Majdnem egy évtizeddel azután, hogy a NASA és a Lockheed Martin együttműködésbe kezdett az X-59 fejlesztésén, a hangtompító szuperszonikus repülőgép végrehajtotta első sikeres tesztrepülését Kaliforniában. A hírt a Gizmodo is közölte egy sajtóközlemény alapján, amely részletezi az X-59 Quiet SuperSonic Technology (Quesst) projekt legújabb mérföldkövét.
Az X-59 Quesst repülőgép célja és jelentősége
Az X-59 egy olyan különleges tervezésű szuperszonikus repülőgép, amely képes átlépni a hangsebességet anélkül, hogy az ismert hangrobbanást – vagyis a „sonic boom”-ot – okozná. Ez a technológia forradalmasíthatja a légi közlekedést, hiszen lehetővé teszi, hogy a repülők gyorsabban haladjanak anélkül, hogy zajszennyezést okoznának a földön élők számára.
Az első tesztrepülés részletei
A 2024. június 18-án végrehajtott repülés Kaliforniában zajlott, az indulási pont az Egyesült Államok Légierőjének Plant 42 létesítménye Palmdale-ben volt, míg a célállomás NASA Armstrong Flight Research Center Edwards-ban. A Lockheed Martin közlése szerint az X-59 „pontosan úgy teljesített, ahogy tervezték”, megerősítve az elsődleges repülési tulajdonságokat és légadatokat, majd biztonságosan landolt új otthonában.
A technológiai újítások és tervezési megoldások
Az X-59 különlegessége többek között abban rejlik, hogy a hajtóművet a gép felső részére helyezték el, valamint egy rendkívül hegyes orr kialakításával csökkentették a hangrobbanás keltette zajt. NASA 2023-as blogbejegyzése szerint:
„A földön tartózkodók nem robbanást hallanának, hanem halk ‘thump’ hangokat – vagy akár semmit sem.”
A szuperszonikus repülés történelmi korlátai és változásai
Az Egyesült Államokban 1973. április 27-én lépett életbe egy tilalom a szuperszonikus repülésekre lakott területek felett. Ennek oka elsősorban az ingatlanok károsodásától és a zajszennyezéstől való aggodalom volt. Ez a tilalom több évtizeden át fennállt egészen 2025 júniusáig, amikor Donald Trump elnök végrehajtási rendeletében feloldotta azt, ezzel új lehetőséget teremtve a kereskedelmi szuperszonikus járatok számára.
A jövő: Kereskedelmi szuperszonikus utazás és közösségi elfogadás
Az X-59 projekt végső célja, hogy megnyissa az utat a kereskedelmi szuperszonikus járatok előtt. A Mach 1-nél (körülbelül 1235 km/h) gyorsabb utazás jelentősen lerövidítheti az emberek és áruk szállítási idejét világszerte.
A NASA és a Lockheed Martin további teszteket terveznek annak érdekében, hogy pontosan mérjék az X-59 hangját és megvizsgálják a közösségek elfogadókészségét. Az így nyert adatok segíthetnek új, adatvezérelt zajhatárértékek kialakításában, amelyek lehetővé teszik majd a biztonságos és környezetbarát szuperszonikus kereskedelmi repülést lakott területek felett is.
Összegzés
Az X-59 Quesst projekt mérföldkőnek számít az aeronautika történetében: egy olyan innovatív megoldás felé vezet minket, amely egyszerre kínál gyorsaságot és csendességet. A NASA és Lockheed Martin együttműködése révén hamarosan valósággá válhatnak azok az álmok, amelyek szerint gyorsabbá és élhetőbbé tehetjük a légi közlekedést anélkül, hogy zavaró zajjal kellene számolnunk.
- Első sikeres tesztrepülés: Kalifornia – Plant 42-től Armstrong Flight Research Centerig
- Technológiai újítások: hajtómű elhelyezése felül, hegyes orr kialakítása
- Zajcsökkentés: hangtompító hatású dizájn – halk „thump” hangok
- Történelmi háttér: 1973-as tilalom feloldása 2025-ben
- Következő lépések: további hangmérések és közösségi elfogadási vizsgálatok