Kin Lane 2013-ban dolgozott a Free Application for Federal Student Aid (FAFSA) rendszerén, amely évente milliók számára segít hozzáférni ösztöndíjakhoz és pénzügyi támogatáshoz az egyetemi tanulmányokhoz. Lane, aki API-szakértőként közelről ismerhette meg a rendszert, megtapasztalta, milyen fontos, hogy a pénzügyi adatok biztonságosan legyenek tárolva, ugyanakkor elérhetőek maradjanak az Internal Revenue Service (IRS) eszközei számára.
Lane személyes élményei és szemléletváltozása
Bár Lane nem volt hosszú ideje a kormány alkalmazottja, hiszen csak nemrég csatlakozott a kormányzathoz mint Presidential Innovation Fellow, kezdetben szkeptikus volt. Gyerekkorában ugyanis kételkedett azokban a kormányzati programokban, amelyek beavatkoznak az emberek életébe. Azonban néhány hónap alatt megváltozott a véleménye: „Már nem vagyok libertárius emiatt” – mondja. A pénzügyi támogatási rendszereken végzett munka révén értékelni kezdte a közszféra technológiai hatását.
Lane szerint az ilyen bürokratikus gépezetek működése – legyen szó adatvédelemről vagy biztonságról – létfontosságú, hiszen ezek segítik az új generációkat évről évre abban, hogy iskolába járhassanak. Ez személyesen is fontos volt számára, amikor saját lánya egyetemre ment.
A szövetségi leállás és annak következményei
Lane kormányzati munkája azonban rövid életű volt: 2013-ban a szövetségi leállás anyagi nehézségeket okozott neki, ezért el kellett hagynia Washington D.C.-t. Jelenleg a magánszektorban dolgozik. Az ő szemlélete azonban sok közszolgálati dolgozóéval egyezik: bár alacsony fizetés és lassabb tempó jellemzi ezt a területet, valamint sok bürokráciával kell megküzdeniük, mégis erős polgári kötelességtudat hajtja őket.
Az elmúlt évben azonban a Trump-kormányzat tudatosan igyekezett elűzni ezeket a munkavállalókat, és a háromhetes szövetségi leállás további csapást mért rájuk. Ez aggasztó agyelszívást eredményezhet hosszú távon.
A munkaerőhiány és annak hatása a kormányzati szolgáltatásokra
2025-ben a szövetségi dolgozókat folyamatosan sújtják létszámcsökkentések és fenyegetések további elbocsátásokra. A leállás miatt sokan fizetés nélkül maradtak, míg mások tovább dolgoznak bér nélkül. Ez különösen nehézzé teszi azoknak a technológiai szakembereknek a helyzetét, akiknek lehetőségük van visszatérni a magánszektorba.
A lakosság számára ez azt jelenti, hogy késések várhatók a kormányzati technológiai fejlesztésekben – legyen szó ügyfélportálokról vagy nyilvános adatok eléréséről –, valamint nő annak kockázata, hogy meghibásodott rendszereket nem tudnak időben javítani.
Mikey Dickerson és az US Digital Service tapasztalatai
Mikey Dickerson, aki Barack Obama alatt az első amerikai Digitális Szolgálat (USDS) vezetője volt, így fogalmaz: „Ez megerősíti azt az érzést és valóságot is egyben, hogy a kormány rossz munkaadóként viselkedik.” Az USDS-t azért hozták létre, hogy tehetséges technológusokat vonzzanak be és javítsák az állami rendszereket – például megkönnyítsék az online vízumkérelmek állapotának ellenőrzését vagy segítsék a veteránokat egészségügyi ügyeik intézésében.
Dickerson egyik legnehezebb feladata volt meggyőzni ezeket az embereket arról, hogy érdemes csatlakozniuk egy olyan szervezethez, ahol jelentős fizetéscsökkenésre számíthatnak és szigorú háttérellenőrzésen kell átesniük. „Nem tudok Google-hangulatot kínálni” – mondja –, de azt ígéri, hogy egy különleges csapat tagjai lesznek, akik valami nemes célért dolgoznak.
A Trump-kormányzat kampánya és annak következményei
A Trump-adminisztráció és az általa létrehozott Department of Government Efficiency (DOGE) gyakran ábrázolja a szövetségi dolgozókat hatástalan bürokratákként. Pedig ők tartják fenn azokat a rendszereket, amelyeket az átlagamerikai csak akkor vesz észre igazán, ha valami elromlik.
