NASA X-59: A csendes szuperszonikus repülés új korszaka

nov 4, 2025 | Tech

2025. október 28-án a NASA és a Lockheed Martin közösen fejlesztett X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) kísérleti szuperszonikus repülőgépe először emelkedett a levegőbe. A helyszín a kaliforniai Palmdale-ban található, az Egyesült Államok Légierőjének Plant 42-es telephelyén működő, híresen titkos Lockheed Martin Skunk Works volt.

A szuperszonikus utazás aranykora és bukása

Az 1960-as években a polgári szuperszonikus repülés a légiközlekedés jövőjének ígérkezett. Az akkori nemzetállamok hatalmas összegeket fektettek be ebbe a technológiai versenybe, amely méretében és jelentőségében összehasonlítható volt az ember Holdra juttatásával. Nem véletlen, hogy olyan vállalatok, mint a British Aircraft Corporation, már akkor elképzelték az angol-francia Concorde szuperszonikus utasszállítót, amelyet az összes jelentős légitársaság flottájában láttak viszont a jövőben.

Ennek ellenére a szuperszonikus utasszállítás kora soha nem teljesedett ki igazán: mindössze 12 Concorde és két Tupolev Tu-144 került rendszeres szolgálatba. A Tupolev gépek ráadásul műszaki problémák miatt korán kivonultak. A kudarc hátterében számos tényező állt: műszaki nehézségek, anyagi korlátok és politikai akadályok egyaránt szerepet játszottak. Az egyik legnagyobb probléma azonban az ismert hangrobbanás volt.

A hangrobbanás problémája

A hangrobbanás akkor keletkezik, amikor egy repülőgép szuperszonikus sebességgel haladva olyan lökéshullámot hoz létre, amelyet az előtte lévő levegő nem tud elkerülni, így egy kúpos hullám formájában összesűrűsödik. Amikor ez a hullám áthalad egy földi pont felett, erős robbanásszerű hangot hallat, amely akár 110-140 decibel között is lehet – ez nagyjából egy mennydörgés hangerejével egyezik meg.

Ez a hangrobbanás nem csupán kellemetlen zajforrás volt, hanem komoly zavarokat okozott az állatvilágban és a mezőgazdaságban is. A nyomáshullám képes volt ablakokat betörni, és környezetvédelmi aggályokat vetett fel. Az Egyesült Államokban különösen sok ellenzője akadt a Concorde-nak, akik környezetvédelmi vagy nemzeti érdekekre hivatkozva szabályozási korlátozásokat sürgettek a polgári szuperszonikus repülés ellen.

A csendes szuperszonikus technológia újjáéledése

Napjainkban azonban újra élénkül az érdeklődés a szuperszonikus utazás iránt. Világszerte több vállalat dolgozik egy új generációs Mach+ sebességű repülőgépek fejlesztésén. Ennek ösztönzésére a NASA együttműködik a Lockheed Martinnal az X-59 projektben, amely egy technológiai demonstrátor prototípus célja pedig az, hogy megmutassa: lehetséges a 21. századi szuperszonikus repülés zajcsökkentett formában.

Az X-59 műszaki újdonságai

Az együléses X-59 fő feladata egy új törzsgeometria tesztelése, amely jelentősen mérsékli a hangrobbanást. Ez úgy valósul meg, hogy az orr és a törzs formája úgy alakítja át a levegő áramlását, hogy az eredeti lökéshullám ne koncentrálódjon csúcsosan az orrnál, hanem szétszóródjon és végigterjedjen a gép testén. Emellett felfelé irányítja ezt a hullámot.

Ennek eredményeként a földön hallható hangrobbanás helyett csak egy halk „durranás” vagy tompa koppanás hallatszik, amely 60-80 decibel közötti – nagyjából egy autó ajtajának becsukódásának megfelelő hangerővel.

A jövő szabályozása és közvélemény-kutatás

Ezzel az innovációval nemcsak hogy barátságosabbá válhatnak majd a szuperszonikus utasszállítók más légiközlekedési eszközökkel és környezettel szemben, hanem lehetőség nyílik arra is, hogy újraírják azokat a szabályozásokat, amelyek eddig gátolták ezt a technológiát.

A későbbi tesztek során az X-59 speciális szuperszonikus légi folyosókon fog átrepülni lakott területek felett is, hogy közvélemény-kutatást végezzenek arról, hogyan érzékelik az emberek ezt az újfajta halkabb hanghatást.

A sikeres első repülés és további tervek

Az első próbarepülés sikeresen zárult: az X-59 leszállt NASA Armstrong Flight Research Center közelében Edwardsban, Kaliforniában. Bár ez az első járat még csak alacsonyabb, szubszonikus sebességet ért el – hiszen fő célja csupán annak bizonyítása volt, hogy a gép alkalmas a repülésre –, később tervezik túllépni vele a hangsebességet is.

“Izgatottan ünnepeljük az X-59 első repülését,” mondta OJ Sanchez, a Lockheed Martin Skunk Works alelnöke és általános igazgatója. “Ez a repülőgép bizonyítéka csapatunk innovációjának és szakértelmének; büszkék vagyunk arra, hogy vezető szerepet tölthetünk be a csendes szuperszonikus technológia fejlesztésében.”

