Az Amazon nem véletlenül indította el játékkészítő stúdióit egy évtizeddel ezelőtt: nem csupán egy átlagos játékkiadóvá akart válni, hanem célja az volt, hogy felvegye a versenyt a Steam platformmal. Azonban ez az ambíció olyan messze került a megvalósulástól, hogy sokan észre sem vették, mi is volt valójában a terv. Most úgy tűnik, az Amazon részben feladta ezt az álmot, aminek egyik következménye az New World MMO történelmi-fantasztikus világának vége: a játék többé nem kap frissítéseket, és végül nyugdíjazásra kerül.
Az Amazon eredeti célja: Steam legyőzése
A cég nem csupán egy újabb játékfejlesztő stúdiót akart létrehozni, hanem egy olyan platformot, amely képes lenne dominálni a PC-s játékpiacon. A Steam jelenleg is uralja ezt a területet, és az Amazon ambíciója az volt, hogy ezt megváltsa. Azonban az út nem volt egyszerű: hiába indultak el nagy reményekkel, a valóságban az Amazon nem tudta megközelíteni sem azt a szintet, amit a Steam képvisel.
A New World sikere és bukása
A New World nem volt teljes kudarc. A pandémia kezdeti időszakában az online játékok iránti kereslet robbanásszerűen megnőtt, és ennek köszönhetően 2021-es megjelenésekor rekordokat döntött: egyszerre több mint 913 ezer játékos játszott vele a Steamen. Ez hatalmas szám egy MMO esetében.
Bár 2022 elejére jelentősen visszaesett ez a szám, még mindig messze állt attól, hogy bukásnak lehessen nevezni. 2023-ban kapott egy bővítést, 2024-ben pedig konzolos verzió is megjelent. Ez azt mutatja, hogy az Amazon legalább részben képes volt fenntartani a játék iránti érdeklődést.
Az utóbbi időben ugyanakkor valószínűleg nem termelt jelentős bevételt mikrotranzakciókból, de még így is értékes tapasztalatokat szerzett egy rendkívül nehéz piaci szegmensben. Sok MMO soha nem jut el a fejlesztési fázisból vagy rögtön a megjelenés után megbukik – ebben az értelemben tehát az Amazonnak sikerült legalább egy lábnyomot hagynia.
Miért adta fel az Amazon az MMO fejlesztést?
A vezetőség sosem igazán érdeklődött mélyen az MMO fejlesztés iránt. Az igazi céljuk mindig is az volt, hogy birtokolják a PC-s játékpiacot – ami azonban nem vált be. Ennek következtében most inkább más irányba fordulnak: például olyan sötét hangulatú játékok felé, ahol akár egy „mesterséges intelligencia által vezérelt” Snoop Dogg is szerepelhet bíróként.
Ezzel párhuzamosan más techóriások is hasonló stratégiaváltáson mentek keresztül. Például a Google gyorsan visszavonult ebből az ambícióból: bezárta saját fejlesztőstúdióját még mielőtt bármilyen játékot kiadtak volna, miután világossá vált, hogy Stadia nem lesz képes leváltani a Steam-et.
A Microsoft stratégiája és kilátásai
Ezzel szemben a Microsoft továbbra is törekszik arra, hogy meghatározó szereplő legyen a PC-s játékpiacon. Újra kiadnak játékokat Steamen, de nagy tételben fogadnak a Game Pass előfizetéses modellre is. A Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella nemrégiben elismerte, hogy „a Steam hatalmas piacteret épített ki Windowsra”, ami jól mutatja tiszteletüket és egyben azt is, hogy milyen nehéz lesz leváltani ezt az óriást.
Az Xbox PC kifejezés pedig már heti rendszerességgel jelenik meg kommunikációjukban, ami azt jelzi, hogy komoly terveik vannak ezen a területen.
A jövő kérdései: Ki fogja uralni a PC-s játékokat?
Bár talán egyszer majd egy tiszta szívű PC-s játékos vagy fejlesztő le tudja váltani Gabe Newellt (a Steam alapítóját), addig is frusztráló látni, ahogy a technológiai cégek gyakran csak eszközként használják fel a játékfejlesztőket saját üzleti céljaik elérésére. Még akkor is könnyen félredobják őket, ha népszerű címeket hoznak létre – mert valójában nem igazán akarnak játékokat készíteni, hanem inkább ismétlődő bevételre vágynak.
A korszak véget ért: már nincs olyan „killer app”, amely egyszerűen átvehetné az uralmat a PC-s játékipar felett. A Counter-Strike volt ilyen ikonikus alkalmazás régen. Még az Epic Games sem tudta áttörni ezt teljesen Fortnite erejével sem; legjobb próbálkozásuk egy szerény Steam-versenytárs létrehozása volt – amely viszont őszinte kísérletnek számít.
A valódi érték: Játékfejlesztők és szenvedélyük
A legjobb példa arra, amit szeretünk látni: olyan fejlesztők létezése, akik azért dolgoznak, mert szeretnének jó játékokat készíteni azoknak, akik meg akarják venni őket – nem pedig azért, mert részei egy grandiózus tervnek PC-s játékipari dominanciára.
Kissé megnyugtató látni például Microsoft stúdióinak néhány jelét ennek: februárban az Obsidian bejelentette hosszú távú tervét RPG-k készítésére akár 100 éven át úgy, hogy nem hajszolják túlzott profitot; míg a Double Fine továbbra is izgalmas niche-játékokat fejleszt.
Kihívások és bizonytalanságok
Sajnos azonban nehéz figyelmen kívül hagyni Microsoft múltbeli stúdióbezárásait vagy leépítéseit – ezek mind azt mutatják, hogy még legendás fejlesztők sincsenek biztonságban azokkal szemben az üzleti döntéshozókkal szemben, akik szerint „az innováció kulcsa jó profitmarzsokban rejlik”.
Mi történik akkor, ha a Game Pass modell nem lesz hosszú távon életképes? Valószínűleg semmi jó Microsoft stúdióinak – miközben maga a PC-s játékpiac soha nem volt még ilyen nagy.
Záró gondolatok
A New World-hoz hasonló címeket nem kellene elengedni akkor sem, ha azok jelenleg kevés bevételt termelnek – feltéve ha azok készítői valóban hisznek abban, hogy érdemes játékokat fejleszteni. Reméljük tehát, hogy az Amazonnal ellentétben legalább egy részről Microsoftnál még él ez az elkötelezettség.
Forrás: https://www.pcgamer.com/gaming-industry/tech-indurstry-vs-steam/