Rio de Janeiro, Brazília, 2025. november 4. – A C40 Cities, az International Finance Corporation (IFC) és az International Association of Ports and Harbors (IAPH) közösen jelentette be a világ első ilyen jellegű partnerségét a C40 Világ Polgármesterek Csúcstalálkozóján. Az újonnan indított Global Port Sustainability-Linked Loan (SLL) Initiative célja, hogy innovatív fenntartható finanszírozási mechanizmusokkal támogassa a kikötők karbonsemlegesítését, különös tekintettel a globális déli régiók kikötőire.
A kezdeményezés háttere és jelentősége
A tengeri szállítás felelős a világ áruforgalmának több mint 80%-áért, ugyanakkor körülbelül 3%-át teszi ki a globális szén-dioxid-kibocsátásnak. A kikötők, mint a globális kereskedelem kulcsfontosságú csomópontjai, hatalmas beruházási igényekkel néznek szembe: becslések szerint 2050-ig 1-2 billió dollár szükséges az olyan fejlesztésekre, mint a part menti elektromos energiaellátás kiépítése, alternatív üzemanyag-töltő infrastruktúra létrehozása és nulla kibocsátású rakodóberendezések beszerzése.
Ennek ellenére mintegy 200 milliárd dollárnyi fenntarthatósághoz kötött finanszírozási lehetőség marad kihasználatlanul, elsősorban technikai, pénzügyi és szabályozási akadályok miatt. A C40-IFC-IAPH partnerség ezt a finanszírozási rést kívánja áthidalni egy egységesített, világméretű SLL keretrendszerrel.
A Global Port Sustainability-Linked Loan (SLL) Initiative főbb elemei
- Standardizált SLL keretrendszerek: A kölcsönfeltételek összekapcsolása ambiciózus fenntarthatósági kulcsteljesítmény-mutatókkal (KPI), amelyek csökkentik az ügyletköltségeket és növelik a befektetői bizalmat.
- Műszaki tanácsadás: Segítségnyújtás a kikötői hatóságoknak befektetésre kész projektek kidolgozásában, valamint hozzáférés biztosítása fejlesztési bankok és kereskedelmi hitelezők globális hálózatához.
- Keverék finanszírozási mechanizmusok: Kedvezményes klímaalapok, fejlesztési banki tőke és kereskedelmi befektetések kombinálása az új zöld technológiák kockázatainak csökkentésére.
- Képzési programok: Regionális workshopok és Port SLL Akadémiák szervezése, különösen a globális déli régiók részvételével.
A kezdeményezés várható hatásai
A partnerség célkitűzései között szerepel:
- Több mint 50 nulla kibocsátású kikötői és hajózási projekt előkészítése befektetésre 2030-ig.
- Legalább 1 milliárd dollár értékű ellenálló és fenntartható tengeri infrastruktúra finanszírozásának mozgósítása három éven belül az IFC kapacitásainak kihasználásával.
- A tengeri és kikötői eredetű kibocsátások 25-40%-os csökkentése a részt vevő városokban 2035-re.
- Akár 4 millió új munkahely létrehozása globálisan 2050-ig a tengeri karbonsemlegesítés révén, különösen a globális déli kikötővárosokban.
- Támogatás nyújtása a C40 városok elkötelezettségéhez, amely szerint 2030-ig 50 millió jó minőségű, zöld munkahely jön létre.
- Megfelelő hozzáférés biztosítása versenyképes infrastruktúra-finanszírozáshoz az IAPH tagkikötők számára a globális délen és kis szigetállamokban.
A partnerség előzményei és további lépések
A kezdeményezés megalapozását alapos piaci felmérések és több mint 30 kereskedelmi bankkal folytatott egyeztetések előzték meg, amelyek megerősítették az egységes port SLL keretrendszerek iránti erős támogatást. Ez az együttműködés formálisan is megerősíti az IFC és C40 között 2024 szeptemberében aláírt együttműködési megállapodást, amely immár aktív közös vezetést vállal a szektor széles körű pénzügyi mozgósításában.
Különösen fontos támogatást nyújt majd ez a kezdeményezés azoknak a globális déli kikötőknek, amelyek több mint felét kezelik a tengeri exportnak és 60%-át az importnak. Ezek a kikötők számos kihívással néznek szembe: korlátozott költségvetési mozgástérrel, magasabb befektetési kockázattal és gyenge hitelminősítéssel, ami növeli a hitelfelvételi költségeket.
A következő lépések között szerepelnek regionális workshopok és kapacitásfejlesztési programok indítása 2026-ban.
Vezetői nyilatkozatok
Andrea Fernandez, a C40 Cities Klímafinanszírozásért, Tudásért és Partnerségekért felelős ügyvezető igazgatója így fogalmazott:
“A kikötők nemzetközi kereskedelem kapui, és ez az új globális keretrendszer precedenst teremt: egyértelmű jelzést küldve a piacnak felgyorsítja a klímafinanszírozást kritikus nulla kibocsátású infrastruktúra beruházásokhoz. Ez az együttműködés egyszerre csökkenti a kockázatokat, támogatja az igazságos átmenetet különösen a globális délen lévő kikötők számára, valamint erősíti a műszaki segítségnyújtást és képzést. A Global Port SLL kezdeményezés meggyőző érvet szolgáltat arra, hogy felgyorsítsuk a tengeri karbonsemlegesítést és klímaellenállóvá tegyük közösségeinket.”
Patrick Verhoeven, az IAPH ügyvezető igazgatója hozzátette:
“A Global Port Sustainability-Linked Loan kezdeményezés fontos előrelépést jelent a kikötők, hitelezők és szabályozók közötti együttműködésben. Ezekkel a szárazföldi beruházásokkal hosszú távú infrastruktúrát finanszírozhatunk alacsony vagy nulla szén-dioxid-kibocsátású hajózási üzemanyagokhoz. Ez kiegészíti az IAPH Clean Energy Marine Hubs (CEM HUBS) programját is, amely tiszta energiaforrásokat importálna, exportálna vagy akár elő is állítana. Izgatottan várjuk további közös munkánkat a C40 Cities-szel és az IFC-vel.”
Összegzés
A C40 Cities által vezetett új Global Port Sustainability-Linked Loan Initiative egyedülálló lehetőséget teremt arra, hogy jelentős mértékben növeljük a fenntartható tengeri infrastruktúrába irányuló befektetéseket. Az innovatív finanszírozási megoldásokkal nemcsak hozzájárulhatunk az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez, hanem elősegíthetjük egy igazságosabb gazdasági átmenetet is – különösen azokban a régiókban, ahol erre leginkább szükség van. A partnerség révén megvalósuló beruházások várhatóan jelentős környezeti előnyökkel járnak majd világszerte.





