Miért szól rosszul az autók gyári hangrendszere? – A hangzás titkai és megoldások

okt 21, 2025 | Tech

„Milyen lenne, ha nem szólna rosszul?” – ezt a kérdést tettem fel Ken Wardnak, az Elettromedia műszaki marketing menedzserének, aki nap mint nap autóhifi termékekkel foglalkozik, és kereskedőket, beszerelőket oktat. 2025-ben járunk, és bár egyes prémium autókban már lenyűgöző a gyári hangrendszer (például a Lincoln Nautilus vagy a Mercedes E350), ezek az autók több tízezer dollárba kerülnek. De miért szólnak sokkal rosszabbul az olcsóbb autók hangrendszerei, miközben ma már sokan hajlandóak 400 dollárt is kiadni egy jó fejhallgatóra?

A hangzás két alappillére: tónus és tér

Ward szerint azok, akik törődnek az autójuk hangzásával, két dolgot tartanak igazán fontosnak:

  • Térbeli megjelenítés: hogyan helyezkednek el a hangok a térben, milyen irányból érkeznek;
  • Tónus: a hangok relatív szintjei, amelyek kellemesek a hallgató számára.

Érdekes módon az emberek többsége hasonló frekvencia- és hangerőeloszlást kedvel – ezt már az 1970-es években végzett kutatások is alátámasztják. Matt Figiola, a New York-i Ai Design autóhifi stúdió alapítója kiegészítette ezt azzal, hogy a magas frekvenciák irányítottabbak, míg az alacsony frekvenciák kevésbé irányítottak.

Ezért helyezik például a mélynyomót általában a csomagtartóba, míg a magas sugárzókat (tweeter) magasan és előre irányítva szerelik be. Az emberek fülének frekvencia-érzékenysége miatt pedig jellemzően egy U-alakú equalizer-beállítást alkalmaznak: közép tartományban völgyet hagynak, míg magas és mély tartományban emelnek.

A kis tér kihívásai: miért nehéz jó basszust hallani az autóban?

Bár a mélyhangok kevésbé irányítottak, az autó belső tere kicsi és zárt, ami megnehezíti a basszus megfelelő érzékelését. Ward elmagyarázta: minél kisebb egy helyiség vagy tér, annál nehezebb úgy hallani a mélyeket, hogy azok kellemesek legyenek.

Ezen túlmenően az autóban sosem ülünk ideálisan középen vagy optimális pozícióban – ellentétben egy otthoni házimozi rendszerrel –, így a közel- és távolabbi hangszórókból érkező jelek időben nem érkeznek egyszerre. Ez bizonyos hangokat felerősít vagy elnyom, amit EQ-val nem lehet korrigálni.

A gyári rendszerek kompromisszumai: miért spórolnak a gyártók?

A Porsche 911 például különösen nehéz akusztikai környezetet jelent: a műszerfalba szorított magas sugárzó közvetlenül az ablaküveg felé néz, ami kellemetlen visszhangot okoz. De nem csak ez okozza a problémát.

Matt Figiola szerint a legnagyobb gond az, hogy az autógyártók hatalmas nyomást gyakorolnak beszállítóikra, hogy minél könnyebb és olcsóbb alkatrészeket használjanak. Az átlagos gyári hangszórók legtöbbször műanyagból készülnek, annyira könnyűek és gyengék, hogy nem tudják visszaadni egy igazi minőségi hangsugárzó tulajdonságait.

Ezért alkalmaznak digitális jelfeldolgozást (DSP), amely szoftveresen próbálja korrigálni ezeket a hiányosságokat. A DSP elemzi például egy adott frekvencia torzulási pontját magas hangerőnél, majd csökkenti azt, hogy elkerülje a torzítást.

A DSP szerepe és korlátai

A DSP nélkül ma már elképzelhetetlen egy modern autóhangrendszer. Ez az „láthatatlan” technológia manipulálja a zene három alapvető összetevőjét: frekvenciát, amplitúdót (hangerőt) és időt. Így próbálják maximalizálni a gyenge hardver teljesítményét.

