Miért vet ki az EU 36,7%-os maximális vámot a kínai elektromos járművekre?

júl 16, 2024 | Green

Az EU ma megerősítette, hogy hatalmas új vámokat vet ki a Kínából importált elektromos járművekre.

Péntektől 17,4% és 37,6% közötti ideiglenes díjat vetnek ki a járművekre.

A legalacsonyabb szint a BYD-re vonatkozik, amely egy sencseni székhelyű autógyártó. A Geelyre, amely a Volvo, a Polestar és a Lotus tulajdonosa, 19,9%-os vámot kell fizetnie. A SAIC kínai állami autógyártó kapja meg a maximális 37,6%-ot.

A többi társaságra új, súlyozott átlag 20,8%-os tarifák vonatkoznak.

A legújabb dübörgés az EU technológiai szcénájáról, egy történet bölcs alapítónktól, Boristól, és néhány megkérdőjelezhető mesterséges intelligencia. Minden héten ingyenes, a postaládájában. Iratkozz fel most!

Ezeket a díjakat a már érvényben lévő 10%-os vámon felül kell fizetni. Ennek eredményeként emelkedhetnek az elektromos járművek árai Európában.

Peking megtorló intézkedéseket is bevezethet. Ennek ellenére az EU azzal érvel, hogy a beavatkozás elengedhetetlen.

Miért vezeti be az EU az új vámokat?

A vádakkal az EU autóipart próbálják megvédeni. Pekinget azzal vádolják, hogy tisztességtelen versenyt teremt a kínai elektromos járműgyártók „ illegális támogatásával” .

Tavaly októberben az EU  vizsgálatot indított az ügyben.

„Az elektromos járművek ágazata hatalmas potenciált rejt magában Európa jövőbeli versenyképessége és zöld ipari vezető szerepe szempontjából” – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a szonda indításakor.

„Az uniós autógyártók és a kapcsolódó ágazatok már most is befektetnek és újítanak, hogy teljes mértékben kiaknázzák ezt a potenciált. Ha bizonyítékot találunk arra, hogy erőfeszítéseiket a piaci torzulások és a tisztességtelen verseny akadályozzák, határozottan fel fogunk lépni.”

Az EU most arra a következtetésre jutott, hogy a támogatások valóban igazságtalanok. Mivel hozzáfértek ehhez az állami támogatáshoz, a kínai elektromos járművek gyártóit azzal vádolják, hogy mesterségesen csökkentették az árakat.

Brüsszel szerint ez „gazdasági kárral” fenyegeti a blokk autógyártóit. Ennek ellenére az EU-ban nem mindenki támogatja a vádakat.

Reakciók az EU-ban

Kormányzati tisztviselők és autógyártók több kifogást emeltek a tarifák ellen.

Svédország miniszterelnöke attól tart, hogy a vámok „egy szélesebb körű kereskedelmi háborút” fognak eszkalálni. Németország kancellárja arra figyelmeztetett, hogy az intézkedések a Kínából elektromos járműveket importáló uniós vállalatokat is károsan érintik.

A Pekinggel erős kereskedelmi partnerséget építő Magyarország szigorúbb szemrehányásokat fogalmazott meg. „Nem értünk egyet a kínai elektromosautó-gyártók brutális európai büntetésével büntetővámokkal” – közölte az ország gazdasági minisztériuma a múlt hónapban . „A protekcionizmus nem megoldás.”

Egy másik kritikus a német Volkswagen autóóriás. „A döntés negatív hatásai felülmúlják az európai, és különösen a német autóipar minden előnyét” – mondta ma a cég szóvivője.

Iparági elemzők is megkérdőjelezték az EU terveit. James Edmondson, az IDTechEx piaci intelligenciacég EV-szakértője attól tart, hogy a terv visszaüt.

„A Kínával folytatott kereskedelem általános korlátozásának hosszú távú hatása káros lehet az uniós gyártókra és az elektromos járművek elfogadására, különösen akkor, ha az EU még mindig annyira Kínára támaszkodik az olyan alkatrészek tekintetében, mint az elektromos járművek akkumulátorai” – mondta a múlt hónapban a TNW-nek .

A tárgyalások folytatódnak

Az EU elkerülhetetlenül lekicsinyelte az aggodalmakat. A blokk kereskedelmi főnöke, Valdis Dombrovskis szerint a Pekinggel folytatott megbeszélések még mindig kölcsönösen előnyös eredményt hozhatnak.

„Célunk, hogy… tisztességes versenyt és egyenlő versenyfeltételeket biztosítsunk” – mondta ma Dombrovskis a Bloomberg Newsnak . „Ezért még egyszer nem látjuk alapot a megtorlásra.

„A Kínával folytatott tárgyalások folyamatban vannak, és valóban, ha kölcsönösen előnyös megoldás születik, akkor arra is módot találhatunk, hogy a nap végén ne alkalmazzuk a vámokat.”

