A Tesla ismét bevezette a vitatott nevű „Mad Max” módot a Full Self-Driving (FSD) felügyelt vezetéstámogató rendszerében, amely sebességhatárokat figyelmen kívül hagyva agresszívebb vezetési stílust tesz lehetővé. Ez az újítás több szabályozói vizsgálat és jogi eljárás közepette érkezik, amelyek a Tesla önvezető rendszereinek biztonságosságát kérdőjelezik meg.
A „Mad Max” mód visszatérése – miért aggódnak az illetékesek?
Az elmúlt időszakban számos szabályozó szerv, köztük a kaliforniai DMV (Department of Motor Vehicles) és az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) is vizsgálatokat indított a Tesla fejlett vezetéstámogató rendszerei ellen. Ezek az eljárások többek között azt vizsgálják, hogy a Tesla rendszerei mennyire veszélyeztetik az utasok és más közlekedők biztonságát.
Ezek mellett több helyen is peres eljárások folynak, amelyekben ügyfelek halálos balesetekért perelik a vállalatot. Mindezek ellenére a Tesla nem csillapítja kommunikációját és fejlesztési irányait, sőt, egyre merészebb funkciókat vezet be.
Mi is pontosan a „Mad Max” mód?
A „Mad Max” mód elnevezése azonos a népszerű posztapokaliptikus film-sorozattal, amelyben az autós üldözések és agresszív vezetési stílus dominál. A Tesla ezt a funkciót először 2018-ban mutatta be az Autopilot korai verziójában, mint egy olyan vezetési profilt, amely gyorsabb sávváltásokat és agresszívebb manővereket tesz lehetővé, különösen forgalmas városi környezetben, például Los Angelesben.
Az újonnan megjelent FSD v14.1.2 frissítésben ismét aktivált „Mad Max” mód még inkább kihangsúlyozza ezt az agresszív vezetési stílust: magasabb sebességet engedélyez és gyakoribb sávváltásokat hajt végre, mint a korábbi „HURRY” mód.
A legújabb frissítések és azok hatásai
Tesla tavaly év végén adta ki az FSD v14 verzióját, amelyben egy új „Sloth Mode” (Lassú Mód) is megjelent, amely éppen ellenkezőleg, lassabb és óvatosabb vezetést kínál. Ezzel szemben az FSD v14.1.2 frissítésben érkezett vissza a „Mad Max” mód, amely sokkal dinamikusabb és kockázatosabb vezetési élményt nyújt.
Az első 24 órán belül több felhasználói beszámoló szerint az új mód nemcsak gyorsabban halad, de például stop tábláknál gördülő megállást hajt végre, illetve akár 24 km/h-val (15 mph) túllépi a megengedett sebességet. Ez különösen aggasztó annak fényében, hogy 2022-ben az NHTSA már kénytelen volt visszahívni az FSD Beta verziót hasonló problémák miatt.
Szabályozói nyomás és jogi kihívások
Az elmúlt év során az NHTSA négy különálló vizsgálatot indított a Tesla Full Self-Driving rendszere ellen. Emellett folyamatban van egy bírósági ügy is Kalifornia állam DMV-je ellen, amelyben vita tárgya az Autopilot és Full Self-Driving elnevezések használata – ugyanis ezek megtévesztőnek minősülhetnek a fogyasztók számára.
Ezek közepette különösen megkérdőjelezhető döntésnek tűnik egy olyan funkció bevezetése, amely nevétől kezdve is provokatív („Mad Max”), és amely nyíltan agresszívebb vezetési stílust támogat.
Elektrek véleménye: Tesla játszik a tűzzel
Az Elektrek szakértői szerint a Tesla kockázatos úton jár: miközben számos vizsgálat zajlik ellene, továbbra is olyan funkciókat vezet be, amelyek potenciálisan veszélyeztethetik az utasok biztonságát. A vállalat ugyan minden esetben hangsúlyozza, hogy rendszerei csak vezetéstámogatók (ADAS), amelyek használata mellett a sofőrnek folyamatosan figyelnie kell és készen kell állnia átvenni az irányítást.
Fontos azonban kiemelni: ezek az önvezető rendszerek hibázhatnak, akár kritikus pillanatokban is – ezért mindig körültekintően kell őket használni.
Összegzés
- A Tesla visszahozta a „Mad Max” módot FSD rendszerébe, amely sebességhatárokat figyelmen kívül hagyva agresszívebb vezetést tesz lehetővé.
- A funkció bevezetése több szabályozói vizsgálat és jogi eljárás közepette történik.
- A „Mad Max” mód már rövid idő alatt is veszélyes közlekedési magatartást mutatott (pl. gördülő megállás stop táblánál).
- A Tesla továbbra sem vállal teljes felelősséget rendszereinek működéséért; mindig szükséges a sofőr aktív figyelme.
- A szakértők szerint ez a lépés kockázatosnak tekinthető és további vitákat válthat ki.
Figyelem: Az önvezető technológiák fejlődése izgalmas lehetőségeket rejt magában, de mindig fontos szem előtt tartani azok jelenlegi korlátait és biztonsági kockázatait.
Forrás: https://electrek.co/2025/10/16/tesla-mad-max-full-self-driving-mode-ignores-speed-limits/