Google Lens és az AI kihívásai az oktatásban: csalás, tanulás és digitális integritás

nov 10, 2025 | Tech

A technológia szolgálhatja-e a közjót az oktatásban, vagy inkább akadályozza a tanulást? A The Markup, amely most a CalMatters része, mélyreható vizsgálatokkal, adat elemzéssel és szoftvermérnöki megoldásokkal igyekszik feltárni ezt a kérdést. Egyre több tanár és iskola szembesül azzal, hogy az olyan mesterséges intelligencia (AI) eszközök, mint a Google Lens, új dimenziókat nyitnak a csalásban, miközben egyben hatalmas lehetőségeket is rejtenek az oktatás fejlesztésére.

A Google Lens megjelenése és hatása az iskolai csalásra

Néhány hónappal ezelőtt egy Los Angeles-i középiskolai angoltanár, Dustin Stevenson furcsa jelenségre lett figyelmes: olyan diákok, akik egész félévben küzdöttek a jegyekkel, hirtelen kitűnő eredményeket értek el. Gyanította, hogy csalás állhat a háttérben, de nem tudta kideríteni hogyan.

Egy diák mutatta meg neki a legújabb Google Lens verziót. A Google ugyanis jelentősen egyszerűsítette ezt a vizuális kereső eszközt a Chrome böngészőben: egy kattintással előugrik egy mozgatható buborék, amelybe bármit be lehet helyezni – legyen az szöveg vagy kép –, és mellette megjelenik egy oldalsáv mesterséges intelligencia által generált válasszal vagy magyarázattal.

„El sem hittem,” mondta Stevenson. „Már így is nehéz tanítani az AI korában, most pedig ezzel kell megküzdenünk.”

Az AI eszközök – különösen a Google Lens – hatása az osztálytermi integritásra

A csalási módszerek követése mindig is macska-egér játék volt a tanárok számára. Azonban sokan úgy vélik, hogy az AI eszközök megjelenése – különösen a Lens – gyakorlatilag ellehetetleníti az akadémiai becsületesség fenntartását. Ez hosszú távon káros hatással lehet a diákok valódi tudására és készségeire.

A Google Lens már közel egy évtizede létezik: eredetileg QR-kódok beolvasására vagy képekben található tárgyak felismerésére fejlesztették ki. Az AI fejlődésével azonban funkciói kibővültek, és különösen a Chrome böngészőt használók számára vált könnyen elérhetővé.

Chromebookok elterjedése Kalifornia iskoláiban és annak következményei

A COVID-19 miatti iskolabezárások idején Kalifornia legtöbb iskolai körzete Chromebook laptopokat osztott ki távoli tanuláshoz. Ezeknek jelentős része Google adomány volt. Az iskolák újranyitása után sem hagyták abba ezek használatát, így mára ezek váltak az egyik legnépszerűbb eszközzé az oktatásban.

Kaliforniában mintegy 5,8 millió K-12-es diák közül több millió használ Chromebookot – ez messze a legelterjedtebb laptop választás az iskolákban.

Tanári tapasztalatok: visszatérés a papírhoz és ceruzához

William Heuisler etnikai tanulmányokat oktató középiskolai tanár Los Angelesből már korán felismerte a problémát:

„A COVID után világossá vált számomra, hogy a Chromebookok borzasztó ötletnek bizonyultak az osztályomban.”

A diákok gyakran játszottak vagy focimeccseket néztek órán, miközben nem figyeltek az anyagra. Az AI megjelenésével pedig még könnyebb lett csalni.

Ezért Heuisler úgy döntött, hogy teljesen visszatér a hagyományos módszerekhez: minden dolgozatot, házi feladatot papíron írnak meg. Az iskola már korábban betiltotta a mobiltelefonokat is.

Bár több munkával jár számára ez a módszer, mégis megéri – mondja.

Kritikus gondolatok az AI hatásairól a diákok fejlődésére

Heuisler szerint fontos lenne, hogy a tinédzserek önállóan gondolkodjanak, véleményt formáljanak és kritikus gondolkodási képességeket fejlesszenek ki. Ha olyan eszközöket adunk nekik, amelyek megakadályozzák ezen készségek fejlődését, akkor valójában nem segítjük őket előre.

