Amazon és a PC játékpiac: Miért bukott el a New World és mit tanulhatunk belőle?

nov 5, 2025 | Tech

Az Amazon nem véletlenül indította el játékkészítő stúdióit egy évtizeddel ezelőtt: nem csupán egy átlagos játékkiadóvá akart válni, hanem célja az volt, hogy felvegye a versenyt a Steam platformmal. Azonban ez az ambíció olyan messze került a megvalósulástól, hogy sokan észre sem vették, mi is volt valójában a terv. Most úgy tűnik, az Amazon részben feladta ezt az álmot, aminek egyik következménye az New World MMO történelmi-fantasztikus világának vége: a játék többé nem kap frissítéseket, és végül nyugdíjazásra kerül.

Az Amazon eredeti célja: Steam legyőzése

A cég nem csupán egy újabb játékfejlesztő stúdiót akart létrehozni, hanem egy olyan platformot, amely képes lenne dominálni a PC-s játékpiacon. A Steam jelenleg is uralja ezt a területet, és az Amazon ambíciója az volt, hogy ezt megváltsa. Azonban az út nem volt egyszerű: hiába indultak el nagy reményekkel, a valóságban az Amazon nem tudta megközelíteni sem azt a szintet, amit a Steam képvisel.

A New World sikere és bukása

A New World nem volt teljes kudarc. A pandémia kezdeti időszakában az online játékok iránti kereslet robbanásszerűen megnőtt, és ennek köszönhetően 2021-es megjelenésekor rekordokat döntött: egyszerre több mint 913 ezer játékos játszott vele a Steamen. Ez hatalmas szám egy MMO esetében.

Bár 2022 elejére jelentősen visszaesett ez a szám, még mindig messze állt attól, hogy bukásnak lehessen nevezni. 2023-ban kapott egy bővítést, 2024-ben pedig konzolos verzió is megjelent. Ez azt mutatja, hogy az Amazon legalább részben képes volt fenntartani a játék iránti érdeklődést.

Az utóbbi időben ugyanakkor valószínűleg nem termelt jelentős bevételt mikrotranzakciókból, de még így is értékes tapasztalatokat szerzett egy rendkívül nehéz piaci szegmensben. Sok MMO soha nem jut el a fejlesztési fázisból vagy rögtön a megjelenés után megbukik – ebben az értelemben tehát az Amazonnak sikerült legalább egy lábnyomot hagynia.

Miért adta fel az Amazon az MMO fejlesztést?

A vezetőség sosem igazán érdeklődött mélyen az MMO fejlesztés iránt. Az igazi céljuk mindig is az volt, hogy birtokolják a PC-s játékpiacot – ami azonban nem vált be. Ennek következtében most inkább más irányba fordulnak: például olyan sötét hangulatú játékok felé, ahol akár egy „mesterséges intelligencia által vezérelt” Snoop Dogg is szerepelhet bíróként.

Ezzel párhuzamosan más techóriások is hasonló stratégiaváltáson mentek keresztül. Például a Google gyorsan visszavonult ebből az ambícióból: bezárta saját fejlesztőstúdióját még mielőtt bármilyen játékot kiadtak volna, miután világossá vált, hogy Stadia nem lesz képes leváltani a Steam-et.

A Microsoft stratégiája és kilátásai

Ezzel szemben a Microsoft továbbra is törekszik arra, hogy meghatározó szereplő legyen a PC-s játékpiacon. Újra kiadnak játékokat Steamen, de nagy tételben fogadnak a Game Pass előfizetéses modellre is. A Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella nemrégiben elismerte, hogy „a Steam hatalmas piacteret épített ki Windowsra”, ami jól mutatja tiszteletüket és egyben azt is, hogy milyen nehéz lesz leváltani ezt az óriást.

Az Xbox PC kifejezés pedig már heti rendszerességgel jelenik meg kommunikációjukban, ami azt jelzi, hogy komoly terveik vannak ezen a területen.

A jövő kérdései: Ki fogja uralni a PC-s játékokat?

Bár talán egyszer majd egy tiszta szívű PC-s játékos vagy fejlesztő le tudja váltani Gabe Newellt (a Steam alapítóját), addig is frusztráló látni, ahogy a technológiai cégek gyakran csak eszközként használják fel a játékfejlesztőket saját üzleti céljaik elérésére. Még akkor is könnyen félredobják őket, ha népszerű címeket hoznak létre – mert valójában nem igazán akarnak játékokat készíteni, hanem inkább ismétlődő bevételre vágynak.

A korszak véget ért: már nincs olyan „killer app”, amely egyszerűen átvehetné az uralmat a PC-s játékipar felett. A Counter-Strike volt ilyen ikonikus alkalmazás régen. Még az Epic Games sem tudta áttörni ezt teljesen Fortnite erejével sem; legjobb próbálkozásuk egy szerény Steam-versenytárs létrehozása volt – amely viszont őszinte kísérletnek számít.

A valódi érték: Játékfejlesztők és szenvedélyük

A legjobb példa arra, amit szeretünk látni: olyan fejlesztők létezése, akik azért dolgoznak, mert szeretnének jó játékokat készíteni azoknak, akik meg akarják venni őket – nem pedig azért, mert részei egy grandiózus tervnek PC-s játékipari dominanciára.

Kissé megnyugtató látni például Microsoft stúdióinak néhány jelét ennek: februárban az Obsidian bejelentette hosszú távú tervét RPG-k készítésére akár 100 éven át úgy, hogy nem hajszolják túlzott profitot; míg a Double Fine továbbra is izgalmas niche-játékokat fejleszt.

