A gyújtó hangvételű fegyverpárti retorika szerepe az amerikai konzervatív választók bizalmának építésében

nov 10, 2025 | Tudomány

Az Egyesült Államok politikai színterén egyre gyakrabban figyelhető meg, hogy bizonyos konzervatív választók a gyújtó, fegyverpárti retorikát nem csupán provokatív üzenetként értékelik, hanem annak jelzésértékét is felismerik: azt, hogy a politikai jelölt nem hajlandó kompromisszumot kötni a demokratákkal. Ez a kompromisszumképtelenség pedig paradox módon növelheti a jelölt iránti bizalmat és vonzerőt ezen választói csoportok szemében. Egy friss tanulmány, amelyet a Political Psychology folyóiratban publikáltak, részletesen feltárja ezt a jelenséget, amely szélesebb trendként is értelmezhető az amerikai politikában: az ellenféllel való szembenállás hangsúlyozása stratégiai eszközként szolgálhat a párt bázisának megszólítására.

A tanulmány háttere és célja

A kutatás alapját egy olyan kérdés adta, hogy miért alkalmaznak egyes politikusok – például Mehmet Oz 2022-es pennsylvaniai szenátusi kampánya során – szándékosan provokatív, olykor mérsékelt szavazókat elidegenítő üzeneteket. Bár elsőre kockázatosnak tűnhet ilyen kommunikációs stratégia alkalmazása, a kutatók feltételezték, hogy ezek az üzenetek egy speciális jelzési funkciót töltenek be: azt mutatják meg, hogy a jelölt nem hajlandó együttműködni az ellenzéki párttal, még akkor sem, ha ez sértő lehet számukra.

Ez az elképzelés a jelzéselméleten alapul, amely gazdaságtani és evolúciós biológiai koncepciókból merít. Amikor egy tulajdonság – például lojalitás vagy kompromisszumképtelenség – közvetlenül nem megfigyelhető, akkor olyan cselekedetekkel lehet jelezni azt, amelyek valamilyen költséggel járnak.

“Amikor néhány évvel ezelőtt megpróbáltuk megérteni Mehmet Oz szenátusi kampányának rejtélyeit, elkezdtünk komolyabban foglalkozni ezzel a témával” – mondta Nicholas Buttrick, a Wisconsin-Madison Egyetem kutatója. – “Miért tűnt egy médiából érkező szakember ennyire érzéketlennek politikai kommunikációjában? Mit értett ő meg, amit mi nem? Modelljeink alapján úgy véljük, hogy ő (és más hasonló kommunikációs stratégiát alkalmazó politikusok) egy jelzést küldtek arról, mennyire alkalmasak a Republikánus Párt számára. Ez egy szokatlan jelzésfajta: olyan, amely szóval is képes hatást gyakorolni.”

A kutatás módszertana: három előre regisztrált kísérlet

A kutatók három előre regisztrált kísérletet végeztek több mint 1700 amerikai konzervatív részvételével. A résztvevőknek fiktív republikánus jelöltek közösségi média posztjait mutatták be. Ezek az üzenetek vagy gyújtó fegyverpárti retorikát tartalmaztak, vagy sokkal visszafogottabb, békülékenyebb hangvételűek voltak – például tömeges lövöldözés utáni “gondolataink és imáink” típusú megnyilvánulások.

Első kísérlet: A retorika stílusa és a jelölt háttere

A résztvevők különböző változatokat olvastak arról, hogy milyen stílusban kommunikál egy jelölt és milyen politikai múltja van. Egyes jelöltek hagyományos republikánus háttérrel rendelkeztek, míg mások liberálisabb múltat mutattak fel.

  • A résztvevők értékelték a jelölteket bizalmasságuk alapján.
  • Megítélték kompromisszumkészségüket a demokratákkal szemben.
  • Megjelölték szavazási hajlandóságukat az adott jelölt iránt.

Az eredmények azt mutatták, hogy azok a jelöltek, akik gyújtó retorikát alkalmaztak, kevésbé tűntek kompromisszumkésznek – különösen akkor, ha a résztvevők úgy vélték, hogy liberálisok negatívan reagálnának az adott posztra. Ez viszont növelte bizonyos konzervatív választók szemében a jelöltek megbízhatóságát.

Különösen érdekes volt, hogy maga az üzenet stílusa nagyobb hatással volt az értékelésekre, mint maga a jelölt politikai háttere. Ez arra utal, hogy amit egy politikus mond – főleg ha az sértő lehet az ellenfél számára –, felülírhatja korábbi politikai múltjával kapcsolatos kételyeket.