„Lehet-e boldogulni úgy az életben, ha nem tudsz írni vagy kifejezni magad? Nem tudom biztosan, de remélem nem.”

Tanárok aggodalmai: kutatási eredmények tükrében

A Center for Democracy and Technology friss kutatása szerint több mint 70%-uk aggódik amiatt, hogy AI miatt nem biztosak abban, hogy a diákok munkája valóban sajátjuk-e. Közel 75% pedig attól tart, hogy fontos készségek – mint például íráskészség vagy olvasási szövegértés – nem fejlődnek megfelelően.

Egy Massachusetts Institute of Technology által végzett tanulmány („Your Brain on ChatGPT”) kimutatta: azoknál a diákoknál, akik AI segítségével írtak esszét, 55%-kal kevesebb volt az agyi aktivitás mint azoknál, akik nem használtak ilyen eszközt. Ráadásul ezeknek az esszéknek minősége is gyengébb volt: kevésbé változatos ötletek és szókincs jellemezte őket.

Az AI használata mégis elterjedt az oktatásban

Bár sok aggály merül fel, körülbelül 85% körüli azok aránya tanárok és diákok között Kaliforniában (és országosan), akik valamilyen formában használják az AI-t órákon. A tanárok például segédanyagokat szerveznek vele vagy dolgozatokat javítanak; míg a diákok kutatómunkára vagy ötletelésre alkalmazzák.

A szabályozás hiánya okozta zavarok

A Kaliforniai Oktatási Minisztérium ugyan részletes útmutatót adott ki arról, hogyan használhatják pedagógusok az AI-t órán – de nincs kötelező szabályozás arra vonatkozóan sem, hogyan kezeljék azt ha diák csalással él AI segítségével.

Egy videó például arra biztatja a tanárokat, hogy ne büntessék automatikusan azt a diákot aki AI-val írat esszét; inkább olyan feladatokat adjanak ki amelyek géppel nehezebben elkészíthetők vagy kérjék be jegyzeteiket illetve hivatkozzanak úgy az AI-ra mint bármely más forrásra.

Különböző iskolai szabályzatok és bizonytalanságok

Még egy adott iskola keretein belül is eltérőek lehetnek az AI használatára vonatkozó szabályok: vannak ahol engedélyezik bizonyos esetekben; máshol teljes tiltást rendeltek el.

A RAND kutatóintézet felmérése szerint mindössze 34% jelezte azt hogy van hivatalos szabályzatuk AI-val való csalás ellen; míg 80% mondta azt hogy soha nem kaptak útmutatást arról hogyan használják helyesen ezt az eszközt.

Szakértők véleménye: egységes szabályokra van szükség

Alix Gallagher (Policy Analysis for California Education) szerint ez okozza leginkább a problémát: mivel kevés világos szabály létezik, jelentős eltérés van abban amit felnőttek és gyerekek csalásnak tekintenek.

„Ha felnőttek nem tudnak egységes álláspontot kialakítani erről, akkor még nehezebb lesz azoknak akik tényleg helyesen akarnak cselekedni.”

Szerinte fontos lenne magas színvonalú képzést biztosítani pedagógusoknak és egységes szabályokat alkotni minden iskola számára annak érdekében, hogy mindenki tisztában legyen vele mit szabad és mit nem.

Példa egy szigorúbb hozzáállásra: Piedmont High School

Hillary Freeman kormányzati óráin Oakland közelében szinte teljes tiltást vezetett be: ha valaki AI segítségével ír esszét kap nullát. Csak összetett fogalmak összegzésére vagy gyakorló kérdések készítésére engedi használni – illetve ha kifejezetten engedélyezi adott feladathoz.

Bár értékeli az AI hasznosságát bizonyos esetekben, attól tart hogy túl könnyű lesz rá támaszkodni:

„Az érvelésre, logikára és problémamegoldó képességre szükségük van ezekre. Aggódom amiatt hogy egy generáció óriási hiányosságokat fog mutatni kritikus gondolkodás terén.”

Kihívások az AI használatának felismerésében

A mesterséges intelligencia alkalmazását felismerni sem egyszerű feladat Freeman szerint: sok időt vesz igénybe dolgozatverziók átnézése vagy speciális plagizálást ellenőrző programok használata – melyek ráadásul pont angolul kevésbé jól beszélő diákokat jelölnek meg tévesen.

