Kinect: A Játékforradalomtól a Nyílt Forráskódú Innovációig

nov 4, 2025 | Tech

2010-ben a Microsoft bemutatta a Kinectet, amelyet forradalmi új játékként harangozott be. A koncepció egyszerű volt: képzeld el, hogy egy képzeletbeli fénykarddal hadonászol, és ez megjelenik a képernyőn, vagy dobj el egy futball-labdát, amit a tévéd elkap. Az elképzelés lenyűgöző volt, de 15 év távlatából a Kinect inkább drága kudarcként ismert – a Microsoft túlbecsülte az igényt arra, hogy testmozgással játsszunk videojátékokat.

A Kinect valódi forradalma nem a játékban rejlett

Bár a Kinect nem váltotta be eredeti ígéretét, mégis forradalmi eszközzé vált – csak éppen nem a játékok világában. A készülék hamarosan új területeken bontakozott ki: robotikában jelentett áttörést, rövid ideig pornográf tartalmakhoz is kapcsolódott, és ma már kísértetvadász játékokként is árulják. Ezek az új felhasználási módok azonban nem jöhettek volna létre egy lelkes hacker közösség nélkül, akik nyílt forráskódú drivereket fejlesztettek hozzá, így felszabadítva azt az Xbox 360 korlátai alól.

A Kinect technológiai alapjai és ára

Memo Akten, kódokkal, adatokkal és mesterséges intelligenciával dolgozó művész és az University of California, San Diego adjunktusa szerint:

„Technikailag semmi sem volt teljesen új a Kinectben. Egy kis kamera infravörös pontokat vetített ki, és ezek torzulásait olvasta le mélységérzékelés céljából. Egy korai gépi tanulási példaként felismerte az emberi végtagokat és gesztusokat.”

Ezek a képességek korábban kutatási és ipari rendszerekben léteztek, amelyek ára 5 000 és 12 000 dollár között mozgott. Ezzel szemben a Microsoft 150 dollárért kínálta ezt a technológiát egy konzolhoz.

A nyílt forráskódú közösség születése és az OpenKinect projekt

Kyle Machulis, a Nonpolynomial vezérigazgatója és a buttplug.io alapítója – egy nyílt forráskódú szexuális segédeszköz-vezérlő projekt –, 2010-ben már 250 000 dolláros térképező rendszereken dolgozott, amelyek hasonlóak voltak a Kinecthez. Gyorsan felismerte, hogy ez az eszköz lehetőséget kínál a technológia demokratizálására.

2010. november 4-én Machulis elindult megvásárolni egy Kinectet annak visszafejtésére. Egy órával később az Adafruit bejelentette az OpenKinect projektet, amely 1 000 dolláros (később 3 000 dollárra emelt) jutalmat ajánlott annak, aki bizonyítja, hogy a Kinect működik bármilyen operációs rendszeren.

„Képzeljük el, hogy ezt az Xbox kamerát Mac-en, Linuxon, Windows-on vagy robotikában használhatjuk! Tudjuk, hogy a Microsoft nem fejleszti ezt FIRST Robotics számára – de mi igen! Fordítsuk vissza együtt ezt az eszközt!” – írta az Adafruit.

A kihívások: USB snifferek és fordított mérnöki munka

A Kinect ugyan USB-n keresztül csatlakoztatható volt PC-hez, de kommunikációs protokollja ismeretlen volt. Az egyetlen mód az adatforgalom megfigyelése volt az Xbox 360 és Kinect között. Ehhez USB snifferekre (protokoll elemzőkre) volt szükség, amelyek akkoriban körülbelül 1 200 dollárba kerültek – egy összeg, amit Machulis nem akart megfizetni.

A hackerek világszerte izgatottan várták az első áttörést. Az Adafruit vállalta a költséget és megrendelte az eszközt annak érdekében, hogy megossza az adatokat a közösséggel. Ám mire megérkezett Brooklynba az eszköz, „AlexP” nevű hacker már közzétett egy videót arról, hogy PC-n irányítja a Kinect motorját.

Microsoft reakciója és jogi fenyegetések

Azonnal pánikszerű válasz érkezett Microsoft részéről: tagadták a hackelhetőséget és jogi lépések lehetőségét helyezték kilátásba. Amikor azonban világossá vált, hogy senki sem akarja feltörni fogyasztók kameráit rosszindulatúan, gyorsan visszakoztak.

