „másolás-beillesztés” lustaságát.

Aaliyah szerint ez jogos aggodalom: „Sokan csak gyorsan meg akarják oldani a matekfeladatokat anélkül, hogy értenék őket. Amikor pedig vizsgán nincs AI segítségükre, nem tudják megoldani.” Emilio Torres osztálytársa hozzáteszi: „Ez talán egy alkalommal ráébreszti őket, de könnyen visszaesnek az AI használatába.” Ő maga szelektíven használja az AI-t például tanulókérdések összeállítására.

Mennyit érdemes adni? A mennyiség kontra minőség kérdése

A pre-AI korszakban sok pedagógus úgy gondolta, hogy napi 10 perc házi feladatot érdemes adni osztályfokonként megszorozva (pl. 12. osztályban napi 120 perc). Azonban a Challenge Success nevű nonprofit szervezet kutatása szerint nem feltétlenül jobb több házi feladat:

  • Középiskolásoknál két óra helyett egy óra házi feladat semmivel sem eredményez jobb teljesítményt.
  • Az általános iskolásoknál nincs kimutatható előnye a házi feladatnak.
  • Középiskolában már mérhetőbb pozitív hatásai vannak.

Egy tanár újragondolja a házi feladatot

Sherman Oaks negyedik osztályos tanára, Libby Rosenbaum igyekszik alkalmazni ezeket a kutatási eredményeket. Mivel diákjai még túl fiatalok ahhoz, hogy jelentősen érintse őket az AI használata:

  • Nem engedi meg, hogy a házi befolyásolja az osztályzatot – azt kizárólag a tananyag elsajátítása alapján állapítja meg.
  • Nem ad nagy mennyiségű matematikai gyakorlófeladatot – mert aki nem érti jól otthon sem fogja megtanulni.
  • Heti „menüt” állít össze 15-20 perces nem-akadémiai tevékenységekből (pl. minőségi idő családdal vagy szervezési feladatok).
  • Ezzel fejleszti az időgazdálkodást és felelősségvállalást anélkül, hogy túlterhelné gyermekeit.
  • Kivételt képeznek azok a gyerekek, akik nem dolgoznak hatékonyan napközben vagy extra gyakorlásra szorulnak (pl. helyesírás).
  • Az olvasás mindig kötelező része marad – de inkább esti rutin részeként.

Hogyan lehet jól csinálni? Tanári tapasztalatok és praktikák

Aryn Kennedy szülőként emlékszik arra, hogy lánya sokszor unalmas és rosszul tervezett matekfeladatokat végzett otthon. Ugyanakkor látja annak előnyeit is:

  • A matekfeladatok megerősítik az iskolai anyagot.
  • A hosszabb olvasmányok otthoni feldolgozása több időt hagy az osztálytermi beszélgetésekre.

Pilar Cuevas történelemtanár Inglewoodból jelentős mértékben támaszkodik a házi feladatra. Az iskola által biztosított számítógépeken blokkolják az AI használatát; minden kérdésre kézzel kell válaszolniuk – így nehezebb csalni. Ez részben hozzájárult ahhoz is, hogy javultak a teszteredmények.

A társadalmi különbségek árnyoldala

Egyes szakértők rámutatnak arra is, hogy a házi feladat növelheti az oktatási egyenlőtlenségeket különböző családi háttérrel rendelkező diákok között. Alyssa Bolden ezért döntött úgy korábban, hogy eltörli azt. Joyce L. Epstein oktatáskutató szerint:

  • Családi támogatás és erőforrások jelentősen befolyásolják a házi feladat elkészítését.
  • A diákok attitűdjei és önbizalma szintén meghatározó tényezők.
  • Közép- és középiskolában sokan abbahagyják azt a házit, amely unalmas vagy túl nehéz számukra.
  • Az AI megjelenése tovább könnyíti ezt az elkerülést.

Összegzés: jobb házit kell adni – nem többet

A szakértők egyetértenek abban, hogy nem több házi feladatra van szükségünk – hanem jobb minőségűre. A jól megtervezett és érdekes feladatok növelik annak esélyét, hogy több diák végezze el őket valódi tanulási céllal. Fontos azonban szem előtt tartani azt is:

  • A túl sok vagy rosszul megválasztott házi stresszt okozhat és ronthatja a családi kapcsolatokat.
  • Fontos biztosítani elegendő időt sportolásra, pihenésre és társas kapcsolatokra is.
  • Az olvasás beépítése például esti rutinba segíthet fenntartani a tanulási folyamatot anélkül, hogy túlterhelnénk a gyerekeket.

