Elavult oktatási módszerek akadályozzák az írástudást a fejlődő országokban

nov 1, 2025 | Tech

Az írástudás fejlesztése alapvető fontosságú minden gyermek számára, hiszen ez határozza meg jövőbeli lehetőségeiket és hozzájárul nemzetük gazdasági növekedéséhez. Egy friss elemzés azonban rávilágít arra, hogy az alacsony és közepes jövedelmű országokban az elavult tanítási módszerek jelentős akadályt jelentenek a gyermekek alapvető olvasási készségeinek elsajátításában.

A probléma gyökerei: miért nem tanulnak meg olvasni a gyerekek?

A jelentés szerint számos tényező együttesen nehezíti az olvasás elsajátítását ezekben az országokban:

  • Elavult, nem bizonyítékokon alapuló tanítási módszerek, amelyek nem veszik figyelembe a modern pedagógiai kutatások eredményeit.
  • Könyvek és tananyagok hiánya, amelyek nélkülözhetetlenek lennének a gyakorláshoz és a motiváció fenntartásához.
  • Nem megfelelő tanárképzés, amely miatt a pedagógusok nem rendelkeznek a szükséges eszközökkel és tudással az eredményes olvasás oktatásához.
  • Magas hiányzási arány, amely megszakítja a tanulási folyamatot és csökkenti az órák hatékonyságát.
  • Korlátozott tanórai idő, ami kevés lehetőséget ad az olvasási készségek fejlesztésére.
  • Olyan nyelven történő oktatás, amelyet a gyerekek nem beszélnek vagy nem értenek jól, ami jelentősen megnehezíti a tanulást.
  • A tanítás nem igazodik a gyermekek aktuális tudásszintjéhez, így sokan lemaradnak vagy elveszítik érdeklődésüket.

A jelentés háttere és célja

A Global Education Evidence Advisory Panel szakértői által összeállított elemzés idén jelent meg egy ghánai oktatási vezetők találkozóján. A jelentést támogatta az Egyesült Királyság Külügyi, Nemzetközi Fejlesztési és Nemzetközi Közösségi Hivatala (FCDO), a Világbank és az UNICEF is.

Pia Rebello Britto, az UNICEF globális oktatási és serdülőkori fejlődési igazgatója hangsúlyozta, hogy „az írástudásba való befektetés gazdasági szempontból is rendkívül fontos, hiszen ez minden gyermek életútjának kiindulópontja, amely meghatározza lehetőségeiket és jövőjüket”.

Az írástudás helyzete: aggasztó adatok

Bár számos alacsony és közepes jövedelmű ország igyekszik növelni az iskolába járók számát, valamint átlagosan a GDP körülbelül 4%-át fordítják oktatásra, az alapvető írástudási mutatók mégis romlanak. Egy 2024-ben publikált kutatás több mint 500 000 diák korai olvasási képességeit vizsgálta 48 országban, összesen 96 nyelven. Az eredmények szerint három év iskolai tanulmány után több mint 90%-uk nem tudta felismerni a betűk nevét, hangját vagy egyszerű szavakat olvasni az elvárt szinten.

A Covid-19 járvány előtt is aggasztó volt a helyzet: ezekben a régiókban a tízéves gyerekek 57%-a nem tudott egyszerű történetet elolvasni és megérteni. A pandémia ezt tovább súlyosbította, egyes felmérések szerint ez az arány akár 70%-ra is nőtt – ezt nevezik „tanulási szegénységnek”.

Nyelvi akadályok és javasolt megoldások

A jelentés kiemeli, hogy a gyerekek egyharmadát olyan nyelven tanítják olvasni, amelyet nem beszélnek vagy nem értenek jól. Ez komoly akadályt jelent az írástudás elsajátításában. A szakértők szerint két fő megoldás létezik:

  1. Az alapfokú oktatás átállítása a gyermekek anyanyelvére, amely megkönnyíti a tanulást és növeli az eredményességet.
  2. Több idő és intenzívebb támogatás biztosítása azoknak a gyerekeknek, akik idegen nyelven tanulnak, hogy felzárkózhassanak.

Ezen túlmenően hangsúlyozzák a fonológiai tudatosság fejlesztését – vagyis annak képességét, hogy felismerjük és manipuláljuk a beszélt nyelv hangjait –, valamint a fonetika (betűk és hangok kapcsolata), az olvasási folyékonyság, szövegértés és írás fejlesztését.

Az oktatás helyzete és további kihívások

A Világbank adatai szerint az alacsony jövedelmű országokban jelentősen nőtt az általános iskolai beiratkozások száma, különösen az 1990-es években. Ugyanakkor ez önmagában nem elegendő ahhoz, hogy javítsák az írástudási mutatókat.

A jelentés nem foglalkozott magasabb jövedelmű országokkal, ahol általában jóval magasabbak az írástudási arányok.

A pedagógusok véleménye: változásra van szükség

David Edwards, az Education International főtitkára – amely világszerte pedagógus szakszervezeteket tömörítő szervezet –, bár nem vett részt a kutatásban, üdvözölte annak főbb megállapításait. Kiemelte, hogy a tanárok készek „jelentős változásokat kezdeményezni annak érdekében, hogy segítsék diákjaikat tanulni és fejlődni”.

Hozzátette: „Egy olyan rendszer, amely figyelmen kívül hagyja a pedagógusok folyamatos igényét értékes szakmai továbbképzésre, együttműködő kutatásokra, elegendő tervezési időre, kezelhető osztálylétszámokra személyre szabott tanuláshoz, valamint minden diák számára biztosított tankönyvekre és anyagokra épül – végső soron csak fenntartja az egyenlőtlenségeket.”

Következtetések: mit tehetünk?