AlexP később bemutatta a mélységi és RGB képeket PC-n is. Bár ő maga nem igényelte a jutalmat, cégével létrehozott egy 10 000 dolláros alapot azért, hogy megvásárolják majd kiadják a forráskódot nyílt forrásként.

A közösség összefogása és további fejlesztések

2010 novemberében Adafruit feltöltötte az USB snifferek által gyűjtött adatokat. A közösség tagjai elkezdték elemezni ezeket az adatcsomagokat: hogyan lehet fényt kapcsolni, kamerát aktiválni vagy motort működtetni. Ez aprólékos munka volt.

Hector „marcan” Martin, egy fiatal európai hacker hat nap alatt feltörte a Kinect protokollját Linux alatt – valójában kevesebb mint 24 óra kellett neki miután megkapta az adatokat.

Kreatív alkalmazások és tudományos áttörések

A kezdeti nyers adatokból fejlődtek ki olyan alkalmazások is, amelyek testkövetést tettek lehetővé – Microsoft saját SDK-ját is részben ennek hatására adták ki 2011-ben. Ez lehetővé tette:

  • 3D térbeli rajzolást;
  • gépi tanulási algoritmusok fejlesztését testtartások felismerésére;
  • dronok irányítását;
  • robotok valós idejű akadályfelismerését;
  • orvosi vizsgálatok érintés nélküli támogatását;
  • interaktív oktatási eszközök létrehozását;
  • sőt akár távoli vezérlésű szexuális segédeszközök működtetését videóhívás során.

A Kinect öröksége és Apple felvásárlása

2013-ban az Apple megvásárolta a PrimeSense-t – azt az izraeli céget, amelynek szenzortechnológiája alapozta meg a Kinectet –, ami sokak számára csalódást jelentett. A Microsoft ekkor elkezdett új rendszereken dolgozni (például Kinect Azure), miközben fokozatosan leállította eredeti Kinect gyártását.

A hacker közösség változó arca és technológiai kultúra

Theo Watson, aki napi tíz órában dolgozott három héten át az OpenKinect projekten, úgy emlékszik vissza:

„Ez inkább R&D befektetés volt számomra; szerettem volna elsőként futtatni Kinectet Mac-en.”

A közösség tagjai különböző országokból érkeztek; bár voltak feszültségek is közöttük, mégis közös célt szolgáltak: megnyitni ezt az eszközt mindenki számára.

A mai helyzet: AI átveszi a szerepet?

Mára mesterséges intelligencia segítségével sokkal gyorsabban és pontosabban végezhető el ugyanaz a feladat – például valós idejű testkövetés hagyományos RGB kamerával –, amit korábban csak speciális hardverrel lehetett. Watson szerint:

„Az AI leveszi rólunk a fájdalmas munkát és hagyja fókuszálni minket a kreatív részre.”

Kyle Machulis hozzáteszi:

„Mivel ma már rengeteget tudunk képekből kinyerni, lehet hogy nincs is szükség extra hardverekre.”

Záró gondolatok: A Kinect hatása tovább él

Bár maga a Kinect mint termék talán eltűnik vagy háttérbe szorul az AI fejlődése miatt, öröksége tovább él mindazokban az innovációkban és közösségi kezdeményezésekben, amelyeket inspirált. Az OpenKinect projekt példája mutatja meg azt is, milyen erőt jelenthet egy lelkes hacker közösség összefogása egy zárt rendszer feltörésére és újraértelmezésére.

Forrás: https://www.theverge.com/tech/812803/hacking-kinect-history

Soulja Boy visszatért: Retro játékkonzolok újra a reflektorfényben

Soulja Boy, a ’Crank That’ rapper ismét belevágott egy különleges vállalkozásba: saját márkás retro játékkonzolokat kezdett árulni. Azonban nem egy teljesen új termékről van szó, hanem olyan kézi konzolokról, amelyek valójában meglévő, népszerű retro eszközök...

DRAM ellátási lánc válság: a szerver memória kerül az első sorba

A DRAM piacán komoly ellátási problémák jelentkeznek, amelyek elsőként a szervermemóriákat érintik. A legfrissebb iparági jelentések szerint az Egyesült Államából és Kínából származó nagy hyperscaler vállalatok jelenleg csak a megrendelt szerver DRAM-ok 70%-át kapják...

