A kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba, bejelentette, hogy a következő három év során több mint 50 milliárd dollárt fordít mesterséges intelligencia (AI) fejlesztésére és alkalmazására. Ez a hatalmas összeg jól mutatja a vállalat elkötelezettségét az innováció és a technológiai fejlődés iránt, miközben már most jelentős megtérülést tapasztal az AI-alapú megoldások bevezetésével.
Az AI beruházások megtérülése az Alibaba e-kereskedelmi üzletágában
Kaifu Zhang, az Alibaba alelnöke és az e-kereskedelmi AI alkalmazásokért felelős vezetője egy sajtótájékoztatón elmondta, hogy a vállalat már most visszanyeri befektetéseit a mesterséges intelligenciába. Zhang kiemelte, hogy bár sok piaci szereplő aggódik amiatt, hogy a cégek túl sokat költenek AI fejlesztésekre kevés kézzelfogható eredménnyel, az Alibaba esetében ez nem így van.
Az Alibaba februárban jelentette be, hogy 380 milliárd jüant (körülbelül 53 milliárd dollárt) szánnak mesterséges intelligenciára és felhőinfrastruktúrára a következő három évben. Ezt követően augusztusban további forrásokat különítettek el ezen technológiák fejlesztésére.
AI alkalmazások az Alibaba platformján
Zhang részletezte, hogy az Alibaba számos mesterséges intelligencia alapú eszközt vezetett be, amelyek javítják a vásárlói élményt és növelik az üzleti hatékonyságot. Ezek közé tartozik:
- Személyre szabott keresési eredmények: Az AI segítségével a vásárlók pontosabban és gyorsabban találják meg a számukra releváns termékeket.
- Virtuális ruhapróbák pontosságának növelése: Az AI technológia lehetővé teszi, hogy a felhasználók valósághűen próbálhassák fel a ruhákat online, ami csökkenti a visszaküldések számát.
Ezek az innovációk nemcsak jobb vásárlói élményt biztosítanak, hanem hozzájárulnak az Alibaba üzleti eredményeinek javításához is.
AI hatása az idei Singles Day eseményre
Az AI fejlesztések jelentőségét jól mutatja, hogy Zhang előadását közvetlenül megelőzte az Alibaba Singles Day előértékesítéseinek kezdete. A Singles Day Kína legnagyobb éves vásárlási eseménye, amely hasonló szerepet tölt be, mint az Egyesült Államokban a Black Friday.
Zhang elmondta, hogy előzetes tesztek alapján az AI alkalmazása 12%-os növekedést eredményezett a hirdetési költések megtérülésében (ROAS). Ez egy ritka és jelentős dupla számjegyű változásnak számít ilyen tesztek során. A szakember azt is prognosztizálta, hogy az AI integrációja „nagyon jelentős” pozitív hatással lesz az Alibaba bruttó áruforgalmára (GMV) az idei Singles Day időszakában, amely november 11-én kerül megrendezésre.
Alibaba e-kereskedelmi egységének pénzügyi helyzete
Az Alibaba kínai e-kereskedelmi üzletága továbbra is a vállalat legnagyobb bevételi forrása. A 2023. június 30-ával zárult negyedévben éves szinten 10%-os növekedést ért el, ami mintegy 19,53 milliárd dollárnak felel meg.
Bár Kínában az elmúlt években visszafogottabb volt a fogyasztói költés, a tavalyi Singles Day időszakban mégis jelentős növekedést regisztráltak: a kutatócég Syntun adatai szerint 20,1%-kal nőtt éves összevetésben az értékesítés három nagy platformon – Alibaba Tmallján, JD.com-on és Pinduoduo-n –, összesen elérve az 1,11 billió jüant.
Az AI és fogyasztás: két történelmi lehetőség
Az augusztusi negyedéves eredménybeszámolón az Alibaba vezetősége kiemelte, hogy a mesterséges intelligencia és a fogyasztói kereslet két olyan „történelmi lehetőség”, amelyekhez „történelmi méretű” beruházások szükségesek. Toby Xu pénzügyi igazgató hangsúlyozta:
„Elsődleges prioritásunk jelenleg ezeknek a beruházásoknak a megvalósítása. Ezért most talán kevésbé helyezünk hangsúlyt a profitmarzsokra. De ez nem jelenti azt, hogy ne törődnénk velük.”
Ez azt mutatja, hogy az Alibaba hosszú távon gondolkodik: hajlandó rövid távon csökkenteni nyereségességét annak érdekében, hogy megerősítse pozícióját és kihasználja az AI nyújtotta lehetőségeket.
Összegzés
Az Alibaba példája jól szemlélteti, hogyan válhat egy vállalat sikeressé és versenyképessé a mesterséges intelligencia alkalmazásával. A több mint 50 milliárd dolláros beruházás nem csupán ambíciózus terv: már most mérhető eredményeket hoz mind az ügyfélélmény javításában, mind pedig az üzleti mutatókban.
A jövőben várhatóan további innovációk és fejlesztések érkeznek majd az Alibaba platformjára, amelyek tovább erősítik pozícióját Kína és világszerte is vezető e-kereskedelmi szereplőként.