Cara Delevingne a Stella McCartney 2024-es nyári kampányában

A fenntarthatóság felé tett merész lépéssel Stella McCartney 2024 nyári kollekciójának érkezését hirdeti, ezzel a környezettudatos divatinnováció élvonalába helyezve magát. A kollekció kiemelkedik azzal, hogy figyelemre méltó, 95%-ban tudatos anyagokat használ fel,...

A Google jelentős tengeri szélenergia-üzletet kötött Európában

A Google új tengeri szélüzemű megállapodása megerősíti a tiszta energiával kapcsolatos kezdeményezéseit Európában. A fenntartható működés felé vezető ambiciózus lépésként a Google nemrégiben bemutatta legnagyobb tengeri szélenergia-beszerzését európai adatközpontjai...

Paramount Skydance jelentős leépítéseket hajt végre az Egyesült Államokban

Paramount Skydance, a nemrégiben egyesült szórakoztatóipari óriás, komoly átszervezésbe kezdett, amelynek keretében mintegy 1000 munkahelyet szüntet meg elsősorban az Egyesült Államokban. A Variety értesülései szerint a leépítések 2024. október 29-én, szerdán...

Meta okosszemüvegek és a magánélet halála: a jövő, amitől a sci-fi írók is félnek

Mark Zuckerberg legújabb fejlesztése, a Meta okosszemüvegek sorozata egy olyan jövőképet vetít előre, amelyet a sci-fi szerzők évtizedek óta figyelmeztetnek: egy világot, ahol a magánélet megszűnik létezni, és mindenki folyamatosan mindenkit rögzít. A Meta...

Microsoft és OpenAI új partnerségi megállapodása: a mesterséges intelligencia jövője

Microsoft és OpenAI szeptemberben aláírtak egy nem kötelező érvényű megállapodást (MOU) a többmilliárd dolláros partnerségük következő szakaszára. Azonban a részletek akkor még meglehetősen szűkszavúak voltak, ami aggodalmat és találgatásokat váltott ki, miközben az...

Bank of America elnök-vezérigazgatója figyelmeztet: az infláció és a kormányzati leállás veszélyezteti a középosztály stabilitását

Brian Moynihan, a Bank of America elnök-vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki az amerikai gazdaság jövőjével kapcsolatban, különösen a középosztály helyzetét illetően. Bár az amerikai fogyasztók továbbra is jelentős mértékben támogatják a gazdaságot folyamatos...

Az ideális chatbot: emberközeli, mégis tudatos AI fejlesztése

Az ideális világban milyen chatbotot szeretnénk létrehozni? Ez a kérdés egyre fontosabbá válik, különösen most, amikor a mesterséges intelligencia (AI) egyre inkább beépül mindennapi életünkbe. A chatbotok piacán ugyanis az emberek egyre inkább az emberihez hasonló...

Dinamikus vezeték nélküli töltés: Franciaország első elektromos autópályája

Franciaország történelmi lépést tett a fenntartható közlekedés irányába azzal, hogy megnyitotta a világ első olyan autópályáját, amely dinamikus vezeték nélküli töltőrendszerrel van felszerelve. Ez az innovatív technológia lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek...

Az Alan Turing Intézet új küldetése: az Egyesült Királyság védelme a kibertámadások ellen

Az Alan Turing Intézet, az Egyesült Királyság vezető mesterséges intelligencia (MI) kutatóközpontja, jelentős átalakuláson megy keresztül. Az intézet új, ambiciózus küldetést jelentett be, amelynek célja az ország kritikus infrastruktúrájának – beleértve az energia-,...

Roblox ellen indított per: Egy anya harca a gyermekek biztonságáért a digitális világban

Roblox, az egyik legnépszerűbb online játékplatform, amelyet elsősorban gyermekek és tinédzserek használnak, komoly jogi kihívásokkal néz szembe. Jaimee Seitz, egy tizenéves lány, Audree Heine édesanyja beperelte a céget, azzal vádolva őket, hogy a befektetők érdekeit...

Intel 4004: Az első programozható mikroprocesszor belső titkai

CPU Duke, egy elismert CPU gyűjtő és rajongó, különleges lehetőséget kapott arra, hogy „felnyissa a motorháztetőt” az Intel első, többcélú mikroprocesszorán, az Intel 4004-en. Egy friss bejegyzésében az X közösségi platformon CPU Duke eltávolította a 4004-es...

OpenAI újrastrukturálása: nonprofit alapítvány és nyilvános hasznossági társaság

2025. szeptember 23-án az OpenAI, a mesterséges intelligencia egyik vezető startupja, bejelentette, hogy befejezte pénzügyi újrastrukturálását, amelynek eredményeként nonprofit szervezetté vált, miközben megtartotta irányító részesedését a profit orientált üzleti...