Az autóiparban zajló változások és az egyre növekvő tarifák komoly hatással lesznek az autótulajdonosokra. A Premium Guard Inc. (PGI) alapítója és vezérigazgatója, Anan Bishara szakértői betekintést nyújt a közelgő árváltozások okairól és következményeiről.
A tarifák hatása az autóalkatrész-piacra
A tarifák bevezetése nem új keletű probléma az alkatrész beszállítók számára, azonban eddig a fogyasztók még nem érezték igazán a hatásokat. Anan Bishara, a PGI vezetője szerint ez hamarosan megváltozik, különösen az ünnepi időszak közeledtével.
Például a katalizátorok ára, amelyek jelenleg 1200-1500 dollár között mozog, hamarosan meghaladhatja a 2500 dollárt a tarifák miatt. Ez jelentős drágulást jelent majd az autótulajdonosok számára.
A PGI szerepe és piaci helyzete
A Premium Guard Inc. Észak-Amerika egyik legnagyobb autóalkatrész beszállítója, amely például az olajszűrők piacának több mint 30%-át birtokolja. Termékeiket különböző csatornákon keresztül értékesítik: kiskereskedők, gyors szervizek, javítóműhelyek, valamint online és hagyományos boltok is szerepelnek partnereik között.
A PGI termékeinek nagy része fehér címkével kerül forgalomba, így sok vásárló nem is tudja, hogy tőlük származik az alkatrész.
Különösen érintett kategóriák: Katalizátorok és ritkaföldfémek
A katalizátorok gyártásához szükséges ritkaföldfémek 92%-a Kínából származik, ezért ezek az alkatrészek különösen érzékenyek a tarifákra. Bishara szerint további szabályozások is várhatók ezen termékek esetében, ami tovább növeli a bizonytalanságot.
Az ilyen alkatrészek esetében a legnagyobb kérdés mindig az, hogy milyen anyagból készülnek, honnan származnak ezek az alapanyagok, hol gyártják őket, és milyen úton jutnak el az amerikai piacra.
Áremelkedések a hétköznapi kopóalkatrészeknél
A mindennapi használat során szükséges alkatrészek, mint például a féktárcsák (amelyeket általában acélból készítenek), szintén jelentős áremelkedés előtt állnak. Ennek oka szintén a tarifák bevezetése és fenntartása.
Miért nem érezhetőek még a fogyasztói árakban a változások?
Bishara elmagyarázta, hogy az árak változtatása nem egyszerű folyamat. A kiskereskedők polcain megjelenő árak módosítása mögött rengeteg munka áll. Sok viszonteladó és beszállító egyelőre „várakozó állásponton” van, hogy lássa, hogyan alakulnak a dolgok.
Az év elején bevezetett tarifák kapcsán április-május környékén még csak kísérleti jelleggel alkalmaztak áremeléseket. Májusban azonban már világossá vált, hogy bizonyos tarifák hosszabb távon is fennmaradnak, így ekkor kezdődtek el komolyabb áremelések – például PGI esetében 4-5%-os emelés történt.
Diverzifikált gyártási lánc – előnyök és kihívások
A PGI több mint 50 különböző gyártósoron dolgozik olyan országokban, mint Vietnam, Malajzia, Tajvan vagy India. Ez lehetőséget ad arra, hogy bizonyos termékeket Kínán kívül gyártsanak, csökkentve ezzel a kínai tarifák hatását.
Ugyanakkor Bishara hangsúlyozza: nem minden gyártási folyamat mozdítható el könnyen Kínából. A robotika, biztonsági előírások és acélgyártási ökoszisztéma miatt akár 20-30 millió dolláros beruházás is szükséges lehet egy új gyártóhely kialakításához.
India meglepetése: magas tarifák és következmények
Augusztus elsején új szabályozások léptek életbe, amelyek meglepetést okoztak Bisharának és az iparágnak: India esetében 50%-os vámot vezettek be. India infrastruktúráját és munkaerő-kapacitását tekintve sokan úgy vélték, hogy alternatívát jelenthet Kínával szemben – azonban ez most korlátozottabbá vált.
Második hullám: Áremelések augusztus-szeptemberben
A második hullám áremelései várhatóan augusztus-szeptember folyamán érik el teljes hatásukat az utángyártott alkatrészpiacon. Bishara szerint ezek az emelések még nem jelentek meg teljes mértékben a fogyasztói árakban.
Különösen érintett termékkategóriák
- Hidraulikus kormányszivattyúk: Ez a kategória csökkenőben van az elektromos kormányművek térnyerése miatt. A beruházási költségek rendkívül magasak (30-40 millió dollár), így nem várható nagy volumenű gyártás-áthelyezés Kínán kívülre.
- Fékalkatrészek: A fékrendszer elemei komoly drágulás előtt állnak. Mivel ezek kopóalkatrészek, amelyek cseréje elkerülhetetlen, az árnövekedés közvetlenül érinti majd a fogyasztókat.
Milyen tanácsokat ad egy iparági szakértő?
Bishara szerint bár jelenleg nincs tömeges vásárlási roham alkatrészekből – hiszen senki sem vesz meg feleslegesen fékbetétet vagy olajszűrőt –, érdemes lehet előre gondolkodni és készletezni bizonyos kopóalkatrészekből.
„Az előrelátó készletezés nem rossz ötlet”, mondja Bishara.
Zárszó: Mire számíthatnak az autótulajdonosok?
A közeljövőben tehát jelentős áremelkedések várhatók az autóalkatrész-piacon – különösen azoknál a termékeknél, amelyek alapanyaga vagy gyártása Kínához kötött. Az iparági szereplők igyekeznek alkalmazkodni a változó körülményekhez, de ez időt és jelentős beruházásokat igényel.
Az autótulajdonosok számára fontos tudniuk, hogy bizonyos karbantartási munkákat nem lehet halogatni – például olajcsere vagy fékbetét csere –, így ezek ára hamarosan magasabb lesz. Érdemes tehát figyelemmel kísérni a piaci fejleményeket és szükség esetén időben beszerezni az alkatrészeket.
Ha Ön is tapasztalt már problémát vagy árváltozást az autóalkatrészek piacán a tarifák miatt, ossza meg velünk tapasztalatait a tips@thedrive.com címen!
Forrás: https://www.thedrive.com/news/car-repairs-are-about-to-get-much-more-expensive-thanks-to-tariffs