Az SUV-k egészségügyi és környezeti hatásai – Parkolási politika és adózás a változásért

nov 6, 2025 | Tudomány

Szerzők: Anthony A Laverty (Imperial College London), James Nix (Transport and Environment, Brüsszel), Cleo Kennington (St George’s Hospital, London), Anna Goodman (London School of Hygiene and Tropical Medicine)

Bevezetés: Az SUV-k térnyerése és jelentősége

A sportterepjárók (SUV-k) olyan személygépkocsik, amelyek magasabb hasmagassággal, szélesebb és nehezebb kivitelben készülnek, mint a hagyományos autók. Eredetileg terepjárásra fejlesztették őket, azonban mára globálisan az új autóeladások mintegy felét teszik ki, szemben a 2010-es 15%-kal.

Az Egyesült Királyságban 2024-ben az új autók 63%-a SUV volt, míg 2010-ben ez az arány csupán 12% volt. Ez a növekedés része egy szélesebb jelenségnek, amit „carspreading”-nek neveznek: az autók mérete folyamatosan növekszik, ami komoly egészségügyi és környezeti kockázatokat hordoz magában.

Az SUV-k veszélyei a gyalogosokra és kerékpárosokra

A nagyobb méretű járművek ütközés esetén súlyosabb sérüléseket okoznak. Egy átfogó szisztematikus áttekintés szerint az SUV vagy hasonló méretű autó által elütött felnőtt gyalogos vagy kerékpáros halálozási esélye 44%-kal magasabb, mint egy standard autónál. Gyermekek esetében ez az arány akár 82% is lehet.

Az SUV-k magasabb és szögletesebb motorházteteje miatt a sérülések súlyosabbak: míg egy normál autónál a gyalogost általában térd magasságban éri az ütközés, az SUV-k esetében gyakrabban éri őket medencénél vagy fejmagasságban, ami nagyobb eséllyel vezet halálos kimenetelű sérülésekhez.

Továbbá az SUV-k vezetőinek látótere korlátozottabb: például egy Land Rover Defender átlagos vezetője nem lát egy közvetlenül előtte álló négyéves gyermeket. Ez tovább növeli a balesetek kockázatát.

A járműméretek növekedése és annak következményei

A motorháztetők magassága Európában évente átlagosan 0,5 cm-rel nőtt 2010 óta, 77 cm-ről 84 cm-re emelkedve 2024-re. Ugyanilyen mértékben nőtt az autók szélessége is. Ez azt jelenti, hogy minden évben egyre nagyobb és veszélyesebb formájú járművek jelennek meg az utakon.

Ezek a nagyobb járművek csökkentik a kerékpárosok számára rendelkezésre álló biztonságos helyet, így akadályozzák az aktív közlekedési módok terjedését, amelyek jelentős közegészségügyi előnyökkel járnának.

Környezeti hatások: kibocsátás és légszennyezés

Az SUV-k nemcsak egészségügyi kockázatot jelentenek közlekedési balesetek esetén, hanem jelentős környezeti terhelést is okoznak. Az új autók mintegy 80%-a fosszilis üzemanyagot használ részben vagy teljes egészében, míg csak 20% teljesen elektromos.

Például a Volkswagen T-Roc SUV CO2-kibocsátása 11%-kal magasabb, mint az ugyanazon alapokra épülő VW Golfé. A nagyobb járművek több nyersanyagot igényelnek gyártásuk során, ami tovább növeli az ökológiai lábnyomot.

Ezen túlmenően az SUV-k súlya miatt megnő a gumiabroncs- és útburkolat kopásából eredő részecskekibocsátás is. Európai városokban már a nem kipufogógáz eredetű légszennyezés – például gumiabroncs- és fékpor – dominálja a finomrészecske-szennyezést, amely súlyos egészségügyi problémákhoz vezethet.

A trend megfordítása: szabályozási lehetőségek

A helyi, nemzeti és nemzetközi szinten is szükség van intézkedésekre az SUV-eladások visszaszorítására és városi jelenlétük csökkentésére. Több város már bevezette vagy tervezi bevezetni a súly vagy méret szerinti parkolási díjakat:

  • Cardiff: magasabb parkolási díjak bevezetése
  • Párizs: jelentős csökkenés az utcán parkoló SUV-k számában
  • Bordeaux, Grenoble, Lyon: parkolási díjak differenciálása járműsúly alapján
  • Német városok (Aachen, Köln, Koblenz, Tübingen): díjszabás súly vagy méret szerint

Az Egyesült Királyságban jelenleg Európában az egyik legalacsonyabb adóterhelés vonatkozik a nagyobb autókra. Például egy BMW X5 beszerzési adója az Egyesült Királyságban mindössze £3200, míg Franciaországban £66 000 – ennek megfelelően az Egyesült Királyságban négyszer annyi nagy SUV-t adnak el.

Javaslatok további szabályozásokra és tudatosság növelésére

Németországban és Olaszországban már szerepelnek az autók regisztrációs okmányain a jármű szélessége és hossza, de sok más európai országban ez még hiányzik. Az ilyen dimenziós adatok feltüntetése segíthet a döntéshozóknak hatékonyabb adó- és parkolási reformokat kidolgozni.

Ezen felül hasznos lenne motorháztető magasságának feltüntetése is, mivel ez közvetlenül befolyásolja a balesetek súlyosságát.

Biztonsági értékelések és gyermekvédelmi tesztek

A jól ismert európai biztonsági értékelő programok (pl. Euro NCAP) független minősítést adnak a járművek ütközésmegelőző és -csökkentő képességeiről. Ezekbe érdemes lenne beépíteni egy „gyermeklátási tesztet”, amely ösztönözné az alacsonyabb motorháztetők tervezését.

