Strauss Zelnick véleménye az AI játékiparra gyakorolt hatásáról – Take-Two Interactive vezetője

okt 29, 2025 | Tech

Strauss Zelnick, a videojáték-kiadó Take-Two Interactive vezérigazgatója nem tartja magát az mesterséges intelligencia (AI) ígéreteinek kételkedőjének, ugyanakkor óvatosan nyilatkozott az AI jelenlegi hatásairól a játékfejlesztés és -gyártás területén. A „Grand Theft Auto”, „NBA 2K”, „Red Dead” és „Borderlands” sorozatokat kiadó vállalat vezetője szerint az AI technológia befolyása még mindig korlátozott.

Az AI hatásának korlátozott jelei a játékfejlesztésben

Zelnick a CNBC Technology Executive Council Summit rendezvényén, New Yorkban elmondta, hogy két fő oka van annak, hogy az AI még nem vált meghatározóvá a videojáték-iparban.

1. Az intellektuális tulajdon védelme és jogi kihívások

Az első ok az intellektuális tulajdon (IP) kérdése, amely egyre inkább konfliktusokat szül az AI cégek, valamint a hollywoodi stúdiók, zenészek és más kreatív iparágak között. Zelnick hangsúlyozta:

„Meg kell védenünk saját szellemi tulajdonunkat, de ennél is fontosabb, hogy tiszteletben tartsuk mások jogait. Ha AI-val hozol létre szellemi tulajdont, azt nem lehet jogilag védeni.”

A tartalomtulajdonosok és az AI ipar közötti adatjogi viták számos licencszerződéshez, perhez és kritikához vezettek, mivel az AI cégek folyamatosan újabb adatbázisokat keresnek nagy nyelvi modelljeik betanításához.

2. Mélyfake videók és személyiségi jogok kérdései

A vita új fordulatot vett az OpenAI legutóbbi videókészítő alkalmazásának, a Sora-nak a megjelenésével, amely rövid, közel valósághű AI videók generálását teszi lehetővé egyszerű utasítások alapján. Ez új aggodalmakat vetett fel a mélyfake technológiák kapcsán, különösen híres színészek, zenészek vagy animált karakterek hangjának és megjelenésének jogosulatlan használata miatt – de akár bármely személy esetében is.

Zelnick kiemelte, hogy a játékkiadóknál nemcsak a szerzői jogi megfelelőség fontos az AI által létrehozott tartalmak esetében, hanem az emberek jogainak védelme is. „Vannak korlátok” – mondta.

Az alkotói kreativitás megőrzése mint fő kihívás

A legnagyobb akadály azonban szerinte nem csupán jogi vagy etikai kérdés, hanem maga az alkotói folyamat minősége. Zelnick szerint az AI jelenlegi formájában nem képes helyettesíteni azt a komplex kreativitást és innovációt, amely egy sikeres videojáték kampányához vagy világához szükséges.

„Tegyük fel, hogy nem lennének korlátok az AI használatában. Tudnánk-e holnap egyetlen gombnyomással elkészíteni egy olyan marketingtervet, mint amilyen a ‘Grand Theft Auto’ sorozaté?” – tette fel a kérdést. A válasz egyértelműen nem:

  • A technológia még nem képes erre;
  • És ha képes lenne is, akkor sem születne belőle igazán jó vagy eredeti alkotás;
  • Ehelyett inkább csak utánzatokat kapnánk.

Az AI „visszatekintő” természete

Zelnick rámutatott arra is, hogy az AI alapvetően múltbeli adatokon alapuló számításokat végez. Ez azt jelenti, hogy bár előrejelző modellek segítségével újnak tűnő eredményeket produkálhat – hiszen sok élethelyzet előre jelezhető adatok alapján –, ez nem feltétlenül jelent valódi kreativitást vagy újdonságot.

Mesterséges intelligencia és komplex játékvilágok

A Take-Two által fejlesztett játékok komplexitása és mélysége miatt Zelnick úgy véli, hogy az AI jelenleg nem alkalmas arra, hogy ilyen több rétegű univerzumokat hozzon létre. Az olyan alkotások esetében, amelyek nem kizárólag múltbeli adatokra épülnek, az AI teljesítménye gyenge lesz.

A Take-Two sikereinek titka: kreativitás és állandóság

A kreatív élmény megőrzése kulcsfontosságú volt a Take-Two számára annak ellenére, hogy a videojáték-iparban jelentős átalakulások zajlanak. A Microsoft például 2023-ban 69 milliárd dollárért vásárolta meg az Activision Blizzardot, míg az Electronic Arts tavaly bejelentette egy több mint 55 milliárd dolláros készpénzes felvásárlási ajánlatot Szaúd-Arábia állami befektetési alapjától és partnereitől.

„Célunk olyan franchise-ok létrehozása, amelyek időtállóak.” – hangsúlyozta Zelnick. A Take-Two-nak jelenleg tizenegy olyan franchise-a van, amelyből legalább öt millió példány fogyott el megjelenéskor, emellett több mint húsz népszerű mobiljátékkal is rendelkezik.

A Grand Theft Auto következő fejezete

A cég legnagyobb sikersorozata, a „Grand Theft Auto” következő része várhatóan 2026 májusában jelenik meg és új eladási rekordokat dönthet meg. Az előző rész, a „Grand Theft Auto V” például már megjelenése első három napján egymilliárd dollár bevételt hozott 2013-ban.

