A Spotify streaming óriás ellen osztályper indult az Egyesült Államokban, amelyben a felperes azzal vádolja a céget, hogy megtévesztő módon működteti a vitatott Discovery Mode funkciót. Ez az algoritmus alapú ajánló rendszer bizonyos zeneszámokat részesít előnyben, amelyek mögött fizető művészek állnak – állítja a kereset. A Spotify azonban határozottan visszautasítja ezeket az állításokat, és „képtelenségnek” nevezi a pert.
A Discovery Mode elleni per háttere
Genevieve Capolongo New York-i székhelyű felperes szövetségi bíróságon nyújtotta be keresetét, amelyben megtévesztő üzleti gyakorlatokkal és hamis reklámozással vádolja a Spotify-t. A felperes szerint a streaming szolgáltató jogtalanul gazdagodott meg azzal, hogy felhasználókat csábított be egy személyre szabott zenei élmény ígéretével, miközben valójában egy fizetős rendszerrel favorizál bizonyos előadókat.
Capolongo keresete szerint a Discovery Mode egyfajta „pay-for-play” (fizess a lejátszásért) rendszer, amelyben a Spotify folyamatosan ugyanazokat a nagy kiadók által támogatott slágereket ajánlja – például Drake, Zach Bryan vagy Justin Bieber számait –, amelyek alig hasonlítanak a felhasználó valódi zenei ízléséhez.
Mi is az a Spotify Discovery Mode?
A Spotify 2020-ban vezette be a Discovery Mode-ot, amely lehetővé teszi az előadók számára, hogy bizonyos dalaikat előnyben részesítsék az algoritmus által generált rádiókban, lejátszási listákban vagy automatikus lejátszás funkcióban. Az előadók ezért cserébe 30%-os jutalékot fizetnek a Spotify-nak az ilyen módon megszólaltatott dalok után járó jogdíjakból.
A Spotify honlapján elismeri, hogy „kereskedelmi szempontok” befolyásolhatják az ajánlott dalokat ezen funkción keresztül. Ugyanakkor Capolongo keresete rámutat, hogy a szolgáltatás nem teszi egyértelművé, mely dalok kerülnek kereskedelmi promóció alá és melyek organikusan kerülnek be az ajánlások közé – így megtéveszti a fogyasztókat.
Spotify válasza és védekezése
A Spotify szóvivője szerint a per tele van félreértésekkel és pontatlanságokkal. Kiemelte, hogy a Discovery Mode egy olyan funkció, amelyet az előadók használhatnak arra, hogy bizonyos számokat prioritásként jelöljenek meg korlátozott kontextusokban – például rádióban, automatikus lejátszásnál vagy bizonyos mixekben.
A cég hangsúlyozza, hogy ez nem jelent játék vásárlást (pay-to-play), és minden ilyen promóció világosan látható mind az alkalmazásban, mind a weboldalon. Emellett azt is kiemelték, hogy a Discovery Mode nem befolyásolja az editorial (szerkesztői) lejátszási listákat.
Sabrina Carpenter esete: Miért került szóba?
A kereset említi Sabrina Carpenter nevét is mint példát arra, hogy hogyan váltak népszerűvé összeesküvés-elméletek arról, hogy bizonyos dalokat túl gyakran ajánl fel automatikusan a Spotify algoritmusa. 2024 nyarán több közösségi média poszt és cikk is arról számolt be, hogy Carpenter „Espresso” és „Please Please Please” című számai indokolatlanul gyakran kerültek befelhasználók automatikus lejátszási sorába – függetlenül attól, milyen zenét hallgattak korábban.
Fontos megjegyezni, hogy sem Sabrina Carpenter-t, sem más előadót nem vádolnak semmilyen jogsértéssel; kizárólag maga a Spotify áll a per középpontjában.
Hogyan működik valójában a Discovery Mode?
- Előadói jelzés: Az előadók megjelölhetik azokat a dalokat, amelyeket szeretnének előtérbe helyezni az algoritmus által generált rádiókban és mixekben.
- Jutalék: A Spotify 30%-os jutalékot von le azokból a jogdíjakból, amelyek ezekből az előnyben részesített dalokból származnak.
- Nincs garancia: A megjelölt dalok nagyobb eséllyel jelennek meg ajánlások között, de ez nem garantált.
- Szerkesztői listák függetlensége: A Discovery Mode nem érinti a szerkesztők által összeállított lejátszási listákat.
- Művészi sikerek: Több független előadó is arról számolt be, hogy segítségével új közönséget értek el anélkül, hogy nagy kiadói háttérrel rendelkeztek volna.
Kritikák és politikai aggályok
A Discovery Mode indulása óta vitákat váltott ki. Több amerikai törvényhozó is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy ez a rendszer hátrányosan érintheti kisebb művészeket. 2021 júniusában Jerry Nadler (D-N.Y.) és Hank Johnson Jr. (D-Ga.) levelet írtak Spotify-nak arról panaszkodva, hogy ez kényszerítheti az előadókat alacsonyabb jogdíjak elfogadására annak érdekében, hogy kitörjenek az iparágban.
2022-ben Yvette D. Clarke (D-N.Y.), Judy Chu (D-Calif.) és Tony Cardenas (D-Calif.) hasonló aggályokat fogalmaztak meg. Kérésük volt továbbá, hogy Spotify havonta tegye közzé minden programba bevont dal nevét és az alkalmazott jogdíjkedvezményt.
Következtetés
A Spotify Discovery Mode körüli vita jól mutatja azt az összetett kihívást, amellyel napjaink digitális zenei ipara szembesül: hogyan lehet egyszerre támogatni az innovációt és fenntartani az átláthatóságot valamint igazságosságot minden művész számára? Míg egyesek szerint ez egy újabb lépcsőfok lehet abban, hogy független alkotók is érvényesüljenek nagyobb költségvetés nélkül, mások úgy vélik: ez egy újabb formája lehet annak az ismert problémának – a payola-nak –, amely régóta sújtja a zeneipart.
A per további fejleményei fontos mérföldkövek lesznek abban, hogyan szabályozzák majd jövőben az algoritmus alapú zenei ajánlásokat és milyen szerepet játszhatnak ezekben kereskedelmi érdekek.
Forrás: https://go.forbes.com/vKGogC