Kína egyre nagyobb szereplővé válik az elektromos járművek (EV) globális piacán, azonban a látszólagos sikerek mögött komoly problémák húzódnak meg. Az országban olyan „használt” elektromos autókat lehet vásárolni, amelyek valójában soha nem voltak használatban – ez csak egyike azoknak a piaci torzulásoknak, amelyek az iparágat sújtják.
Az „új, de használt” elektromos autók rejtélye Kínában
Kínában a gyártók gyakran értékesítik az autókat a kereskedőknek, akik hivatalosan eladják őket, noha valós vásárló nincs. Ezeket az autókat később „használtként” kínálják alacsony áron, mivel a kereskedők szeretnének megszabadulni a hivatalosan eladott, de valójában soha nem használt járművektől. Ez a gyakorlat annyira elterjedt, hogy a Kínai Kommunista Párt már lépéseket tesz ellene. A párt hivatalos lapja, a The People’s Daily idén korábban azt kifogásolta, hogy ez a módszer „megzavarja a normális piaci rendet”, és bírálta azokat a vállalatokat, amelyek az adatok manipulálásával próbálják növelni eladásaikat.
Kína elektromos autóiparának valódi helyzete
A külföldi megfigyelők számára Kína elektromos autói a technológiai fejlődés és az ország globális felemelkedésének szimbólumai. Azonban Kínán belül ezek az autók inkább az állami beavatkozásból eredő komoly fenyegetéseket jelképezik mind Kína, mind a világ számára.
A túlzott beruházásokkal felfújt, állami beavatkozások által torzított és jelentős veszteségekkel küzdő kínai EV-ipar egy összeomlás felé tart. A vállalatok kegyetlen túlélési harcot vívnak egymással. Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke májusban figyelmeztetett arra, hogy Kína autóipara pénzügyi válságba sodródhat; „csak még nem robbant ki”.
Az „involúció” – a kínai EV-ipar lefelé tartó spirálja
A rossz gazdasági hírek cenzúrája miatt az elemzők egy látszólag semleges kifejezést használnak a kínai autóipar hanyatlásának leírására: az „involúciót”, ami önmagába fordulást jelent.
A kínai EV-szektor alakulása jelentős hatással lesz a globális autópiacra is. Kína ugyanis mára a világ legnagyobb elektromos jármű gyártójává vált, ami komoly kihívást jelent még az Egyesült Államok és Európa fejlett iparágainak is. Mivel az autóipar kulcsszerepet játszik világszerte gazdaságokban, munkahelyekben és ellátási láncokban egyaránt, ennek a versenynek óriási tétjei vannak.
Az állami támogatások kettős éle
Kína állami gazdasági modelljének árnyoldalát jól mutatja az EV-ipar helyzete. A kormány hatalmas forrásokat öntött ebbe az ágazatba abban a reményben, hogy megelőzi külföldi riválisait az akkumulátoros járművek áttörésében. A Center for Strategic and International Studies becslése szerint 2009 és 2023 között több mint 230 milliárd dollárnyi támogatást nyújtottak az EV-szektornak.
Ez a stratégia részben sikeres volt: Kína EV-gyártói valószínűleg soha nem nőttek volna ilyen gyorsan ennyi állami segítség nélkül. Összehasonlításképpen: az Egyesült Államokban egy közelmúltbeli republikánus adótörvény majdnem teljesen megszüntette az EV-k szövetségi támogatását.
Túl sok szereplő egy túlzsúfolt piacon
A probléma azonban az volt, hogy Kína programja túlzott beruházásokat ösztönzött. Michael Dunne, kaliforniai tanácsadó cég, a Dunne Insights vezérigazgatója szerint 46 hazai és nemzetközi gyártó készít elektromos járműveket Kínában – ez túl sok még egy olyan nagy gazdaság számára is, mint Kína.
Dunne szerint ugyanakkor konszolidáció zajlik: jelenleg 11 kínai vállalat uralja a helyi piacot. Az iparágnak azonban valószínűleg tovább kellene zsugorodnia, hiszen az autógyártás tőkeigényes üzletág, amely méretgazdaságosságra épül – ezért van kevés nagy gyártó világszerte.
Új belépők és árháború
A kínai autóipar még mindig elég fiatal ahhoz, hogy új szereplőket vonzzon – például nagy elektronikai cégeket is. Ilyen például a Xiaomi, amely tavaly dobta piacra első elektromos modelljét. A telített piacon azonban az EV-vállalatok árversenybe kezdtek, ami tovább csökkentette profitjukat.
Állami beavatkozás és piaci torzulások
A legtöbb gazdaságban ilyenkor a piac kiszelektálná a gyengébb szereplőket. Kínában azonban a vezetők nem bíznak abban, hogy a piac önmagától eléri nemzeti céljaikat, ezért aktívan beavatkoznak. Az állami támogatás vagy tulajdonlás meghosszabbítja a veszteséges vállalkozások életét.
