Az idei júliusi hőségriadó közepette, amikor New York Cityben a hőmérséklet rekordokat döntött, a Queens legnagyobb bevásárlóközpontjának látogatói nem csak a kánikula miatt érezték a „meleg” hatását, hanem az árak emelkedése miatt is. A Macy’s áruházban, amely a Queen Center bevásárlóközpont egyik fő üzlete, egyre többen panaszkodtak arra, hogy az alapvető ruházati cikkek ára jelentősen nőtt az utóbbi időszakban.
Az árak növekedése és a vásárlók reakciói
Clarence Johnson, 48 éves vásárló így foglalta össze tapasztalatait: „Pólók, egyszerű pólók, fehérneműk, az alapvető szükségletek – mind drágábbak lettek.” Johnson éppen online rendelt ingjeit vette át a Macy’s-ben, amikor megosztotta véleményét.
A kereskedelmi háborúk és az ebből fakadó vámemelések miatt az áruházláncok kénytelenek voltak az importált termékek – legyen szó cipőkről vagy pólókról – árát megemelni. Ez különösen igaz az olyan nagyáruházakra, mint a Macy’s, amelyek széles választékban kínálnak külföldről származó árucikkeket.
Kedvezmények és mégis magasabb árak
A Macy’s-ben számos akciós tábla hirdetett akár 60%-os kedvezményt is az eredeti árakhoz képest. Ezeket még az ékszer részlegen, a gyémántokkal díszített nyakláncok mellett is kihelyezték. Ennek ellenére sok vásárló számára még mindig túl magasak az árak.
Nydia Olvera, 61 éves vásárló elmondta, hogy bár általában nem engedheti meg magának a Macy’s termékeit, rendszeresen ellátogat az áruház leárazott szekciójába. „Emlékszem, régebben ezekért a pólókért három dollárt fizettünk. Most már nem lehet ilyet kapni,” mondta Olvera. „Most hét-nyolc dollárt kell fizetni egy pólóért.”
Statisztikák az árnövekedésről
A DataWeave elemző cég legfrissebb tanulmánya szerint jelentős áremelkedés történt január és június között a lábbelik, ruházati cikkek és táskák terén. A lábbelik ára akár 4%-kal is nőtt, míg a ruházati termékeké közel 2%-kal emelkedett az elmúlt fél évben.
A vámok jövője és hatásuk
A Fehér Ház jelenleg több tucat országgal folytat tárgyalásokat olyan új vámokról, amelyek akár 40%-os mértéket is elérhetnek. Ezek az új vámok augusztus elsejétől lépnének életbe, miután Donald Trump elhalasztotta az eredetileg július 9-re kitűzött tárgyalási határidőt.
Nemrégiben azonban bejelentették, hogy megállapodás született Vietnámmal – amely Kína után a második legnagyobb gyártója ruházati cikkeknek, lábbeliknek és kiegészítőknek –, miszerint vietnámi exporttermékekre 20%-os vámot vetnek ki. Ez kevesebb mint a korábban áprilisban bejelentett 46%-os vámterv fele. Azon termékek esetében viszont, amelyeket Kínából szállítanak Vietnámon keresztül, továbbra is 40%-os vámot kell fizetni.
Kiskereskedők helyzete és stratégiái
Bár a kiskereskedelmi vezetők szerint ez a megállapodás jobb, mint az eredeti vámtervek voltak, továbbra is növeli a költségeket. A Macy’s például nemrégiben csökkentette éves nyereség-előrejelzését a vámokkal kapcsolatos bizonytalanságok miatt. Az áruház részvényeinek értéke idén már mintegy 25%-kal esett.
Tony Spring, a Macy’s vezérigazgatója májusban azt nyilatkozta a CNBC pénzügyi hírcsatornának, hogy bár egyes termékek ára változatlan marad, mások drágábbak lesznek. Ez azt jelenti, hogy bizonyos vámokat kénytelenek lesznek továbbhárítani a vásárlókra. Hasonlóan nyilatkoztak más nagyvállalatok vezetői is – például Nike, Target, Best Buy és Walmart –, akik szintén jelezték, hogy kénytelenek lesznek részben áthárítani ezeket a költségeket.
Ugyanakkor nem minden terhet hárítanak át: Adrian Mitchell, a Macy’s pénzügyi igazgatója májusi eredménybeszámolóján elmondta, hogy bár némi kedvezményt kaptak beszállítóiktól, „a költségek egy részét mi magunk is viseljük”.
Kihívások és fogyasztói magatartás
A kiskereskedők számára komoly dilemma, hogy mennyi pluszköltséget tudnak továbbadni anélkül, hogy elveszítenék hűséges vásárlóikat. Ez különösen nehéz helyzetbe hozza az olyan nagyáruházakat, amelyek évek óta veszítenek vevőket az online kereskedelemmel szemben.
Érdekességként megemlítendő: míg 1993-ban még a kiskereskedelmi forgalom 14,1%-át tették ki az áruházláncok eladásai, addig ez az arány mára mindössze 2,6%-ra csökkent.
Vásárlói tapasztalatok Queens Centerből
A Queens Centerben néhány Macy’s vásárló úgy nyilatkozott, hogy még nem érzékeltek jelentős áremelkedést – különösen akkor nem, ha kihasználják az áruház által rendszeresen kiadott kuponokat.
Raphaelina Garcia, egy harminchárom éves nő például esküvőre keresett ruhát és így fogalmazott: „A különbség nem nagy; csak egy kicsit magasabb. Ha van kuponunk, akkor ugyanannyiba kerül minden [mint korábban].”
Összegzés
A jelenlegi kereskedelmi háborúk és vámháborúk közepette tehát egyértelműen érezhető az infláció hatása a fogyasztói árakon keresztül. A Queens-i Macy’s példája jól mutatja azt is, hogy miként próbálják megküzdeni ezekkel a kihívásokkal mind a kiskereskedők, mind pedig maguk a vásárlók. Az árnövekedés ellenére sokan továbbra is keresik az akciókat és leárazásokat annak érdekében, hogy megfizethetőbbé tegyék vásárlásaikat ebben a bizonytalan gazdasági környezetben.
Forrás: https://www.theguardian.com/business/2025/jul/10/trump-tariffs-price-increase-shoppers