Például egy alap Honda Civic ma sokkal jobban szólhat mint 30 évvel ezelőtt részben ennek köszönhető. Ugyanakkor szoftverrel csak bizonyos határokig lehet javítani – előbb-utóbb elérjük azt a pontot, ahol már csak jobb hardverrel lehet tovább lépni.

Teljesítmény és hardver: miért nem kapunk erősebb erősítőt?

Ward szerint ha valaki azt mondja egy gyártónak: „Adjunk több teljesítményt!”, akkor általában elutasítják. Ennek oka egyrészt a nagyobb hűtésigény (nagyobb hűtőbordák), másrészt pedig az akkumulátorról felvehető áram korlátozása – mindez plusz költséget jelentene.

Figiola hozzáteszi: több teljesítmény nagyobb dinamikatartományt jelentene – vagyis tisztább és erőteljesebb hangot –, de ezt ritkán engedik meg OEM környezetben. Egy kísérlet során csak az erősítő cseréjével is drámai javulást értek el még akkor is, ha ugyanazokat a gyári hangszórókat használták tovább.

Hogyan javíthatjuk mégis?

A modern autók bonyolult elektronikai hálózatokkal rendelkeznek, így nem egyszerű utólagosan fejleszteni őket. Ward például említette a 2025-ös Chevy Silverado-t, amelybe mesterséges kipufogógáz-hangot építettek be – ezt nem lehet egyszerűen kikapcsolni vagy kikerülni egy utólagos mélynyomóval anélkül, hogy ne rontaná el az összhatást.

Egyre népszerűbbek azonban olyan külső előerősítők (pre-amp) is, amelyek képesek csatlakozni az autók digitális hálózatára (Ethernet vagy más protokoll), így tiszta jelként továbbítani a zenét egy utólagos rendszer felé. Ez visszahozza azt a szabadságot, amit régen egy cserélhető fejegység biztosított.

Ugyanakkor nem minden modell támogatja ezt – például egy Ford F-150 Bang & Olufsen rendszerrel rendelkezik speciális audio buszt (A2B), míg alapfelszereltség esetén nincs ilyen lehetőség.

Az utólagos piac fejlődése

Figiola meglepetésére ma már sokkal könnyebb dolgozni modern rendszereken mint 20 évvel ezelőtt volt. Akkoriban ezek nagyon zárt rendszerek voltak; ma viszont léteznek olyan utólagos megoldások, amelyek képesek integrálódni a gyári fejegységhez anélkül, hogy elveszítenénk például navigációs vagy hangvezérlési funkciókat.

Összegzés

Bármilyen autót is adunk szakemberek kezébe ma Magyarországon vagy világszerte, képesek lesznek jelentősen javítani annak hangminőségén – akár erősítővel, DSP-vel vagy jobb hangszórókkal kombinálva. Az autógyártók ugyan lenyűgözően optimalizálják szoftveresen az olcsó alkatrészeket, de ahogy Ken Ward fogalmazott:

„Senki sem törölte el a fizika törvényeit.”

Ha van tippje vagy kérdése autós hifi témában, írjon nekünk: tips@thedrive.com

Forrás: https://www.thedrive.com/news/why-do-some-new-car-audio-systems-just-plain-suck

Hurricane Melissa: AI által generált videók terjednek a TikTokon

Hurricane Melissa közeledtével Jamaika felé egyre több drámai, mesterséges intelligencia (AI) által készített videó jelenik meg az interneten, különösen a TikTok platformján. Ezek a tartalmak milliós nézettséget érnek el, ám sok esetben megtévesztőek vagy teljesen...

Sir Anthony Hopkins őszintén a házasságáról és családi életéről

Sir Anthony Hopkins, a világhírű walesi színész, aki olyan ikonikus filmekben játszott, mint a <em"a bárányok="" em="" hallgatnak", Nixon, A két pápa vagy Az apa, most személyes életének mélyebb titkait tárja fel új önéletrajzában, We...

