New Yorki kasszások helyett távoli, filléres fizetésű filippínók – a modern kapitalizmus árnyoldala

nov 12, 2025

Képzeljük el a következőt: egy Manhattan-i étteremben, mondjuk a Sansan Chickenben ülünk. Megkívánjuk a rántott csirkét, és rendelésünket nem egy embernek mondjuk be, hanem egy pulton álló tableten keresztül adjuk le. A képernyőn egy mosolygó arc válaszol valós időben, felveszi rendelésünket és intézi a bankkártyás fizetést… ám az alkalmazott nem New Yorkban van. Hanem a Fülöp-szigeteken, több mint 8000 kilométerre innen. És mindössze óránként 3,75 dollárt keres.

A valóság: filippínó kasszások Manhattanben, éjszakai műszakban

Igen, jól olvastuk: mindössze 3,75 dollár óránként! Amíg mi élvezzük ebédünket Manhattanben, az a személy, aki éppen felvette rendelésünket, éppen Manila éjszakai műszakjában dolgozik a 12 órás időeltolódás miatt. Ami még megdöbbentőbb: a rendszer továbbra is borravalót kér tőlünk akár 18%-ig a végösszegből.

Talán úgy gondolhatnánk, hogy ez valami disztópikus sci-fi történet. Sajnos azonban ez már szomorú valóság. Olyan cégek, mint a Happy Cashier és a CloudStaffs több New York-i étteremben helyeznek el filippínó kasszásokat egy egyszerű tablet és Zoom-kapcsolat segítségével.

Miért jutottunk idáig?

New Yorkban egy kasszás órabére körülbelül 20 dollár plusz járulékokkal terhelve. A bérleti díjak az egekbe szöktek, sok kis étterem csőd szélén áll. Így néhány vállalkozás olyan megoldást talált, hogy embereket alkalmaznak fél világ távolságában, ezzel ötödére csökkentve a kasszás költségeit és így nyitva tarthatják üzletüket.

A Fülöp-szigetek oldaláról nézve ez lehetőségnek számít, hiszen az ottani átlagbérhez képest az óránkénti 3,75 dollár még mindig magasabb fizetésnek számít.

Hasonló esetek és az automatizáció veszélyei

Már korábban is beszéltünk hasonló jelenségekről: Japánban robotokat irányítanak alulfizetett filippínó munkások 2-3 dolláros órabérért. Akkor azt hittük, ez csak egy elszigetelt eset. Most azonban kiderült, hogy létezik egy még visszataszítóbb változat is: ahol maga a fizikai robot is eltűnt – csak az emberi munkaerő dolgozik távolról.

Ez az aberráció gyorsan terjed és sajnos csak a kezdet. Amit „innovatív megoldásként” mutatnak be az éttermek megmentésére, az valójában csak egy lépcsőfok lehet egy sokkal radikálisabb változás előtt.

A virtuális offshoring mélyebb tanulságai

Ez undorító és embertelen. De ennél többet is elárul: a korlátlan kapitalizmus önmagát pusztítja el.

Ha helyi munkahelyek tűnnek el azért, mert mindent kiszerveznek a világ másik felére… akkor ki fog New Yorkban enni járni? Egy kasszás nemcsak dolgozóként fontos; ő fogyasztó is – aki helyben költ, fenntartja a környék gazdaságát és fizeti a lakbért.

Ezzel a láthatatlan filippínó munkással tönkretesszük ezt a helyi gazdasági kört. A kirúgott kasszás pedig csak könnyeket és segélyt kap családja eltartására.

Ez olyan történet, mint amikor a kígyó saját farkát eszi meg: rövid távon nőhetnek az éttermek profitjai, de közben csökken a helyi vásárlóerő és ezzel saját ügyfélkörük is. Eközben a Fülöp-szigeteken dolgozó munkások kizsákmányoltak lesznek alacsony bérekért és nehéz éjszakai műszakokért.

Milyen technológiák hiányoznak még ahhoz, hogy robot kasszások vegyék át az uralmat?

Térjünk vissza filippínó kollégánkhoz Zoomon keresztül. Egy elemző feltette azt az érzékeny kérdést:

“Ha valaki már képes távolról kezelni fizetéseket, mennyi idő múlva fogja ezt egy mesterséges intelligencia által vezérelt robot végezni?”

Technikailag nagyon közel vagyunk ehhez. Nem kell elképzelni bonyolult humanoid robotot kungfuzással – egy ülő robot is elegendő lenne:

  • Természetes mozgású törzs és karok
  • Ultra-realisztikus arckifejezések érzelmek közvetítésére
  • Erős beszélgető AI, amely képes barátságos párbeszédre

A technológia már most létezik: például Figure 02 vagy Mercedes Apollo robotjai természetesen mozognak; GPT-5 vagy Claude AI-k folyékonyan kommunikálnak érzelmi árnyalatokkal; Ameca robot pedig lenyűgöző mikroarckifejezéseket produkál.

