Az Xbox teljesen engedett a PlayStation nyomásának. Idén a Halo sorozat is megjelenik PlayStation konzolokon, miközben a Sony gyakorlatilag semmilyen viszonzást nem kínál saját játékaival. Ez azt jelenti, hogy a PlayStation ökoszisztémája több játékot kínál majd, mint az Xbox saját rendszere – azonban az Xbox még mindig rendelkezik olyan exkluzív platformszintű funkciókkal, amelyek megkülönböztetik.
Az Xbox egyedi előnyei – de meddig?
Az Xbox rendelkezik néhány jelentős különlegességgel:
- PC és Xbox közötti cross-buy lehetőség az Xbox Play Anywhere programon keresztül,
- iparágvezető Xbox Cloud Gaming platform,
- és az Xbox Game Pass Ultimate előfizetés, amely első naptól elérhetővé teszi az összes első fél által fejlesztett játékot, beleértve a Call of Duty-t is.
De mi történik, ha ezek az előnyök hamarosan eltűnnek?
A PlayStation újabb nagy lépése: Felhőalapú játékok konzol nélkül
A Sony ma egy igazi bombát dobott le: bejelentették, hogy a PlayStation Portal kézi konzol – amely eredetileg csak PS5 távoli játékra volt alkalmas – mostantól képes “több ezer” digitálisan megvásárolt PlayStation játékot streamelni a felhőből, konzol birtoklása nélkül. Ez messze felülmúlja a Microsoft saját “Streameld a saját játékod” Xbox Cloud Gaming funkcióját, amely körülbelül ezer játékot kínál csak.
PlayStation előretörése a felhő és PC területén is
A PlayStation Portal frissítései jelentős új funkciókat hoztak. Az eszköz eredetileg 200 dolláros kiegészítőként csak PS5 távoli játékra volt alkalmas, natív alkalmazások vagy helyi játék nélkül. Azóta azonban a Sony keményen dolgozott azon, hogy bővítse a funkcionalitást, és most már nem szükséges egyáltalán birtokolni PS5 konzolt ahhoz, hogy játszhassunk.
2025. november 5-én a PlayStation Plus kínálatában összesen 2845 játék érhető el streamelésre – ez jelentősen több, mint az Xbox Cloud Gaming 2107 címe. Ráadásul ezek a játékok már nemcsak a PlayStation Portalon, hanem a PS Plus PC alkalmazáson keresztül is elérhetők.
Személyes tapasztalatok és összehasonlítás
Saját próbám alapján a PlayStation felhőalapú játéka PC-n stabil élményt nyújt, bár még nem éri el teljesen az Xbox Cloud Gaming vagy az NVIDIA GeForce Now szintjét. Az interfész fejlesztésre szorul – például korábban nem támogatta a teljes képernyős módot –, viszont rengeteg exkluzív címet tartalmaz (például Bloodborne), amelyek máshol nem érhetők el. A lista várhatóan tovább bővül, mivel a Sony egyértelműen saját ökoszisztémáját helyezi előtérbe.
Az Xbox exkluzivitásának vége és következményei
Ezzel szemben az Xbox teljesen feladta az exkluzivitást, hogy megfeleljen Amy Hood pénzügyi igazgató agresszív profitkövetelményeinek. Ez rengeteg értéket vont ki az Xbox ökoszisztémából. Bár rövid távon ez anyagilag előnyös lehet, hosszabb távon fájdalmas következményekkel járhat: a felhasználók hamarosan ráébrednek majd, hogy több tartalom érhető el Steam-en vagy PlayStationön, mint az egyre szűkülő Xbox könyvtárban.
A jövő: Cross-buy és PC Store lehetőségek
Az Xboxnak még vannak megkülönböztető jegyei? Talán nem sokáig. Egy adatbányászati felfedezés szerint (amelyet @yAmethxston X osztott meg) úgy tűnik, hogy a Sony is vizsgálja egy Xbox Play Anywhere-szerű cross-buy rendszert. Ez magában foglalná a “Cross Buy” és “PS5 / PC” címkéket a PSN Store-ban található játékoknál.
