Az elektromos autók (EV) piaca az Egyesült Államokban jelentős változásokon megy keresztül 2025-ben, miután a kormányzati támogatások véget értek. A legfrissebb eladási adatok alapján egyértelműen látszik, hogy a támogatások megszűnése komoly hatással volt az EV-k iránti keresletre. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, hogyan alakultak az eladások az egyes gyártóknál, milyen tendenciák figyelhetők meg, és mit jelent mindez a jövőre nézve.
A támogatások vége és annak hatása az EV-piacra
Az Egyesült Államokban korábban jelentős adókedvezmények ösztönözték az elektromos autók vásárlását. Ezek a támogatások azonban 2025 elején lejártak, ami várhatóan befolyásolta a vásárlói magatartást. Elemzők előre jelezték, hogy a támogatás utolsó hónapjaiban megnőhetnek az eladások, mivel sok vásárló igyekezett kihasználni az utolsó lehetőséget. Ezután viszont várhatóan visszaesik a kereslet, ami pontosan így is történt.
A támogatások megszűnése tehát nemcsak átmeneti fellendülést okozott, hanem hosszabb távon is visszafogta az EV-piac növekedését. Még azoknál a márkáknál is, ahol saját ösztönzőket vezettek be, jelentős eladási visszaesés tapasztalható.
Az egyes gyártók és modellek teljesítménye 2025-ben
Hyundai – Ioniq széria
A Hyundai Ioniq 5 modellje különösen súlyos csökkenést szenvedett el: az októberi eladások több mint 60%-kal estek vissza az előző évhez képest. Ugyanakkor éves szinten még mindig közel 25%-os növekedést mutatnak az Ioniq 5 eladások, ami azt jelzi, hogy nem minden rossz hír ezen a fronton.
Az Ioniq 6 esetében azonban már komolyabb problémák vannak: októberben 52%-os visszaesés volt tapasztalható, és éves szinten is 4%-kal kevesebb fogyott belőle. Ráadásul ez a modell eredetileg is alacsony darabszámokat produkált, hiszen idén kevesebb mint 10 000 darabot adtak el belőle.
Az Ioniq 9 eladásai nagyjából megegyeznek az Ioniq 6-éval, de ez sem jelent túl nagy mennyiséget.
Kia – EV6 és EV9 modellek
A Kia EV6 modellje hasonlóan nehéz helyzetbe került: októberben az eladások kétharmadával csökkentek az előző évhez képest. Az EV9 háromsoros változatának értékesítése is hasonló mértékben esett vissza.
Éves szinten az EV6 eladásai egyharmaddal csökkentek 2025-ben, ami éppen ellenkező irányú trendet mutat a Hyundai Ioniq 5-höz képest.
A Kia Niro modelljének értékesítési adatait nem bontják ki hajtáslánc szerint, de érdekes módon ez a kisebb crossover októberben 75%-os növekedést produkált annak ellenére, hogy éves szinten még mindig mínuszban van.
Honda – Prologue és Acura ZDX
A Honda Prologue modellje októberben drasztikus visszaesést szenvedett el: az eladások 80%-kal csökkentek, mindössze valamivel több mint 800 darabot adtak el. Ez azonban még mindig jobb eredménynek számít a már megszűnt Acura ZDX-hez képest, amelyből csak 25 darab fogyott ugyanebben a hónapban – ez jelentős zuhanás az egy évvel korábbi 1200 darabhoz képest.
Subaru – Solterra
Talán meglepő lehet, de a Subaru Solterra modellje eddig úgy tűnt, hogy meg tudja ismételni a tavalyi év mintegy 10 000 darabos eladását. Október azonban drámai fordulatot hozott: mindössze 13 darabot adtak el ebből az elektromos SUV-ból ebben a hónapban.
Összegzés: Egy véres piac és kilátások
A jelenlegi helyzet egyértelműen „véres” piacot tükröz. Bár valószínűleg nem marad ilyen rossz hosszú távon, rövid távon nem várhatók nagy meglepetések vagy gyors fellendülés. A korábbi időszakban felhalmozódott keresletet nagyrészt kielégítették azok a vásárlók, akik még éltek a támogatási lehetőségekkel és kedvezményekkel.
Még ha egyes modellek ára nem is változott jelentősen, valószínűsíthető, hogy az autógyártók nagyobb összegeket költöttek arra, hogy minél több járművet értékesítsenek addig, amíg a kormányzat fedezte a kedvezményeket. Ennek következtében viszont rengeteg potenciális profit veszett el egyik napról a másikra.
Ezért most inkább olyan modellekre koncentrálnak a gyártók, amelyek nem okoznak veszteséget számukra – például belső égésű motorral szerelt autókra (ICE).
Mire számíthatunk tovább?
- A gyártók valószínűleg továbbra is óvatosak lesznek az elektromos modellek piacán.
- A teljes iparági kép csak januárban válik világossá, amikor megérkeznek a negyedik negyedéves és éves összesített értékesítési adatok.
- Ha valaki elektromos autót szeretne vásárolni mostanában, érdemes lehet lecsapni egy maradék készletre – sok márka hajlandó engedményeket adni azért, hogy gyorsan megszabaduljon raktárkészletétől.
- A piaci helyzet folyamatos figyelmet igényel; amint újabb fontos hírek érkeznek az EV-eladásokról, érdemes lesz követni őket.
Összegzésként
Az elektromos autók amerikai piaca jelenleg nehéz időszakon megy keresztül: A támogatások megszűnése miatt jelentős visszaesés tapasztalható számos népszerű modell esetében. Bár ez átmeneti állapot lehet, jelenleg úgy tűnik, hogy az iparág inkább óvatos lépésekre készül. A vásárlóknak érdemes körültekintően mérlegelniük döntéseiket és figyelniük az aktuális piaci ajánlatokat.
Kérdésed vagy hírtippjeid vannak? Írj nekünk bátran a tips@thedrive.com címre!
Forrás: https://www.thedrive.com/news/ev-sales-are-predictably-nosediving-without-the-tax-credit