A költségek zuhannak: kézzel készített kínai prototípusok ára kb. 10 000 dollár; tömeggyártásban 3-5 éven belül várhatóan kb. 20 000 dollár lesz egy professzionális modell ára – ami kevesebb mint fél év alatt megtérül egy New York-i kasszás éves költségéhez képest.

A jövő szuper-kasszásai: több mint egyszerű pénztárosok

Egy ilyen robot nemcsak fizetéseket kezel majd:

  • Azonnali arcfelismerésével név szerint üdvözöl majd
  • Emlékezni fog minden preferenciánkra és allergiánkra
  • Tökéletes hangszínnel és empátiával manipulálja érzelmeinket
  • Sosem lesz fáradt vagy rosszkedvű
  • Minden időpontban türelmes és barátságos marad

Az emberek előbb-utóbb jobban kedvelik majd ezt a robotot – mert mindig kedvesebb lesz bármely embernél.

Milyen biztonsági megoldások vannak?

Esetleg aggódhatunk amiatt, hogy ha robot kezeli a pénztárat, akkor könnyebb lehet csalni vagy fizetés nélkül távozni. Azonban erre is van egyszerű megoldás:

  • Belépéskor bankkártya vagy RFID kártya regisztrálja vásárlót
  • Kilépéskor csak akkor nyílik az ajtó, ha sikeres volt a fizetés
  • Probléma esetén riasztás indul és emberi beavatkozás történik (esetleg ismét egy filippínói)

Ezt az Amazon Go már évek óta teszteli; megbízható és olcsón telepíthető rendszer.

A teljes automatizáció küszöbén állunk

Az első valódi telepítések várhatóan 2-3 éven belül indulnak el; széles körű elterjedés pedig 5-7 év múlva várható. Minden adott hozzá:

  • Nagyobb megbízhatóság (jelenleg 85-90%, szükséges 98-99%)
  • Tömeggyártás költségcsökkentéssel
  • Társadalmi elfogadás – hiszen sokan inkább választják majd barátságos robotot mint hideg tabletet vagy ingadozó hangulatú embertársukat

A filippínó kasszások szerepe ma – holnap pedig már nem?

A jelenlegi filippínó munkások valójában akaratlanul is tanítják az AI-t: minden rendelésfelvétel és ügyfélinterakció adatként szolgál az algoritmusok számára. Ez klasszikus ipari minta: először emberekkel dolgoztatnak „fontos” munkaként hirdetve azt; majd amikor az AI eléri a kívánt szintet, kirúgják őket „elavultként”.

Ezzel párhuzamosan más iparágakban is zajlik hasonló folyamat: call centerekben, ügyfélszolgálaton, fordításban vagy akár orvosoknál és jogászoknál is automatizáció fenyegeti az állásokat.

A politikai válaszok hiánya aggasztó

Miközben ez az átalakulás zajlik, politikailag semmilyen hatékony terv nincs arra vonatkozóan:

  • Hogyan osszuk újra a termelékenységből származó hasznot?
  • Hogyan biztosítsunk jövedelmet azoknak akik elveszítik munkájukat?
  • Hogyan előzzük meg társadalmi robbanást?

Sajnos sok ország vezetője idős és nem ért hozzájuk technológiai kihívásokhoz sem – így kettős okból aggasztó ez a helyzet.

Katasztrófa vagy felszabadítás? A döntés rajtunk múlik

Nem ellenezzük a technológiát. Egy robot pénztáros jó ötlet lehet – senki sem szeretne egész életében pénztár mögött állni. A probléma abban rejlik hogyan kezeljük ezt okosan.

  1. Korlátlan kapitalizmus útja: kirúgjuk helyi dolgozókat; kihasználjuk alulfizetett külföldiek munkáját; végül teljesen automatizálunk; nem osztjuk újra jólétet; nő munkanélküliség és társadalmi feszültség.
  2. Egy alternatív út: automatizáljuk az unalmas feladatokat; megosszuk termelékenységi nyereséget (pl. alapjövedelem vagy rövidebb munkaidő); támogatjuk méltósággal az átképzést; felszabadítjuk időt alkotásra és élvezetre.

A technológia bármit megtehet – de attól függ ki irányítja és milyen célból. Jelenleg ez kizárólag tech milliárdosok kezében van – ez maga a botrány!

Zárógondolatok – Van más út?

A NovaFuture-nél hisszük: lehetséges egy olyan világ ahol nem versengünk állandóan egymással hanem osztozunk egymással erőforrásainkon. Egy olyan jövő ahol az automatizáció felszabadítás és nem fenyegetés.

Ön mit gondol erről? Szívesen várjuk véleményét hozzászólásban!


Ha hasznosnak találta ezt az írást és szeretne további tartalmakat olvasni nálunk NovaFuture-en, kérjük támogassa oldalunkat egy kávé vásárlásával! Az olvasói támogatás nélkül nehéz fenntartani működésünket. Köszönjük!

