AOL – egykor az internet egyik legértékesebb és legnépszerűbb platformja – most új tulajdonoshoz kerül: a milánói székhelyű Bending Spoons nevű alkalmazásfejlesztő cég vásárolja meg a privát tőkeóriás Apollo tulajdonában lévő szolgáltatást. Ez a tranzakció nem csupán egy újabb felvásárlás a digitális piacon, hanem egy jelentős mérföldkő az olasz vállalat történetében, amely ezzel tovább bővíti portfólióját és erősíti pozícióját a globális technológiai színtéren.
Az AOL története és jelentősége
Az AOL (America Online) volt az első számú internetes célpont több millió amerikai számára a dot-com boom idején. A ’90-es években és a korai 2000-es években az AOL volt a kapu az online világba, amelynek híres „You’ve Got Mail” („Új leveled érkezett”) jelmondata még egy sikeres hollywoodi romantikus vígjáték címévé is vált 1998-ban.
Bár az AOL népszerűsége csökkent, még ma is több mint 30 millió felhasználó látogatja havonta, és napi szinten körülbelül 8 millióan használják aktívan. Az AOL e-mail platformja és kezdőlapja továbbra is jelentős forgalmat generál, különösen az Egyesült Államokban, ahol még mindig az egyik leglátogatottabb weboldalnak számít.
A Bending Spoons és a stratégiai felvásárlások sorozata
A Bending Spoons nem először lép be az amerikai internetes márkák piacára. Az elmúlt években olyan ismert szolgáltatásokat vásárolt meg, mint az Evernote, Meetup vagy Brightcove. Ezekhez képest azonban az AOL jóval idősebb és nagyobb volumenű akvizíció.
A cég alapító-vezérigazgatója, Luca Ferrari elmondta, hogy bár az AOL Mail jelenleg is jól működik, a Bending Spoons célja a technológia fejlesztése, hogy gyorsabbá és intuitívabbá tegyék azt. Ferrari szerint a felhasználók többsége, akik ma körülbelül harmincas-negyvenes éveikben járnak, nem számítanak „öregnek”, így hosszú távon is releváns maradhat számukra ez a platform.
A tranzakció részletei és pénzügyi háttér
Bár a felek nem hozták nyilvánosságra a pontos vételárat, korábbi Reuters-jelentések szerint az AOL értéke meghaladja az 1,4 milliárd dollárt. A Bending Spoons ehhez kapcsolódóan bejelentette, hogy összesen 2,8 milliárd dollárnyi hitelt vesz fel a tranzakció finanszírozására és további felvásárlásokra.
Az Apollo tavaly vásárolta meg az AOL-t egy nagyobb üzlet részeként, amelyben a Yahoo-t is megszerezte Verizon telekommunikációs óriástól mintegy 5 milliárd dollárért. Az AOL ekkor már túl volt fénykorán, de még mindig jelentős bevételt termelt: idén várhatóan körülbelül 400 millió dolláros éves árbevétellel számolhat.
Az AOL múltja: sikerek és kihívások
Az AOL-t eredetileg 1989-ben indították el dial-up internet szolgáltatóként. A ’90-es években hatalmas népszerűségre tett szert milliónyi próba-CD-jének köszönhetően, amelyekkel gyakorlatilag beborították az Egyesült Államokat. Azonban később számos nehézséggel kellett szembenéznie:
- 2021-ben összeolvadt a Time Warnerrel egy hatalmas, de végül sikertelennek bizonyuló 100 milliárd dolláros üzlet keretében.
- 2015-ben a Verizon megvásárolta az AOL-t jelentős árengedménnyel – ez a vételár mindössze 4% volt a Time Warnerrel kötött üzlet értékének.
- Ezek ellenére az AOL továbbra is stabil üzletág maradt, amelynek jövője most új lendületet kaphat a Bending Spoons irányítása alatt.
A Bending Spoons jövőbeli tervei és növekedési stratégiája
Luca Ferrari elmondása szerint a cég célja, hogy végleges tulajdonosként kezelje az AOL-t és annak szolgáltatásait. A vállalat jelenleg mintegy 300 millió havi aktív felhasználóval rendelkezik, és bevételei idén várhatóan elérik az 1,2 milliárd dollárt.
A Bending Spoons portfóliójába tartozik többek között a fitness alkalmazás Komoot (amelyet idén márciusban vásároltak meg), valamint a fájlmegosztó szolgáltatás WeTransfer (2024-es akvizíció). Emellett nemrégiben lezárták legnagyobb eddigi üzletüket: a Nasdaq-on jegyzett Vimeo videóplatformot vásárolták meg mintegy 1,38 milliárd dollárért.
Az idei év során összesen körülbelül 4 milliárd dollárnyi hitelt vettek fel és további 155 millió dollárnyi tőkét vontak be. Ez is mutatja ambiciózus növekedési stratégiájukat és piaci terjeszkedési törekvéseiket.
Bending Spoons: Olaszország legértékesebb tech startupja
A skót Baillie Gifford befektetési alap márciusban értékelte át befektetését a Bending Spoons-ban: értékük ekkor közel 89%-kal nőtt, így a cég értéke meghaladta a 4,9 milliárd dollárt. Ez alapján Olaszország legértékesebb technológiai startupjának számítanak.
Összegzés
A Bending Spoons által végrehajtott AOL-felvásárlás egy fontos mérföldkő mindkét fél számára: az olasz vállalat tovább erősíti globális jelenlétét és portfólióját egy ikonikus amerikai márkával, míg az AOL új lendületet kaphat egy innovatív tulajdonos kezei között. A tranzakció mögött álló pénzügyi háttér és stratégiai tervek azt mutatják, hogy ez nem csupán egy egyszeri üzlet, hanem hosszú távú növekedési terv része.