Az AI technológia egyre nagyobb szerepet kap a videojáték-fejlesztésben, ám ez nem mentes a vitáktól és kérdésektől. Az Embark Studios legújabb játéka, az Arc Raiders, amely 2024-ben jelent meg, különösen érdekes példája annak, hogyan integrálódnak az AI-alapú eszközök a fejlesztési folyamatokba. A stúdió korábbi címe, a 2023-as The Finals is már felkeltette a figyelmet az AI használatával kapcsolatos megoldásaival, most pedig az új játék kapcsán ismét előtérbe került ez a téma.
AI generált tartalom nyilatkozat az Arc Raiders Steam oldalán
Az Arc Raiders Steam oldalán egy hivatalos „AI generált tartalom nyilatkozat” található, amely így szól:
„A fejlesztési folyamat során előfordulhat, hogy procedurális és AI-alapú eszközöket használunk a tartalom létrehozásának támogatására. Minden ilyen esetben azonban a végtermék tükrözi saját fejlesztőcsapatunk kreativitását és kifejezésmódját.”
Ezzel a nyilatkozattal az Embark Studios igyekszik hangsúlyozni, hogy bár mesterséges intelligenciát alkalmaznak bizonyos területeken, a végső alkotás emberi kreativitás eredménye marad.
Különböző álláspontok az AI használatáról az Arc Raiders fejlesztése során
A stúdió kulcsembereivel készült interjúk alapján azonban nehéz pontosan meghatározni, hogy mely tartalmak készültek AI segítségével. Virgil Watkins design igazgató egy PCGamesN-nek adott interjúban határozottan kijelentette:
„Az Arc Raiders semmilyen módon nem használ generatív AI-t.”
Hasonlóan nyilatkozott Stefan Strandberg, a stúdió CCO-ja is az Eurogamernek:
„A játék élménye nem használ generatív AI-t.”
Ugyanakkor ahogy mélyebbre ásunk ezekben a kijelentésekben, egyre homályosabbá válik a kép.
Text-to-Speech (TTS) technológia alkalmazása és viták
A The Finals fejlesztése során az Embark Studios már alkalmazott mesterséges intelligencia alapú szövegfelolvasó (TTS) technológiát számos hangvonal létrehozásához, ami komoly vitákat váltott ki. Az Arc Raiders esetében ezt a módszert továbbra is használják.
Stefan Strandberg elmondta az Eurogamernek:
„A TTS lehetővé teszi számunkra, hogy kibővítsük a játék terjedelmét olyan területeken, ahol szükséges vagy ahol unalmas ismétlődés van – olyan helyzetekben, amikor a hangszínészek nem feltétlenül látják értékes munkának ezt.”
Virgil Watkins részletezte PCGamesN-nek:
„A szövegfelolvasás mindig egy hangszínésszel kezdődik: szerződésük része, hogy engedélyezik ennek [az AI] használatát erre a célra. Ez teszi lehetővé például azt a ping rendszert, amely képes kimondani minden egyes tárgy nevét, helyszínt és iránytű irányt. Így tudjuk ezt megvalósítani anélkül, hogy minden új tárgy létrehozásakor újra be kellene hívnunk valakit.”
A generatív AI definíciója és etikai kérdések
Sokan kizárólag olyan generatív AI eszközökre gondolnak, mint például a ChatGPT vagy más hasonló rendszerek, amelyek hatalmas mennyiségű internetes adatot használnak fel engedély nélkül képzésük során. Ezeket sok kritikus elítéli azért, mert alkotásaik gyakran emberi művek illegális összemixeléséből állnak össze.
Az Arc Raiders esetében azonban úgy tűnik, hogy ilyen típusú generatív AI-t nem alkalmaznak. Ugyanakkor az aggodalmak nem csak erről szólnak: sokan attól tartanak, hogy az AI eszközök munkahelyeket veszélyeztetnek – különösen olyan kreatív szakmákban, mint például a hangszínészet.
