Volkswagen, Mercedes-Benz és BMW milliárdokat spóroltak az WLTP hibáinak köszönhetően

okt 16, 2025 | Tech

Új tanulmány szerint a világ legnagyobb autógyártói, köztük a Volkswagen, Mercedes-Benz és BMW, milliárdos megtakarítást értek el az Európai Unió kibocsátási bírságainak elkerülésével, köszönhetően a WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) tesztelési rendszerének hiányosságainak. Ezek a hibák lehetővé tették számukra, hogy kevesebb teljesen elektromos járművet (EV) értékesítsenek, miközben több plug-in hibridet (PHEV) adtak el – olyan autókat, amelyeket a tulajdonosok ritkán töltenek fel.

Az WLTP rendszer hibái és azok következményei

A WLTP tesztelési eljárás túlzottan optimista kibocsátási becsléseket adott, ami torzította az autógyártók kibocsátási teljesítményét. Ennek eredményeként 2021 és 2023 között több mint 52 millió tonnával nőtt a CO2-kibocsátás Európában, miközben az autógyártók közel 6 milliárd eurót (6,5 milliárd dollárt) takarítottak meg a bírságok elkerülésével.

A Transport & Environment (T&E), Európa tiszta közlekedést támogató szervezete által publikált tanulmány rámutatott, hogy a Mercedes-Benz, Volkswagen és BMW plug-in hibrid modelljeinek hivatalos WLTP szerinti kibocsátási értékei jelentősen alacsonyabbak voltak a valóságosnál. Ez lehetővé tette számukra, hogy könnyebben megfeleljenek az uniós kibocsátási céloknak.

Plug-in hibridek: előnyök és valóság

A PHEV-ek olyan járművek, amelyek belső égésű motorral és elektromos hajtással is rendelkeznek. Általában 30-50 mérföldet (48-80 km) képesek megtenni kizárólag akkumulátorról. Azonban a belső égésű motor akkor lép működésbe, amikor az akkumulátor lemerül.

Az elmélet szerint ez csökkenti az üzemanyagköltségeket és a károsanyag-kibocsátást, ha a tulajdonosok rendszeresen töltik az akkumulátort. A valóság azonban más: sok PHEV-tulajdonos nem tölti fel rendszeresen autóját, így valójában csak egy nehéz akkumulátort cipelnek magukkal, ami rontja az üzemanyag-hatékonyságot és növeli a kibocsátást.

A Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) korábbi tanulmánya szerint Európában a PHEV-tulajdonosok ritkán töltik fel járműveiket, inkább a belső égésű motort használják – emiatt ezeknek az autóknak a kibocsátása gyakran megegyezik vagy meghaladja a hagyományos benzin- vagy dízelautókét.

Kibocsátási különbségek: hivatalos adatok vs. valós körülmények

A T&E tanulmánya szerint a 2023-as évjáratú PHEV-ek hivatalosan 75%-kal hatékonyabbnak számítottak a WLTP alapján, átlagosan 35 gramm CO2-t bocsátva ki 100 kilométerenként. Ezzel szemben a benzinüzemű autók hivatalosan 139 grammot bocsátanak ki ugyanilyen távolságon.

Valójában azonban csak 19%-os különbség mutatkozott: a fosszilis üzemanyaggal működő járművek átlagosan 166 gramm CO2-t bocsátottak ki kilométerenként, míg a PHEV-ek 135 grammot.

Példák konkrét modellekre

A Mercedes-Benz GLC 350e plug-in hibrid például 2021 és 2023 között majdnem megtriplázta elektromos hatótávolságát 44 km-ről (27 mérföld) 112 km-re (70 mérföld), ám valós kibocsátása mindössze 6%-kal csökkent – messze elmaradva a WLTP által becsült 55%-os csökkenéstől.

Nagyobb akkumulátor beépítése nem mindig jár pozitív hatással: mivel növeli az autó súlyát, erősebb motorokra van szükség az akkumulátor lemerülése után. Ez jól látható például a Range Rover Sport és BMW X5 plug-in hibrid változatainál is, ahol jelentős eltérések mutatkoztak WLTP szerinti és valós kibocsátási adatok között.

PHEV-tulajdonosok pénztárcájára gyakorolt hatás

A tanulmány szerint átlagosan egy PHEV-tulajdonos évente körülbelül 940 euróval (1100 dollárral) többet költött üzemanyagra, mivel gyakran benzint vagy dízelt használt töltés helyett. Ez az összeg 50%-kal magasabb volt annál, amit hivatalosan vártak volna megtakarításként.

A technológia jövője és kihívásai

Bár maga a plug-in hibrid technológia nem hibás, jelenlegi alkalmazása Európában számos problémával küzd. Kínában továbbra is nagy népszerűségnek örvend ez a hajtáslánc-megoldás, és sok gyártó tekinti átmeneti lépcsőfoknak a teljes elektromos járművek felé vezető úton.

Ha gyorsabb töltési lehetőségek állnának rendelkezésre vagy szélesebb körben elterjedne a Level 2 töltőinfrastruktúra, valamint ha tulajdonosok ténylegesen rendszeresen töltenék autóikat, akkor ezeknek az autóknak még nagyobb lenne az előnye.

WLTP reformjai és jövőbeli lépések

A jelenlegi helyzetre reagálva az Európai Bizottság már lépett: két fázisban tervezi korrigálni az WLTP tesztelési módszertanának hiányosságait annak érdekében, hogy az hivatalos kibocsátási adatok jobban tükrözzék a valós körülményeket.

