Vince Gilligan, a legendás Breaking Bad alkotója és a Better Call Saul társalapítója, aki egyben az egyik legkedvesebb figura Hollywoodban, most egy teljesen új világba kalauzol minket legújabb sorozatával, a Pluribusszal. A három évvel ezelőtt véget ért Walter White és Saul Goodman történetei után ez az első saját projektje, amelyben ismét megmutatja egyedi látásmódját és írói tehetségét.
A „fél üveg üres” szemlélet és az új főhős, Carol
“Én inkább az a típus vagyok, aki az üveget félig üresnek látja” – vallja be Gilligan. Interjúk során és az írói szobában igyekszik kedves lenni, mert szeret mosolyt csalni az emberek arcára, de valódi énjében sokkal inkább jelen van a negatív oldal. Ez a sötétebb nézőpont tükröződik legújabb sorozatában is.
A Pluribus középpontjában Carol áll, akit az Apple TV+ “a Föld legboldogtalanabb emberének” nevez. Gilligan szerint ő maga sem áll messze ettől a karaktertől: “A szarkazmus, a negatív hozzáállás és az általános nyomorúságosság számomra könnyű terep.”
Két évtizedes várakozás egy új univerzumra
Az üveg félig üres nézőpont talán magyarázat arra is, hogy miért tartott közel húsz évig, mire Gilligan egy teljesen új világban alkotott. A rajongók által csak Heisenberg-univerzumként emlegetett világ – Walter White, Jesse Pinkman, Saul Goodman és társai – után sokan azt várták volna tőle, hogy a Breaking Bad sikerét meglovagolva álmai projektjét valósítsa meg.
Gilligan azonban nem így gondolkodott. A The X-Files után hosszú időn át nem talált igazán sikeres munkát, így amikor a Breaking Bad berobbant, ő maga is meglepődött. “Néhányan azt mondják majd rólam, hogy szerencsés voltam nagyon korán. Ez igaz is. De voltak évek, amikor azt hittem, soha nem jutok el oda, ahová szeretnék. A Breaking Bad mégis megtörtént, és minden várakozásunkat felülmúlta.”
“Nem hamis szerénység ez – vallja be –, tényleg fogalmam sincs, mi volt a titka ennek a sikernek. Talán csak a megfelelő színészekkel, helyszínnel és időzítéssel találkozott össze.”
A Pluribus költségvetése és különlegessége
Most azonban Gilligan végre beváltotta azt az „üres csekket”, amelyet hosszú ideje megérdemelt. A Pluribus epizódonkénti költségvetése állítólag 15 millió dollár – ez ötszöröse egy átlagos Breaking Bad epizód költségének.
Bár ez még mindig nem éri el olyan nagy produkciók szintjét, mint a House of the Dragon vagy a The Lord of the Rings: The Rings of Power, ezek mind bevett franchise-ok alapján készültek. Ezzel szemben a Pluribus teljesen eredeti koncepció – annyira különleges és titokzatos –, hogy alig lehet róla bármit is elárulni.
Az Apple TV+ leírása szerint Carolnak kell megmentenie a világot attól, hogy boldog legyen – egy meglehetősen szokatlan küldetés. A főszerepet Rhea Seehorn alakítja, akit sokan Kim Wexlerként ismernek a Better Call Saulból. Bár nem egy nagy sztár és nincs mögötte ismert franchise-cím, az Apple TV+ nagy összeget kockáztat azzal, hogy pusztán Vince Gilligan nevével próbálja bevonzani a nézőket.
A történetmesélés mestersége és vizuális stílus
A Pluribus lenyűgöző szórakoztatásnak ígérkezik. Gilligan itt kamatoztatja mindazt, amit megtanult a Breaking Bad és Better Call Saul türelmes történetmeséléséről, miközben ötvözi ezt az X-Files magas koncepciójú ambícióival és saját rendezői látásmódjával.
Bár a cselekmény mindenkit érint bolygónkon, gyakran kizárólag Carolra fókuszálunk. Gilligan tudatosan épít arra a tragikus és slapstick elemekben gazdag jelenlétre, amit Seehorn Kim Wexler szerepében már bizonyított. Hosszú jelenetek mutatják Carol küzdelmét egyszerű feladatokkal – például sír ásásával –, mégis lebilincselőek maradnak.
Külföldi forgatások és Albuquerque otthona
A sorozat hatalmas léptékű története lehetőséget adott Gilligannak arra is, hogy először Észak-Amerikán kívül forgasson: megfordult Észak-Spanyolországban és a Kanári-szigeteken is. Ugyanakkor Carol otthona továbbra is Albuquerque marad – ugyanaz a helyszín, ahol Walt és Kim története játszódott.
Ez nem csupán nosztalgia vagy biztonsági játék: Gilligan boldog azzal az otthonnal és helyi stábbeliekkel dolgozni szeretne továbbra is együttműködni, akikkel közel két évtized alatt majdnem telepatikus kapcsolatot alakított ki.
Mesterséges intelligencia és eredetiség – Gilligan gondolatai
Miközben Gilligan sci-fi elemekkel kísérletezik Pluribusban, nem tudja figyelmen kívül hagyni azt az iparági jelenséget sem, amelyben egy régebbi sci-fi klisé – miszerint robotok veszélyeztetik az emberiséget – valósággá vált: az AI térnyerését.
“Ha igazán fel akar ébreszteni háromkor hajnalban izzadva, akkor az AI az ütőfapálca nálam” – mondja őszintén. Ugyanakkor hisz abban is, hogy az emberek mindig vágyani fognak olyan történetekre, amelyeket más emberek alkotnak. Nem akarják majd Sam Altmanék által összegyűjtött művészetekből mesterségesen generált „új” történeteket.
Eredeti ötletek fontossága Hollywoodban
Gillian számára Hollywood IP-őrülete – ahol csak már ismert képregényekre vagy videojátékokra alapozott produkciókat engednek elkészíteni – önmagában is létezési fenyegetést jelent.
“A Star Wars nagyszerű. A Marvel Comics nagyszerű. Nagy rajongója vagyok a Star Treknek is” – mondja –, de hozzáteszi: “Új generációknak szükségük van saját Star Wars-ra. Ha egyszer csak ezekből áll majd minden filmiparban és nincs helye eredeti ötleteknek többé, akkor az olyan lesz egy civilizáció halálának.”
“Szerencsés vagyok, hogy én csinálhatok valami eredetit” – zárja gondolatait –, de elszomorít az is, hogy ez mennyire ritka.”
Forrás: http://rollingstone.com/tv-movies/tv-movie-features/vince-gilligan-pluribus-interview-ai-1235443720