Nick Herrera egy rövid szünetet tartva a Lake Travis középiskola könyvtárában januárban, telefonját böngészte. Az iskola könyvtári anyagairól szóló viták közepette, 2024 márciusában a Lake Travis iskolaszék egy szülői kérésre reagálva megőrizte az egyik könyv hozzáférhetőségét, míg egy másikat eltávolított.
A texasi iskolaszékek új felelősségei és a jogszabályi környezet
Texas államban az utóbbi időben jelentős változások történtek az iskolai könyvtári anyagokkal kapcsolatban. A Senate Bill 13 (SB 13) törvény értelmében az iskolaszékeknek jóvá kell hagyniuk minden könyvvásárlást, különös tekintettel arra, hogy az anyagok ne tartalmazzanak „indecens” vagy „trágár” tartalmakat. Ez a jogszabály egy korábbi, 2023-as törvény folytatása, amely előírta a „szexuálisan explicit” könyvek eltávolítását az iskolákból.
A Pearland-i iskolaszék tagjai tisztában voltak vele, hogy nem tudják személyesen átnézni az 1400 című vásárlási listát, ezért vagy a könyvtárosok ajánlásaira kellett hagyatkozniuk, vagy más módszert kellett találniuk a potenciálisan problémás anyagok kiszűrésére.
Mesterséges intelligencia – új eszköz a könyvellenőrzésben
A Pearland-i iskola döntése szerint mesterséges intelligenciát, pontosabban ChatGPT-t hívtak segítségül. Ez az innovatív megoldás lehetővé tette számukra, hogy gyorsan átvizsgálják a listát és kiszűrjék azokat a könyveket, amelyek esetleg sérthetik az SB 13 előírásait.
ChatGPT összesen 57 könyvet jelölt meg potenciális problémásként. Ezek között szerepelt például egy képregényes adaptációja a Lord of the Flies-nek, több ismert sorozatgyilkosról szóló mélyreható mű, valamint olyan kötetek, melyek címében szerepel a „queer” kifejezés. A döntéshozók még mérlegelik, hogy mely könyveket távolítsák el véglegesen.
További texasi iskolakerületek és az AI használata
A Pearland mellett más texasi kerületek – például Katy ISD, Leander ISD és New Braunfels ISD – szintén alkalmaznak mesterséges intelligenciát az SB 13-nek való megfelelés érdekében. Egyes kerületek egy Dallas-i startupot, a Bookmarked-et bízták meg az AI-alapú ellenőrzésekkel.
Sean Maika, San Antonio North East ISD igazgatója szerint az AI segíthet csökkenteni a tanárok és könyvtárosok terheit, akik így több időt fordíthatnak a diákok oktatására. „Rengeteg tű van a szénakazalban ezekkel a könyvekkel” – fogalmazott.
Kritikus hangok: az AI korlátai és emberi tényezők
Ugyanakkor sok kritika érkezik az AI használatával kapcsolatban. Az egyik fő aggály, hogy ezek az algoritmusok nem veszik figyelembe a kontextust és emberi érzékenységet, így könnyen félreértelmezhetik vagy túlzottan korlátozhatják a tartalmakat.
Laney Hawes, a Texas Freedom to Read Project aktivistája szerint „az AI nem érti teljesen a közösséget. A könyvek és történetek az emberi tapasztalatokról szólnak – nem ez lenne a lényegük?”
Az AI működési mechanizmusa és megbízhatósága
Bár elsőre úgy tűnhet, hogy az AI képes „elolvasni” és értékelni egy-egy művet, valójában ezek a programok nem férnek hozzá szerzői jogvédelem alatt álló teljes szövegekhez. Inkább online összefoglalókra, kritikákra és részletekre támaszkodnak.
Például Pearland-ben ChatGPT tévesen jelölt meg egy fociról szóló sorozatot „szexuális jellegű öltözői beszélgetések” miatt – ám ezt egy helyi képviselő ellenőrizte és cáfolta.
Könyvtárosok véleménye: szakértelem vs. automatizáció
Sokan attól tartanak, hogy az AI alkalmazása veszélyeztetheti a könyvtárosok munkáját. Rachael Welsh, aki texasi középiskolai könyvtárosként dolgozik és a Texas Association of School Librarians törvényhozási bizottságának elnöke, hangsúlyozza: „Az AI nem megbízható, torzíthatja az eredményeket és téves következtetésekre juthat.”
Welsh kiemelte továbbá, hogy bár nem tudnak minden címet személyesen átnézni, képzett szakemberek rendelkeznek olyan eszközökkel és folyamatokkal (például akkreditált szakmai folyóiratokból származó értékelésekkel), amelyek segítségével megalapozott döntéseket hoznak.
Egy másik texasi könyvtáros, Kalyn Gensic szerint pedig „megdöbbentő”, hogy mesterséges intelligenciával kétségbe vonják szakmai döntéseiket. „Mesterfokú végzettségünk van ebben; eddig bíztak bennünk.”
A jogszabályi megfelelés és felelősségvállalás dilemmái
A Pearland-i iskolaszék elnöke, Crystal Carbone elismerte: „Szakemberek vagyunk és bízunk egymásban, de hibázunk néha. Ezért fontos ez az ellenőrzési rendszer.” Nanette Weimer tag hozzátette: „Az állam ebbe kényszerített minket… Ha ez azt jelenti, hogy át kell néznünk 57 könyvet, akkor meg fogjuk tenni.”
További jogszabályi kihívások: DEI-tartalmak vizsgálata
A Leander ISD például több mint háromszáz tankönyvi címet vizsgált át mesterséges intelligencia segítségével DEI (diverzitás, egyenlőség és befogadás) tartalom alapján. Végül negyven címet felfüggesztettek – köztük olyan klasszikusokat is mint To Kill a Mockingbird, vagy Frederick Douglass életrajza –, jogi bizonytalanság miatt.
Könyveltávolítások és közösségi reakciók Texasi iskolákban
Katy ISD-ben idén tizenegy címet távolítottak el – például Augusten Burroughs memoárját (Running with Scissors) vagy olyan műveket mint Jay’s Gay Agenda. New Braunfels ISD ideiglenesen bezárta iskolai könyvtárait átvizsgálás céljából; itt is AI-alapú eszközök segítik a folyamatot.
Egyes kerületek elutasítják az automatizációt
Néhány texasi kerület – például San Antonio vagy Judson ISD – nem alkalmaz AI-t ilyen célokra. Inkább megbíznak képzett könyvtárosaikban és hagyják meg a szülőknek lehetőséget arra, hogy formálisan kérjék bizonyos könyvek eltávolítását.
Záró gondolatok: új korszak kezdete az iskolai könyvtárakban
Toni Carter, Pearland ISD tagja szerint fontos szem előtt tartani azt is, hogy még azok a témák is érdeklik a gyerekeket – akár „mocskosabb”, sötétebb témák –, amelyek felkeltik kíváncsiságukat. „Sokan közülünk Stephen Kinget olvastunk már középiskolában” – mondta –, hozzátéve: „Az olvasás önmagában oktató jellegű.”
A mesterséges intelligencia térnyerése új kihívások elé állítja mindazokat, akik felelősek azért, hogy milyen irodalomhoz férnek hozzá diákjaink. Az egyensúly megtalálása szakértelem és technológia között kulcsfontosságú lesz ebben az új korszakban.
Cikkünk alapjául szolgáló riportot készítette Bayliss Wagner (Bayliss.Wagner@Express-News.net), további információkat Melissa Manno szolgáltatott.
Forrás: https://www.statesman.com/politics/article/ai-school-books-ban-21112833.php