Az elmúlt időszakban rengeteg szó esett a Warner Bros. Discovery (WBD) jövőjéről, és számos vállalatot emlegettek potenciális vásárlóként. Ezek között azonban az egyik leggyakrabban felmerülő név az Apple volt, annak ellenére, hogy a cég vezetése eddig hallgatott a témában. Vajon miért nem lép az Apple ebbe az irányba, és milyen stratégiát követ az Apple TV szolgáltatásával kapcsolatban? Ebben a cikkben részletesen körbejárjuk a témát.
Apple TV helyzete a streaming piacon
Az Apple TV jelenleg kisebb szereplőnek számít a streaming szolgáltatók tengerében, ahol olyan óriások versengenek, mint a Netflix, Disney+ vagy éppen az HBO Max. Az iparági pletykák szerint a Warner Bros. film- és tévéstúdiói, valamint az HBO integrálása jelentős lökést adhatna az Apple szórakoztatóipari ambícióinak.
Érdekesség azonban, hogy az Apple TV az egyetlen jelentős streaming platform, amely nem kínál hirdetésekkel támogatott előfizetési csomagot. Míg más szolgáltatók – például a Hulu vagy a Peacock – alacsonyabb árú, reklámokat tartalmazó csomagokat kínálnak, addig az Apple ragaszkodik ahhoz, hogy előfizetői reklámmentes élményben részesüljenek.
Eddy Cue nyilatkozata: Nincs tervben hirdetéses csomag vagy nagy felvásárlás
Eddy Cue, az Apple egyik vezetője, aki a cég szolgáltatásainak fejlesztéséért felelős, nemrég adott interjút a Screen International-nak. Ebben világosan elutasította mind az ad-támogatott előfizetési modell bevezetését, mind pedig egy esetleges Warner Bros. Discovery felvásárlását.
Amikor arról kérdezték, hogy terveznek-e hirdetéses csomagot indítani az Apple TV-nél, Cue így válaszolt: “Jelenleg nincs ilyen terv.” Hozzátette ugyanakkor, hogy nem zárja ki ezt teljesen a jövőben, de jelenleg úgy vélik, hogy ha agresszív árazással tudják megtartani előfizetőiket, akkor jobb számukra egy reklámmentes élmény biztosítása.
A Warner Bros. Discovery esetleges megvásárlásáról szóló kérdésre hasonlóan határozott választ adott: “Ugyanez a válasz érvényes. Az Apple történelmét nézve nem jellemzőek a nagy felvásárlások.” Cue hangsúlyozta, hogy általában kisebb akvizíciókat hajtanak végre, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül az Apple TV-hez.
Apple eddigi akvizíciói és piaci stratégiája
Az Apple legnagyobb felvásárlása eddig a 2014-es Beats Electronics megvétele volt 3 milliárd dollárért – ez azonban eltörpül egy olyan üzlet mellett, mint amilyen a Warner Bros. Discovery több mint 60 milliárd dolláros értékelése.
Bár az Apple folyamatosan fejleszti az Apple TV-t – például együttműködve az NBCUniversal Peacock szolgáltatásával vagy egy 750 millió dolláros Formula 1-es közvetítési jogokkal –, Eddy Cue szerint van határa annak, meddig hajlandóak erőfeszítéseket tenni anélkül, hogy radikális lépésekbe kezdenének.
A technológiai vállalati filozófia: építeni és fejleszteni
Az Apple rendelkezik elegendő pénzügyi forrással – több mint 55 milliárd dollár készpénzzel –, ugyanakkor cégfilozófiájuk inkább az organikus növekedésre és saját fejlesztésekre épít, mintsem nagy felvásárlásokra. Ez a hozzáállás hasonló ahhoz, amit például a Netflix is képvisel:
„Mélyen gyökerezik bennünk az építés kultúrája a vásárlással szemben” – mondta Greg Peters, a Netflix társigazgatója. Ugyanakkor hozzátette: „Felelősségünk minden lehetőséget megvizsgálni.”
Kitekintés: Más techóriások M&A stratégiái
Míg az Apple visszafogottabb ebben a tekintetben, más technológiai óriások nem riadnak vissza nagy volumenű felvásárlásoktól:
- Microsoft: Több tízmilliárd dolláros üzleteket kötött például az Activision Blizzard és LinkedIn megvételével.
- Amazon: Szintén jelentős akvizíciókat hajtott végre MGM és Whole Foods megvásárlásával.
Ezzel szemben az Apple inkább kis lépésekben halad előre, saját fejlesztéseire és partnerségeire fókuszálva.
Összegzés
Bár sokan várják vagy legalábbis spekulálnak arra vonatkozóan, hogy az Apple megpróbálhatja megszerezni a Warner Bros. Discovery-t vagy más nagy médiavállalatokat, Eddy Cue nyilatkozatai alapján ez jelenleg nem szerepel a cég tervei között. Az Apple továbbra is ragaszkodik ahhoz a stratégiához, hogy reklámmentes streaming élményt kínáljon versenyképes áron, miközben kisebb akvizíciókkal és partnerségekkel erősíti pozícióját.
Ez jól mutatja azt is, hogy még egy technológiai óriás esetében is fontos lehet a hosszú távú stratégia és vállalati kultúra követése – még akkor is, ha rendelkezésre állnak hatalmas anyagi források egy nagyobb üzlethez.
Forrás: https://www.hollywoodreporter.com/business/digital/apple-wbd-ad-tier-apple-tv-eddy-cue-1236421535/