Második kísérlet: Az érzelmi polarizáció szerepe

A második kísérletben arra fókuszáltak a kutatók, hogyan befolyásolja a demokratákkal szembeni érzelmi polarizáció (azaz mennyire negatívan viszonyulnak hozzájuk) a résztvevők reakcióit. Ismét republikánus jelöltek tweetjeit olvasták el a résztvevők.

  • A konzervatívok közül azok, akik erősen negatívan vélekedtek a demokratákról, inkább bíztak meg és szavaztak volna gyújtó retorikát használó jelöltekre.
  • Ezzel szemben azok a konzervatívok, akik semlegesebb vagy pozitívabb érzelmeket tápláltak a demokraták iránt, inkább kedvelték az udvariasabb hangvételű kommunikációt.

Ez arra utal, hogy az ilyen típusú gyújtó üzenetek hatékonysága nemcsak magán az üzeneten múlik, hanem azon is, milyen előzetes attitűdök élnek az adott közönségben az ellenfél iránt.

Harmadik kísérlet: A tartalom és hangnem elkülönítése

A harmadik kísérlet célja annak vizsgálata volt, hogy magának az üzenet tartalmának vagy inkább hangnemének van-e nagyobb szerepe. Mindkét vizsgált üzenet erős ellenállást fejezett ki a fegyverkorlátozás ellen; azonban egyikük gyújtó hangvételű volt, míg a másik udvariasabb.

  • Bár mindkét esetben ugyanazt az álláspontot képviselték, az agresszívebb nyelvezetű jelölt kevésbé tűnt kompromisszumkésznek.
  • Ugyanakkor ezt a jelöltet kevésbé tartották megbízhatónak és kevesebben szavaztak volna rá.

Ez azt mutatja, hogy maga a nyelvezet is jelezheti a kompromisszumképtelenséget – de ez nem feltétlenül eredményez nagyobb támogatottságot minden esetben.

Összegzés: A gyújtó retorika mint politikai intranszigenica jele

A három kísérlet összességében megerősítette azt az elképzelést, hogy a gyújtó fegyverpárti retorika funkcionálisan szolgálja azt a célt, hogy jelezze: egy politikus nem hajlandó engedni vagy együttműködni az ellenzékkel. Azok számára pedig, akik erősen elutasítják ezt az ellenfél oldalt (jelen esetben a demokratákat), ez pozitív tulajdonságként jelenik meg.

Fontos azonban kiemelni: ez nem általános érvényű minden konzervatívra nézve. Azok között is vannak jelentős különbségek attitűdjeikben; akik mérsékeltebbek vagy pozitívabbak a demokraták iránt, azok inkább negatívan reagálnak erre a fajta provokatív kommunikációra.

“Azzal, hogy olyan nyelvezetet használunk, amely sérti a demokratákat, Oz nemcsak azt mutatja meg, hogy nem akar átlépni politikailag egyik oldalról sem; hanem aktívan lépéseket tesz azért is, hogy ez fizikailag lehetetlenné váljon” – nyilatkozta Buttrick. – “Ezáltal kizárólag saját bázisára támaszkodhat; így garantálja magának azt is, hogy senki sem fog vele együttműködni. Egy polarizált környezetben pedig ez előnyös lehet: így ugyanis biztos lehet abban minden párttagja: ő soha nem fogja elárulni őket.”

Korlátozások és további kutatási irányok

Bár izgalmas eredményeket hozott ez a kutatás, fontos tudni annak korlátait is:

  • A vizsgálatok online zajlottak hipotetikus helyzetekkel; így nem biztosítják teljes mértékben valós kampányhelyzetek visszaadását.
  • A résztvevők önkéntesen jelentkezett konzervatívok voltak egy online mintából; ezért nem reprezentálják teljes egészében az amerikai választói populációt.
  • Kizárólag gyújtó fegyverpárti retorikára fókuszáltak; bár feltételezik ennek általánosíthatóságát más provokatív politikai beszédformákra is.

A jövőbeni kutatások irányai között szerepelhet:

  1. Az ilyen típusú üzenetek tényleges hatásának vizsgálata szavazati magatartásra vagy kampányadományokra.
  2. Különbségek feltárása elsődleges (primárium) és általános választások között.
  3. Politikai elit és média szereplők gyújtó retorikájának elemzése közvélemény-formálásban és személyes márkaépítésben.