A jelenlegi helyzet sürgős beavatkozást igényel mind helyi, mind globális szinten. Az alábbi lépések kulcsfontosságúak lehetnek:

  • Tudományosan megalapozott oktatási módszerek alkalmazása, amelyek bizonyítottan hatékonyak az olvasás elsajátításában.
  • Tanárok folyamatos képzése és támogatása, hogy képesek legyenek alkalmazkodni a gyermekek eltérő igényeihez.
  • Anyanyelvi oktatás előtérbe helyezése, vagy ha ez nem lehetséges, akkor intenzív nyelvi támogatás biztosítása.
  • Könyvekhez és tananyagokhoz való hozzáférés javítása minden gyermek számára.
  • Tanórai idő bővítése és osztálylétszám csökkentése, hogy személyre szabottabb legyen az oktatás.
  • Közösségi bevonás növelése, hogy támogassák a gyermekeket otthon is az olvasás gyakorlásában.

Ezekkel a lépésekkel nemcsak javítható lenne az alapvető írástudás szintje ezekben az országokban, hanem hosszú távon hozzájárulhatnának gazdasági fejlődésükhöz és társadalmi jólétük növeléséhez is.

Forrás: https://www.ft.com/content/16226c9f-a100-4767-864c-15219d0ff50d

Jamtara: India digitális csalásainak színtere és társadalmi drámája

Jamtara, egy elsőre átlagosnak tűnő kisváros az indiai Jharkhand állam keleti részén, valójában egy különleges jelenség központja. Bár a környező járásokhoz hasonlóan egyszerű falvakból áll, a településen feltűnően nagyméretű és rendkívüli pompával bíró házak...

Digitális Luddizmus: A Z Generáció Visszatérése a Régi Technológiákhoz

Nemrég egy New York-i kávézóban figyeltem fel egy érdekes beszélgetésre két fiatal nő között. Az egyik megkérdezte a másiktól: „Milyen telefonod van?” A válasz meglepő volt: „Jelly Star.” Ez a párbeszéd rövid volt, de a telefonról úgy beszéltek, mintha csak egy menő...

Shiitake gombák, mint élő memrisztorok: környezetbarát számítástechnika a jövőből

A shiitake gombák talán inkább a konyhában, a wokban készült ételekben ismertek, de most egy egészen új szerepben tűnnek fel: élő processzorként, amelyek képesek adatokat tárolni és visszahívni, hasonlóan egy félvezető chiphez – mindezt szinte nulla környezeti...

75% amerikai tudós fontolgatja az elvándorlást – részletes elemzés

A Nature magazin nemrégiben végzett egy átfogó felmérést, amelyben több mint 1600 amerikai tudós vett részt. Az eredmények meglepőek: a válaszadók 75%-a komolyan fontolgatja, hogy elhagyja az Egyesült Államokat. Ez a tendencia jelentős hatással lehet a tudományos...

Polgári tudomány a bálnakutatásban: pontos adatok profi kutatók szintjén

Olvasási idő: 3 perc A bálnák kutatása mindig is kihívást jelentett a tengeri tudósok számára, hiszen ezek az óriási tengeri emlősök nagy részét az időnek a víz alatt töltik, és hatalmas távolságokat tesznek meg. Egy új, úttörő tanulmány azonban bebizonyította, hogy a...

Jamtara: India digitális csalásainak színtere és társadalmi drámája

Jamtara, egy elsőre átlagosnak tűnő kisváros az indiai Jharkhand állam keleti részén, valójában egy különleges jelenség központja. Bár a környező járásokhoz hasonlóan egyszerű falvakból áll, a településen feltűnően nagyméretű és rendkívüli pompával bíró házak...

Tokenizált arany: Az új digitális befektetési lehetőség a blokkláncon

Az arany árfolyamának idei rekordemelkedése egyre nagyobb érdeklődést váltott ki a tokenizált arany iránt, hiszen a befektetők új utakat keresnek, hogy részt vehessenek az úgynevezett „debasement trade”-ben, vagyis az infláció elleni védekezésben – ezúttal azonban a...

JP Morgan figyelmeztetése az Epsteinhez köthető több mint 1 milliárd dolláros tranzakciókról

JP Morgan, az Egyesült Államok legnagyobb bankja, 2019-ben egy szokatlan tevékenységről szóló jelentést (Suspicious Activity Report, SAR) nyújtott be az amerikai kormányzatnak, amely több mint egymilliárd dollárnyi tranzakciót érintett, és amelyek összefüggésbe...

Ételfüggőség: Prevalencia, Diagnózis és Kezelési Lehetőségek – Átfogó Szemle

Az ételfüggőség egyre inkább a tudományos és klinikai kutatások középpontjába kerül, mivel számos tanulmány igazolja, hogy az étkezési viselkedés bizonyos formái hasonló neurobiológiai és pszichológiai mechanizmusokat mutatnak, mint más függőségek. Ebben a cikkben...

Nemzetközi kutatóintézetek és egyetemek a fenntartható fejlődési célok és nagy adatok területén

A fenntartható fejlődési célok (SDG-k) elérése napjaink egyik legfontosabb globális kihívása. Az ehhez szükséges komplex problémák megoldásában kulcsszerepet játszanak a nagy adatok elemzésére szakosodott kutatóintézetek és egyetemek világszerte. Ebben a cikkben...

Neuromorfikus számítástechnika: Az emberi agyhoz hasonló tanulás új korszaka

Neuromorfikus számítástechnika – egy forradalmian új megközelítés, amely az emberi agy működését utánzó hardverek segítségével teszi lehetővé a mesterséges intelligencia (MI) hatékonyabb és energiatakarékosabb működését. Dr. Joseph S. Friedman és kutatócsapata a Texas...