Nvidia, a világ egyik legnagyobb számítástechnikai vállalata, újabb mérföldkőhöz érkezett az önvezető járművek fejlesztésében. A cég bejelentette, hogy együttműködik az Uberrel és több autógyártóval, hogy a következő években akár 100,000 önvezető taxit és szállító járművet fejlesszenek ki és állítsanak forgalomba.
A Drive AGX Hyperion 10 platform – az önvezető járművek agya
A projekt alapját az Nvidia saját fejlesztésű Drive AGX Hyperion 10 platformja képezi. Ez a csúcstechnológiás rendszer lehetővé teszi az úgynevezett 4. szintű autonóm vezetést, amely azt jelenti, hogy a jármű képes meghatározott, kerített területeken emberi beavatkozás nélkül közlekedni.
Ezt a platformot több autógyártó is alkalmazni fogja, akik az Uber számára gyártják majd az önvezető járműveket. Az Nvidia alapító-vezérigazgatója, Jensen Huang a cég 2025-ös Globális Technológiai Konferenciáján (GTC) Washington D.C.-ben jelentette be ezt az ambiciózus tervet.
Stellantis szerepe az önvezető járművek gyártásában
A tervezett 100,000 jármű egy része a Stellantis autógyártó vállalat nevéhez fűződik. A cég 2028-tól kezdve tervezi a gyártást, elsőként 5,000 járművet állítva forgalomba az Egyesült Államokban. Ezek a járművek a Stellantis K0 közepes méretű furgon és STLA Small platformjaira épülnek majd.
A Stellantis nem csak az Uberrel és az Nvidiával működik együtt, hanem a Foxconn elektronikai gyártó céget is bevonja a hardverfejlesztésbe és annak integrálásába a járművekbe.
Lucid: Az önvezető technológia magánautókba is megérkezik
Egy különleges fejleményként a Lucid Motors is beépíti majd az Nvidia Hyperion architektúráját saját jövőbeli modelljeibe. Kiemelten fontos ez a lépés, hiszen így nemcsak flottaszintű szolgáltatók, hanem magánvásárlók is élvezhetik az önvezető technológia előnyeit.
A Lucid következő generációs közepes méretű SUV-ja, várhatóan „Earth” néven, 2026 végén kezdődő gyártással debütál majd. Ez a modell kezdetben egy olyan vezetéstámogató rendszerrel érkezik, amely lehetővé teszi a kéz nélküli és szem elől való vezetéstámogatást, később pedig frissíthető lesz teljesen emberi beavatkozást nem igénylő 4. szintű autonóm rendszerre.
Továbbá júliusi bejelentés szerint a Lucid 20,000 Gravity SUV-t szállít majd az Nuro számára, amely saját önvezető szoftverével és érzékelőrendszerével szereli fel ezeket a járműveket mielőtt átadná őket az Ubernek.
Kis piac nagy potenciállal – Nvidia autós üzletága
Bár jelenleg az autóipar csak kis szeletét teszi ki az Nvidia üzleti tevékenységének – kevesebb mint 2 százalékát –, a vállalat jelentős növekedési lehetőségeket lát ezen a területen. Az úgynevezett „fizikai mesterséges intelligencia” (physical AI) fejlődése révén egyre több robotot, autonóm járművet és automatizált gyárat láthatunk majd működni.
Ha az Uber valóban eléri a 100,000 önvezető járművet, akkor ezek csatlakoznak majd ahhoz a közel 9 millió emberi sofőrhöz világszerte, akik jelenleg fizetős utasokat szállítanak.
Nvidia partnerek és technológiai háttér
Az Nvidia már számos autóipari partnerrel dolgozik együtt az önvezető technológia fejlesztése érdekében. Korábban bejelentették például, hogy olyan neves márkák is alkalmazzák a Hyperion platformot, mint a Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover (JLR) vagy éppen a Volvo Cars.
Ezen túlmenően több startup és technológiai cég is partnere az Nvidiának: Nuro, Pony.ai, Wayve, May Mobility, WeRide és Avride mind dolgoznak önvezető megoldásokon. Emellett teherautókra specializálódott vállalatokkal is együttműködik az Nvidia – ilyenek például Aurora, Volvo Autonomous Solutions vagy Waabi.
A Drive AGX Hyperion 10 architektúra részletei
Az Nvidia Drive AGX Hyperion 10 egy komplex rendszerből áll össze:
- Két Drive AGX Thor számítógép: ezek biztosítják a szükséges számítási kapacitást;
- DriveOS operációs rendszer: amely kezeli és koordinálja a hardverelemek működését;
- Engedélyezett alaplap dizájn: amely garantálja a kompatibilitást és megbízhatóságot;
- Szenzorcsomag: amely alapból 14 kamera, 9 radar, 1 lidar és 12 ultrahangos érzékelőt tartalmaz – azonban ügyfelek igénye szerint testreszabható más szenzorokkal is.
A szoftveres oldalról pedig két lehetőség áll rendelkezésre: vagy az Nvidia saját Drive AV szoftverét használják az önvezetéshez, vagy harmadik fél által fejlesztett megoldást integrálnak.
Összegzés
A közeljövőben várhatóan jelentős változások történnek majd az autóiparban és a személyszállításban. Az Nvidia által vezetett technológiai fejlődésnek köszönhetően hamarosan akár százezres nagyságrendben jelenhetnek meg önvezető taxik és szállító járművek világszerte. Az Uberrel való stratégiai partnerség mellett olyan nagy autógyártók is részt vesznek ebben az innovációban, mint a Stellantis vagy éppen a Lucid Motors.
Ezek az új rendszerek nemcsak kényelmesebbé és biztonságosabbá tehetik mindennapi utazásainkat, hanem alapjaiban változtathatják meg azt is, ahogyan közlekedünk és áruszállítást végzünk világszerte.
Forrás: https://www.motortrend.com/news/nvidia-uber-stellantis-self-driving-car-partnership