„Ez óriási pluszmunkát jelent számomra és fenntarthatatlannak tűnik.”

A digitális műveltség fontossága és Google álláspontja

A Google jelenleg nem tervezi eltávolítani a Lens funkciót Chrome böngészőkön – még akkor sem ha azok iskolai laptopokon futnak –, bár folyamatosan tesztelik különböző hozzáférési szintek bevezetését. Nemrég felfüggesztettek egy „házi feladat segítő” gyorsgombot ugyanakkor teljes eltüntetésről nincs szó.

A vállalat arra ösztönzi mind diákokat mind pedagógusokat hogy ismerjék meg az AI pozitív és etikus alkalmazását valamint annak oktatást támogató lehetőségeit. Az elmúlt években több mint 40 millió dollárt fektettek be mesterséges intelligencia műveltség fejlesztésébe.

„A diákok elmondták nekünk hogy értékelik azokat az eszközöket amelyek vizuálisan segítik őket megérteni dolgokat,” mondta Craig Ewer szóvivő.
„Folyamatosan együtt dolgozunk oktatókkal és partnerekkel eszközeink fejlesztésén.”

Iskolai döntések: Los Angeles Unified példája

A Los Angeles-i iskolarendszer úgy döntött jelenleg megtartja a Lens funkciót diákjai Chromebookjain – mivel számos pozitív alkalmazási módja van amit érdemes felfedezniük –, ugyanakkor bevezettek bizonyos korlátozásokat:

  • a funkció csak azoknak érhető el akik digitális műveltségi leckét teljesítettek;
  • a diákoknak és tanároknak be kell tartaniuk az akadémiai integritási szabályokat;
  • <li csalást;
    <li digitális="" fektetnek="" felelős="" hangsúlyt="" li="" technológiahasználatra="" állampolgárságra.

Egy iskola szóvivője így fogalmazott:

„Elkötelezettek vagyunk innovatív taneszközök biztosítása mellett miközben fenntartjuk azok védelmét ami elősegíti becsületességet és felelős technológiahasználatot.”

Kihívásokkal teli kezdetek: chatbot projekt bukása

Ez nem volt azonban zökkenőmentes folyamat: 2024-ben Alberto Carvalho főigazgató bemutatott egy majdnem 3 millió dolláros chatbotot „Ed” néven – amelyet azonban három hónappal később félretettek amikor a cég leépítette dolgozóinak felét.

Tanárok visszajelzései: hirtelen változtatások következményei

 

Dustin Stevenson beszámolt róla hogy miután jelezte neki néhány diák visszaélését Lens-szel, eltűnt ez az eszköz Chromebookjaikról.

 

„Ez biztató lépés ugyanakkor jól mutatja milyen kaotikus volt eddig az AI bevezetése,” mondta Stevenson.
 „Tanári munkaórákat töltünk el minden apróság átgondolásával majd jön egyetlen kattintással egy gomb amitől mindez semmissé válik. Így nem működik rendesen az oktatás.”

 

Záró gondolatok: hogyan tovább?

 

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődése alapvetően átalakítja az oktatás világát – új lehetőségeket teremtve ugyanakkor komoly kihívások elé állítva pedagógusokat és diákokat egyaránt. A Google Lens példája jól szemlélteti ezt a kettősséget:

 

     

  • Pozitív oldal: vizuális segédletként támogatja a tanulást;
  •  

  • Kihívások:
     

  • Szükség van egységes szabályokra:
     

  • Képzés fontossága:
     

  • Döntéshozók felelőssége:
     

  • Kritikus gondolkodás fejlesztése:
     

  • Támogatói hozzáállás:
     

 

Ezek nélkül fennáll annak veszélye hogy elveszíthetjük azt ami igazán értékes egy oktatási rendszerben: a valódi tudást és készségek fejlődését hosszú távon.

 

A jövő generációinak sikeres boldogulása érdekében tehát elengedhetetlen megtalálni azt az egyensúlyt ahol technológia szolgálja – nem pedig aláássa – a tanulást és erkölcsi értékeket.

