A városi közlekedés egyre összetettebbé válik, és az utasoknak szükségük van egy megbízható, könnyen használható eszközre, amely segít eligazodni a mindennapokban. A Transit alkalmazás ezt a célt szolgálja – egy olyan innovatív platform, amely több mint egy évtizede támogatja az utasokat Észak-Amerika-szerte.
A Transit alkalmazás születése és küldetése
2012-ben, Montrealban indult útjára a Transit app, amelynek fejlesztői egyedi eszközt szerettek volna létrehozni a mindennapi ingázók számára. Ahelyett, hogy bonyolult útvonaltervezőként működött volna, a Transit egy egyszerűbb, emberközpontú problémára fókuszált: az utasok bizonytalanságának enyhítésére a megállóban várakozás közben.
“Mikor jön már a buszom?” – ez az a kérdés, amely minden utazót foglalkoztat. Míg más navigációs eszközök először az egész út megtervezését követelték meg, addig a Transit arra épült, hogy az utasok már ismerik útvonalaikat és megállóikat, csak azt szeretnék tudni, hol van a legközelebbi megálló és mikor érkezik a következő járat – magyarázza Stephen Miller, a Transit politikai vezetője.
Az egyszerűségből született siker
Több mint tíz évvel később ez a minimalista koncepció Észak-Amerika egyik legnépszerűbb tömegközlekedési alkalmazásává nőtte ki magát. Havonta az Egyesült Államokban és Kanadában az összes tömegközlekedést használó utas több mint 20%-a használja a Transitot – ez páratlan eredmény az önálló mobilitási appok között.
“Sokak számára fontos, hogy legyen egy társuk, egy eszközük, amely segít nekik tömegközlekedni vagy kerékpározni, gyalogolni,” mondja Miller. “Ez hajtja küldetésünket: jobbá tenni az életet autó nélkül.”
A valós világra szabva: hogyan segít a Transit?
Ideális esetben egy “tökéletes” városban nem is lenne szükség ilyen alkalmazásra: a vonatok ötpercenként érkeznének, a buszok sosem térnének el az útvonaluktól, és mindenki biztonságosan közlekedhetne két keréken vagy gyalog. Ám ahogy Miller rámutat:
“Nem ebben a világban élünk.”
Gyakoriak a késések, finanszírozási hiányok és kiszámíthatatlan szolgáltatások. A Transit feladata ezek áthidalása: valós idejű információkkal tartja nyugton és tájékozottan az utasokat akkor is, ha nem minden működik tökéletesen.
Kutatások igazolják ezt az előnyt: azok az utasok, akik pontos valós idejű adatokat kapnak várakozásukról, rövidebbnek érzik az időt és nagyobb valószínűséggel maradnak hűek a tömegközlekedéshez.
“Fontos kommunikálni akkor is, ha nem minden tökéletes,” hangsúlyozza Miller. Ez lehetővé teszi az emberek számára, hogy alkalmazkodjanak. Az alapok elsajátítása csapatmunka eredménye – nemcsak egy-egy közlekedési ügynökség részéről, hanem állami és magánszektorbeli partnerekkel együttműködve. Mi nap mint nap segítjük ezt a munkát.”
Hallgatni is tudni kell: kétirányú kommunikáció az utasokkal
A Transit sikere nemcsak abban rejlik, hogy pontosan jelzi mikor érkezik a busz vagy villamos – hanem abban is, hogy aktívan hallgatja felhasználói visszajelzéseit. Az app folyamatos használata révén közvetlen kapcsolatot teremt az utasok és a szolgáltató ügynökségek között.
- Az utasokat rendszeresen megkérdezik tapasztalataikról.
- Jelenthetik például ha egy buszmegálló javításra szorul vagy ha késés volt.
- Az app valós idejű visszaszámlálója összevethető az utazók élményével.
“Mivel sokan naponta többször is megnyitják az alkalmazást éppen akkor, amikor gondolkodnak arról, hogyan közlekedjenek,” magyarázza Miller, “ez remek lehetőség nemcsak az útvonal vezetésére, hanem arra is, hogy meghallgassuk őket arról, mi működik jól vagy rosszul.”
Ezzel együtt alakíthatják saját városuk jövőjét egy jól működő visszacsatolási rendszer segítségével – így ösztönözve az autómentes társadalom kialakulását.