Összegzés

A NASA X-59 projektje mérföldkő lehet abban, hogy visszahozza és fenntarthatóvá tegye a polgári szuperszonikus utazást úgy, hogy közben minimalizálja annak környezeti hatásait és zajterhelését. Ezáltal újra megnyílhat az út egy gyorsabb és csendesebb légi közlekedési korszak felé.

Forrás: Lockheed Martin

Forrás: https://newatlas.com/aircraft/supersonic-x-59-maiden-flight/

Hogyan csökkenthetik a kormányok a Big Tech hatalmát?

"Ha oda akarsz eljutni, nem innen kellene indulnod." – egy régi mondás, amely különösen igaz a monopóliumokra. Amint egy vállalat monopolhelyzetbe kerül, nemcsak azt az erőt szerzi meg, hogy megakadályozza az új versenytársak megjelenését, hanem képes befolyásolni a...

Nepál fiataljai és a változás reménye: Rakshya Bam története

Nepál egy olyan ország, amely a dél-ázsiai régió egyik legfiatalabb nemzete, ahol a lakosság medián életkora mindössze 25,3 év. Ez az adat jelentősen alacsonyabb például az Egyesült Államok 39,1 éves medián életkorához képest. Az országban az elmúlt évtizedek magas...

Sydney Sweeney és az American Eagle reklámkampány körüli vita

Sydney Sweeney, a The Christy című sorozat sztárja, aki az amerikai farmermárka, az American Eagle 2023 őszi kampányának arca volt, először adott interjút a kampány körüli heves reakciókról. A GQ magazin „Men of the Year” címlapinterjújában, amely 2023. november 4-én...

Teljes digitális hozzáférés a minőségi Financial Times újságíráshoz – Spóroljon 20%-ot éves előfizetéssel!

A Financial Times (FT) az egyik legelismertebb nemzetközi üzleti és gazdasági napilap, amely világszerte megbízható forrásként szolgál a legfrissebb hírek, mélyreható elemzések és szakértői vélemények terén. Ha Ön is szeretne első kézből értesülni a globális piacok...

Hogyan csökkenthetik a kormányok a Big Tech hatalmát?

"Ha oda akarsz eljutni, nem innen kellene indulnod." – egy régi mondás, amely különösen igaz a monopóliumokra. Amint egy vállalat monopolhelyzetbe kerül, nemcsak azt az erőt szerzi meg, hogy megakadályozza az új versenytársak megjelenését, hanem képes befolyásolni a...

Teljes digitális hozzáférés a minőségi Financial Times újságíráshoz – Spóroljon 20%-ot éves előfizetéssel!

A Financial Times (FT) az egyik legelismertebb nemzetközi üzleti és gazdasági napilap, amely mélyreható, hiteles és naprakész információkat kínál az olvasóknak. Ha Ön is szeretne első kézből értesülni a globális pénzügyi piacok, vállalati hírek és iparági trendek...

Trump környezetvédelmi szabályozásai: Miért kerülnek többe az autók és az üzemanyag?

Donald Trump elnök nézőpontja szerint a környezetvédelmi szabályozások, amelyek a hatékonyság javítását és az éghajlatváltozás elleni küzdelmet célozzák, csak növelik a termékek árát és rontják azok teljesítményét. Hosszú ideje hibáztatja az ilyen előírásokat olyan...

Imaging biomarkerek és EEG a pszichiátriában: klinikai alkalmazások és kutatási eredmények

A pszichiátria területén az utóbbi években jelentős előrelépések történtek az agyi képalkotó eljárások és az elektroencefalográfia (EEG) biomarkereinek klinikai alkalmazásában. Az imaging biomarkerek segíthetnek a mentális betegségek pontosabb diagnosztizálásában, a...

Nepál fiataljai és a változás reménye: Rakshya Bam története

Nepál egy olyan ország, amely a dél-ázsiai régió egyik legfiatalabb nemzete, ahol a lakosság medián életkora mindössze 25,3 év. Ez az adat jelentősen alacsonyabb például az Egyesült Államok 39,1 éves medián életkorához képest. Az országban az elmúlt évtizedek magas...

Reddit szolgáltatási zavar: gyors megoldás és helyreállás 2025-ben

2025. november 4-én a Reddit felhasználói világszerte tapasztaltak jelentős működési problémákat, amelyek főként az asztali webes felületen, a mobil weben és a natív mobilalkalmazásokban jelentkeztek. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk az eseményeket, a...

Daniel Day-Lewis reagál Brian Cox és Jeremy Strong közti konfliktusra a method acting kapcsán

A színészvilágban gyakran heves viták alakulnak ki a különböző színészi technikák alkalmazásáról, különösen a method acting, azaz a módszeres színjátszás körül. Nemrégiben Daniel Day-Lewis, a háromszoros Oscar-díjas színész nyilatkozott arról, hogy hogyan került bele...

Jennifer Lawrence és Robert Pattinson a Zoloft-ról, a Method Actingről és a „Die My Love” szorongó szerelméről

Jennifer Lawrence és Robert Pattinson legújabb közös munkájukban, Lynne Ramsay rendezésében, a „Die My Love” című filmben egy rendkívül összetett, diszfunkcionális pár bőrébe bújnak. Az IndieWire-nak adott interjújukban részletesen meséltek arról, hogyan közelítették...