A házi feladat évtizedek óta vita tárgya az oktatásban, de 2025-ben egy új, eddig nem látott kihívással néz szembe: vajon a mesterséges intelligencia (AI) és annak azonnali válaszai értelmetlenné vagy akár károssá tették-e a házi feladatokat? Egy frissen megjelent kutatás szerint az AI már teljesen beépült abba, ahogyan a diákok megoldják a házi feladataikat és egyéb iskolai feladataikat.
Az AI térnyerése a diákok körében
A College Board nonprofit szervezet által végzett felmérések alapján, amely az Egyesült Államok egyik legfontosabb szabványosított tesztjeinek, például az SAT-nak a kezelője, az AI használata az iskolai munkákhoz jelentősen nőtt. 2025 januárja és májusa között a középiskolások körében az AI-generált tartalmak használata 79%-ról 84%-ra emelkedett.
Ez azt jelenti, hogy egyre több diák bízza saját házi feladatait az AI-ra – még akkor is, ha ez veszélyezteti a valódi tanulást. Az AI képes matematikai problémákat megoldani lépésről lépésre, összefoglalni és elemezni olvasmányokat, sőt egyre nehezebben felismerhető módon egész esszéket írni.
Tanári tapasztalatok és dilemmák
Inglewood egyik középiskolájának angoltanára, Alyssa Bolden arról számolt be, hogy egy diákja megtanította neki, miként képes az AI személyre szabni egy esszét úgy, hogy beépíti a tanár előadásainak jegyzeteit és értékelési szempontjait. Ez olyan mértékben megkérdőjelezi a házi feladat értelmét, hogy Bolden szerint „a diákok nem csinálják meg” – egyszerűen nem saját munkájukat adják le.
Más tanárok azonban továbbra is adnak házi feladatot, ami új feszültséget teremt a tanár-diák kapcsolatban. A 15 éves Aaliyah Herron, aki Bolden egyik tanítványa, elmondta, hogy más tantárgyakban kénytelen bizonygatni ártatlanságát az általa készített munka minősége miatt. Ő maga kerüli az AI használatát, hogy elkerülje a hamis vádakat: „Az esszéimet ok nélkül AI-nak jelölik meg – pedig soha nem használtam ilyet.”
Az AI hatása a házi feladat problémáira
Az AI valójában tovább bonyolítja azt a már meglévő problémát, amely szerint sok tanár túl kevés figyelmet fordít arra, hogy értelmes és mélyítő jellegű feladatokat adjon ki. Mollie Galloway, az Oregon állambeli Lewis & Clark College oktatási szakértője hangsúlyozza: „Mindig is fontos volt olyan feladatokat létrehozni, amelyek valóban mélyítik a tanulást – és az AI használatának növekedése ezt még inkább szükségessé teszi.”
A régi és új házi feladat vita
Sokan ragaszkodnak a hagyományos nézetekhez. Lance Izumi, a kaliforniai Pacific Research Institute oktatási központjának vezetője szerint például:
„Képzeljük el, hogy csak napi egy órát kapnak matematikai oktatásra. Vajon minden tudás megmarad ebben az időben? Házi feladat nélkül sok diák nem fogja elsajátítani azt a tudásbázist, amely szükséges az akadémiai sikerhez.”
Izumi szerint ráadásul nem kapnak elegendő házi feladatot a diákok. Szerinte a házi feladat nemcsak tudást és készségeket fejleszt, hanem fegyelmet, szervezettséget, időgazdálkodást és felelősségvállalást is tanít.
Több kutatás is alátámasztja ezt: azok a diákok, akik rendszeresen végeznek házi feladatot, jobban képesek kezelni időbeosztásukat és feladataikat. Ugyanakkor Izumi figyelmeztet arra is, hogy az AI túlzott használata könnyen elősegítheti a lustaságot és a „másol-beilleszt” hozzáállást.
Diákok véleménye az AI-ról és házi feladatról
Aaliyah szerint ezek az aggodalmak jogosak: „Sokan osztálytársaim közül matekból nem törődnek vele igazán, hogyan oldják meg – csak túl akarják esni rajta. Így amikor vizsgán nincs AI segítségükre, nem tudják mit csináljanak.”
Emilio Torres osztálytársa hasonlóan látja: „Ez talán egy leckére felébreszti őket, de aztán könnyen visszaesnek az AI használatába – és ez így ismétlődik.” Emilio maga szelektíven használja az AI-t; például kér tőle tanulókérdéseket kutatáshoz. „Az AI nagyon hasznos eszköz bizonyos dolgokra,” mondja 15 évesen. „De önfegyelmet gyakorolok abban, hogy ne támaszkodjak rá túlzottan.”
A házi feladat mennyisége és minősége
A pre-AI korszakban sok vita folyt arról is, mennyi legyen a házi feladat mennyisége. Egy általánosan elfogadott szabály szerint napi 10 percnyi időt kell szorítani évfolyamszám × 10 percre – így például egy 12. osztályos diáknak napi 120 percnyi házit kellene kapnia.
