Gen Z szórakozási szokásai: YouTube és közösségi videók előretörése a hagyományos tévével szemben

nov 5, 2025 | Bulvár

A fiatal generáció médiafogyasztási szokásai jelentős átalakuláson mennek keresztül. Az Activate Consulting legfrissebb, Technology & Media Outlook 2026 című kutatása szerint a Z generáció közel fele inkább a YouTube-ot vagy más közösségi videóplatformokat választja elsődleges szórakozási forrásként, mint a hagyományos televíziót vagy fizetős streaming szolgáltatásokat.

A YouTube és TikTok dominanciája a Z generáció körében

A WSJ Tech Live eseményén Michael Wolf, az Activate Consulting vezérigazgatója mutatta be a jelentést, amelyből kiderül, hogy a Z generáció 43%-a elsődlegesen YouTube-on vagy TikTokon követi a híreket és média tartalmakat. Ez az arány jól tükrözi azt a trendet, hogy a fiatalok egyre inkább az online videós platformokat részesítik előnyben a hagyományos médiumokkal szemben.

Új tartalomtípusok: a mikrodorámák robbanásszerű népszerűsége

Egy különösen érdekes jelenség az úgynevezett „mikrodorámák” megjelenése. Ezek rövid, általában 1-2 perces, forgatókönyv alapján készült epizódokból álló sorozatok, amelyek egy folyamatos történetet mesélnek el. Az Egyesült Államokban már mintegy 28 millió felnőtt nézi ezt az új tartalomtípust, akiknek több mint fele (52%) 18 és 34 év közötti fiatal.

Globális internetes és média bevételek növekedése 2029-ig

A jelentés előrejelzése szerint a globális internetes és média bevételek 388 milliárd dollárral nőnek 2029-ig. Ezzel párhuzamosan az átlagos napi videónézési idő is jelentősen emelkedik: várhatóan eléri majd a napi 4 óra 8 percet. Ezzel szemben a hagyományos televíziózásra fordított idő drasztikusan csökken, mindössze napi 1 óra 17 percre.

Streaming szolgáltatások növekedése vs. hagyományos tévé visszaesése

Az Activate Consulting becslései szerint az online streaming bevételek – amelyek hirdetésekből és előfizetésekből származnak – évente 18-19%-kal növekednek majd. Ezzel szemben a hagyományos televíziós bevételek évente 4-6%-kal csökkennek. Ez jól mutatja, hogy a piac egyértelműen az online videós tartalmak felé tolódik el.

A multitasking és médiafogyasztás új dimenziója

A tanulmány szerint az emberek naponta átlagosan „32 órás, 17 perces napot élnek”, ami arra utal, hogy folyamatosan több feladatot végeznek egyszerre online térben. A fogyasztók több mint 13 órát töltenek naponta különböző médiafogyasztással, amely magában foglalja az Instagram, X (korábban Twitter) és TikTok platformokat is.

Vállalati stratégiák az új médiafogyasztási trendekhez igazodva

Az új trendek kihasználására számos nagyvállalat is reagál. Például az Amazon egyre nagyobb hangsúlyt fektet saját videós tartalmak gyártására, míg olyan streaming szolgáltatások, mint a Spotify, bővítik kínálatukat hangoskönyvekkel is. Ezek a lépések azt mutatják, hogy a cégek felismerik az online médiafogyasztás gyors növekedését és annak változó igényeit.

Összegzés

A Z generáció médiafogyasztása radikálisan átalakul: egyre inkább az online videós platformok – különösen a YouTube és TikTok – kerülnek előtérbe a hagyományos televízióval szemben. Az új tartalomtípusok, mint például a mikrodorámák gyorsan népszerűvé válnak, miközben az internetes média bevételei jelentős növekedést mutatnak. A vállalatok pedig alkalmazkodnak ehhez az új valósághoz, hogy minél hatékonyabban érjék el ezt a dinamikusan változó közönséget.

Forrás: https://variety.com/2025/tv/news/gen-z-youtube-tiktok-microdramas-1236569763/

James Gunn DC-univerzum rebootja, a Superman a díjszezon favoritja

James Gunn legújabb alkotása, a DC Universe rebootjaként készült Superman, komoly szándékot mutat arra, hogy a díjszezon egyik meghatározó filmje legyen. A Warner Bros. meglepetésként nevezte be a nyári kasszasikert a Golden Globe drámai kategóriáiba, jelezve, hogy az...

