A M*A*S*H című, 1972 és 1983 között futó háborús dramedy egyik legmegrázóbb pillanata volt a harmadik évad fináléja, amikor a nézők szembesültek Colonel Henry Blake halálával. A karaktert McLean Stevenson alakította, és az ő elvesztése máig az egyik legmegdöbbentőbb tévés halálesetként él a köztudatban. Ötven évvel később a sorozat egyik színésze, Jamie Farr osztotta meg gondolatait erről az emlékezetes epizódról.
A „Abyssinia, Henry” – egy drámai fordulat a M*A*S*H-ban
Jamie Farr, aki a sorozatban Maxwell Q. Klinger szerepét játszotta, egy nemrégiben adott interjúban felidézte a harmadik évad záróepizódját, amelynek címe „Abyssinia, Henry”. Ez az epizód jelentős hangulatváltást hozott a sorozatba: a könnyed humor helyett komolyabb, drámai témák kerültek előtérbe, amikor elveszítették egyik kedvelt karakterüket, Colonel Henry Blake-et.
„Nem tudtuk előre, hogy ez lesz a vége. Nem sejtettük, hogy Colonel Blake meghal” – emlékezett vissza Farr. „Úgy emlékszem, hogy valamilyen Carmen Miranda jelmezben volt, és integettünk neki a helikopternél, amikor hazafelé indult az Egyesült Államokba. Aznap este végeztünk a forgatással és hazamentünk. Aztán mindannyiunkat felhívtak: azt mondták, van egy plusz jelenet, és szükségük van ránk az operációs teremben.”
A váratlan plusz jelenet és annak hatása
Farr elmesélte, hogy az egész stáb meglepődött ezen az utólag hozzáadott jeleneten. Senki sem tudta előre, hogy az epizód végén megjelenik egy olyan oldal is a forgatókönyvben, amelyben kiderül: a Colonel Blake-et szállító repülőgépet lelőtték, és senki sem élte túl a balesetet.
„Nem mondták el még az extra statisztáknak vagy a kamerásoknak sem” – tette hozzá Farr. Ez a váratlan fordulat mély érzelmi hatást gyakorolt mindenkire. Bár ez csak fikció volt, mégis nagyon valóságosnak tűnt mindazok számára, akik részt vettek a sorozat készítésében.
A szereplők reakciói és az epizód jelentősége
A színészek között nagy volt a megrendülés. Jamie Farr szerint különösen Gary Burghoff (Radar) volt érzelmileg érintett, hiszen neki kellett kimondania azt a fájdalmas mondatot, amely bejelentette Blake halálát.
„Abban az időben én nem voltam annyira fontos ahhoz, hogy megkérdezzenek minket erről” – mondta Farr –, de azt akarták bemutatni, hogy azok az emberek is meghalnak háborúban, akiket szeretünk”. A készítők célja az volt, hogy hangsúlyozzák: bár a M*A*S*H egy mobil hadikórház életét mutatja be és életeket mentenek benne, mégis ott vannak azok a tragédiák is, amelyekkel szembe kell nézniük.
A M*A*S*H műfaji átalakulása – dramedy születése
Jamie Farr kiemelte: ez az epizód mérföldkő volt abban is, hogy a sorozatot innentől kezdve már nem csupán vígjátékként tekintették. A M*A*S*H ekkor vált igazán „dramedy”-vé – vagyis drámai és komikus elemeket ötvöző műfajjá.
- Orvosi témák: élet-halál kérdések és háborús valóságok ábrázolása.
 - Különböző humorformák:
 - Sokszínű karakterek:
 
„Ez egy csodálatosan megírt sorozat volt”, fogalmazott Farr. „Olyan volt mint egy nagy musical: vannak benne komoly pillanatok és bolondos jelenetek is. Ez adta meg igazán azt a különleges hangulatot.”
Összegzés
A Colonel Henry Blake halála nemcsak egy karakter elvesztését jelentette a M*A*S*H-ban, hanem egy új korszak kezdetét is jelentette a sorozat életében. Jamie Farr visszaemlékezései alapján láthatjuk, milyen mély hatással volt ez az esemény mind az alkotókra, mind pedig a nézőkre. Az epizód tökéletes példája annak, hogyan lehet egy televíziós sorozat egyszerre szórakoztató és elgondolkodtató – egy igazi dramedy mesterműveként maradt meg az utókor számára.
Forrás: https://people.com/mash-jamie-farr-recalls-death-colonel-henry-blake-exclusive-11837527