2025. november 4-én, kedden egy UPS teherszállító repülőgép tragikus balesetet szenvedett a Louisville Muhammad Ali Nemzetközi Repülőtéren, Kentucky államban. A gép felszállás közben kigyulladt, majd lezuhant és felrobbant, ami hatalmas tűzvészt okozott az ipari területen.
A baleset részletei és a halálos áldozatok száma
A tragédia következtében a halálos áldozatok száma elérte a 12 főt, köztük egy gyermek is van. Jelenleg további 16 személy holléte ismeretlen, így a túlélők felkutatása rendkívül nehéz.
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) vizsgálói kedden délután érkeztek a helyszínre. Sajtótájékoztatójukon megerősítették, hogy a repülőgép bal oldali hajtóműve kigyulladt és leszakadt a felszállás során. A gép több mint 90 tonna (200 000 font) repülőgázt szállított Hawaii-ba tervezett járatára.
A katasztrófa következményei az ipari területen
A lezuhanó gép egy sűrűn beépített ipari negyedbe csapódott be Louisville repülőtere déli részén, ahol egy hatalmas lángtenger keletkezett, amely több mérföldről is jól látható volt. A gép becsapódása a Kentucky Petroleum Recycling üzembe történt, ami tovább növelte a robbanások és tűzesetek veszélyét.
Tűzoltók szerint legalább egy hétig a helyszínen kell maradniuk, hogy folyamatosan ellenőrizzék és eloltsák az esetleges újragyulladásokat.
Az érintett környék és gazdasági jelentősége
Louisville repülőtere déli környéke számos gyárnak és ipari létesítménynek ad otthont, amelyek több ezer dolgozót foglalkoztatnak. A baleset helyszíne mindössze néhány száz méterre található a Ford Louisville Assembly Plant gyárától, ahol több mint 3000 munkás dolgozik.
A UPS Worldport létesítménye szintén közvetlen közelben van – ez a cég legnagyobb légi áruszállító központja, amely óránként akár 400 000 csomagot képes feldolgozni. Több ezer dolgozó, főként fiatal részmunkaidősök dolgoznak itt, sőt a UPS helyi középiskolákkal is együttműködik a munkaerő utánpótlás biztosítása érdekében.
A környéken működik továbbá a CSX vasúttársaság hatalmas Osborne osztályozó telepe is, amely közvetlenül nyugatra fekszik a repülőtértől.
Iskolák és repülőtér működése a baleset után
A környéki iskolákat ideiglenesen bezárták a mérgező vegyi anyagok esetleges felszabadulása miatt, de csütörtökre újra megnyitják őket. A repülőtér utasforgalmi terminálja szintén újraindult, bár csak az egyik kifutópálya működik jelenleg. A Worldport létesítmény viszont átmenetileg zárva tart.
Az MD-11 típusú repülőgép biztonsági problémái
A Wall Street Journal értesülései szerint a balesetet szenvedett gép 34 éves volt, és szeptemberben javításokat végeztek rajta egy repedt üzemanyagtartály miatt. Az MD-11 modell jelenleg az egyik legrosszabb biztonsági mutatóval rendelkező kereskedelmi repülőgép még szolgálatban lévő típusok között.
Bár az UPS és a FedEx még mindig üzemeltet több ilyen gépet, mindkét cég elkezdte fokozatosan kivonni őket a forgalomból.
A kapitalista profitorientált szemlélet szerepe a katasztrófában
A tragédia hátterében álló egyik legfontosabb tényezőként említhető a költségcsökkentés és profitorientált döntéshozatal, amely sokszor háttérbe szorítja a munkavállalók és közösségek biztonságát.
“Teljesen abszurd, hogy az üzleti haszon fontosabb mindenkinél,” nyilatkozta egy Ford Kentucky Truck Plant dolgozója. Hozzátette: „Az emberek általában arra számítanak, hogy 30 év szolgálat után nyugdíjba vonulhatnak – de itt még az autók élettartama is csak 15-20 év.”
Újabb ipari robbanás Yazoo City-ben
Mindezek után alig 24 órával egy hatalmas ammónia robbanás történt Yazoo City-ben (Mississippi), ahol az összes 10 000 lakost óvóhelyre rendelték. Szerencsére sérültekről vagy halottakról nem érkezett jelentés.
