Tesla visszahozza a „Mad Max” módot a Full Self-Driving rendszerébe – kockázatok és kritikák

okt 17, 2025 | Tech

A Tesla ismét bevezette a vitatott nevű „Mad Max” módot a Full Self-Driving (FSD) felügyelt vezetéstámogató rendszerében, amely sebességhatárokat figyelmen kívül hagyva agresszívebb vezetési stílust tesz lehetővé. Ez az újítás több szabályozói vizsgálat és jogi eljárás közepette érkezik, amelyek a Tesla önvezető rendszereinek biztonságosságát kérdőjelezik meg.

A „Mad Max” mód visszatérése – miért aggódnak az illetékesek?

Az elmúlt időszakban számos szabályozó szerv, köztük a kaliforniai DMV (Department of Motor Vehicles) és az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) is vizsgálatokat indított a Tesla fejlett vezetéstámogató rendszerei ellen. Ezek az eljárások többek között azt vizsgálják, hogy a Tesla rendszerei mennyire veszélyeztetik az utasok és más közlekedők biztonságát.

Ezek mellett több helyen is peres eljárások folynak, amelyekben ügyfelek halálos balesetekért perelik a vállalatot. Mindezek ellenére a Tesla nem csillapítja kommunikációját és fejlesztési irányait, sőt, egyre merészebb funkciókat vezet be.

Mi is pontosan a „Mad Max” mód?

A „Mad Max” mód elnevezése azonos a népszerű posztapokaliptikus film-sorozattal, amelyben az autós üldözések és agresszív vezetési stílus dominál. A Tesla ezt a funkciót először 2018-ban mutatta be az Autopilot korai verziójában, mint egy olyan vezetési profilt, amely gyorsabb sávváltásokat és agresszívebb manővereket tesz lehetővé, különösen forgalmas városi környezetben, például Los Angelesben.

Az újonnan megjelent FSD v14.1.2 frissítésben ismét aktivált „Mad Max” mód még inkább kihangsúlyozza ezt az agresszív vezetési stílust: magasabb sebességet engedélyez és gyakoribb sávváltásokat hajt végre, mint a korábbi „HURRY” mód.

A legújabb frissítések és azok hatásai

Tesla tavaly év végén adta ki az FSD v14 verzióját, amelyben egy új „Sloth Mode” (Lassú Mód) is megjelent, amely éppen ellenkezőleg, lassabb és óvatosabb vezetést kínál. Ezzel szemben az FSD v14.1.2 frissítésben érkezett vissza a „Mad Max” mód, amely sokkal dinamikusabb és kockázatosabb vezetési élményt nyújt.

Az első 24 órán belül több felhasználói beszámoló szerint az új mód nemcsak gyorsabban halad, de például stop tábláknál gördülő megállást hajt végre, illetve akár 24 km/h-val (15 mph) túllépi a megengedett sebességet. Ez különösen aggasztó annak fényében, hogy 2022-ben az NHTSA már kénytelen volt visszahívni az FSD Beta verziót hasonló problémák miatt.

Szabályozói nyomás és jogi kihívások

Az elmúlt év során az NHTSA négy különálló vizsgálatot indított a Tesla Full Self-Driving rendszere ellen. Emellett folyamatban van egy bírósági ügy is Kalifornia állam DMV-je ellen, amelyben vita tárgya az Autopilot és Full Self-Driving elnevezések használata – ugyanis ezek megtévesztőnek minősülhetnek a fogyasztók számára.

Ezek közepette különösen megkérdőjelezhető döntésnek tűnik egy olyan funkció bevezetése, amely nevétől kezdve is provokatív („Mad Max”), és amely nyíltan agresszívebb vezetési stílust támogat.

Elektrek véleménye: Tesla játszik a tűzzel

Az Elektrek szakértői szerint a Tesla kockázatos úton jár: miközben számos vizsgálat zajlik ellene, továbbra is olyan funkciókat vezet be, amelyek potenciálisan veszélyeztethetik az utasok biztonságát. A vállalat ugyan minden esetben hangsúlyozza, hogy rendszerei csak vezetéstámogatók (ADAS), amelyek használata mellett a sofőrnek folyamatosan figyelnie kell és készen kell állnia átvenni az irányítást.

Fontos azonban kiemelni: ezek az önvezető rendszerek hibázhatnak, akár kritikus pillanatokban is – ezért mindig körültekintően kell őket használni.

Összegzés

  • A Tesla visszahozta a „Mad Max” módot FSD rendszerébe, amely sebességhatárokat figyelmen kívül hagyva agresszívebb vezetést tesz lehetővé.
  • A funkció bevezetése több szabályozói vizsgálat és jogi eljárás közepette történik.
  • A „Mad Max” mód már rövid idő alatt is veszélyes közlekedési magatartást mutatott (pl. gördülő megállás stop táblánál).
  • A Tesla továbbra sem vállal teljes felelősséget rendszereinek működéséért; mindig szükséges a sofőr aktív figyelme.
  • A szakértők szerint ez a lépés kockázatosnak tekinthető és további vitákat válthat ki.