A hangszínészek helyzete és jogi küzdelmei az AI korában
A videojáték-hangszínészeket tömörítő SAG-AFTRA szakszervezet 2024 júliusa és 2025 júliusa között egy éves sztrájkot folytatott annak érdekében, hogy korlátozzák hangjuk mesterséges intelligenciával való felhasználását. A szakszervezet sikerrel járt: nagy kiadók – köztük Activision, EA és Take Two – beleegyeztek abba, hogy eltávolítják azt az opciót, amely egyszeri kifizetésért engedélyezte digitális hangutánzatok létrehozását.
A végleges megállapodás szerint azok a művészek, akik hozzájárulnak digitális hangutánzatuk használatához, olyan díjazást kapnak érte, mintha közvetlenül nyújtották volna szolgáltatásukat.
Fontos megjegyezni azonban, hogy az Embark Studios svédországi cégként nem feltétlenül dolgozott együtt amerikai szakszervezeti tagokkal az Arc Raiders fejlesztése során.
További AI alkalmazások az Embark Studios-nál
Az Embark érdeklődése nem merül ki csupán a text-to-speech technológiában. Patrick Söderlund alapító beszélt arról is Edge magazinnak adott interjúban, hogy fejlesztettek olyan mesterséges intelligencia eszközöket is, amelyek képesek 3D modelleket létrehozni YouTube videók alapján.
Ezt Aleksander Grøndal executive producer Rock Paper Shotgun-nak úgy kommentálta:
„Ez egy kutatási projekt volt… nem valami olyasmi, amit jelenleg használnánk a játékban.”
Söderlund emellett beszélt gépi tanulási megoldásaikról is az AI robotok animálásának támogatására – ami bár nem generatív AI –, mégis jól mutatja azt a feszültséget, amelyet ezek az eszközök okoznak: időt spórolhatnak meg ugyan az emberi munkásoknak, de hosszabb távon akár helyettesíthetik is őket.
Az Embark Studios stratégiája: gyorsabb fejlesztés kisebb csapattal
Söderlund egy podcastban (The Game Business) elmondta:
„Ha stúdiót akarunk építeni és versenyezni akarunk olyan óriásokkal mint EA vagy Activision – akiknek sokkal nagyobb anyagi forrásaik vannak –, akkor vissza kell mennünk és újragondolnunk kell a videojáték-fejlesztést.”
Ebből következett az igény arra, hogy procedurális tartalomgenerálást és bizonyos mértékig gépi tanulást alkalmazzanak még a tartalomkészítési folyamatokban is. Söderlund szerint csapatuknak akár százszor gyorsabban kell dolgoznia ahhoz, hogy versenyképes legyen:
„Ha csak tízszer gyorsabban akarunk dolgozni, akkor megpróbáljuk javítani a hagyományos fejlesztési módszereket – ami talán kétszeres sebességet eredményezhet. De ha százszor gyorsabbak akarunk lenni… akkor mindent újra kell gondolnunk és teljesen át kell alakítanunk azt, ahogyan játékokat fejlesztünk.”
Kihívások és dilemmák: emberi kreativitás vs. automatizáció
Bár az Embark Studios igyekszik hangsúlyozni emberi kreativitás fontosságát és azt állítja, hogy nem kívánják teljesen kiszorítani az embereket a folyamatból, mégis nehéz összeegyeztetni ezt ezzel a célkitűzéssel: százszor gyorsabb fejlesztés kisebb csapattal.
A kérdés tehát adott: mikor válik egy hatékony segédeszközből olyan tényezővé az automatizációs folyamatban, amely már rontja vagy elsorvasztja azt a kreatív gazdagságot és sokszínűséget, amit emberi animátorok vagy hangszínészek hozhatnának be?
Záró gondolatok
Jelenleg még nincs egyértelmű válasz arra a dilemmára sem szakmai körökben sem pedig szélesebb közönség előtt: hogyan lehet megtalálni azt az egészséges egyensúlyt az AI által nyújtott hatékonyságjavítás és az emberi kreativitás megőrzése között?
Az Arc Raiders példája jól mutatja ezt a komplex helyzetet: miközben innovatív módon alkalmaz mesterséges intelligenciát bizonyos területeken – például text-to-speech technológiában –, addig igyekszik elkerülni vagy legalábbis minimalizálni annak generatív formáit. Ez azonban csak részben oldja meg azt az alapvető feszültséget és kérdést, amely körülötte kialakult.