Elektromos busz biztonság – egyre nagyobb figyelmet kapnak a közlekedési hatóságok Dániában és Norvégiában a kínai gyártású elektromos buszok kapcsán, miután kiderült, hogy ezek a járművek távolról is leállíthatók. Ez a potenciális biztonsági rés komoly aggodalmakat vet fel a közösségi közlekedés zavartalansága és az utasok biztonsága szempontjából.
A probléma háttere: távoli hozzáférés és leállítási lehetőség
A norvég közlekedési hatóságok vizsgálata szerint a Yutong kínai gyártó által szállított elektromos buszok szoftveres vezérlőrendszereit a gyártó távolról is eléri, elsősorban szoftverfrissítések és diagnosztikai célból. Ez a hozzáférés azonban potenciálisan kihasználható arra, hogy menet közben leállítsák a járműveket.
A norvég Ruter közösségi közlekedési vállalat ezért két elektromos buszt izolált környezetben tesztelt, hogy feltárja az esetleges kockázatokat. Bernt Reitan Jenssen, a Ruter vezérigazgatója elmondta: „A tesztek kockázatokat tártak fel, amelyek ellen most intézkedéseket teszünk. A nemzeti és helyi hatóságokat értesítettük, akiknek további intézkedésekkel kell segíteniük.”
A vizsgálatok eredményei és az eddigi intézkedések
A kutatás során kiderült, hogy a buszok SIM-kártyáinak eltávolítása megakadályozhatná a távoli leállítást, azonban ezt az opciót elvetették, mert így a jármű más rendszerektől is elszigetelődne, ami további problémákat okozna.
A Ruter tervezi, hogy szigorúbb biztonsági követelményeket vezet be a jövőbeni beszerzéseknél. Jenssen hangsúlyozta: „Mielőtt megérkezik a következő generációs buszok, amelyek még integráltabbak és nehezebben védhetők lesznek, cselekednünk kell.”
Dánia helyzete: Movia és Samsik álláspontja
Dánia legnagyobb tömegközlekedési vállalata, a Movia jelenleg 469 kínai gyártmányú elektromos busszal üzemel, ebből 262 Yutong márkájú. Jeppe Gaard, a Movia operatív igazgatója elmondta, hogy nemrég értesült arról, hogy az elektromos buszok – hasonlóan az elektromos autókhoz – távolról is leállíthatók lehetnek, ha szoftverük internetkapcsolattal rendelkezik.
Gaard kiemelte: „Ez nem kizárólag kínai buszokra jellemző probléma, hanem minden olyan járműre vagy eszközre, amely kínai elektronikai alkatrészeket tartalmaz.”
A dán polgári védelemért és vészhelyzet-kezelésért felelős Samsik ügynökség tájékoztatása szerint nem ismernek konkrét eseteket, amikor elektromos buszt távolról leállítottak volna. Ugyanakkor figyelmeztettek arra, hogy ezek a járművek olyan internetkapcsolattal rendelkező alrendszerekkel vannak felszerelve (például kamerák, mikrofonok, GPS), amelyek sebezhetőséget jelenthetnek és kihasználhatók lehetnek az üzem zavarására.
Samsik megerősítette, hogy kapcsolatban állnak Moviával és készek tanácsot adni az ilyen fenyegetések megelőzésére és kezelésére. Az ügynökség folyamatosan figyelemmel kíséri az eseményeket és értékeli az iránymutatások megfelelőségét, valamint szükség esetén együttműködik más hatóságokkal a biztonsági kockázatok kezelése érdekében.
Yutong válasza és adatvédelmi garanciák
A Yutong hivatalosan kijelentette, hogy szigorúan betartja az adott országokra vonatkozó törvényeket, szabályozásokat és iparági előírásokat. Az Európai Unióban működő járművek adatait egy frankfurti Amazon Web Services (AWS) adatközpontban tárolják.
A vállalat képviselője hozzátette: „Az adatokat kizárólag karbantartási célokra használjuk fel annak érdekében, hogy javítsuk ügyfeleink utólagos szolgáltatásait. Az adatok titkosítással és hozzáférés-ellenőrzéssel védettek. Engedély nélküli hozzáférés vagy megtekintés tilos. A Yutong szigorúan betartja az EU adatvédelmi törvényeit.”
Politikai és stratégiai aggályok Dániában
Thomas Rohden, a Dán Kína-Kritikus Társaság elnöke és regionális Szociál-liberális párti tanácsos szerint Dánia túl lassan reagált arra a függőségre, amelyet kínai cégekkel szemben alakított ki.
Rohden hangsúlyozta: „Ez hatalmas probléma. Nem szabadna egy olyan országtól ennyire függnünk, amelynek értékei és ideáljai ennyire eltérnek Dánia értékeitől.” Hozzátette továbbá: „Amikor Dánia az orosz hibrid támadásokkal kapcsolatos fenyegetések közepette próbálja növelni ellenálló képességét, nem túl szerencsés teljes mértékben Kínára hagyatkozni.”
Norvég minisztérium állásfoglalása
A norvég közlekedési minisztérium nem kívánt nyilatkozni az ügyben.
Összegzés
A kínai gyártású elektromos buszok távoli vezérlésének lehetősége komoly biztonsági kérdéseket vet fel mind Dániában, mind Norvégiában. A hatóságok vizsgálják a helyzetet és lépéseket tesznek annak érdekében, hogy megakadályozzák az esetleges támadásokat vagy működésbeli zavarokat. A probléma nem csupán technológiai jellegű; politikai és stratégiai dimenziói is vannak annak tükrében, hogy milyen mértékben függünk külföldi technológiától és beszállítóktól.
Fontos tehát folyamatosan figyelemmel kísérni ezen fejleményeket és támogatni azokat az intézkedéseket, amelyek növelik közlekedési rendszereink biztonságát és megbízhatóságát.