  • Első fázis: Már idén életbe lépett az új szabályozás az újonnan regisztrált PHEV-ek esetében.
  • Második fázis: Jövőre már meglévő modellek esetében is pontosabb kibocsátási adatokat kell szolgáltatni.
  • További fejlesztések: 2027-2028-ban további korrekciók várhatók annak érdekében, hogy még közelebb kerüljenek egymáshoz az WLTP szerinti és valós emissziós értékek.

Mire van még szükség?

A PHEV-ek marketingjében is van még mit javítani. Elengedhetetlen lenne eltüntetni a túlzó kibocsátási adatokat és átláthatóbbá tenni azt is, hogyan használják ténylegesen ezeket az autókat tulajdonosaik. Emellett fontos lenne jobb tájékoztatást nyújtani arról, hogyan lehet hatékonyabban üzemeltetni ezeket a járműveket – mindez jelentős mértékben csökkenthetné környezeti hatásukat és gazdasági terheiket egyaránt.

Forrás: https://insideevs.com/news/776049/european-automakers-saved-billions-in-fines-phevs/

Qilin zsarolóvírus: Linux titkosító futtatása Windows alatt a WSL segítségével

A Qilin zsarolóvírus egyre aktívabb és veszélyesebb fenyegetést jelent a kibertérben, amely új módszerekkel igyekszik elkerülni a hagyományos biztonsági megoldások észlelését. A kiberbűnözők a Windows Subsystem for Linux (WSL) funkciót használják arra, hogy Linux...

Kriptobányászat tiltása Brit Columbiában: Állandó intézkedés az energiahatékonyságért

A brit kolumbiai kormány bejelentette, hogy a kriptovaluta-bányászathoz kapcsolódó új elektromos hálózati csatlakozások ideiglenes tilalmát állandóvá teszi. Ez a lépés része egy szélesebb körű stratégiának, amelynek célja a tartomány villamosenergia-ellátásának...

Emma Stone méltatja Jennifer Lawrence színészi tehetségét és barátságuk történetét

Emma Stone, a 36 éves, világhírű színésznő, aki a Bugoni című filmben is szerepelt, nemrégiben egy mélyreható interjúban mesélt hosszú ideje tartó barátságáról és kollégájáról, Jennifer Lawrence-ről. Az interjú a The New Yorker magazinban jelent meg, ahol Emma...

Nvidia és Uber együttműködése: A világ legnagyobb 4. szintű autonóm Robotaxi flottájának megalkotása

Az autonóm járművek forradalma újabb mérföldkőhöz érkezett: az Nvidia bejelentette, hogy partnerségre lép az Uberrel, hogy közösen építsék fel a világ legnagyobb, 4. szintű (Level 4) autonóm Robotaxi flottáját. A cél egy lenyűgöző, 100 000 járműből álló flottát...

Nvidia új szuperszámítógépeket épít az Egyesült Államok Energiaminisztériumának

Nvidia, a mesterséges intelligencia (AI) chipek piacvezetője, jelentős lépést tett előre az Egyesült Államok kormányzati együttműködéseiben: hét új szuperszámítógép építését vállalta az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma (DOE) számára. Ezt Jensen Huang, a...

Jeff Bridges véleménye a nyitóhétvégi bevételekről és a filmek megítéléséről

Jeff Bridges, a „Big Lebowski” sztárja nemrégiben az Entertainment Weekly-nek adott interjújában osztotta meg gondolatait arról, hogy mennyire fontosak manapság a filmek nyitóhétvégi bevételei, és hogy ezek alapján miként ítélnek meg egy alkotást. Különösen érdekes...

FCC jóváhagyási késések a kormányzati leállás miatt: technológiai termékek forgalmazása az USA-ban

Az Egyesült Államokban jelenleg számos, már csomagolt és értékesítésre kész technológiai termék nem tud megjelenni a piacon a kormányzati leállás következtében. Ez a helyzet jelentős fennakadásokat okoz a gyártók számára, akik az FCC (Federal Communications...

SK Hynix rekordbevétellel és nyereséggel erősíti pozícióját az AI memóriachipek piacán

Jung Yeon-Je | AFP | Getty Images Dél-Korea egyik vezető félvezetőgyártója, az SK Hynix 2021. január 29-én jelentette be, hogy a harmadik negyedévben rekordbevételt és nyereséget ért el, amit elsősorban a generatív mesterséges intelligencia (AI) chipkészletekhez...

Az alumínium eltávolítása az oltóanyagokból: a Trump-kormányzat terve és az egészségügyi szakértők véleménye

Az alumínium szerepe az oltóanyagokban régóta vita tárgya, különösen a közelmúltban, amikor a Trump-adminisztráció fontolóra vette annak eltávolítását a vakcinákból. Ez a lépés komoly aggodalmakat váltott ki a közegészségügyi szakértők körében, akik szerint az...

Tesla eladásai és Elon Musk politikai hatásai – Mélyreható elemzés

Elon Musk 2022-es Twitter-felvásárlása és a platform X-re való átnevezése óta végzett megosztó politikai tevékenységei drámai hatással voltak a Tesla amerikai autóeladásaira. Ez az összefüggés jól mutatja, milyen mélyen összefonódik a milliárdos személyisége a...