Berlin/Tokió – A félvezetőgyártó Nexperia részleges chip-szállításainak újraindulásáról számoltak be az autóipari vezetők pénteken, ami Németországban is üdvözölt jele annak, hogy enyhül a vállalat feletti kontrollért folytatott harc, amely jelentős bizonytalanságot okozott az autóiparban.
A Nexperia szerepe és a kialakult helyzet háttere
A Nexperia, amely kínai tulajdonban van, de székhelye Hollandiában található, több milliárd egyszerű, ám elengedhetetlen chippet gyárt autók és egyéb elektronikai eszközök számára. Ezeknek a chipeknek a szállítása azonban jelentősen akadozott azóta, hogy technológiai átadásokkal kapcsolatos viták robbantak ki Amszterdam és Peking között.
A német gazdasági szóvivő szerint: “Elvileg nagyon üdvözlendő a de-eszkaláció és a tárgyalások folytatása Hollandia és Kína között ebben a helyzetben.” Németország, Európa legnagyobb autógyártója, továbbra is reménykedik abban, hogy rövid távon egyedi engedélyekkel gyorsan eljuthatnak az iparághoz a Nexperia chipjei, lehetővé téve ezzel a szállítások folytatását.
Autóipari beszállítók és gyártók reagálnak
A német Aumovio, amely az ellátási láncok nyomásával küzdő autóipari beszállítók egyike, megerősítette pénteken a Reutersnek, hogy sikerült beszerezniük Nexperia chipeket Kínából. Ez volt az első olyan beszállító, amely megerősítette, hogy engedélyt kaptak a kínai exportkorlátozások alól való kivételre. Ezeket a korlátozásokat Kína vezette be azt követően, hogy Hollandia átvette az irányítást a Nexperia felett, aggályokat megfogalmazva a kínai anyavállalat Wingtech kapcsán.
Japán második legnagyobb autógyártója, a Honda szintén jelezte a szállítások élénkülését. Noriya Kaihara, a Honda ügyvezető alelnöke elmondta: “Jelenleg arról kaptunk információt, hogy Kínában megkezdődtek a szállítások.” Ugyanakkor hozzátette: “A jövőt illetően nehéz bármi biztosat mondani,” és hangsúlyozta, hogy dolgoznak azon, hogy érintett gyártóhelyeiken jövő hét végétől újraindítsák a termelést.
A Honda múlt héten felfüggesztette termelését egy mexikói üzemében, valamint módosított működésén az Egyesült Államokban és Kanadában is.
Kockázatok és kilátások az autóiparban
Bár a Nexperia nem erősítette meg hivatalosan chipeinek szállítási újraindulását, egy szóvivőjük úgy nyilatkozott: “Feltételezzük, hogy termékeink áramlása hamarosan újraindulhat,” miután a kínai kereskedelmi minisztérium jelezte kivételek kiadását.
A Wingtech nem kívánt nyilatkozni az ügyben.
Az olyan autóipari beszállítók, mint az Aumovio és a ZF siettek kivételekért folyamodni miközben felkészültek arra is, hogy amennyiben nem találnak megoldást, kénytelenek lesznek ideiglenesen leállítani dolgozóik munkáját gyártási helyszíneiken.
Európai autógyártók – például a Volkswagen – óvatosan tartják fenn 2025-ös előrejelzéseiket az idei harmadik negyedévben is annak ellenére, hogy egy újabb nehéz év végéhez közelednek. Ugyanakkor figyelmeztetnek arra is, hogy beszállítói hálózatukban továbbra is fenyegető chiphiány várható.
Összegzés
A Nexperia körüli feszültség enyhülése és részleges chip-szállításainak újraindulása fontos lépés lehet az autóipar számára világszerte. Az ellátási láncok stabilizálódása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az iparág visszatérjen a normális termelési ritmushoz. A német és japán vállalatok bizakodása mellett azonban továbbra is óvatosság jellemzi a helyzetet, hiszen még számos kihívás áll előttük annak érdekében, hogy teljes mértékben leküzdjék az elmúlt időszak nehézségeit.






