A közelmúltban nyilvánosságra hozott adatok szerint az Egyesült Államokban a Disney+ és a Hulu streaming szolgáltatások előfizetői körében jelentősen megnőtt a lemondások aránya, miután az ABC csatorna felfüggesztette Jimmy Kimmel késő esti talkshow-ját a Trump-kormányzat nyomására. Az Antenna nevű kutatócég által közzétett statisztikák alapján szeptemberben körülbelül 3 millióan mondták le Disney+-előfizetésüket, míg Hulu esetében ez a szám 4,1 millió volt.
A lemondási arányok részletes alakulása
Az Antenna adatai szerint szeptemberben a Disney+ előfizetések lemondási aránya 8%-ra emelkedett, ami jelentős ugrás az előző két hónap átlagos 4%-os értékéhez képest. Hasonló tendencia figyelhető meg a Hulu esetében is, ahol a lemondási ráta 10%-ra nőtt, szemben a júliusi és augusztusi 5%-kal.
Új előfizetések száma és tendenciái
Bár a lemondások száma jelentősen megnőtt, mindkét platformon mérsékelt növekedés volt tapasztalható az új előfizetések számában is. A Disney+ szeptemberben mintegy 2,2 millió új előfizetőt szerzett, ami emelkedés az augusztusi körülbelül 2 millióhoz és a júliusi 1,6 millióhoz képest. A Hulu esetében szeptemberben 2,1 millió új előfizetés regisztrálódott, szintén növekedés az augusztusi 2 millióról és a júliusi 1,7 millióról.
Jimmy Kimmel műsorának felfüggesztése és annak háttere
Jimmy Kimmel „Jimmy Kimmel Live” című műsorát szeptember közepén függesztették fel az ABC-n, miután a késő esti műsorvezető megemlékezett Charlie Kirk haláláról. Kirk egy MAGA (Make America Great Again) befolyásoló személyiség volt, akit szeptember 10-én lőttek le egy Utah-i egyetemen tartott beszéde közben.
Kimmel megjegyzései nem voltak sértőek vagy botrányosak a normál közönség szemszögéből nézve, azonban jobboldali influencerek, például Benny Johnson úgy állították be azokat, mintha elfogadhatatlanok lennének. Johnson hamarosan Brendan Carr FCC-elnökkel beszélgetett podcastjában, ahol Carr fenyegetéseket fogalmazott meg arra vonatkozóan, hogy az FCC nyomást gyakorolhat a tévécsatornákra Kimmel műsorának eltávolítása érdekében.
ABC és helyi csatornák lépései
A Sinclair és Nexstar médiavállalatok, amelyek országszerte több ABC helyi affiliate csatornát birtokolnak, több piacon is levették műsorról Kimmel show-ját. Az ABC országos szinten egy teljes hétre szüneteltette a műsort, mielőtt azt ismét sugározni kezdték.
Kimmel visszatérése és reakciója
Visszatérése első estéjén Jimmy Kimmel egy őszinte monológban magyarázta el álláspontját anélkül, hogy kifejezetten bocsánatot kért volna mondandójáért. Azonnal folytatta Trump kigúnyolását – aki valójában a viccek célpontja volt –, valamint azt az elképzelést kritizálta, hogy egyetlen ember diktálhatná az amerikai televíziós tartalmakat.
Donald Trump korábban kijelentette, hogy azoknak a tévécsatornáknak, amelyek kritizálják őt, meg kellene vonniuk működési engedélyüket.
A bojkott hatása és társadalmi reakciók
Bár az Antenna adatai nem részletezik az előfizetés-lemondások okait, a közösségi média platformokon – például Bluesky-n és X-en (korábbi Twitter) – bojkottfelhívások terjedtek a Disney+ és Hulu szolgáltatások ellen. Úgy tűnik, hogy ezek a bojkottok legalább ebben az esetben hatásosnak bizonyultak.
Ezen túlmenően hasonló felhívások érkeztek a CBS ellen is, miután Trump nyomására Stephen Colbert késő esti műsorvezető szerződését nem hosszabbították meg. Colbert várhatóan 2026 májusáig marad képernyőn; addig is folytatja Trump és az Egyesült Államokban tapasztalható fasizmus feletti gúnyolódást – bármennyire is abszurdnak tűnik ez a helyzet.
Összegzés
A Disney+ és Hulu előfizetések szeptemberi tömeges lemondása jól mutatja azt a társadalmi-politikai feszültséget, amelyet egy televíziós személyiség politikai véleménye váltott ki. Jimmy Kimmel műsorának felfüggesztése nem csupán médiaszolgáltatói döntés volt, hanem egyben politikai nyomásgyakorlás eredménye is. A felhasználók reakciója – amelyet bojkottok formájában fejeztek ki – pedig rávilágít arra, hogy milyen érzékenyen reagálnak az emberek arra, ha véleményszabadságukat korlátozni próbálják.