Zárszó

Sosuke Okada és Nicholas Buttrick által jegyzett tanulmány (“Love him for the enemies he has made: Signaling by inflammatory pro-gun rhetoric”) új perspektívát kínál arra vonatkozóan, hogyan működik egy látszólag veszélyes kommunikációs stratégia egy polarizált politikai környezetben. Megmutatja azt is, milyen összetett módon alakítják ezek az üzenetek választói attitűdöket és bizalmat – különösen azok körében, akik erősen elutasítják az ellenfél oldalt.

Forrás: https://www.psypost.org/mehmet-ozs-provocative-rhetoric-served-as-a-costly-signal-new-study-suggests/

Minél több nyelvet beszélünk, annál lassabban öregszik az agyunk – új kutatás eredményei

A nyelvek ismerete nem csupán kommunikációs eszköz, hanem az agy egészségének megőrzésében is kulcsszerepet játszik. Egy friss, nemzetközi kutatás több mint 80 000 felnőtt bevonásával vizsgálta, hogyan hat a többnyelvűség az agy öregedési folyamatára. Az eredmények...

Allison Mack és az NXIVM: A titkok feltárása a CBC új podcastjában

Allison Mack, a „Smallville” egykori színésznője, aki a hírhedt NXIVM vezető, Keith Raniere egyik legközelebbi segítőjeként vált ismertté – sokan Ghislaine Maxwellhez hasonlítják őt Jeffrey Epstein oldalán –, most végre elmeséli történetét a CBC új podcastjában, az...

Figyelem! A Google legújabb csalási figyelmeztetése a veszélyes hamis VPN-alkalmazásokról

A digitális magánélet védelme egyre fontosabbá válik, és sokan választanak virtuális magánhálózatokat (VPN-eket) online tevékenységük elrejtésére. Ugyanakkor a Google legfrissebb csalási figyelmeztetése rávilágít arra, hogy a kiberbűnözők ezt a biztonsági igényt...

Warren Buffett visszavonulása és jövője a Berkshire Hathaway élén

New York, 2024 – Warren Buffett, a Berkshire Hathaway legendás vezérigazgatója, aki 1965 óta minden évben személyes üzenetet írt a részvényeseknek, bejelentette, hogy az idei év végén visszavonul, és ezután „csendesebb” életet kíván élni. A 95 éves befektetési ikon...

Kutatási támogatások a nyelv, agy és tanulás területén – C-LaBL és Horizon Europe program

A tudományos kutatás fejlődése nagymértékben függ a megfelelő finanszírozástól, amely lehetővé teszi az innovatív projektek megvalósítását. A nyelv, az agy és a tanulás összefüggéseinek vizsgálata különösen összetett terület, amely multidiszciplináris megközelítést...

India Napelemes Gyártásának Fejlődése és Versenye Kínával

Jaipur, India – Jaipur színes bazárjairól és palotáiról ismert városának szélén egy pezsgő ipari komplexum áll, amely India napenergia-technológiai alkatrészgyártásának központja. Az ország, amely a világ legnépesebb nemzete, egyre határozottabban törekszik arra, hogy...

Új “V for Vendetta” TV-sorozat készül az HBO-nál – Részletek és háttérinformációk

A kultikus "V for Vendetta" története új életre kel az HBO képernyőjén. A Variety exkluzív értesülései szerint a legendás képregény alapján készülő televíziós sorozat fejlesztése jelenleg is zajlik, amelynek forgatókönyvét Pete Jackson írja majd. A produkciót a DC...

Stagwell és Palantir új AI-alapú marketingplatformja forradalmasítja a kampánykezelést

Az ügynökségi holdingcég, a Stagwell, mesterséges intelligenciára (AI) épülő új marketingplatformjának következő szakaszára készül, amely ötvözi a marketing és adatkezelési szakértelmét a Palantir Technologies adat-analitikai vállalat tapasztalataival. A partnerség...

South Park és az amerikai politika: amikor a politika a popkultúra része lesz

Az utóbbi időben úgy tűnik, hogy az amerikai politika elkerülhetetlenül beférkőzött mindennapjainkba – nem csupán a hírekben, hanem a szórakoztatóiparban is. Ezt jól példázza a legendás animációs sorozat, a South Park, amelynek alkotói, Trey Parker és Matt Stone, nem...

Toyota Walk Me: Forradalmi négylábas önjáró szék a mozgás szabadságáért

A Toyota a 2025-ös Japan Mobility Show-n mutatta be legújabb innovációját, a Walk Me nevű mobilitási koncepciót, amely egyedülálló módon egy négy lábon járó, autonóm szék formájában kínál megoldást a mozgáskorlátozottak mindennapi kihívásaira. Ez az eszköz olyan...