A populista pártok jóval nagyobb arányban használják fel a vitatott, megosztó kérdéseket politikai üzeneteik közvetítésére, mint más politikai erők. Ez a stratégia tudatos és célzott, állítják európai választási kutatók, akik a pártok Facebook-profiljait vizsgálták.
A populizmus és a megosztó témák kapcsolata
Melanie Magin, az NTNU Szociológiai és Politikatudományi Tanszékének média-szociológia professzora szerint a populista pártok sokkal gyakrabban élnek olyan „éles” kérdésekkel, amelyek megosztják a társadalmat, amikor potenciális szavazók felé kívánnak kommunikálni.
„A populista pártok nem csupán gyakrabban használják a vitatott témákat, hanem ezeket rendszerint egy populista retorikával, anti-liberális nyelvezettel is kísérik” – magyarázza Magin. Ez a kommunikációs stratégia egyértelműen arra irányul, hogy az „ők ellenünk” narratívát erősítse, kizárva ezzel bizonyos csoportokat a közbeszédből.
Az európai parlamenti választások kontextusa 2024-ben
A 2024-es európai parlamenti választások különösen feszült időszakban zajlottak. A háború Ukrajnában tovább folytatódott, a migrációs kérdések több országban is kiemelt témává váltak, miközben az éghajlatváltozás továbbra is sokak számára fontos ügy maradt.
Az Európai Parlament az Európai Unió egyik két törvényhozó testülete, amelynek fő feladatai közé tartozik a jogalkotás, költségvetés-tervezés és az Európai Bizottság ellenőrzése. A parlament 720 tagból áll, akiket az uniós tagállamok polgárai öt évente közvetlenül választanak meg. Bár a választások nemzeti listák alapján zajlanak, a képviselők frakciókba tömörülnek nemzetiségtől függetlenül.
Megosztó témák mint „ékesfegyverek” a kampányban
A kutatók 13 ország 8748 Facebook-bejegyzését elemezték annak érdekében, hogy feltérképezzék, milyen mértékben jelennek meg benne megosztó kérdések és hogyan tálalják ezeket a pártok.
Eredményeik szerint a populista pártok nemcsak gyakrabban tematizálnak vitatott ügyeket, hanem ezeket jellemzően olyan módon mutatják be, amely erős érzelmeket kelt és kételyeket szít más politikai szereplők képességeivel kapcsolatban.
A digitális kommunikáció jellemzői populista pártoknál
Magin rámutat: „A populista pártok digitális kommunikációjának egyik legfontosabb jellemzője az outsider-ek kizárására irányuló retorika és az ‘ők ellenünk’ mentalitás.” Ez a fajta üzenetközlés nem csupán egyszerűsíti le túlságosan az összetett társadalmi problémákat, hanem hozzájárul a társadalmi megosztottság mélyítéséhez is.
A digitális platformok ugyan lehetővé teszik az egyértelmű üzenetek gyors terjesztését, de egyben elősegítik az összetett kérdések leegyszerűsítését is. Különösen akkor veszélyes ez, amikor egyszerre több vitatott téma is napirenden van – ilyen például a migráció vagy az éghajlatváltozás –, hiszen ezek könnyen válhatnak eszközzé egy szélsőségesebb politikai diskurzus kialakításában.
A migrációs politika mint „trójai faló”
Magin szerint bizonyos témák – különösen a migrációs politika – úgy használhatók fel populista szereplők által, mint egyfajta „trójai faló”. Céljuk nem feltétlenül a problémák megoldása, hanem inkább az alapvető liberális demokrácia értékeinek megkérdőjelezése és egy polarizált társadalmi vita generálása.
Összegzés
A kutatás világosan rámutat arra, hogy a populista pártok tudatosan alkalmaznak megosztó témákat kampányaik során annak érdekében, hogy erős érzelmeket keltsenek és saját politikai pozíciójukat megerősítsék. Ez a stratégia azonban veszélyezteti a konstruktív politikai párbeszédet és hozzájárulhat a társadalmi feszültségek növekedéséhez.
Források
- Haßler, J., Magin, M., Russmann, U., Wurst, A., Balaban, D., Baranowski, P., Jensen, J., Kruschinski, S., Lappas, G., Machado, S., Novotná, M., Marcos-García, S., Petridis, I., Rožukalne, A., Sebestyén, A., & von Nostitz, F. (2025). Weaponizing Wedge Issues: Strategies of Populism and Illiberalism in European Election Campaigning on Facebook. Media and Communication, 13, Article 10718. https://doi.org/10.17645/mac.10718
- Európai Parlament hivatalos honlapja
- NTNU Szociológiai és Politikatudományi Tanszék