Például tavaly problémák adódtak a FAFSA rendszerével: késleltették az ösztöndíjak kiosztását és megnehezítették vagy ellehetetlenítették nem állampolgárok vagy gyermekeik számára az űrlap kitöltését. Ez milliók számára okozott bizonytalanságot abban, hogy képesek lesznek-e fedezni több ezer dolláros tandíjakat – ami akár azt is jelenthette, hogy vissza kell utasítaniuk egy felvételi értesítést.
Közszolgálati szakemberek aggodalmai
Egy nagy szövetségi ügynökség alvállalkozója névtelenséget kérve osztotta meg félelmeit: „Nagyon aggódom az IRS miatt. Hogyan fogják tudni kezelni az adóbevallásokat ilyen létszámhiánnyal? Aggódom a hadsereg miatt is: hogyan lesz meg bennük a morál úgy, hogy talán nem kapják meg időben fizetésüket? Nem szeretném, ha a légiforgalmi irányítók azon aggódnának, hogyan fizetik majd ki jelzálogjukat miközben repülőgépeket irányítanak.”
Még azok az alvállalkozók is nehéz helyzetbe kerültek, akik tovább dolgoztak: „Az emberek fele eltűnt, senkit sem lehet elérni” – mondta együk –, így lassulnak a munkafolyamatok és pazarlódnak az adófizetők pénzei.
A „meg nem oldott probléma” ördögi köre
Ez egy önbeteljesítő jóslatot eredményez: ha nincs elég ember elvégezni a munkát, akkor semmi sem készül el időben. Így aztán könnyen mondhatják: „Látjátok? A kormány semmit sem tud rendesen működtetni.” Donald Trump pedig figyelmeztetett arra is, hogy ezt használja majd fel arra, hogy megszüntessen bizonyos „demokrata programokat”, például tovább bontsa az Oktatási Minisztériumot – olyan intézkedéseket, amelyek soha nem térnének vissza.
A közszféra technológiai munkaerő fontossága
A kormányzati techmunkahelyek leépítése nemcsak rontja az állami szolgáltatásokat; gyengíti a magánszektort is. Lane rámutatott arra is, hogy azoknak a technológusoknak, akik közvetlenül dolgoznak állami rendszereken, értékes tapasztalatuk lesz olyan területeken is – például oktatástechnológiában –, ahol ezekkel kapcsolatba kerülnek később vállalkozóként vagy alkalmazottként.
Lane szemléletének átalakulása
Saját tapasztalata alapján Lane teljesen megváltoztatta világnézetét: „Rájöttem, hogy a kormány nem csak egy gonosz piaci erő, amely tönkreteszi az emberek életét. Valójában ő az egyetlen védelmezőnk ezekkel a piaci erőkkel szemben – különösen ha valaki kisebbségi.” Ez örökre megváltoztatta őt pozitív irányba.
A leállás személyes hatása Lane-re
Lane jól tudja milyen hatással lehet egy ilyen leállás: amikor 2013-ban Washingtonba költözött ösztöndíjas programjához kapcsolódóan, két hónappal később már kénytelen volt abbahagyni munkáját anyagi okok miatt. „Amikor beütött a leállás mindenki bulizott körülöttem; én viszont pánikoltam” – emlékszik vissza –, „két hétre voltam attól, hogy hajléktalan legyek.” Azóta több projektben dolgozott még kormányzati megbízásokon kívülről.
Támogatási kezdeményezések és jövőkép
Volt USDS vezetők egy informális csoportja személyes kölcsönökkel segíti korábbi kollégáikat átvészelni hasonló helyzeteket. Ezek két-három havi nettó fizetésnek megfelelő összegek lehetnek – bár fennáll annak kockázata is, hogy nem kapják vissza őket ha nem fizetik ki utólagosan bérüket.
Dickerson szerint bár szükség van változtatásokra USDS-ben is (amelyet később DOGE váltott fel), mégis fontos fenntartani ezt az eszmét: ha öt vagy tíz év múlva ismét olyan adminisztráció kerül hatalomra Amerikában, amely kompetens kormányzatot akar működtetni, akkor szükség lesz ezekre az emberekre újra. Ő most annyit tehet csupán: bátorítani őket arra, hogy érezzék úgy – valahol még törődnek velük.
Forrás: https://www.theverge.com/policy/804252/government-shutdown-tech-workers-usds