Forrás: https://novafuture.org/futurology/new-york-cashiers-replaced-by-filipinos-working-from-their-country-for-3-75-an-hour/

Mustafa Suleyman szigorú irodai munkakultúrája a Microsoftnál

Mustafa Suleyman szigorú irodai munkakultúrája a Microsoftnál

Mustafa Suleyman, a Microsoft mesterséges intelligenciáért felelős vezetője egyedi és szigorú elvárásokat támaszt alkalmazottaival szemben az irodai munkavégzés terén. Míg a Microsoft általános irányelvei szerint a dolgozók heti legalább három napot töltenek az...

Loren LoRosa: Hogyan Harcolta Ki Magának a Helyét a The Breakfast Club Műsorvezetőjeként

Loren LoRosa nemrégiben nyíltan beszélt arról a bátor és kitartó hozzáállásról, amelynek köszönhetően elnyerte legújabb, nagy presztízsű szerepét a The Breakfast Club rádióműsorban. Egy őszinte interjúban a The Tamron Hall Show-ban LoRosa feltárta, hogy tulajdonképpen...

Mustafa Suleyman szigorú irodai munkakultúrája a Microsoftnál

Mustafa Suleyman, a Microsoft mesterséges intelligenciáért felelős vezetője egyedi és szigorú elvárásokat támaszt alkalmazottaival szemben az irodai munkavégzés terén. Míg a Microsoft általános irányelvei szerint a dolgozók heti legalább három napot töltenek az...

A jótékonysági szervezetek szerepe a globális kihívások kezelésében – Hosszú távú megoldások keresése

Az elmúlt években egyre többször gondolkodtam el mélyebben azon, milyen szerepet töltenek be a jótékonysági szervezetek a világot érintő komoly kihívások megoldásában. Ezek a szervezetek nélkülözhetetlenek a válsághelyzetek gyors reagálásában, a közösségek...

Iratkozz fel! Heti összefoglaló az LGBTQ+ kultúra legjaváról

Az LGBTQ+ közösség gazdag és sokszínű kultúrája folyamatosan fejlődik, új történetekkel, művészeti alkotásokkal, eseményekkel és inspiráló személyiségekkel bővül. Ha szeretnél naprakész maradni a legfrissebb hírekben, trendekben és eseményekben, akkor egy megbízható,...

Toyota új akkumulátorgyára Észak-Karolinában és bővülő befektetései az USA-ban

2025. november 12-én a Toyota Motor hivatalosan is megkezdte működését legújabb, 13,9 milliárd dolláros akkumulátorgyára Liberty városában, Észak-Karolinában, az Egyesült Államokban. Ez a létesítmény mérföldkőnek számít a japán autógyártó történetében, hiszen ez az...

Anthropic és Fluidstack: 50 milliárd dolláros adatközpont partnerség az AI jövőjéért

Az Anthropic, az egyik vezető mesterséges intelligencia fejlesztő cég, 2026-ra szóló, ambiciózus adatközpont-fejlesztési megállapodást kötött a brit székhelyű Fluidstack neocloud szolgáltatóval. A vállalat 50 milliárd dolláros beruházást jelentett be, amelynek célja,...

Adatközpontok és a globális gazdaság: Az IEA jelentése és az energiafogyasztás jövője

Az adatközpontok szerepe a modern gazdaságban egyre meghatározóbbá válik, ezt támasztja alá az International Energy Agency (IEA) legfrissebb jelentése is. A 2024-es évben a világ összesen 580 milliárd dollárt fordít adatközpontokra, ami 40 milliárd dollárral több,...

Ford vezérigazgatója szerint Amerika ébresztőre szorul a munkaerőhiány miatt

Jim Farley, a Ford Motor Company vezérigazgatója egy nemrégiben megjelent podcast-interjúban figyelmeztetett az Egyesült Államokban tapasztalható súlyos munkaerőhiányra, különösen a kézműves és manuális munkakörökben. A Office Hours: Business Edition című műsorban...

Gen Z és a Magas Vagyonú Munkaerőpiac: Új Karrierlehetőségek a Magánszolgáltatásokban

A munkaerőpiac napjainkban soha nem látott kihívásokkal néz szembe: tömeges elbocsátások, valamint az mesterséges intelligencia gyors ütemű integrációja jelentős átalakulásokat hoznak. Ezek a változások különösen érzékenyen érintik a fiatal generációkat, köztük a Z...

Tesla diszkriminációs per: siket technikus extrém hőmérséklet miatt elvesztette állását

A Tesla texasi Gigafactory-jában dolgozó Hans Kohls, egy siket technikus, aki a hallókészülékei meghibásodása miatt kért áthelyezést, most perrel fordult a vállalat ellen. A 36 éves férfi azt állítja, hogy a casting részlegen tapasztalt extrém hőmérséklet és...