Végső soron tehát az oktatás jövője azon múlik majd, hogyan tudjuk integrálni az új technológiákat úgy, hogy azok támogassák – ne pedig helyettesítsék – a valódi tanulást és fejlődést.

Forrás: https://www.latimes.com/california/story/2025-10-25/homework-useless-existential-crisis-ai

Nvidia új szuperszámítógépeket épít az Egyesült Államok Energiaminisztériumának

Nvidia, a mesterséges intelligencia (AI) chipek piacvezetője, jelentős lépést tett előre az Egyesült Államok kormányzati együttműködéseiben: hét új szuperszámítógép építését vállalta az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma (DOE) számára. Ezt Jensen Huang, a...

Jeff Bridges véleménye a nyitóhétvégi bevételekről és a filmek megítéléséről

Jeff Bridges, a „Big Lebowski” sztárja nemrégiben az Entertainment Weekly-nek adott interjújában osztotta meg gondolatait arról, hogy mennyire fontosak manapság a filmek nyitóhétvégi bevételei, és hogy ezek alapján miként ítélnek meg egy alkotást. Különösen érdekes...

FCC jóváhagyási késések a kormányzati leállás miatt: technológiai termékek forgalmazása az USA-ban

Az Egyesült Államokban jelenleg számos, már csomagolt és értékesítésre kész technológiai termék nem tud megjelenni a piacon a kormányzati leállás következtében. Ez a helyzet jelentős fennakadásokat okoz a gyártók számára, akik az FCC (Federal Communications...

SK Hynix rekordbevétellel és nyereséggel erősíti pozícióját az AI memóriachipek piacán

Jung Yeon-Je | AFP | Getty Images Dél-Korea egyik vezető félvezetőgyártója, az SK Hynix 2021. január 29-én jelentette be, hogy a harmadik negyedévben rekordbevételt és nyereséget ért el, amit elsősorban a generatív mesterséges intelligencia (AI) chipkészletekhez...

Az alumínium eltávolítása az oltóanyagokból: a Trump-kormányzat terve és az egészségügyi szakértők véleménye

Az alumínium szerepe az oltóanyagokban régóta vita tárgya, különösen a közelmúltban, amikor a Trump-adminisztráció fontolóra vette annak eltávolítását a vakcinákból. Ez a lépés komoly aggodalmakat váltott ki a közegészségügyi szakértők körében, akik szerint az...

Tesla eladásai és Elon Musk politikai hatásai – Mélyreható elemzés

Elon Musk 2022-es Twitter-felvásárlása és a platform X-re való átnevezése óta végzett megosztó politikai tevékenységei drámai hatással voltak a Tesla amerikai autóeladásaira. Ez az összefüggés jól mutatja, milyen mélyen összefonódik a milliárdos személyisége a...

Dr. Phil Merit Street Media csődje: Chapter 7 felszámolás és jogi csatározások

Merit Street Media, Dr. Phil McGraw televíziós személyiség kudarcos hálózatépítési vállalkozása, a közelmúltban jelentős fordulópontot ért el az amerikai csődbíróság döntése nyomán. Egy szövetségi bíró elrendelte a társaság csődeljárásának átalakítását Chapter 7...

A Konzolháborúk Vége és a Mélyreható Halo Memek: Egy Új Korszak Kezdete

A konzolháborúk évtizedeken át meghatározták a videojátékok világát, ahol a különböző gyártók rajongói szenvedélyesen küzdöttek egymással. Azonban most úgy tűnik, hogy egy új korszak kezdődött: a Fehér Ház hivatalosan is jelezte a konzolháborúk végét, miközben az...

Az amerikai tőzsde fellendülése a globális kapitalizmus válsága közepette

Az elmúlt hónapokban egy különös, ellentmondásos helyzet bontakozott ki a világ szeme előtt. Egyrészt a globális kapitalizmus egy hosszabb távú válságba lépett, amely minden szinten megmutatkozik, másrészt az Egyesült Államok részvénypiaca rekordokat döntöget és...

YouTube új korhatár-besorolási szabályai a videojátékos tartalmakra – részletes áttekintés

A YouTube 2023. november 17-től szigorítja a videojátékos tartalmak korhatár-besorolását, különösen azokra a videókra, amelyek grafikus erőszakot ábrázolnak. Az új irányelvek célja, hogy megvédjék a fiatalabb nézőket, és felelősségteljesebb platformot biztosítsanak...