Skelly, az impozáns, 12 láb magas csontváz, évek óta meghatározó látványosságként jelenik meg az amerikai kertekben Halloween idején. Azonban még ő sem tud ellenállni a Trump-adminisztráció által folytatott kereskedelmi háború következményeinek.
A Seasonal Visions International és a népszerű Halloween dekorációk
A hatalmas csontváz mellett számos más, a Home Depot áruházakban kapható Halloween dekoráció is a Seasonal Visions International (SVI) terméke. Ez az amerikai székhelyű vállalat több ország beszállítóival dolgozik együtt, többek között Kínából, Vietnamból, Dél-Koreából és Mexikóból származó partnerekkel.
Ezek a termékek évek óta örömet okoznak a Halloween rajongóknak, azonban az idei évben jelentős változások történtek az ügyfélszolgálati politikában, amelyeket közvetlenül befolyásoltak a globális kereskedelmi feszültségek és az emelkedő vámok.
Vámok és ügyfélszolgálati változások – az árak és szolgáltatások hatása
Az Egyesült Államok kormánya a Trump-adminisztráció alatt 10% és 50% közötti vámokat vetett ki számos országra, amelyekből az SVI beszállítói is származnak. Ennek következtében az SVI júniusban e-mailben értesítette vásárlóit arról, hogy az emelkedő tarifák és azok globális ellátási láncra gyakorolt hatása miatt meg kell változtatniuk ügyfélszolgálati politikájukat.
Korábban az SVI ingyenesen küldte ki a hibás vagy hiányzó alkatrészek pótlását, azonban idén már minden pótló alkatrészért fizetni kell. Emellett leállították telefonos és e-mailes ügyfélszolgálatukat, továbbá jelentősen csökkentették az alkatrészkészletüket is.
Vásárlói tapasztalatok: hibás termékek és nehézségek az alkatrészbeszerzésben
Karyn Skiles Andersen texasi lakos, aki minden évben nagy Halloween dekorációs eseményt szervez, számos problémával találkozott idén az SVI termékeivel kapcsolatban. Például egy animatronikus figurával, a Fear Valley Wolf nevű farkassal kapcsolatban:
“A feje nem működött, nem világított, nem mozgott – végül visszaküldtük, mert nem kaptunk pótló alkatrészt.”
Andersen különösen csalódott volt a Wyvern nevű mitikus sárkány animatronikus figurák miatt. Hat darabot vásárolt belőlük, de több hibát tapasztalt: egyesek nem világítottak vagy nem mozogtak megfelelően. Ezek közül hármat visszaküldött, míg a maradék háromhoz körülbelül 300 dollárt költött pótló alkatrészekre.
A vásárlók most kénytelenek maguk próbálkozni a hibák elhárításával anélkül, hogy biztosak lennének abban, hogy a megrendelt alkatrész valóban megfelelő lesz.
Korábbi ügyfélszolgálati tapasztalatok és jelenlegi helyzet
Thomas Schick, egy másik Home Depot vásárló, aki szintén SVI-termékeket vett korábban, dicsérte a cég korábbi ügyfélszolgálatát:
“Az ügyfélszolgálatuk korábban fantasztikus volt. Bármit elküldtek nekünk kérdés nélkül, nagyon kedvesek voltak és gyorsan intézték az alkatrészek kiszállítását.”
Azonban mostanra ez megváltozott: az SVI nem válaszolt megkeresésekre, míg a Home Depot azt közölte velünk, hogy elkötelezett amellett, hogy kiváló vásárlói élményt nyújtson. A cég együttműködik beszállítóival annak érdekében, hogy megoldási lehetőségeket kínáljon az esetleges problémákra.
A szezonális termékek kihívásai és a globális ellátási lánc bizonytalanságai
Julie Niederhoff, a Syracuse Egyetem ellátásilánc-menedzsment adjunktusa elmagyarázta, hogy szezonális termékek esetében mindig nehéz előre tervezni:
- A cégeknek egyszeri döntést kell hozniuk arról, mi fog jól fogyni egy adott szezonban.
- A pótalkatrészek iránti kereslet alacsony és kiszámíthatatlan.
- A magasabb beszerzési költségek miatt nem érdemes túl sok pótalkatrészt raktározni.
A vámokból eredő költségnövekedés miatt valószínűleg csökkentették ezeknek az alkatrészeknek a rendelési mennyiségét. Ráadásul az év eleji vámváltoztatások további bizonytalanságot okoztak.
Kereskedelmi feszültségek enyhülése és kilátások
Szerencsére mostanra enyhültek a kereskedelmi feszültségek: az Egyesült Államok új megállapodásokat kötött Kínával, Japánnal és Dél-Koreával is, amelyek értelmében csökkentik majd az importvámokat ezekből az országokból.
Bármi is történjen, Halloween még mindig ünnepelhető
Karyn Skiles Andersen optimista marad annak ellenére is, hogy idén csalódások érték:
“Még mindig nagyszerű Halloweenünk lesz. A férjemmel rendkívül látványos díszítést készítünk közösségünk számára ingyenesen. Csak nagyon csalódott vagyok, mert a Wyvern volt idén a sztár.”
Összegzésként, bár a Trump-kormányzat kereskedelmi háborúja jelentős kihívásokat támasztott mind az importőröknek, mind pedig a végfelhasználóknak – különösen szezonális termékek esetében –, úgy tűnik, hogy hosszú távon enyhülhetnek ezek a problémák. Addig is azonban fontos tudatosítani ezeket a nehézségeket mindazoknak, akik idén Halloween dekorációt terveznek vásárolni vagy használni.