Közegészségügyi szakemberek szerepe

A közegészségügyi szakemberek fontos véleményformáló szereplők lehetnek abban, hogy társadalmi támogatást nyerjenek a parkolási díjak és gépjárműadó reformjaihoz. Ezekkel a lépésekkel mérsékelhető lenne az SUV-k által okozott egészségügyi kockázat és környezeti terhelés.

Összegzés

Az SUV-k térnyerése komoly kihívást jelent mind az egészségvédelem, mind a környezetvédelem területén. A nagyobb méretből fakadó baleseti kockázatok mellett ezek a járművek hozzájárulnak a légszennyezéshez és fokozzák az üvegházhatású gázok kibocsátását is. Szabályozási eszközök – mint például súly- vagy méret alapú parkolási díjak és adórendszerek – bevezetése elengedhetetlen ahhoz, hogy visszaszorítsuk ezeknek a járműveknek az arányát.

A döntéshozóknak érdemes figyelembe venniük a járműdimenziók feltüntetését hivatalos dokumentumokon, valamint támogatniuk kell olyan biztonsági teszteket is, amelyek elősegítik gyermekek védelmét. Végül pedig fontos szerepe van annak is, hogy egészségügyi szakemberek aktívan részt vegyenek ezen kérdések társadalmi kommunikációjában.

Forrás: https://www.bmj.com/content/391/bmj.r2162

Az egyiptomi öröklési szabályok és a nemek közötti egyenlőtlenség vizsgálata

Egyiptomban a többség támogatja az iszlám alapú öröklési szabályokat, amelyek szerint a nők az örökség körülbelül felét kapják meg a férfiakhoz képest. Ez derült ki egy friss kutatásból, amelyet Dina Rabie, a londoni Northeastern University közgazdaságtan adjunktusa...

Az mRNS vakcinák áttörése a rákkezelésben: COVID-19 oltások és az immunterápia új dimenziói

Az mRNS vakcinák nem csupán a COVID-19 vírusfertőzés elleni védekezésben játszanak kulcsszerepet, hanem egyre több tudományos bizonyíték támasztja alá, hogy az immunrendszerünk hatékonyabb rákellenes harcra való felkészítésében is jelentős szerepük lehet. A...

Zohran Mamdani kampánya: Az online kommunikáció új mércéje a demokraták számára

Zohran Mamdani, New York városának megválasztott polgármestere, nem csupán politikai győzelmével, hanem az online kommunikáció terén alkalmazott újszerű stratégiájával is példát mutatott. Kampánya új standardot állított fel arra vonatkozóan, hogyan tudnak a demokraták...

Zohran Mamdani: New York első szocialista polgármestere és a Wall Street reakciója

Zohran Mamdani megválasztása New York polgármesterévé történelmi jelentőségű esemény, hiszen ő lesz az első szocialista vezetője a világ pénzügyi fővárosának. Ez a győzelem éles törést jelent a város üzleti elitje és választói között, egyben szélesebb társadalmi és...

Bad Bunny és a Grammy-díjak: Nominációk, történelmi esélyek és a Super Bowl hatása

Februári Grammy-díj nominációk bejelentése péntek reggel várható, amelyet számos szaklap és díjfogadó oldal már izgatottan vár. A legesélyesebb jelöltek között emlegetik Kendrick Lamart, Lady Gagát, valamint Bad Bunny-t, a közelgő Super Bowl félidei műsorának...

Lupusz és autoimmun betegségek: Ruth Wilson küzdelme és az új kutatási irányok

Ruth Wilson története jól példázza, milyen nehézségekkel járhat egy autoimmun betegség felismerése és kezelése. Hat éven át orvosról orvosra járt, miközben kiütések, duzzanatok, láz és erős fájdalmak kínozták. Többször is elküldték a sürgősségi osztályról anélkül,...

Rockstar Games és a GTA 6 dolgozók elbocsátása: Szakszervezeti harc és tiltakozások Londonban

A videojáték-ipar egyik legnagyobb botránya zajlik jelenleg Londonban, ahol a Rockstar North és a Take-Two Interactive londoni irodája előtt tüntetések zajlanak az Independent Workers' Union of Great Britain (IWGB) szervezet és a GTA 6 fejlesztőinek egy csoportja...

Mentális egészség és bizalom a pandémia után: kihívások és megoldások Bradfordban

A COVID-19 járvány elmúltával a vakcinákról szóló beszélgetések jelentősen csökkentek, és maga a vírus is kevésbé kerül elő a mindennapi párbeszédekben. Ugyanakkor más egészségügyi problémák továbbra is jelen vannak, különösen azoknál a betegeknél, akik pszichózissal...

Journey bejelentette búcsúturnéját: Az utolsó nagy kaland 2026-ban

A rockzene egyik ikonikus csapata, a Journey, hivatalosan is bejelentette, hogy hamarosan véget ér egy korszak: a zenekar 2026-ban indul el búcsúturnéjára, amely az utolsó nagy koncertsorozat lesz a legendás formáció életében. Bár a pontos befejezési dátum még nem...

Cloudflare: A kalózkodás elleni blokkolások kereskedelmi akadályokat jelentenek

Évente a United States Trade Representative (USTR), vagyis az Egyesült Államok Kereskedelmi Képviselőjének irodája közzéteszi a National Trade Estimate Report on Foreign Trade Barriers című jelentést, amely a külföldi kereskedelmi akadályokat elemzi. A dokumentum...