Kihívások és bizonytalanságok

Sajnos azonban nehéz figyelmen kívül hagyni Microsoft múltbeli stúdióbezárásait vagy leépítéseit – ezek mind azt mutatják, hogy még legendás fejlesztők sincsenek biztonságban azokkal szemben az üzleti döntéshozókkal szemben, akik szerint „az innováció kulcsa jó profitmarzsokban rejlik”.

Mi történik akkor, ha a Game Pass modell nem lesz hosszú távon életképes? Valószínűleg semmi jó Microsoft stúdióinak – miközben maga a PC-s játékpiac soha nem volt még ilyen nagy.

Záró gondolatok

A New World-hoz hasonló címeket nem kellene elengedni akkor sem, ha azok jelenleg kevés bevételt termelnek – feltéve ha azok készítői valóban hisznek abban, hogy érdemes játékokat fejleszteni. Reméljük tehát, hogy az Amazonnal ellentétben legalább egy részről Microsoftnál még él ez az elkötelezettség.

Forrás: https://www.pcgamer.com/gaming-industry/tech-indurstry-vs-steam/

AI részvények árfolyamzuhanása és a globális tőzsdei korrekció kockázata

Az elmúlt napokban jelentős visszaesést tapasztaltak a globális részvénypiacok, amelynek hátterében az áll, hogy egyre nagyobb aggodalom övezi az mesterséges intelligencia (AI) vállalatok gyorsan növekvő értékeltségét. A befektetők attól tartanak, hogy a jelenlegi...

ExxonMobil és a kaliforniai klímaátláthatósági törvények: A fosszilis ipar ellenállása

Az ExxonMobil, a világ legnagyobb nyilvánosan működő olaj- és gázipari vállalata, ismételten bizonyítja, hogy milyen messzire képes elmenni, hogy elkerülje a felelősségre vonást a klímaválságban betöltött szerepéért. Míg más fosszilis energiacégek inkább kerülik a...

Bitcoin árfolyam esése: Mi áll a júliusi visszaesés mögött?

A Bitcoin, az eredeti és legismertebb kriptovaluta, ismét jelentős árfolyamcsökkenést szenvedett el. Július elején az árfolyam több mint 7,4%-kal zuhant, és először június óta először csúszott 100 000 dollár alá. Ez a visszaesés több mint 20%-os csökkenést jelent a...

Az öregedési hullám Kínában: Demográfiai kihívások és egészségügyi stratégiák

Kulcsszó: Öregedés Kínában Bevezetés Kína a világ legnépesebb országa, amely az elmúlt évtizedekben jelentős demográfiai átalakuláson ment keresztül. Az ország hetedik nemzeti népszámlálása (Tu, Zeng & Liu, 2022) rámutatott az úgynevezett „öregedési cunamira”,...

Generatív mesterséges intelligencia fejlődése és alkalmazásai az egészségügyben

A mesterséges intelligencia (MI) rohamos fejlődése alapjaiban változtatja meg az orvostudományt és az egészségügyi ellátást. Különösen a generatív MI technológiák – mint a generatív ellenséges hálózatok (GAN-ok), a nagy nyelvi modellek (például GPT), az autoenkóderek,...

Margot Robbie és az SNL legendás “Csinos Könyvtáros” jelenete – Leslie Jones elismerése

Margot Robbie neve mára egyet jelent a sokoldalú színészi tehetséggel, aki nem fél a kihívásoktól, még akkor sem, ha azok extrém átalakulásokkal járnak. A Saturday Night Live (SNL) korábbi házigazdája, Leslie Jones nemrégiben nyíltan dicsérte azt a sztárt, aki bátran...

Global Trade Deciphered – Mélyreható elemzések a globális kereskedelemről és geopolitikáról

Global Trade Deciphered egy olyan podcast, amely a globális kereskedelem, a geopolitika és a világgazdaság legfontosabb kérdéseit járja körül. A műsor különlegessége, hogy világszínvonalú szakértő vendégek elemzéseit és véleményeit mutatja be, így ideális forrás...

The Mummy visszatér: Brendan Fraser és Rachel Weisz újra életre keltik a kaland-horror legendát

A The Mummy kultikus filmsorozat újra feltámad a mozivásznakon, hiszen az eredeti főszereplők, Brendan Fraser és Rachel Weisz állítólag tárgyalásokat folytatnak, hogy ismét eljátsszák ikonikus karaktereiket, Rick és Evelyn O'Connell szerepét egy új folytatásban. A...

Helen Mirren kapja a Cecil B. DeMille-díjat a Golden Eve különkiadásban

Helen Mirren, a háromszoros Golden Globe-díjas, Oscar-, Emmy- és Tony-díjas színésznő életművét ünneplik a Golden Eve című új, kiemelt televíziós különkiadásban, amely 2026. január 8-án, csütörtökön kerül adásba a CBS csatornán, és elérhető lesz a Paramount+ streaming...

RAM árrobbanás: 100% feletti drágulás a memória piacon az AI-hullám miatt

Az elmúlt hónapokban a globális mesterséges intelligencia (AI) iránti hatalmas kereslet jelentős hatással volt a számítástechnikai alkatrészek piacára, különösen a RAM és DRAM modulokra. Ez a folyamat mostanra elérte a végfelhasználókat, PC-építőket és...