Hurricane Melissa: AI által generált videók terjednek a TikTokon

Hurricane Melissa közeledtével Jamaika felé egyre több drámai, mesterséges intelligencia (AI) által készített videó jelenik meg az interneten, különösen a TikTok platformján. Ezek a tartalmak milliós nézettséget érnek el, ám sok esetben megtévesztőek vagy teljesen...

Gen Z munkaerőpiaci kihívásai: a verseny és az AI hatása a pályakezdők helyzetére

A Z generációt gyakran kritizálják lustaságért és ambícióhiányért, mintha nem érdekelné őket a karrierépítés vagy a vállalati ranglétrán való előrelépés. Azonban a valóság ezzel szemben áll: a Gen Z tagjai ugyanolyan eltökéltek, mint az előző generációk, például a...

Flavonolok és a szív- és érrendszeri egészség: Új kutatási eredmények a Birmingham Egyetemről

A flavonolok olyan polifenolos vegyületek, amelyek természetes módon megtalálhatók bizonyos gyümölcsökben, teában, diófélékben és kakaóbabban. Ezek az anyagok egyre nagyobb figyelmet kapnak az egészségügyi kutatásokban, különösen a szív- és érrendszeri betegségek...

AI és a Dunning-Kruger effektus fordítottja: Miért becsüljük túl képességeinket ChatGPT használatakor?

Az AI túlbecslés jelensége – egy friss kutatás szerint, amikor mesterséges intelligencia eszközökkel, például a ChatGPT-vel dolgozunk, mindenki hajlamos túlbecsülni saját teljesítményét, függetlenül attól, mennyire jártas az adott technológiában. Ez a felismerés...

Eli Lilly és Nvidia szuperkomputere forradalmasítja a gyógyszerfejlesztést mesterséges intelligenciával

Az Eli Lilly és az Nvidia partnerségében létrejövő szuperkomputer és mesterséges intelligencia (AI) gyár új korszakot nyithat a gyógyszeriparban. A két vállalat kedden jelentette be, hogy közösen építik meg az iparág „legnagyobb teljesítményű” szuperszámítógépét,...

Microsoft és Satya Nadella jövőképe a játékpiacon: Xbox, Windows és a rövid videók versenye

Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója nemrégiben megerősítette az Xbox vezetőségének álláspontját, miszerint a vállalat nem más játékkonzolokat vagy platformokat tekint elsődleges versenytársának, hanem a rövid formátumú videókat, mint például a TikTokot. Ez az...

A Tejútrendszer legnagyobb alacsony frekvenciás rádióképe – új távlatok a csillagászatban

Az International Centre of Radio Astronomy Research (ICRAR) csillagászai elkészítették a valaha készült legnagyobb alacsony frekvenciás rádiószínes képet a Tejútrendszerről. Ez a lenyűgöző új kép a déli félteke nézőpontjából mutatja be galaxisunkat, feltárva azt a...

Az érzelmi intelligencia szerepe a diákok együttműködésében és problémamegoldásában

Az érzelmi intelligencia egyre inkább előtérbe kerül az oktatásban, különösen akkor, amikor diákoknak csoportosan kell dolgozniuk komplex problémák megoldásán. Egy friss kutatás kimutatta, hogy a diákcsapatok kollektív érzelmi intelligenciája jelentős előrejelzője...

Amazon 14 000 fős leépítése: az AI és a gyors változások hatása a vállalatra

Az Amazon bejelentette, hogy mintegy 14 000 alkalmazottjától válik meg vállalati szinten. Ez a lépés egy korábbi Reuters-jelentést követ, amely szerint akár 30 000 munkavállaló is elveszítheti állását. Az Amazon az Engadgetnek megerősítette, hogy a 14 000 pozíciót ma...