Az amerikai légiközlekedési rendszer válsága
Bár jelen esetben nem merült fel légiforgalmi irányítási hiba gyanúja, az Egyesült Államok légterének kezelése már régóta túlterhelt állapotban van. Az irányítók generációs hiánya tovább súlyosbodott a hónapokig tartó kormányzati leállás miatt.
A közlekedési miniszter Sean Duffy bejelentette: amennyiben nem születik megállapodás a leállás megszüntetéséről, péntektől akár 10%-kal csökkentik a járatok számát az ország 40 legforgalmasabb repülőterén.
NTSB vizsgálók fizetés nélküli munkája és szervezeti problémák
Bitter iróniaként az NTSB vizsgálói fizetés nélkül végzik munkájukat Louisville-ben. Jennifer Homendy NTSB-elnök már korábban figyelmeztetett arra, hogy a leállás súlyosan megterheli az ügynökség alkalmazottait.
A Flying weboldal szerint az NTSB munkaerejének negyedét (100 főt) bocsátották el vagy küldték fizetés nélküli szabadságra a leállás kezdetén.
Közelmúltbeli légiközlekedési balesetek és botrányok
- Newark Nemzetközi Repülőtér légiforgalmi irányítási rendszerének folyamatos meghibásodásai;
- 2025 januárjában Washington D.C. felett egy American Airlines utasszállító és egy katonai helikopter majdnem összeütközött;
- Boeing 737 MAX botrány – két halálos baleset és számos veszélyes incidens;
- 2025 júniusában Air India Boeing 787-es katasztrófája – 241 halott és egyetlen túlélő;
- Az MD-11 eredeti fejlesztése McDonnell Douglas által történt; Boeing 1997-ben olvasztotta be ezt a céget.
Politikai beavatkozások és szabályozói intézkedések visszaszorítása
Az elmúlt időszakban Elon Musk és más politikai szereplők kampányt indítottak az FAA ellen személyes nézeteltérések miatt. A Trump-kormányzat széleskörű hatásköröket követel magának szabályozó szervek felett – például politikai okokból menesztettek vezetőket az NTSB-nél.
Egyre több szabályozó testület megszüntetését vagy átalakítását tervezik (pl. Chemical Safety Board), miközben Trump megtagadja az élelmiszersegélyek folyósítását és fenyegeti az állami alkalmazottak bérét is.
Munkahelyek megszüntetése és automatizációs hullám
Az UPS például nemrégiben 48 000 munkahely megszüntetését jelentette be – ebből 34 000 vezetői pozíció volt –, miközben vezérigazgatójuk büszkén hirdeti az „eddigi leghatékonyabb” működést új automatizált rendszerekkel.
A „Network of the Future” program keretében robotizált raktárakat hoznak létre: például tavaly megnyitották „Velocity” központjukat, ahol 3000 robot dolgozik mindössze 200 ember mellett.
Ipari kontextus: Ford és CSX helyzetének tükrében
A Ford autógyártó és CSX vasúttársaság is jelentős leépítéseket hajt végre. Az autóipar ellátási lánc problémái és csökkenő elektromos autó eladások miatt tömeges elbocsátások zajlanak. A vasútipar pedig elmaradt karbantartásokkal járult hozzá korábbi vegyi katasztrófákhoz (pl. East Palestine).
A szakszervezetek szerepe és kritikája
A szakszervezeti vezetők gyakran támogatják ezeket a leépítéseket vagy hallgatnak róluk. Az UPS esetében például a Teamsters-szerződés biztosította „munkaerő-biztonság” kulcsfontosságú volt az átszervezésekhez – miközben vezetőjük Sean O’Brien Donald Trump egyik legaktívabb támogatója lett.
Következtetések: A profit előtti biztonság ára
Ezek a tragédiák addig fognak ismétlődni, amíg minden biztonsági döntést alárendelnek a profitmaximalizálásnak.
A mostani katasztrófa rámutat arra is, milyen sürgetően szükséges, hogy a munkavállalók önállóan szerveződjenek meg annak érdekében, hogy átvegyék az irányítást saját biztonságuk felett és megakadályozzák további tömeges haláleseteket.
Hogyan lehet csatlakozni vagy létrehozni munkavállalói bizottságot?
Ha szeretne többet megtudni arról, hogyan lehet részt venni vagy alapítani egy rang-and-file bizottságot munkahelyén annak érdekében, hogy aktívan fellépjenek a biztonságért és jogokért, kérjük iratkozzon fel további információkért!
Forrás: https://www.wsws.org/en/articles/2025/11/06/opap-n06.html