Guangzhou, Kína – 2025. november 5. – Az egyik leginnovatívabb kínai elektromos autógyártó, az Xpeng, bemutatta legújabb humanoid robotját, miközben bejelentette, hogy jövőre elindítja első robotaxi szolgáltatását. Ez a lépés jelentős fordulatot jelent a vállalat stratégiájában, amely korábban még nem tekintette a robotaxikat közeli üzleti lehetőségnek.
Xpeng új irányvonalai: Több mint egy elektromos autógyártó
Az Xpeng célja, hogy ne csupán elektromos autók gyártójaként legyen ismert, hanem egy olyan technológiai vállalatként, amely az AI (mesterséges intelligencia) és az autonóm járművek élvonalában áll. A Guangzhou-ban székelő cég „AI Day” rendezvényén három különböző robotaxi modellt mutattak be, amelyek mindegyike az Xpeng saját fejlesztésű „Turing” AI chipjeit használja.
A Turing AI chipek és a VLA modell
Az Xpeng által kifejlesztett Turing chipek jelenleg a világ legnagyobb számítási teljesítményét biztosítják egy járműben, összesen 3 000 TOPS (trillió művelet másodpercenként) értékkel. Ezek a chipek támogatják az úgynevezett „vision-language-action” (VLA) modellt, amely a vizuális jelek és nyelvi inputok alapján képes döntéseket hozni. Ez a mesterséges intelligencia modell különösen fontos az önvezető autók és humanoid robotok működésében.
Robotaxi együttműködés az Alibaba-val
Az Xpeng bejelentette, hogy stratégiai partnerséget kötött az Alibaba csoporttal, amelynek keretében az Alibaba digitális térképezéssel foglalkozó leányvállalata, az AutoNavi és annak Amaps alkalmazása támogatja majd az Xpeng robotaxi szolgáltatását. Az Amaps alkalmazás emellett egy utazásmegosztó portált is tartalmaz majd, amely megkönnyíti a felhasználók számára a robotaxik igénybevételét.
Robotaxi tesztelések és jövőbeli tervek
Az Xpeng tervei szerint 2026-ban kezdődnek meg a robotaxi tesztek Guangzhou-ban és más kínai városokban. Brian Gu társelnök elmondta, hogy bár a robotaxik végül globális jelenséggé válhatnak, a szabályozási környezet miatt időbe telik majd a széles körű elterjedésük. Korábban 2024 áprilisában még úgy nyilatkozott, hogy az önvezető taxik üzleti szempontból legalább öt év múlva lesznek jelentősek.
Azonban most Gu optimistább hangot ütött meg: „A technológia gyorsabban fejlődik, mint vártuk” – mondta –, hozzátéve, hogy az AI fejlesztések és a számítási kapacitás ugrásszerű növekedése megerősíti őket abban, hogy közel járnak a robotaxik áttöréséhez.
Kétféle robotaxi modell: kereskedelmi és személyes használatra
Az Xpeng két kategóriában fejleszti robotaxijait:
- Kereskedelmi önvezető megosztott járművek: Ezeket tömegközlekedési alternatívaként szánják.
- Teljesen autonóm személyes autók: Ezeket családon belüli megosztásra tervezték.
A versenyhelyzet Kínában és globálisan
Kínában több vállalat is aktívan fejleszti önvezető technológiáit. Az olyan cégek, mint a Pony.ai, WeRide vagy Baidu már nemzetközi terjeszkedésbe kezdtek, miután helyi piacokon bevezették önvezető taxi szolgáltatásaikat. Nemrégiben pedig a Tesla is elindította régóta várt robotaxi programját Texas államban.
Xpeng humanoid robot: Az Iron második generációja
Az Xpeng nemcsak az autonóm járművek terén lép előre, hanem humanoid robot fejlesztéseiben is. A Tesla hasonló törekvéseihez hasonlóan az Xpeng bemutatta második generációs Iron nevű humanoid robotját. A cég tervei szerint 2026-ban kezdődhet meg ezeknek a robotoknak a tömeggyártása.
A humanoid robot felhasználási területei
A cég vezérigazgatója, He Xiaopeng hangsúlyozta, hogy bár sokan otthoni használatra vagy gyári munkára számítanak ilyen eszközökre, ez jelenleg nem reális Kínában a munkaerőköltségek miatt. Ehelyett elsőként idegenvezetőként, értékesítési asszisztensként vagy irodaházak útmutatójaként alkalmazzák majd őket – kezdetben természetesen saját létesítményeikben.
Személyre szabhatóság és technológiai háttér
Az Iron humanoid három Turing AI chipet használ és szilárdtest akkumulátorral működik. A termék testalkatára és hajstílusára vonatkozóan testreszabási lehetőségeket is kínál majd az Xpeng.
Xpeng vezetők véleménye és összevetés Tesla-val
Brian Gu társelnök elmondta, hogy bizonyos technológiák fejlesztésében megelőzték Teslát – például repülő autók és humanoid robotok terén –, azonban kevésbé voltak aktívak azok kommunikálásában és marketingjében. „Tesla jobban kommunikálta kereskedelmi terveit” – ismerte el Gu –, míg az Xpeng eddig visszafogottabb volt ezen a téren.
Összegzés
Xpeng ambiciózus tervei jól mutatják azt az irányt, amerre a modern mobilitás tart: nem csupán elektromos autók gyártása zajlik, hanem egy komplex ökoszisztéma kialakítása mesterséges intelligenciával támogatott önvezető járművekkel és humanoid robotokkal. Az új Turing AI chipek és a VLA modell révén az Xpeng versenyképes pozícióba kerülhet mind Kínában, mind globálisan ezen innovatív technológiák piacán.