Fiona Shaw, a nemzetközileg elismert színésznő, számos emlékezetes szerep megformálója, most egy átfogó interjúban mesél legfontosabb munkáiról, színészi megközelítéséről és a szakma kulisszatitkairól. A beszélgetés során szó esik az Andor sorozatban elhangzott temetési beszédről, Jane Austen adaptációkról, a Harry Potter forgatásairól, valamint a színházi és filmes kihívásokról.
Az Andor temetési beszéd: erős üzenet egy politikailag érzékeny időszakban
Az Andor című sorozat egyik kiemelkedő pillanata Fiona Shaw temetési beszéde volt, amely meglepően erős antifasiszta tartalommal bírt. A színésznő elárulta, hogy eredetileg egy sokkal erősebb kifejezést használt volna a „Fight the Empire!” helyett, de a Disney vezetősége végül finomított a szövegen. A felvétel idején még nem volt annyira nyilvánvaló az amerikai politikai helyzet kapcsolódása a sorozathoz, hiszen az első Trump-kormányzás után készült, amikor más elnök volt hivatalban.
A beszéd felvétele különleges körülmények között zajlott: Fiona egy hatalmas stúdióban állt egyedül, körülbelül 200 kamera vette fel hologram készítés céljából. Nem volt jelen rendező vagy stábtag a teremben, csak egy távoli mikrofonon keresztül irányították őt. Ez az élmény egyszerre volt izgalmas és ijesztő.
Jane Austen adaptációja: Sense and Sensibility forgatásának kulisszatitkai
A közelmúltban fejeződött be a Jane Austen klasszikusának, a Sense and Sensibility-nek az új adaptációja. Fiona Shaw elmondta, hogy bár az alkotók még nem látták az elkészült filmet, a forgatás során gyönyörű brit vidéki kúriákban dolgoztak – többek között Dorsetben, Knebworthben és Devonshire-ben. A nagyszabású produkció izgalmas élmény volt számára; például először ült négy ló által húzott hintóban.
Bár a korszakbeli ruhák és parókák viselése hosszú órákat vett igénybe – gyakran 13 órán át kellett fűzőben és parókában lenni –, Fiona biztos abban, hogy az eredmény megéri majd ezt a fáradságot.
Harry Potter forgatási élmények Richard Griffiths-szel
A színésznő gyönyörűen árnyalt alakítást nyújtott Mrs Croft szerepében a Jane Austen drámában, de emellett mesélt arról is, milyen volt együtt dolgozni Richard Griffiths-szel (Uncle Vernon) a Harry Potter-filmekben. Richardot rendkívül elegánsnak és tehetségesnek tartotta, aki mindig érdekes történetekkel szórakoztatta a stábot. Az ő jelenléte különleges légkört teremtett a forgatáson.
A Persuasion című Jane Austen adaptáció mély érzelmei
A 1995-ös Persuasion című filmben Fiona Shaw Mrs Croft szerepében olyan jelenetet játszott el, amelyben férjével való utazásairól beszél – arról az érzésről, hogy amíg együtt vannak, nem félnek semmitől. A rendező Roger Michell különleges instrukciói szerint kizárólag gyertyafénynél dolgoztak, parókák nélkül. Ez segített hitelesen visszaadni a 19. század eleji hangulatot.
A karakter mélységeit tovább árnyalta egy tengerészeti életet bemutató könyv olvasása is, amely olyan témákat érintett, mint az erkölcstelenség vagy az illegitim gyermekek sorsa – ezek Jane Austen műveiben csak finoman sejtetve jelennek meg.
Medea Broadway-n: érzelmi intenzitás évről évre
Fiona Shaw 2002-ben játszotta Medea szerepét Broadway-n – egy rendkívül érzelmileg megterhelő produkciót. A darab több városban is futott két éven át: Dublinban kezdődött, majd Londonon át Washington DC-be és Brooklynba jutott el. A társulat tagjai között erős kötelék alakult ki; például minden előadás előtt közösen futottak és játszottak egy egyszerű labdajátékot, ami segített oldani a feszültséget.