Az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága és Trump vámháborúja: Jog, Gazdaság és Nemzetbiztonság

Az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága hamarosan megkezdi azokat a szóbeli tárgyalásokat, amelyek során egy fontos jogi kihívást vizsgálnak meg: vajon Donald Trump elnök jogosult-e arra, hogy széles körű vámokat vessen ki az importált árukra az 1977-es nemzetközi...

FOMC: Az amerikai monetáris politika kulcsszereplője

A Federal Open Market Committee (FOMC) az Egyesült Államok jegybankrendszerének, a Federal Reserve Systemnek (Fed) egyik legfontosabb döntéshozó testülete. Feladata, hogy meghatározza az ország monetáris politikájának irányvonalát, különösen a federal funds rate,...

AMC Theatres negyedéves eredményei: visszaesés a jegyeladásokban és veszteségek a 2025-ös év harmadik negyedében

Az AMC Theatres, a világ legnagyobb mozihálózata, nagy reményeket fűzött a 2025-ös nyári filmekhez, mint például a Jurassic World Rebirth, Weapons és Superman. Ezek az alkotások ugyan kasszasikert értek el, azonban bevételük messze elmaradt az előző év nyarának...

Hyundai AutoEver America kibertámadás: személyes adatok kerültek veszélybe

Hyundai AutoEver America (HAEA), a Hyundai Motor Group leányvállalata, amely az autóipari informatikai megoldások és szolgáltatások teljes életciklusát támogatja, nemrégiben súlyos kibertámadás áldozata lett. A támadók behatoltak a cég informatikai környezetébe, és...

Biometrikus adatok gyűjtése az amerikai bevándorlási rendszerben – aggályok és következmények

Az Egyesült Államok Belbiztonsági Minisztériuma (Department of Homeland Security, DHS) egy új, vitatott szabálymódosítást javasolt, amely lehetővé tenné a széles körű biometrikus adatok gyűjtését minden bevándorlóról, korhatár nélkül. Ez a lépés komoly aggodalmakat...

Amerikai háztartások eladósodása: a hitelkártya-adósság új csúcson

Az amerikai fogyasztók egyre mélyebbre süllyednek az adósságban, azonban ez a tendencia nem egységes mindenki számára. A Federal Reserve Bank of New York legfrissebb jelentése szerint a harmadik negyedévben a hitelkártya-egyenlegek összességében 24 milliárd dollárral...

Kannabiszüzletek közelsége és hatásuk az alkoholfogyasztásra és kannabiszhasználatra Oregonban

Corvallis, Oregon – Egy átfogó, állami szintű kutatás több mint 60 000 felnőtt oregoni lakos adatait elemezve kimutatta, hogy a kannabisz kiskereskedelmi üzletek közelsége összefügg a gyakori kannabiszhasználat növekedésével, ugyanakkor a súlyos alkoholfogyasztás...

DJI drónok amerikai betiltása: Nemzetbiztonsági aggályok és a jövő kilátásai

A DJI, a világ egyik legismertebb dróngyártója, amely Kínában, Shenzhenben működik, az elmúlt években egyre nagyobb nyomás alá került az Egyesült Államokban. 2020-ban a Department of Commerce (Kereskedelmi Minisztérium) entitáslistájára került nemzetbiztonsági...

GenAI és az emberi tőke: A siker kulcsa a készségek fejlesztése és a vezetői elkötelezettség

A generatív mesterséges intelligencia (genAI) rohamos térnyerése új korszakot nyit a vállalati működésben, azonban a technológia önmagában nem garantálja a sikert. A legfrissebb elemzések szerint az emberi tőke tényezői maradnak a legnagyobb korlátok, amelyek...

Doxycycline és a skizofrénia megelőzése: új remény a mentális egészség területén

A skizofrénia egy súlyos mentális betegség, amely általában fiatal felnőttkorban jelentkezik, és jellemző rá a hallucinációk, valamint a téveszmék megjelenése. Az utóbbi időben egy izgalmas kutatás eredményei szerint az doxycycline nevű antibiotikum jelentős szerepet...