Helyi önkormányzatok sem szeretnék elveszíteni az iparág által biztosított munkahelyeket: például Wenzhou városa segített finanszírozni egy WM Motor nevű EV-gyártót gyárának újraindításához. Hefei városa 2020-ban megmentette az Nio start-upot is – amely ugyanakkor továbbra is veszteséges: idén első félévében 1,6 milliárd dollár veszteséget termelt.
A kínai EV-piac torzulásainak következményei
Ezek az állami beavatkozások közvetlenül vezetnek ahhoz az áruhiányhoz és túlkínálathoz, amely fenntarthatatlan helyzetet teremtett. Ahelyett azonban, hogy kezelnék ezeket a problémákat, Kína vezetése inkább fellép azok ellen az „rendetlen versenyformák” ellen – mint például az agresszív árháború vagy az újonnan regisztrált „használt” autók értékesítése.
Politikai érdekek és gazdasági realitások
Beijingnek megvannak saját okai arra, hogy elkerülje azokat a gazdasági reformokat, amelyek fenntarthatóbbá tennék EV-iparát. A gyárak működtetésével – még ha veszteségesen is – támogathatják azt a lassuló fogyasztói keresletet és ingatag ingatlanpiacot sújtó gazdaságot.
Még fontosabb azonban, hogy az EV-gyártók kulcsszerepet játszanak abban Beijing tervében, hogy növelje Kína globális befolyását.
Kína predátor állami stratégiája
Kína államilag irányított EV-programja tudatosan predátor jellegű volt: támogatásaival igyekezett kiszorítani már megalapozottabb amerikai és európai versenytársait. Gazdasági tervezői hajlandók feláldozni akár olyan „apróságokat”, mint a nyereségesség annak érdekében, hogy nemzetközi szinten versenyképes iparágat építsenek ki.
“Kína otthon rengeteg hatékonysághiányt tart fenn azért, hogy globálisan domináljon iparágakat és piacokat.” – Michael Dunne
A fenntarthatatlan támogatási szint
Ugyanakkor még maga az állam sem képes végtelen ideig fenntartani ezt a helyzetet. A Rhodium Group kutatócég szerint Kína döntéshozói mintegy 3 százalékát költik központi kormányzati bevételeiknek arra, hogy támogassák az autóeladásokat – ez hosszú távon fenntarthatatlan lehet különösen akkor is, ha más stratégiai területekre – például félvezetőkre vagy mesterséges intelligenciára – is szeretnének forrásokat fordítani.
Gregor Sebastian elemző szerint érdemes lenne lassan visszavenniük a támogatásokból úgy, hogy közben ne omoljon össze teljesen ez az ágazat.
Külföldi piacok korlátozása és nemzetközi verseny
Kína EV-iparának nemzetközi sikerei is veszélybe kerültek: Joe Biden amerikai elnök tavaly 100 százalékos vámot vetett ki kínai elektromos járművekre – amit elődje Donald Trump is fenntartott –, így ezek gyakorlatilag ki vannak zárva az amerikai piacról.
Az Európai Unió mellett Kanada, Törökország és Mexikó is megemelte vámjait kínai autókra. Ez tovább nehezítheti azon kínai vállalatok túlélését külföldön támogatás nélkül.
Globális erőpróba: Kína vs világ
A nemzetközi autóipar így egy akaratpróbává válik Kína vezetői és azok között a globális döntéshozók között, akik meg akarják akadályozni Peking dominanciáját.
A fogyasztók előnyei és hosszú távú kockázatok
- Előny: Az alacsony árak miatt világszerte csökkenhetnek az elektromos autók ára.
- Kockázat: Az óriási állami támogatások miatt más országok kényszerülhetnek vámokat alkalmazni vagy piaci beavatkozásokat eszközölni.
- Munkahelyek veszélye: A torzított piac miatt nehéz lesz bármelyik cégnek nyereséget termelnie hosszú távon.
- Pénzügyi katasztrófa: Bár Kína dominálhatja majd iparágát mennyisgi szempontból, anyagi értelemben súlyos válság fenyegeti ezt a szektort.
Összegzés
Kína elektromos járműipara egyszerre példázza egy gyorsan fejlődő technológiai szektor lehetőségeit és veszélyeit is. Az állami beavatkozásokkal felfújt piac torzulásai komoly kihívásokat jelentenek mind hazai szinten mind pedig globálisan. Miközben Kína igyekszik vezető szerepet betölteni ezen innovatív területen, addig e törekvések mögött rejlő problémák hosszú távon akár pénzügyi összeomláshoz is vezethetnek – ami végső soron minden érintett ország gazdaságára hatással lesz.
Forrás: https://www.theatlantic.com/international/2025/11/china-electric-cars-market/684887/






