San Antonio, Texas – Amikor bűncselekmény áldozatai, bántalmazott nők vagy éppen a vezetés elsajátításánál tartó fiatalok jogosítványt vagy gépjármű-nyilvántartást igényelnek, gyakran nem is sejtik, hogy ezzel egyúttal lemondanak személyes adataik védelméről. Az államok ugyanis lehetőséget kapnak arra, hogy ezeket az információkat harmadik feleknek értékesítsék.
A vezetői adatok értékesítése és a magánélet sérülése
Az Egyesült Államokban a szövetségi törvények engedélyezik, hogy adósságbehajtók és magánnyomozók is megvásárolhassák az állami járműnyilvántartó hivataloktól (DMV) származó adatokat. Ezek az adatok tartalmazzák az egyének lakcímét, telefonszámát, vezetési előéletét és más olyan részleteket, amelyeket sokan inkább titokban tartanának.
Egy San Antonio-i anya, Nikki (nevét a magánélet védelme érdekében megváltoztattuk), aki hat gyermek édesanyja és kisvállalkozást vezet, személyesen is tapasztalta az adatvédelmi problémákat. Gyanúja szerint zaklatják és eszközeit feltörték, sőt úgy véli, egy magánnyomozó is célba vehette őt.
“Nem vagyok egyedül ezzel. Sokan nem is tudják, hogy az adataik ilyen könnyen hozzáférhetőek,” mondta Nikki.
A Vezetői Adatvédelmi Törvény (DPPA) – Védelem vagy kiskapu?
A 1994-ben elfogadott Driver’s Privacy Protection Act (DPPA) néven ismert törvény célja eredetileg az volt, hogy megvédje a vezetői adatokat a visszaélésektől. Ez a jogszabály azonban 14 kivételt engedélyez – úgynevezett „megengedett felhasználásokat” –, amelyek között szerepelnek háttérellenőrzések, biztosítási ügyintézés, adósságbehajtás és magánnyomozói tevékenységek is.
James Lee, az Identity Theft Resource Center elnöke szerint bár a törvény korlátozza az adatok nyilvánosságát, nem tiltja meg az államoknak azok értékesítését. “Az államok minden esetben eladják ezeket az információkat,” hangsúlyozta Lee.
Mekkora bevételt hoz az adatértékesítés az államoknak?
2024-ben legalább 35 állam DMV-je válaszolt a nyilvános adatkérésekre, amelyekből kiderült, hogy összesen több mint 282 millió dollárt gyűjtöttek be személyes vezetői adatok értékesítéséből.
- Georgia: Több mint 53 millió dollár bevétel
 - Kalifornia: 49 millió dollár – főként adatközlési költségekre hivatkozva
 - Indiana: 25 millió dollár
 - Ohio: 20 millió dollár 289 cég részére
 - Connecticut: Több mint 18 millió dollár
 
A Connecticut DMV például közölte: nem aktívan „értékesítik” az adatokat a piacon, hanem szerződés alapján szolgáltatnak információkat meghatározott partnereknek. A befolyt összegeket pedig nem tartják meg, hanem speciális közlekedési alapba helyezik.
Kinek adják el az adatokat?
A vásárlók között megtalálhatók nagy adatbrókerek (például LexisNexis), biztosítótársaságok, vontatócégek, autógyártók és egyetemek is. LexisNexis például 2023 júliusa és 2024 júniusa között mintegy 7,7 millió dollárt fizetett csak Connecticutban a vezetési előzményekért.
A díjak és hozzáférés változatossága
A DMV-k által felszámított díjak jelentősen eltérnek államonként: Tennessee-ben akár már 5 dollárért is hozzáférhetőek bizonyos adatok, míg Kansasban több ezer dollárt kérnek nagyobb mennyiségű jelentésekért.
A magánnyomozók szerepe és véleménye
Például Rich Robertson arizonai magánnyomozó szerint a jogszabályok folyamatosan fejlődnek és szigorodnak annak érdekében, hogy szabályozzák az adathozzáférést. Ő maga is használja ezeket az adatokat például ártatlan ügyfelek igazolására bűnügyi ügyekben.
„A törvények jók és elérik céljukat,” mondta Robertson. Ugyanakkor kiemelte a magánélet és közbiztonság közötti feszültséget: „A háttérellenőrzések során mélyen bele kell ásni mások privát információiba.”
A visszaélések veszélyei – túlélők és áldozatok szemszögéből
Crystal Justice, a Nemzeti Családon Belüli Erőszak Segélyvonal tanácsadója rámutatott: bár a technológia jó célokra is szolgálhatna, sajnos sokszor visszaélnek vele bántalmazó partnerek digitális zaklatásra. Az áldozatok ezért különféle óvintézkedéseket tesznek személyes védelmük érdekében – például külön telefonszámot használnak vagy költöznek.
“Aggasztó látni azt a számot és listát arról, kik vásárolják meg ezeket az adatokat,” mondta Justice. Kiemelte annak fontosságát is, hogy mielőtt ezek az információk vállalatokhoz vagy szervezetekhez kerülnének, vegyék figyelembe valódi emberek történeteit és a visszaélés lehetőségét.
Korlátozott lehetőségek az adatok megvédésére
Bár léteznek jogos okok arra, hogy bizonyos szervezetek hozzáférjenek ezekhez az adatokhoz – például csalásmegelőzés vagy biztosítási díjak igazságos meghatározása –, kevesen tudják, hogy csak három államban (Delaware-ben, Wisconsinban és Wyomingban) van lehetőség arra, hogy a fogyasztók letiltsák személyes adataik megosztását bizonyos esetekben.
“Szerintem mindenkinek joga kellene legyen kontrollálni saját személyes adatait,” mondta Nikki. Hangsúlyozta: ha már gyűjtik ezeket az információkat, akkor legalább választhasson mindenki arról, hogy engedélyezi-e azok értékesítését vagy sem.
Címszavakban: Mit tehetünk mi?
- Tájékozódjunk arról, milyen szabályok vonatkoznak lakóhelyünk államában a DMV-adatok megosztására.
 - Használjuk ki az esetleges címvédelmi programokat (Address Confidentiality Program), különösen ha bántalmazás áldozatai vagyunk.
 - Követeljük a nagyobb átláthatóságot és jogi szabályozást ezen adatok kezelésében országos szinten.
 - Lépjünk kapcsolatba adatvédelmi szakértőkkel vagy civil szervezetekkel segítségért.
 
Zárógondolatok
A vezetői engedélyhez és gépjármű-nyilvántartáshoz kapcsolódó személyes adatok piaca hatalmas üzlet lett. Miközben ezek az információk hasznosak lehetnek például bűnüldözésben vagy biztosítási ügyintézésben, komoly veszélyt jelentenek azok számára is, akik szeretnék megőrizni magánszférájukat. Fontos tehát tudatosítani ezt a problémát és támogatni olyan jogszabályokat és intézkedéseket, amelyek valódi védelmet nyújtanak mindenki számára.