A felkészülés során Fiona arra törekedett, hogy minden szereplőt megértően ábrázoljon anélkül, hogy ítélkezne felettük – ez volt kulcsa az előadás hitelességének.
Mítoszok és emberi természet: Fiona Shaw gondolatai
A színésznő úgy véli, hogy a mítoszok segítenek feldolgozni az érthetetlent. A görög mitológia például két ellentétes nézőpontot állít egymással szembe, amelyek találkozásából egyfajta igazság bontakozik ki. Ezáltal a mítoszok mélyebb emberi igazságokat tárnak fel.
Könnyedség és komolyság: komédia vagy dráma?
Fiona Shaw könnyedén váltogatja a komikus és drámai szerepeket. Elmondása szerint a komédia azért különösen nehéz műfaj, mert pontosan kell „elkapni” azt a pillanatot, amikor a poén működik. Míg a drámában gyakran keveredik humor és tragédia is, addig a komédiában általában a karakterek képesek felülkerekedni körülményeiken.
Kihívásokkal teli szerepek: hogyan közelíti meg őket?
Minden szerepet nehéznek talál Fiona Shaw – még akkor is, ha látszólag távol állnak tőle személyiségükben. Néha a nyelvezet vagy jelmez segít megtalálni az utat egy karakterhez; máskor pedig csak az önátadás vezet eredményre. Például Electra szerepe különösen nehéz volt számára humor hiánya miatt, míg Mistress Millamant túl közel állt személyiségéhez akkoriban.
Hot Milk: Rose karakterének árnyaltsága
A közelmúltban bemutatott Hot Milk című filmben Rose szerepe különösen összetett volt. Fiona kutatásokat végzett annak érdekében, hogy hitelesen ábrázolja Rose funkcionális neurológiai rendellenességét – egy olyan betegséget, amelynek forrása gyakran érzelmi traumákhoz kötött. Rose nem tudja betegségéről vagy múltjáról azt, amit mások sejtenek; vakon van saját hatására lányára.
Személyes benyomások és karizmatikus jelenlét
Bár sokan tartják Fiona Shaw-t kemény tekintetű „maffiafőnöknek” vagy titkosszolgálati vezetőnek arca alapján, ő maga inkább kedvesnek vallja magát. Ugyanakkor elismeri: amikor céltudatosan játszik intelligens és szervezett karaktereket, arcvonásai valóban lehetnek félelmetesek.
Költészet és nyelv szeretete: The Waste Land előadása
Egyetemi oktatók is nagyra értékelték Fiona Shaw előadását T.S. Eliot „The Waste Land” című verséből 1987-ben. Számára mindig fontos a nyelv mélysége és zeneisége – hiszen minden szó mögött számtalan jelentés húzódik meg. A költészet szerinte az emberi intenzitás legfinomabb kifejezése.
Hangoskönyvek olvasása: irodalom életre keltése
Fiona számos hangoskönyvet olvasott fel nagy sikerrel – például Alice Csodaországban történeteit –, ahol barátait és kollégáit is megidézte hangjával (például Alan Rickmant mint hernyót). Bár élvezi ezt a munkát, tudja jól: napokat vesz igénybe egy-egy könyv teljes felolvasása.
Terrence Malickkal való munka: Tree of Life forgatásának különlegességei
A Terrence Malick rendezte Tree of Life című film forgatása során Fiona megtapasztalta Malick egyedi munkamódszerét: például természetes fényt használtak kizárólag, így választani lehetett belső vagy külső helyszínt egy-egy jelenethez. Malick hosszú éveken át szerkesztette az anyagot; végül sok jelenetet kivágott – így bár Fiona fontos szereplője volt eredetileg a filmnek, végül kevésbé került fókuszba.
Ezzel az interjúval bepillantást nyerhettünk Fiona Shaw sokszínű pályafutásába és gondolkodásmódjába – legyen szó politikai üzenetekről vagy mély emberi drámákról.