Forrás: https://themarkup.org/artificial-intelligence/2025/11/09/his-students-suddenly-started-getting-as-did-a-google-ai-tool-go-too-far

Forradalmi áttörés a fotonika és elektronika integrációjában: Graphene-alapú EPIC chipek a Black Semiconductor-tól

"Mi lenne, ha az elektronikus szűk keresztmetszetek nem léteznének, és az adatok zökkenőmentesen áramolhatnának a chipek között?" – ezzel a kérdéssel fogalmazta meg Cédric Huyghebaert, a Black Semiconductor műszaki igazgatója és társalapítója azt az ambíciót, amely...

OpenAI: Az AI-infrastruktúra gigantikus költségei és a mesterséges általános intelligencia felé vezető út

OpenAI egyre nagyobb összegeket fektet be mesterséges intelligencia (AI) infrastruktúrájának fejlesztésébe, miközben célja az úgynevezett mesterséges általános intelligencia (AGI) elérése pusztán számítási kapacitásának növelésével. Ez a stratégia azonban jelentős...

Bill Gates véleménye az AI buborékról: Valóban egy új dotkom-lufi közepén vagyunk?

Az utóbbi hónapokban egyre többet hallani az úgynevezett mesterséges intelligencia (AI) buborékról, amely sokakat aggaszt, különösen a befektetők és technológiai szakértők körében. A kérdés, hogy vajon valóban egy túlértékelt piac közepén állunk-e, amely előbb-utóbb...

Intel volt mérnökét 250 000 dolláros per fenyegeti titkos adatok ellopása miatt

Jinfeng Luo, egy korábbi Intel szoftvermérnök, aki 2014-ben kezdte pályafutását a vállalatnál, jelenleg egy jelentős jogi eljárás középpontjában áll. Az Intel ugyanis 250 000 dolláros kártérítési pert indított ellene, miután kiderült, hogy Luo több tízezer fájlt...

Gyermekek orvosi képalkotása és a rák kockázata: Mit mutat a legújabb kutatás?

Az orvosi képalkotás, mint például a röntgen- és CT-vizsgálatok, mindennapos, nem invazív és fájdalommentes eszközök az orvosok kezében, amelyek segítségével pontos diagnózisokat állíthatnak fel. Ezek az eljárások nélkülözhetetlenek a modern orvostudományban, hiszen...

170 év után bizonyítva: A Riemann-sejtés és a Σ-operatív törvény

A matematika egyik legnagyobb rejtélye, a Riemann-sejtés több mint másfél évszázadon át várta, hogy valaki végérvényesen megoldja. Most azonban egy új megközelítés, az úgynevezett Σ-operatív törvény segítségével sikerült áttörést elérni. Ez a felfedezés nem csupán a...

Kris Jenner 70. születésnapi bulija: sztárok, rendőri intézkedés és exkluzív James Bond témájú esemény

Kris Jenner, a Kardashian család matriarchája nem mindennapi módon ünnepelte meg 70. születésnapját: egy fényűző, James Bond témájú partival, amelyet az Amazon vezérigazgatója, Jeff Bezos Beverly Hills-i, 165 millió dolláros (124 millió font) birtokán tartottak meg....

Miért és hogyan tisztítsuk rendszeresen az újratölthető vizespalackokat?

Újratölthető vizespalackod mindig friss, tiszta vízzel van tele – de vajon elég ez ahhoz, hogy higiénikus maradjon? A válasz egyértelmű: nem. A szakértők szerint függetlenül attól, hogy milyen folyadékot töltesz bele, a palackok könnyen szennyeződnek, ezért...

Gordon Ramsay visszautasítja az Ozempic és Mounjaro diétás menüket éttermeiben

Gordon Ramsay, a világhírű séf és étteremtulajdonos nemrégiben egy interjúban határozottan elutasította, hogy éttermei menüjét a fogyókúrás injekciókat használó vendégek igényeihez igazítsa. A 59 éves sztárséf véleményét a The Sunday Times november 9-én megjelent...

Tim Davie és Deborah Turness távozása a BBC éléről a Trump-beszéd körüli botrány miatt

A brit közszolgálati műsorszolgáltató, a BBC vezetésében jelentős változások történtek, miután Tim Davie, a BBC vezérigazgatója, valamint Deborah Turness, a BBC Hírek vezérigazgatója bejelentették lemondásukat. A döntés hátterében egy komoly médiaetikai vita áll,...