Ugyanakkor nem feltétlenül több jobb – állapította meg 2020-ban a Stanford Egyetemhez kötődő Challenge Success nonprofit szervezet kutatása. Középiskolások körében például azok sem teljesítettek jobban, akik napi két órányi házit végeztek azoknál, akik csak egy órát szántak rá.
Bár a tanárok véleménye széles skálán mozog erről, sok kutató úgy gondolja, hogy általánosságban:
- Az alsó tagozatos diákoknál nincs mérhető előnye a házinak;
- Középiskolában már vannak bizonyos előnyei;
- Középiskola felsőbb évfolyamain pedig jelentős hatása lehet.
Egy tanár újragondolja a házi feladatot
Sherman Oaks negyedik osztályos tanára, Libby Rosenbaum igyekszik alkalmazni ezeket a kutatási eredményeket – ráadásul diákjai még túl fiatalok ahhoz, hogy nagy hatással legyen rájuk az AI.
Rosenbaum szerint:
„A házi feladat nem befolyásolhatja egy diák osztályzatát. Az osztályzatnak kizárólag a szabványok elsajátításán kell alapulnia. A házi nem szabvány.”
Ehelyett heti szinten kínál egyfajta menüt különböző tevékenységekből 15-20 perces blokkokban: minőségi idő eltöltése szerettekkel, otthoni rendszerezés vagy valaki másnak készség megtanítása. Ezeket hétfőn adják ki és pénteken kell leadni.
Ezáltal Rosenbaum úgy véli:
- a diákok megtanulják az időgazdálkodást;
- fejlődik munkamoráljuk;
- felelősséget vállalnak;
- és mindez kiegészül testi-lelki egészségük támogatásával;
- a képernyők előtti idő csökkentésével;
- sporttal, pihenéssel és családi programokkal.
Kivételek akkor vannak csak: ha valaki nem dolgozik hatékonyan napközben vagy plusz gyakorlásra van szüksége (például helyesírásból). Az olvasás mindig kötelező része marad – de azt inkább esti rutinba illeszti be Rosenbaum.
A helyes házi feladat kialakítása
Aryn Kennedy anyuka emlékszik rá: „Sok estét töltöttünk el unalmas matematikai munkafüzetekkel olyan témákból, amelyeket lányom már értett.” Ugyanakkor lát pozitívumokat is:
„A matekfeladatok otthoni gyakorlása megerősíti az iskolai leckéket; mivel nincs elég idő minden variációt átvenni órán. A hosszabb olvasmányokat otthon érdemes elolvasni azért is, hogy több idő jusson megbeszélésre órán.”
Középiskolai történelemtanár Inglewoodból Pilar Cuevas jelentős mértékben támaszkodik a házi feladatra és blokkolja az AI-t az iskola által biztosított számítógépeken. A kérdéseket kézzel kell írniuk – így nehezebb csalni. Kollégái hasonló rendszert alkalmaznak; ezt részben okolja azért is Cuevas egy közelmúltbeli teszteredmény-emelkedésért.
A társadalmi különbségek árnyoldalai
Néhány szakértő rámutatott arra is, hogy a házi negatív hatással lehet arra iskolai teljesítménybeli különbségekre közöttük gazdasági háttér vagy családi támogatottság alapján – ezért döntött Bolden arról korábban Inglewoodban, hogy elveti a hagyományos házit.
A Johns Hopkins Egyetem oktatási professzora Joyce L. Epstein elemzésében kiemelte:
- a családi erőforrások;
- a családi támogatás;
- a diák hozzáállása;
- saját képességeibe vetett hite mind összefüggésben állnak a házi elkészítésével.
Epstein szerint kulcsfontosságú maga a házi kialakítása:
„Közép- és felső tagozaton sok diák abbahagyja azt a munkát, amely unalmas számukra vagy túl nehéz vagy túl könnyű.”
Mindez még azelőtt volt igaz, hogy az AI megkönnyítette volna a háziról való lemondást.
A jelentőség és minőség kérdése
A szakértők hangsúlyozzák: fontos lenne olyan értelmes házit adni, amely növeli ugyan a tanulást és felelősségvállalást anélkül azonban, hogy növelnék vele a stresszt vagy akadályoznák pozitív családi kapcsolatokat vagy pihentető tevékenységeket.
Epstein idézett kutatásából kiderül:
- a diákok kb. 80%-a szerint fontos vagy nagyon fontos szerepe van a házinak abban, hogy növelje tanulási sikerességüket;
- azonban akár harmaduk rossznak vagy unalmasnak tart bizonyos típusú feladatokat;
- sokan pedig csak „elfoglaltságként” élik meg ezeket.
Összegzésként: egyre többen értenek egyet abban, hogy nem több , hanem jobb minőségű házi feladatra van szükség – érdekesebb és kreatívabb formában –, mert így több diák fogja azt ténylegesen elkészíteni és hasznosan használni.
Forrás: https://www.govtech.com/education/k-12/is-ai-making-homework-pointless