Zelnick méltatta a Rockstar Games alkotócsapatának kreativitását:

„A csapat kreativitása rendkívüli. Amit eddig többször is elértünk – közel tökéletes alkotások létrehozása –, azt semmilyen AI modell nem tudná reprodukálni, mert azok kizárólag adatvezéreltek.”

Összegzés: Az AI szerepe a videojáték-ipar jövőjében

Strauss Zelnick véleménye szerint bár a mesterséges intelligencia izgalmas lehetőségeket kínálhat bizonyos területeken – például adatfeldolgozásban vagy előrejelzésekben –, jelenleg még messze áll attól, hogy valódi kreatív erőként működjön a videojáték-fejlesztésben. A jogi kérdések és személyiségi jogok védelme mellett kulcsfontosságú marad az emberi kreativitás megőrzése és támogatása.

A Take-Two Interactive stratégiája továbbra is azon alapul, hogy időtálló franchise-okat hozzon létre magas színvonalú alkotásokkal – olyan játékvilágokat építve, amelyek túlmutatnak az egyszerű adatvezérelt modelleken.

Forrás: https://www.cnbc.com/2025/10/28/can-ai-create-next-grand-theft-auto-take-two-interactive-ceo-says-no.html

Grokipedia: Elon Musk új, vitatott online enciklopédiája

Elon Musk és az általa alapított xAI startup hétfőn elindította legújabb projektjét, a Grokipediát, amelyet egyfajta „kevésbé woke” és „kevésbé elfogult” alternatívaként hirdetnek a Wikipedia mellett. A milliárdos vállalkozó célja, hogy egy olyan tudásbázist hozzon...

Új csapdás pókfaj felfedezése Kalifornia part menti homokdűnéiben

Kalifornia partvidékén, a homokdűnék rejtett világában egy különleges felfedezés született: a University of California, Davis kutatói egy eddig ismeretlen csapdás pókfajt azonosítottak. Az újonnan leírt Aptostichus ramirezae közeli rokona az Aptostichus simus nevű...

Ételallergiák csökkenése és az alumínium szerepe az oltásokban – Tények és tévhitek

A közelmúltban a New York Times beszámolt egy ritka, pozitív fejleményről a közegészségügy területén: az ételallergiában szenvedő gyermekek száma jelentősen csökkent azóta, hogy a kormány megváltoztatta irányelveit a korai allergén-expozícióval kapcsolatban. Ez a...

Dr. Phil csődje: Chapter 11 helyett Chapter 7 felszámolás a Merit Street Media esetében

Phil McGraw, ismertebb nevén Dr. Phil, televíziós személyiség és médiaszemélyiség, jelenleg komoly jogi és pénzügyi nehézségekkel néz szembe. A médiaszektorban működő startupja, a Merit Street Media csődeljárása ugyanis nem a tervek szerint halad: a bíróság...

Tracy Morgan: A család szeretete és a humor ereje az új „Crutch” sorozatban

Tracy Morgan, a világhírű színész és humorista legújabb projektjében ismét megmutatja, hogy számára mi a legfontosabb: a család. A Paramount+ új vígjátéksorozatában, a "Crutch"-ban Morgan Frank Crutchfield szerepét alakítja, egy özvegy apáét, aki két felnőtt...

Jameson Rodgers peres ügye: a country énekes egy sördobálási incidens miatt kerül bíróság elé

Jameson Rodgers, a népszerű country zenei előadó, jelenleg jogi eljárás alá került egy 2022-es incidens miatt, amely során állítása szerint egy teljesen lezárt sörös dobozt dobott egy rajongóra koncert közben. Az eset a Barefoot Country Music Festivalon történt...

Colin Farrell és Tom Cruise feszültsége a Minority Report forgatásán – A színész őszinte vallomása

Colin Farrell nemrégiben egy interjúban, Stephen Colbert „The Late Show” című műsorában őszintén mesélt arról az időszakról, amikor Steven Spielberg 2002-es sci-fi thrillerének, a Minority Report-nak a forgatásán dolgozott. A színész elárulta, hogy a produkció során...

Nvidia az első 5 billió dolláros vállalat az AI iránti kereslet robbanása miatt

Az Nvidia történelmi mérföldkőhöz érkezett: a vállalat lett az első nyilvánosan jegyzett cég, amely elérte az 5 billió dolláros piaci értékelést. Ez a jelentős eredmény mindössze 3,5 hónappal követi azt a pillanatot, amikor az Nvidia átlépte a 4 billió dolláros...

AI chatbotok jövője: emberközpontú technológia és a tudatos határok

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, ahogy a mesterséges intelligencia (MI) egyre mélyebben beépül mindennapjainkba. Nemrégiben számos frissítést vezettek be a Microsoft Copilot rendszerében, amely új...

VPN használat az Egyesült Királyságban: 2025-ben a világ 8. legnagyobb piac

Az Egyesült Királyság az egyik leggyorsabban növekvő VPN-piac a világon, és jelenleg a nyolcadik helyen áll a VPN-használat terén – derül ki a Cybernews független kutatásából. Az év első felében több mint 10,7 millió VPN alkalmazás-letöltést regisztráltak az...

Elijah Wood visszatért a Hobbitfaluba – meglepetés esküvői találkozás a Gyűrűk Ura sztárjával

Elijah Wood, aki mindenki számára ismerős lehet hobbitként, Frodo Bagginsként Peter Jackson legendás A Gyűrűk Ura trilógiájában, nemrégiben ismét ellátogatott a Hobbitfaluba. Ez a varázslatos helyszín Új-Zéland Waikato régiójában található, és az egyik legkedveltebb...