Növekedés fenntarthatóan és bizalommal
Míg sok navigációs alkalmazás bevételét hirdetésekből szerzi személyes adatok értékesítésével vagy adatgyűjtéssel, addig a Transit ettől eltérő úton jár.
“A legtöbb navigációs app hirdetésekből él,” mondja Miller. Ez gyakran hatalmas mennyiségű adat gyűjtésével jár együtt és harmadik felek számára történő értékesítéssel.
A Transit fenntartható modellt épített ki előfizetések és közlekedési ügynökségekkel kötött partnerségek révén (például Maryland Közlekedési Minisztérium vagy Minneapolis-St.Paul Metro Transit). Ez nem mindig egyszerű út, de összhangban áll cégük értékeivel.
Bár korlátozott mennyiségű használati adatot megosztanak partnereikkel annak érdekében, hogy javítsák a szolgáltatásokat és jobban megértsék az utasokat, “üzletünk nem élhet felhasználói adatvédelmi árán,” hangsúlyozza Miller.
A mobilitás új nyelve: Transit 6.0
A cég legújabb fejlesztései között szerepel a Transit 6.0 verzió – eddigi legambiciózusabb átalakítása. Miller kiemeli:
“Az alkalmazásoknak nemcsak szépeknek kell lenniük; könnyen áttekinthetőnek és érthetőnek is.”
Az új felület központi elemei:
- Nagy méretű vízszintesen görgethető ETA kártyák valós idejű érkezésekkel.
- Tömör információk zsúfoltsági szintekről és szolgáltatási figyelmeztetésekről.
- Egyedi Puffin Transit betűtípus – barátságos és jól olvasható kis képernyőkön is.
- Sötét mód intelligens kezelése algoritmus segítségével – mivel napközben is kb. 50%, éjszakánként pedig 75% használja ezt a módot.
- Különböző vonalak és riasztások színkódolása programozottan igazodik sötét háttérhez.
- Kiemelt figyelem az akadálymentességre: dinamikus szövegméret támogatása, képernyőolvasók kompatibilitása (VoiceOver, TalkBack), lépcsőmentes útvonalak jelölése.
- Személyre szabható gyaloglási és kerékpározási sebességek beállítása.
Akadálymentesség mindenki számára
Körülbelül minden negyedik Transit-felhasználónak valamilyen akadálymentességi igénye van – legyen szó látássérülésről vagy mozgáskorlátozottságról. A fejlesztők rendszeresen kapnak visszajelzéseket ezekről az igényekről és különösen figyelnek rájuk:
- Béta tesztelő csoportba bevonták korábbi visszajelző felhasználókat.
- Javították a dinamikus betűméret kezelését alacsony látású felhasználók számára.
- Támogatják a képernyőolvasók használatát és akadálymentes útvonalakat jelölnek ki.
Együttműködés a közlekedési ügynökségekkel
A Transit sosem tekintette magát “diszruptív” technológiai vállalatnak:
“Küldetésünk jobbá tenni az életet autó nélkül – ezt nem tudjuk egyedül elérni,” mondja Miller. Ezért szoros együttműködésben dolgoznak azokkal az állami dolgozókkal és ügynökségekkel, akik irányítják a közösségi közlekedést és kezelik az utcákat.
A Transit kész platformot kínál:
- Útvonalváltozásokról való tájékoztatásra.
- Visszajelzés gyűjtésére olyan lakosoktól is, akik sosem mennének el helyi fórumokra.
- Együttműködés révén nagyobb hatást érnek el mint önállóan tevékenykedve.
Záró gondolatok: Tömegközlekedés emberi szemmel
Több mint tíz évvel ezelőtt egy egyszerű kérdéssel indult el a Transit története: “Mikor jön már a busz?” Ma ez az alkalmazás segít városoknak választ adni egy sokkal nagyobb kérdésre:
“Milyen egy olyan világ, amely emberek köré épül – nem pedig autók köré?”
A Transit nem csupán egy applikáció; ez egy mozgalom azokért, akik jobb városi életet szeretnének autó nélkül. Valós idejű információival, felhasználóbarát dizájnjával és mély partneri kapcsolataival hozzájárul ahhoz, hogy mindenki könnyebben mozoghasson biztonságosan és kényelmesen.