Figyelem: Az önvezető technológiák fejlődése izgalmas lehetőségeket rejt magában, de mindig fontos szem előtt tartani azok jelenlegi korlátait és biztonsági kockázatait.

Forrás: https://electrek.co/2025/10/16/tesla-mad-max-full-self-driving-mode-ignores-speed-limits/

Hurricane Melissa: AI által generált videók terjednek a TikTokon

Hurricane Melissa közeledtével Jamaika felé egyre több drámai, mesterséges intelligencia (AI) által készített videó jelenik meg az interneten, különösen a TikTok platformján. Ezek a tartalmak milliós nézettséget érnek el, ám sok esetben megtévesztőek vagy teljesen...

Private Beta: Új Kurált Felfedező Platform a Pénzügy, Közgazdaságtan és AI/ML Területén

Fedezze fel a jövő felfedező platformját, amely a pénzügy, közgazdaságtan és mesterséges intelligencia/machine learning (AI/ML) területeit ötvözi egyetlen innovatív eszközben. Bevezetés a Private Beta platformba Jelenleg egy kurált felfedező platform fejlesztése...

Idősek digitális életének alakulása és mesterséges intelligencia a mindennapokban

A digitalizáció gyorsul, miközben a társadalom egyre inkább elöregszik. Ezért elengedhetetlen, hogy a technológiai és szolgáltatásfejlesztések igazodjanak az idősebb korosztály igényeihez – hangsúlyozza Dag Slettemeås, a Consumption Research Norway (SIFO) kutatója az...

Sir Anthony Hopkins őszintén a házasságáról és családi életéről

Sir Anthony Hopkins, a világhírű walesi színész, aki olyan ikonikus filmekben játszott, mint a <em"a bárányok="" em="" hallgatnak", Nixon, A két pápa vagy Az apa, most személyes életének mélyebb titkait tárja fel új önéletrajzában, We...

Hurricane Melissa: AI által generált videók terjednek a TikTokon

Hurricane Melissa közeledtével Jamaika felé egyre több drámai, mesterséges intelligencia (AI) által készített videó jelenik meg az interneten, különösen a TikTok platformján. Ezek a tartalmak milliós nézettséget érnek el, ám sok esetben megtévesztőek vagy teljesen...

Gen Z munkaerőpiaci kihívásai: a verseny és az AI hatása a pályakezdők helyzetére

A Z generációt gyakran kritizálják lustaságért és ambícióhiányért, mintha nem érdekelné őket a karrierépítés vagy a vállalati ranglétrán való előrelépés. Azonban a valóság ezzel szemben áll: a Gen Z tagjai ugyanolyan eltökéltek, mint az előző generációk, például a...

Flavonolok és a szív- és érrendszeri egészség: Új kutatási eredmények a Birmingham Egyetemről

A flavonolok olyan polifenolos vegyületek, amelyek természetes módon megtalálhatók bizonyos gyümölcsökben, teában, diófélékben és kakaóbabban. Ezek az anyagok egyre nagyobb figyelmet kapnak az egészségügyi kutatásokban, különösen a szív- és érrendszeri betegségek...

AI és a Dunning-Kruger effektus fordítottja: Miért becsüljük túl képességeinket ChatGPT használatakor?

Az AI túlbecslés jelensége – egy friss kutatás szerint, amikor mesterséges intelligencia eszközökkel, például a ChatGPT-vel dolgozunk, mindenki hajlamos túlbecsülni saját teljesítményét, függetlenül attól, mennyire jártas az adott technológiában. Ez a felismerés...

Eli Lilly és Nvidia szuperkomputere forradalmasítja a gyógyszerfejlesztést mesterséges intelligenciával

Az Eli Lilly és az Nvidia partnerségében létrejövő szuperkomputer és mesterséges intelligencia (AI) gyár új korszakot nyithat a gyógyszeriparban. A két vállalat kedden jelentette be, hogy közösen építik meg az iparág „legnagyobb teljesítményű” szuperszámítógépét,...

Microsoft és Satya Nadella jövőképe a játékpiacon: Xbox, Windows és a rövid videók versenye

Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója nemrégiben megerősítette az Xbox vezetőségének álláspontját, miszerint a vállalat nem más játékkonzolokat vagy platformokat tekint elsődleges versenytársának, hanem a rövid formátumú videókat, mint például a TikTokot. Ez az...

A Tejútrendszer legnagyobb alacsony frekvenciás rádióképe – új távlatok a csillagászatban

Az International Centre of Radio Astronomy Research (ICRAR) csillagászai elkészítették a valaha készült legnagyobb alacsony frekvenciás rádiószínes képet a Tejútrendszerről. Ez a lenyűgöző új kép a déli félteke nézőpontjából mutatja be galaxisunkat, feltárva azt a...