Donald Trump, az Egyesült Államok korábbi elnöke, aki hosszú ideje az America First (Amerika az első) politikáját hirdeti, legutóbbi ázsiai útja során különös felhívást intézett az amerikai katonákhoz: vásároljanak japán gyártású Toyota autókat. Ez a felszólítás meglepőnek tűnhet, hiszen Trump korábban többször is panaszkodott arra, hogy kevés amerikai jármű kerül értékesítésre Japánban.
Toyota 10 milliárd dolláros beruházása az Egyesült Államokban
Az elnök beszédében kiemelte, hogy a Toyota jelentős, 10 milliárd dolláros beruházást tervez az Egyesült Államokban, amelynek keretében gyártóüzemeket hoznak létre országszerte. Trump a USS George Washington hadihajón, a japán Yokosuka haditengerészeti bázison tartott beszédében így fogalmazott:
„A Toyota gyárakat fog építeni szerte az Egyesült Államokban 10 milliárd dollár értékben. Ezért hát menjetek és vegyetek Toyotát.”
Ezzel a kijelentéssel az elnök egyértelműen arra ösztönözte az amerikai katonákat, hogy támogassák ezt a beruházást és vásároljanak japán márkájú autókat.
Japán új miniszterelnöke és Trump barátságos fogadtatása
Sanae Takaichi, Japán új miniszterelnöke, aki csak egy hete tölti be hivatalát, máris nagy figyelmet szentelt Trump látogatásának. A politikus egy igazi „sármoffenzívával” készült az amerikai elnök fogadására. Trump érkezésekor egy hatalmas, amerikai gyártású Ford F-150 pickup várta őt, amely egyben utalás volt arra az ötletre is, hogy Japán kormánya fontolóra vette egy ilyen járműflotta beszerzését.
Trump ezt így kommentálta:
„Jó ízlése van. Ez egy igazán menő teherautó.”
Japán és az Egyesült Államok közötti autókereskedelem számai
A Japán Autógyártók Szövetsége (Japan Automobile Manufacturers Association) adatai szerint tavaly Japán több mint 1,37 millió járművet exportált az Egyesült Államokba. Az autók így Japán legjelentősebb exportcikkének számítanak Amerikába.
Ezzel szemben az amerikai autók Japánban jóval kisebb számban kelnek el: a Japán Autóimportőrök Szövetsége (Japan Automobile Importers Association) szerint tavaly kevesebb mint 17 000 amerikai jármű talált gazdára a szigetországban.
Miért nehéz az amerikai autóknak betörniük a japán piacra?
A szakértők több okot is megjelölnek arra, hogy miért nem sikerül jól értékesíteni az amerikai járműveket Japánban:
- Útviszonyok és infrastruktúra: Japán keskenyebb utakból és kisebb parkolóhelyekből áll, ami megnehezíti a nagyobb méretű, nehéz teherautók és pickupok használatát.
- Közlekedési szokások: A japán utak jobb oldali közlekedést követnek, míg az amerikai autók többsége bal oldali kormányos. Ez például problémát jelenthet az autópályadíjak fizetésénél is.
- Karbantartási hálózat hiányosságai: Az amerikai márkák – kivéve például a Jeepet – nem rendelkeznek széles körű szervizhálózattal Japánban.
- Energiatakarékosság és lakhatási körülmények: A kisebb méretű és energiatakarékosabb európai modellek (pl. Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Audi) népszerűbbek azok körében, akik megengedhetik maguknak a drágább importautókat.
A legnépszerűbb amerikai márkák Japánban
A Honda, Mazda és Nissan ugyan japán gyártású márkák, de ezek közül több modell Amerikában készül. Az igazi amerikai márkák közül azonban a Jeep számít a legnépszerűbbnek Japánban – ez is annak köszönhető, hogy viszonylag kompaktabb modelleket kínálnak.
Kormányzati vélemények és piaci perspektívák
Shigeru Ishiba volt japán miniszterelnök áprilisi parlamenti felszólalásában így fogalmazott:
„Miért nem kelendőek az amerikai autók Japánban? Mert nem értik meg eléggé az útviszonyokat és a lakhatási helyzeteket, valamint nem felelnek meg az energiatakarékossági elvárásoknak.”
Összegzés
A Donald Trump által tett felhívás arra mutat rá, hogy még mindig fontos kérdés marad az Egyesült Államok és Japán közötti kereskedelmi egyensúly és együttműködés. Bár Toyota jelentős beruházást tervez Amerikában, ami munkahelyeket teremthet és erősítheti a két ország gazdasági kapcsolatát, addig az amerikai járművek japán piaci helyzete továbbra is kihívásokkal teli marad.
A két ország közötti kulturális különbségek, infrastrukturális adottságok és fogyasztói preferenciák mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az amerikai autók csak korlátozottan tudnak versenyezni a japán piacon. Ugyanakkor a politikai gesztusok – mint amilyen Trump felhívása is – jelzik azt a törekvést, hogy közelebb hozzák egymáshoz e két gazdasági nagyhatalom érdekeit.