Innovatív rugalmas elektromágneses uszony a víz alatti robotok hatékonyabb mozgásáért

A halak gyorsan és fürgén mozognak a vízben, képesek hirtelen irányt változtatni egyetlen uszonylendítéssel. Ez a természetes mozgásforma inspirálta a kutatókat, hogy hasonló képességekkel ruházzák fel a víz alatti robotokat. Egy kínai kutatócsoport jelentős...

Az emberi jogok sorozatelmélete és a népirtás előjelei

Kép forrása: A varsói gettó felkelésének fotója, 1943 májusából, a Jürgen Stroop-jelentésből Heinrich Himmler számára. Forrás: Német Szövetségi Levéltár, közkinccsé vált, Wikimedia Commons. A népirtás útja: apró lépésekből indul A népirtás nem hirtelen kezdődik...

Humanoid Robotok Olimpiája: Az új kihívások a robotikai manipulációban

A robotika fejlődése izgalmas, de még mindig messze vagyunk attól, hogy a humanoid robotok valóban mindennapi feladatainkat elvégezzék. Benjie Holson legújabb kezdeményezése egy sor versenyszámot állít fel, amelyek célja a robotikai manipuláció határainak feszegetése...

Soulja Boy visszatért: Retro játékkonzolok újra a reflektorfényben

Soulja Boy, a ’Crank That’ rapper ismét belevágott egy különleges vállalkozásba: saját márkás retro játékkonzolokat kezdett árulni. Azonban nem egy teljesen új termékről van szó, hanem olyan kézi konzolokról, amelyek valójában meglévő, népszerű retro eszközök...

Hitel- és pénzügyi válság közeleg Amerikában 2026-ra – A fogyasztói és vállalati adósságok növekedése

Az Egyesült Államok egy súlyos hitel- és pénzügyi válság küszöbén állhat 2026-ra, amelyet a növekvő fogyasztói és vállalati adósságállomány, az egyre gyakoribb nemteljesítések, valamint a hitelezési rendszer egyes részeiben megjelenő csalási jelek táplálnak. Ezt a...

Interaktív Dart tanfolyam: Kódolj, tesztelj és építs alkalmazásokat közvetlenül a böngésződben

A programozás tanulása soha nem volt még ilyen egyszerű és élvezetes! Bemutatjuk az első olyan interaktív Dart tanfolyamot, ahol nem csak nézed, ahogy mások kódolnak, hanem te magad írod, teszteled és építed az alkalmazásokat közvetlenül a böngésződben – minden...

SNAP támogatások megszűnése és a kormányzati leállás hatásai az élelmiszersegélyben részesülőkre

Az Egyesült Államokban közel 42 millió ember szembesült azzal a nehéz helyzettel, hogy november 1-jétől elvesztette az élelmiszersegélyt biztosító SNAP támogatását, miután a kormányzati leállás miatt a program finanszírozása megszűnt. Ez a drámai változás komoly...

Újraéled a Múmia-franchise: Brendan Fraser és Rachel Weisz visszatérnek a Universal Pictures új filmjében

A Universal Pictures egyik legkedveltebb akció-kaland sorozata, a Múmia hamarosan új fejezettel bővül. Több megbízható forrás szerint Brendan Fraser és Rachel Weisz tárgyalásokat folytatnak, hogy visszatérjenek az ikonikus szerepeikbe a stúdió ’90-es és 2000-es...

Anthony Hopkins őszinte vallomása: hűtlenség, házasság és megváltás új memoárjában

Anthony Hopkins, a világhírű színész és Oscar-díjas művész, legújabb memoárjában mélyen személyes témákat tár fel, köztük múltbéli házassági hibáit és hűtlenségeit. A We Did OK, Kid című könyv 2023. november 4-én jelent meg, és azóta is nagy érdeklődés övezi a művet,...

Átfogó ország- és területlista – Államok, tartományok és nemzetközi régiók

Az országok, államok és különböző területi egységek ismerete kulcsfontosságú a földrajz, a nemzetközi kapcsolatok és a globális üzleti élet megértéséhez. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk az Egyesült Államok államait, Kanada tartományait, valamint egy átfogó...