A következő generációs Xbox várhatóan teljes Windows alapú lesz, támogatva Steam-et és más PC alkalmazásokat is. Ebben a helyzetben a Sony számára kifizetődő lenne egy saját PC Store létrehozása, amely közvetlenül célozná meg az Xbox felhasználókat – így megkerülve Steam 30%-os jutalékát és megtartva 100% bevételt.
Sony stratégiája: Felhasználók megszólítása ott, ahol vannak
A Sony okosan lép: olyan platformokat kínál, ahol már jelen vannak a felhasználók. A Helldivers 2 megjelenése Xboxon csak egy kezdő lépés volt; várhatóan további élő szolgáltatásos játékokkal folytatják ezt az irányt (például Marathon). Miért támogatnák közvetlenül az Xboxot, ha többféle módon is elérhetővé teszik saját platformjukat?
Xbox engedékenysége és Sony ambíciói
A Halo megjelenése PlayStationön szimbolikus mérföldkőként szolgál Satya Nadella vezérigazgató negatív hatására az Xbox ökoszisztéma életképességére nézve. Sarah Bond, az Xbox elnöke szerint az exkluzív címek “elavultak”, míg Nadella azt szeretné, ha az Xbox inkább olyan lenne, mint a Microsoft Office – kizárva minden platformexkluzivitást.
Ezzel szemben néhány évvel ezelőtt Phil Spencer még arról beszélt, hogy például Bethesda megszerzése azért történt, hogy exkluzív játékokat hozzanak az Xboxra. Az idők azonban változnak.
A változó piaci környezet kihívásai
A Covid utáni világban az algoritmus alapú rövid videós tartalmak váltak milliárdok kedvencévé. A Netflix állítólag arra utasítja forgatókönyvíróit, hogy egyszerűsítsék történeteiket annak érdekében, hogy nézőik inkább telefonjukra figyeljenek tévézés közben. Ez jól mutatja azt is, hogy míg telefonon egyszerre lehet Netflixet nézni és más tevékenységet végezni, addig egy játékkonzollal ez jóval nehezebb.
A piac zavarai pánikot keltenek: nagy kiadók veszteségeket könyvelnek el vagy akár kivonulnak bizonyos területekről; miközben a gazdaság bizonytalan helyzetben van és csökken a fogyasztói költés.
Kitekintés: Milyen jövő vár az Xboxra és PlayStationre?
Sokan úgy vélik, hogy az Xbox platformja jelenleg fókuszvesztett állapotban van. Míg Sony tiszta lappal indulhatott egy friss ökoszisztéma építésében, addig az Xbox-nak évtizedes Windows-kódhalmazzal kell megbirkóznia – ráadásul belső bürokrácia is lassítja fejlődését.
Például egy indie fejlesztővel folytatott beszélgetés során kiderült, hogy egy Microsoft Store problémája miatt nem jelenik meg játéka az Xbox PC alkalmazásban sem.
Következtetés: Ki nyeri meg az ökoszisztéma háborút?
Az új generációs Xbox konzol béta verziójaként szolgáló Xbox Ally mutatja Microsoft gyors mozgását annak érdekében, hogy versenyezhessen Steam-mel és PlayStationnel nemcsak nappalinkban, hanem PC-n is. Azonban miközben az Xbox készségesen átadja játékkínálatát versenytársainak is, addig Steam és Sony nem terveznek ilyen engedményeket tenni.
Egy olyan világban tehát, ahol eltűnnek az olyan kulcsfontosságú különbségek mint a felhőalapú játék vagy PC cross-buy lehetőség az Xbox esetében – vajon ki választaná inkább azt az ökoszisztémát, amely nagyon hasonló funkciókat kínál de exkluzív játékokat is? A válasz talán hamarosan kiderül.